Με περίπου 20.000 κλοπές οχημάτων το χρόνο, η βιομηχανία των σχιστηρίων κλεμμένων οχημάτων καλά κρατεί και αυτό γιατί τα μισά από τα κλεμμένα οδηγούνται σε αυτά, ένα άλλο μεγάλο μέρος φεύγει οδικώς σε όμορες χώρες και τα υπόλοιπα αυτοκίνητα εξακολουθούν να κυκλοφορούν ανάμεσά μας με παραποιημένα στοιχεία, αλλαγές στο χρώμα κ.λπ.

Στο στόχαστρο των απατεώνων βρίσκονται και τα επαγγελματικά οχήματα, κυρίως βαν, μικρά φορτηγά αλλά και τράκτορες με ή χωρίς το τρέιλερ. Η πιθανότητα να βρεθεί κάποιο εμπόρευμα στο φορτηγό ή έστω τα εργαλεία και οι εργαλειομηχανές του ιδιοκτήτη του είναι αυτό που προσελκύει τους κλέφτες, οι οποίοι «βάζουν στο μάτι» κατά προτεραιότητα τα οχήματα με επιγραφές διαφόρων επαγγελμάτων.

Τα σχιστήρια και πώς λειτουργούν

Ρεπορτάζ του περιοδικού ΤΡΟΧΟΙ & ΤΙR με παθόντες αυτοκινητιστές τους και ιδιοκτήτες κλεμμένων φορτηγών αποκάλυψε πώς λειτουργεί το κύκλωμα και που δραστηριοποιείται, έχοντας σαν βάση ένα σχιστήριο για το κόψιμο των αυτοκινήτων, την αφαίρεση τμημάτων του αμαξώματος και, βέβαια, την αφαίρεση πλήθους ανταλλακτικών από μηχανή και σασμάν μέχρι ψυγεία, συμπλέκτες, τρόμπες, αμορτισέρ κ.λπ.

Σύμφωνα με τα ελάχιστα ευρήματα της αστυνομίας, παλιές αποθήκες, πρώην βιοτεχνίες και εργοστάσια έχουν μετατραπεί σε σχιστήρια. Τα οικήματα αυτά βρίσκονται συνήθως στα άκρα βιομηχανικών περιοχών και σε μεγάλη απόσταση από το πλησιέστερο σε λειτουργία εργοστάσιο.

Τα χαρακτηριστικά του γνωρίσματα είναι:

  • H πολύ υψηλή σιδερένια περίφραξη που δεν επιτρέπει θέαση πίσω από αυτήν

  • Τα σημάδια εγκατάλειψης, όπως σκουριές στην περίφραξη, χόρτα και θάμνοι ολόγυρα, σκουπίδια, άχρηστα μικροαντικείμενα, πλαστικά μπουκάλια κ.α.

  • Η πλήρης απουσία φωτισμού ή ένδειξης παροχής ρεύματος.

Στον δρόμο πρόσβασης υπάρχουν σκόπιμα πεταμένα εκεί εμπόδια, όπως κομμάτια φράχτη ή λάστιχα από τρακτέρ ή παλιές παλέτες και γενικά αντικείμενα που θα υποχρεώσουν τον ανεπιθύμητο επισκέπτη (π.χ. αστυνομία) να διακόψει την πορεία του, έστω και για λίγο

Το καταπίνει το σκοτάδι

Ο τρόπος που λειτουργούν τα σχιστήρια έχει τα δικά του χαρακτηριστικά:

Καταρχάς, το κλεμμένο αυτοκίνητο οδηγείται στο σχιστήριο αμέσως μετά την κλοπή του, που συνήθως γίνεται νύχτα.

Άνθρωπος της σπείρας ειδοποιείται αφενός να έχει ελεύθερο και προσβάσιμο το δρόμο και αφετέρου να είναι έτοιμος ν’ ανοίξει τη σιδερόπορτα. Μόλις το κλεμμένο όχημα περάσει μέσα, κυριολεκτικά το καταπίνει το σκοτάδι.

Ο άνθρωπος που άνοιξε παραμένει στις «επάλξεις» σε κάποιο σημείο που μπορεί να επιτηρεί τον εξωτερικό χώρο, μην τυχόν το κλεμμένο έγινε αντιληπτό και το παρακολούθησε αστυνομία -πράγμα σπάνιο έως απίθανο.

Στο μεταξύ το κλεμμένο οδηγείται σε έναν χώρο που φωτίζεται από γεννήτρια ρεύματος. Δεν υπάρχουν παράθυρα ή αν υπήρχαν, έχουν καλυφθεί για να μην περνάει έξω το φως, ενώ και η γεννήτρια βρίσκεται «εντοιχισμένη» για να μην ακούγεται ο θόρυβός της

Κορδέλες κοπής μετάλλου, δράπανα, ψαλίδια, οξυγόνα και κατσαβίδια πιάνουν δουλειά. Σε λίγη ώρα το αυτοκίνητο είναι γυμνό και τα μέρη του έχουν τοποθετηθεί σε διάφορες συσκευασίες με τις οποίες θα προωθηθούν στο εμπόριο - συνήθως εξαγωγικό.

Εξαγωγή σε τρίτες χώρες

σημαίνει Τελωνείο. Πώς περνάνε;

«Εδώ είναι ένα κρίσιμο σημείο», μας λέει παλιός αυτοκινητιστής και προσθέτει:

Αφού τα κομμένα αυτοκίνητα και τα ανταλλακτικά τους προορίζονται κυρίως για το εξωτερικό με βασικές χώρες προορισμού τις όμορες, βαλκανικές χώρες, αλλά και προς τις χώρες της Αφρικής, όπου, παρά το μεταφορικό κόστος, τα ανταλλακτικά είναι περιζήτητα και «χρυσοπληρώνονται».

Πώς όμως εξάγονται;

«Εξαρτήματα και ανταλλακτικά φεύγουν με κοντέινερ. Καθώς, όμως, προορίζονται για τρίτες χώρες, είναι απαραίτητη η διασάφηση εξαγωγής για το Τελωνείο, καθώς και άλλα έγραφα που θα πρέπει να δηλώνουν τον εξαγωγέα και τον παραλήπτη, καθώς αναλυτικά και τα εξαγώγιμα προϊόντα. Πώς λοιπόν, περνούν από τα Τελωνεία;», απορεί.

«Πιστεύετε ότι είναι θέμα διαφθοράς των τελωνειακών ή μήπως τους εξαπατούν με πλαστά έγγραφα;» ρωτήσαμε.

«Πιστεύω το δεύτερο. Όμως αυτό δεν απαλλάσσει τουs τελωνειακούs από τιs ευθύνες τουs. Δεν μπορεί ο οποιοσδήποτε που κατασκευάζει πλαστά έγγραφα, αυτά να γίνονται και αποδεκτά από τα Τελωνεία».

Εδώ, βέβαια, πρέπει να σημειώσουμε ότι ο όγκος των κοντέινερ που διακινούνται καθημερινά προς τρίτες χώρες είναι τεράστιος, μιλάμε για χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια, και οι έλεγχοι των τελωνειακών είτε γίνονται δειγματοληπτικά, είτε λόγω υποψιών, είτε μετά από «καρφωτή». Να ελέγχονται καθημερινά όλα τα κοντέινερ είναι αδύνατον.

Να προσθέσουμε ακόμη πως οι σπείρες που διαθέτουν σχιστήρια είναι οργανωμένες και διαφέρουν από τους κοινούς κλέφτες, οι οποίοι…μολύνουν και το περιβάλλον. Δηλαδή, θα κλέψουν αυτό που θέλουν από ένα αυτοκίνητο και κατόπιν θα του βάλουν φωτιά και θα το παρατήσουν ή θα το σπρώξουν στο γκρεμό, στη χαράδρα ή στη θάλασσα.

Δολώματα

Αυτοκινητιστής και παλιός συνδικαλιστής, απαντώντας σε ερώτησή μας, αν η αστυνομία μπορεί να κάνει περισσότερα προς την κατεύθυνση της αποκάλυψης των σχιστηρίων μας είπε:

«Εμείς το έχουμε μελετήσει το θέμα και έχουμε προτείνει στην αστυνομία να διαθέσουμε δολώματα, δηλαδή φορτηγά αυτοκίνητα, αφημένα σε σημεία που έχουν γίνει κλοπές στο παρελθόν, με σκοπό να προσελκύσουν τους κλέφτες. Όμως αυτό προϋποθέτει συνεχή παρακολούθηση κατά τις νύχτες από την αστυνομία κάτι που όμως δεν είναι εφικτό», όπως μας είπαν. «Πιστεύουμε, όμως, ότι θα βρεθεί τρόπος να εντοπιστούν», πρόσθεσε ο συνομιλητής μας, αφήνοντας έτσι ανοιχτό το ενδεχόμενο μιας τέτοιας συνεργασίας με την αστυνομία.

Μετά την κλοπή σειρά έχει ο αεριτζής!

Υπάρχουν όμως και οι δύο φορές χαμένοι. Αυτοί που έχασαν το αυτοκίνητό τους και κατόπιν έπεσαν και θύμα αεριτζή, ένα άλλο επάγγελμα που ανθεί στον τόπο μας.

Θύμα κλοπής μας μεταφέρει το παρακάτω τηλεφώνημα και τη συζήτηση που είχε. Το τηλέφωνο χτύπησε πρωί, αφότου το θύμα είχε καταγγείλει την κλοπή του αυτοκινήτου του, τόσο στην αστυνομία όσο και στην ασφαλιστική εταιρεία.

«Είστε ο κύριοs Σ;»

«Μάλιστα, εγώ είμαι»

«Χάσατε το φορτηγό σαs με αριθμό κυκλοφορίας … μάρκας Mercedes;»

«Μάλιστα. 'Έχετε κάτι να μου πείτε;»

«Ναι, μπορούμε να το βρούμε. Το είδαν κάτι παιδιά, αλλά καταλαβαίνετε, θέλουν κι αυτοί το χαρτζιλίκι τους»

«Πόσα;»

«1.500 ευρώ»

«Πολλά είναι…»

Το παζάρι, συνεχίζεται και ο τύπος συμφωνεί στα 800 ευρώ, αλλά ζητάει να του κατατεθούν άμεσα σε λογαριασμό. 0 συνάδελφος αρνείται και ζητάει να δώσει τα λεφτά, μόνο όταν δει το αυτοκίνητο. Και σ' αυτό το σημείο χαλάει η «δουλειά», γιατί, όπως υποστηρίζει ο κ. Σ. ο τύποs ήταν απατεώναs αεριτζήs που ποτέ δεν είδε το αυτοκίνητο. «Πληροφορήθηκε μόνο τα στοιχεία του και το όνομα του ιδιοκτήτη, αφού βέβαια είχαν προηγηθεί οι δικέs μου καταγγελίες. 'Ισως πάλι, να είχε τον δικό του τρόπο να βρίσκει αυτά τα στοιχεία την επομένη τηs κλοπήs», δίνει τη δική του εξήγηση ο κ. Σ., σημειώνοντας, παράλληλα, ότι παρόμοιο τηλεφώνημα δέχτηκαν και άλλοι αυτοκινητιστές, θύματα κλοπών.

Κλείνοντας, θα πρέπει με τη σειρά μας να επαναλάβουμε τη συνήθη συμβουλή: Τα φορτηγά αυτοκίνητα να παραμένουν σε φυλασσόμενους χώρους σε ντεπό ή σε parking, που να τηρούν τους βασικούς κανόνες ασφαλείας.

Σημείωση: Οι φωτό του θέματος ούτε ταυτίζονται ούτε συνδέονται με το περιεχόμενό του.