Η Hyundai είναι ο θριαμβευτής του νεοσύστατου θεσμού «Truck Innovation Award» με το Hydrogen Mobility Project. Το εντυπωσιακό φορτηγό H2 Xcient βασίζεται στο συμβατικό, πετρελαιοκίνητο Xcient, τη ναυαρχίδα της γκάμας βαρέων επαγγελματικών των Κορεατών, και σκοπό έχει τη διάδοση της χρήσης οχημάτων με καύσιμο το –προερχόμενο από βιώσιμες πηγές– υδρογόνο. Η αρχή γίνεται σε μερικές εβδομάδες στην Ελβετία, και μελλοντικά θα ακολουθήσουν και άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Το βραβείο απονέμεται από τα 25 μέλη της επιτροπής κρίσης «International Truck of the Year» από Ευρώπη και Νότια Αφρική, με την Ελλάδα να εκπροσωπείται από τον συντάκτη του ΤΡΟΧΟΊ & TIR Βασίλη Δαραμούσκα.

Η βράβευση της Hyundai είναι ενδεικτική των κοσμογονικών αλλαγών που συντελούνται στον κλάδο των επαγγελματικών οχημάτων τα τελευταία χρόνια, και της (όπως όλα δείχνουν) μετάβασης σε νέες μορφές καυσίμων και ενέργειας. Το Truck Innovation Award 2020 παρέλαβαν οι Rolf Huber, πρόεδρος της Hyundai Hydrogen Mobility και Jihan Ryu, αντιπρόεδρος Commercial Vehicle Engineering Design Group της Hyundai Motor Company σε ειδική εκδήλωση στην έκθεση Solutrans 2019. Ο ανταγωνισμός του H2 Xcient ήταν εντυπωσιακός: φορτηγά υδρογόνου της Nikola, το Freightliner eCascadia, Volvo Vera και Scania’s AXL αυτόνομης οδήγησης και τη μελέτη αποδοτικότητας Renault Trucks Optifuel Lab 3. Με 80 βαθμούς, το Hyundai επικράτησε των υπόλοιπων, εξίσου καινοτόμων οχημάτων, χάρη κυρίως στην ολιστική προσέγγιση του κατασκευαστή.

Οι Κορεάτες κατάφεραν να συνεργαστούν ιδανικά με σημαντικούς «παίκτες» στην αλυσίδα της βιώσιμης κινητικότητας, όπως οι πάροχοι ενέργειας H2 Energy, Linde and Alpiq καθώς και με γίγαντες του λιανεμπορίου και των logistics στην Ελβετία.

Το φορτηγό Hyundai H2 XCient Fuel Cell (FECV) εξελίχθηκε στη βάση των ευρωπαϊκών απαιτήσεων και κανονισμών και διαθέτει ένα νέο σύστημα (190 kWh) κυψελών καυσίμου υδρογόνου, που αποτελείται από δύο συστοιχίες fuel cell των 95 kWh έκαστη, συνδεδεμένων παράλληλα. Η εμβέλεια φτάνει τα 400 χιλιόμετρα χάρη στα 7 ρεζερβουάρ χωρητικότητας 34,5 κιλών υδρογόνου, που αποθηκεύεται υπό πίεση 350 bar.

Σύμφωνα με το καταστατικό της επιτροπής IToY, κάθε υποψήφιο όχημα για τον τίτλο Truck Innovation Award, πρέπει να χαρακτηρίζεται από καινοτομίες και να έχει μικτό βάρος άνω των 3,5 τόνων. Έμφαση δίδεται στην «εναλλακτική» γραμμή μετάδοσης κίνησης (υβριδικό, υβριδικό με range extender ή φουλ ηλεκτρικό) ή στη χρήση καυσίμου με μειωμένες εκπομπές ρύπων, όπως LNG/CNG, υδρογόνο κ.λπ. Διαφορετικά, εξελιγμένες λύσεις σε θέματα π.χ., συνδεσιμότητας, δυνατοτήτων αυτόνομης οδήγησης, platooning, ή πρωτότυπα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας είναι επίσης συστατικά που καθιστούν ένα όχημα συμβατό με τα κριτήρια του θεσμού.