Τροχοί & TIR

Προϋπόθεση η υιοθέτηση του eTIR για γρηγορότερες συνοριακές διελεύσεις

Η πρόσφατη έκθεση του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (WTO-World Trade Organization) επισημαίνει την ανάγκη γρηγορότερων συνοριακών διελεύσεων αναφέροντας, μεταξύ άλλων, τα σοβαρά προβλήματα που προέ
Παρασκευή 25/02/2022 - 09:36
Κοινοποίηση στα Social Media
Φωτό: IRU
Φωτό: IRU

Η πρόσφατη έκθεση του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (WTO-World Trade Organization) επισημαίνει την ανάγκη γρηγορότερων συνοριακών διελεύσεων αναφέροντας, μεταξύ άλλων, τα σοβαρά προβλήματα που προέκυψαν στη διάρκεια της πανδημίας και ιδιαίτερα στη διακίνηση των κρίσιμων υγειονομικών προϊόντων.

Η νέα αυτή έκθεση του WTO αναλύει τα σημεία συμφόρησης, ιδιαίτερα στις αναπτυσσόμενες χώρες, και παρέχει συγκεκριμένες συστάσεις, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης του eTIR.

Η Συμφωνία Εμπορικής Διευκόλυνσης (TFA) του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου διαδραματίζει ζωτικό ρόλο στην τόνωση και τη διευκόλυνση του εμπορίου. Οι βασικές του διατάξεις για την επιτάχυνση της διακίνησης αγαθών, συμπεριλαμβανομένων των εμπορευμάτων υπό διαμετακόμιση, και τη χαλάρωση των σημείων συμφόρησης στα σύνορα υποστηρίζονται από την αποτελεσματική εφαρμογή του συστήματος TIR.

Μεταξύ πολλών συστάσεων, η έκθεση παροτρύνει τις ηπειρωτικές αναπτυσσόμενες χώρες και τις χώρες διέλευσης να υιοθετήσουν εργαλεία όπως το eTIR, προκειμένου να επιταχυνθεί η ροή των αγαθών στα σύνορα. Ενισχύει, επίσης, τη στρατηγική αντίληψη της IRU ότι τα έθνη γίνονται «συνδεδεμένα με την ξηρά», καθώς οι ηπειρωτικές χώρες μπορούν να είναι χώρες διέλευσης και να χρησιμοποιήσουν αυτή τη δυνατότητα για να αναπτύξουν τις οικονομίες τους.

Το εμπόριο είναι κρίσιμο για την οικονομική ανάπτυξη. Ως εκ τούτου, η διευκόλυνση των μεταφορών, της διαμετακόμισης και του εμπορίου πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα για τις κυβερνήσεις. Και καθώς οι οδικές μεταφορές εξακολουθούν να κυριαρχούν σε αυτές τις χώρες, το να γίνουν πιο αποτελεσματικές κατά μήκος των συνοριακών σημείων διέλευσης είναι το κλειδί για τη διασφάλιση ταχύτερης πρόσβασης στις παγκόσμιες αγορές.

Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό καθώς το κόστος του εμπορίου για τις ηπειρωτικές αναπτυσσόμενες χώρες (LLDC) έχει αυξηθεί ακόμη περισσότερο στον απόηχο της πανδημίας COVID-19, κυρίως λόγω του υψηλότερου κόστους μεταφοράς και των τελωνειακών - δασμολογικών μέτρων. Μεταξύ άλλων παραγόντων, η έκθεση αναφέρει την έλλειψη εναρμονισμένων πρακτικών, τους πολλαπλούς εκτελωνισμούς, τη μεταφόρτωση και την έλλειψη συντονισμού και συνεργασίας μεταξύ των τελωνειακών υπηρεσιών των χωρών.

Βελτιώσεις στην πράξη

Επιτυχημένα παραδείγματα υπάρχουν στην Κεντρική Ασία, ειδικά σε ταχέως αναπτυσσόμενες οικονομίες όπως το Ουζμπεκιστάν. Έχουν αποδείξει ότι μια ηπειρωτική χώρα μπορεί να παραμένει συνδεδεμένη με τις άλλες χώρες εφαρμόζοντας αποτελεσματικές πολιτικές διαμετακόμισης, χρησιμοποιώντας διεθνή συστήματα και πρότυπα (όπως TIR και CMR) και ψηφιοποιώντας τις διαδικασίες τους.

Η έκθεση περιλάμβανε επίσης εμπνευσμένα παραδείγματα κατασκευής διαδρόμων διέλευσης στην Αφρική, όπως ο βόρειος διάδρομος που συνδέει πολλές μεγάλες χώρες στο κέντρο της ηπείρου. Στην Αφρική, όπως και αλλού, το TIR έχει τη δυνατότητα να συνδέσει τις χώρες, βοηθώντας τις να επιταχύνουν την οικονομική ανάπτυξη και ευημερία.

Πηγή: IRU 

PreviousNext