Νέο θεσμικό πλαίσιο για την αυτόνομη οδήγηση ή αλλιώς την οδήγηση οχημάτων χωρίς οδηγό που θα έρθει στη Βουλή την επόμενη εβδομάδα προανήγγειλε από το βήμα του 10ου Συνεδρίου Energy Dialogues ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Γιάννης Κεφαλογιάννης. Το νέο πλαίσιο πάει «ένα βήμα παρακάτω το πλαίσιο εκτέλεσης της αστικής κυκλοφορίας», καθώς όπως είπε «δίνει τη δυνατότητα στην Ελλάδα να πρωτοστατήσει στην έρευνα των τεχνολογιών οχημάτων χωρίς οδηγό».
Στο σημείο αυτό πρέπει να υπενθυμίσουμε πως υπάρχει ήδη νομοθετικό πλαίσιο με τον νόμο του πρώην υπουργού Μεταφορών, Μιχάλη Παπαδόπουλου, για την κυκλοφορία αυτόνομων οχημάτων στην Ελλάδα. Πρόκειται για τον νόμο με τον οποίο θα μπορούσε να τεθεί σε κυκλοφορία το πρώτο αυτόνομο λεωφορείο, αυτό που κυκλοφόρησε στα Τρίκαλα το 2015 έχοντας ως επιβάτη των συντάκτη του περιοδικού ΤΡΟΧΟΙ & ΤΙR, Παύλο Μαυρομύτη (φωτό).
«Στην ουσία με το νέο θεσμικό πλαίσιο βγάζουμε το αυτόνομο όχημα στην κίνηση στην πόλη», ανέφερε ο κ. Κεφαλογιάννης. Όπως διευκρίνισε, ειδικά στην περίπτωση του δήμου Τρικάλων, δίνεται η δυνατότητα ελέγχου από τον χειριστή έως και 4 λεωφορείων, λαμβάνοντας υπόψη ζητήματα ασφάλειας. Η αυτόνομη οδήγηση αποτελεί μία σημαντική πρόκληση για την επόμενη δεκαετία, σύμφωνα με τον υφυπουργό.
Ηλεκτροκίνηση
Όσον αφορά την ηλεκτροκίνηση, ο κ. Κεφαλογιάννης έκανε λόγο για την προετοιμασία ενός ολοκληρωμένου θεσμικού πλαισίου. «Δίνουμε τη δυνατότητα στους ΟΤΑ με τα ΣΒΑΚ να δημιουργήσουν δίκτυα υποδομών φόρτισης», ανέφερε, προσθέτοντας ότι «δίκτυα πρέπει να αναπτυχθούν με απλή διαδικασία και σε ιδιωτικούς κοινόχρηστους χώρους, όπως σε παρκινγκ σούπερ μάρκετ κλπ» στη λογική της μετάβασης σε smart cities. Επιπλέον, προανήγγειλε μητρώο υποδομών ηλεκτροκίνησης, μία κεντρική βάση δεδομένων μέσω της οποίας θα αποστέλλονται στους χρήστες σε πραγματικό χρόνο δεδομένα και θα εποπτεύεται η ομαλή λειτουργία των υποδομών φόρτισης.
Σύμφωνα με τον κ. Κεφαλογιάννη, τα μικρά νησιά μπορούν να έχουν ρόλο-κλειδί για ένα μοντέλο βιώσιμης κινητικότητας με φιλικές προς το περιβάλλον λύσεις και πρόσθεσε ότι «μπορούν να γίνουν πιλότοι που θα εφαρμοστούν σενάρια οικονομικά βιώσιμων επενδύσεων» και επεσήμανε το παράδειγμα της μετατροπής της Αστυπάλαιας σε νησί πρότυπο βιώσιμης κινητικότητας.
Μιλώντας στο ίδιο συνέδριο, ο κ. Ιωάννης Σαρακάκης αναφέρθηκε στον κυρίαρχο ρόλο των μπαταριών, καθώς και των τεράστιων δυνατοτήτων που δίνει το δίκτυο 5G στον τομέα της συνδεσιμότητας των οχημάτων και στον τρόπο που θα αλληλεπιδρούν μεταξύ τους.
Δεν παρέλειψε, ωστόσο, να επισημάνει ότι, ενώ βιώνουμε αυτές τις τεχνολογικές εξελίξεις, η χώρα μας βρίσκεται αντιμέτωπη με το σοβαρό πρόβλημα της παλαιότητας του στόλου εξαιτίας της αθρόας εισαγωγής παλαιών φορτηγών που αυξάνουν δραματικά τους ρύπους σε βάρος του περιβάλλοντος και της υγείας των πολιτών.