Το «ΟΧΙ» του Κ. Χατζηδάκη
Πλήρη επιβεβαίωση των δημοσιευμάτων του περιοδικού ΤΡΟΧΟΙ & TIR για τον τρόπο εκσυγχρονισμού των Μεταφορών και του τρόπου χορήγησης αδειών φορτηγών Δ.Χ. και βυτιοφόρων έγινε τις τελευταίες μέρες από στόματος του υπουργού ΜΕ Κωστή Χατζηδάκη, ο οποίος, για πρώτη φορά προέβη σε επίσημες δηλώσεις επί του θέματος, αν και απέφυγε να μπει σε λεπτομέρειες.
Ξεκαθάρισε πάντως, ότι δεν πρόκειται για απελευθέρωση, αλλά για τον εκσυγχρονισμό των μεταφορικών επιχειρήσεων και ότι νέες άδειες θα χορηγούνται μόνο στη βάση συγκεκριμένων κριτηρίων.
Τα κριτήρια θα δίνουν τις άδειες
Όπως έχει γράψει το Τ&Τ, θα υπάρξει ένας πίνακας κριτηρίων, το κάθε κριτήριο θα δίνει έναν αριθμό μορίων και αυτός ο αριθμός μορίων θα καθορίζει αν ο ενδιαφερόμενος πληροί τις προϋποθέσεις απόκτησης μιας άδειας ή περισσοτέρων, οι οποίες δεν θα μεταβιβάζονται, ενώ, σε περίπτωση που παύσουν να ισχύουν τα κριτήρια βάση των οποίων αδειοδοτήθηκε, τότε η επιχείρηση θα χάνει τις άδειες, προκειμένου αυτές να δοθούν σε άλλη εταιρεία που θα πληροί τα κριτήρια κ.ο.κ.
Με τον τρόπο αυτό, γίνεται φανερό, ότι θεωρητικά τουλάχιστον, ο νέος νόμος θα ευνοεί τις μεγάλες μεταφορικές εταιρείες, καθώς θα υπάρξουν κίνητρα για τη δημιουργία ισχυρών επιχειρήσεων, είτε με συνενώσεις μεμονωμένων, είτε υφισταμένων μεταφορικών.
Και η αξία της άδειας;
Για το κόστος της αξίας της άδειας και πώς αυτό θα διαμορφωθεί, προς το παρόν ισχύει η θεωρητική εξήγηση ότι αυτή δεν θα χαθεί, αφού θα περάσει στην εταιρεία και άρα θα αποτυπώνεται στην αξία της μετοχής της.
Στην πράξη, είναι άγνωστο πώς αυτή θα διαμορφωθεί, χωρίς η λέξη «άγνωστο» να σημαίνει απαραίτητα πτώση της αξίας της, αφού, μπορεί να συμβεί το αντίθετο, δηλαδή να ανέβει η αξία τους και τούτο γιατί θα εξαρτηθεί από τα κριτήρια μοριοδότησης, βασικότερο των οποίων είναι η αύξηση του μεταφορικού έργου μιας μεταφορικής εταιρείας, η υποδομή της, τα άτομα που απασχολεί, ο στόλος της, η ηλικία του στόλου κ.ά.
Είναι επίσης πιθανόν, να υπάρξει αυξημένο μεταφορικό έργο, αλλά για διάφορους λόγους η μεταφορική να μην εξασφαλίζει άδειες από το ΥΜΕ. Ακόμη, οι μεμονωμένοι, δηλαδή οι ανένταχτοι σε εταιρείες μπορεί να αυξάνουν το δικό τους μεταφορικό έργο και, όπως συμβαίνει σήμερα, να ζητούν επιπλέον άδεια (ες), ανεβάζοντας την αξία τους. Γιατί, ας μην ξεχνάμε, η ένταξη των μεμονωμένων σε εταιρείες θα είναι προαιρετική.
Πρέπει επίσης να σημειώσουμε, ότι η ψήφιση ενός νομοσχεδίου δεν θα σημάνει... προσκλητήριο συνένωσης ή επιδοτήσεων. Να σας θυμίσουμε, ότι ο νόμος για τις ΑΜΕ Ανώνυμες Μεταφορικές Επιχειρήσεις έμεινε ανενεργός. Να σας θυμίσουμε επίσης, ότι δεκάδες προγράμματα κινήτρων και επιδοτήσεων για άλλους κλάδους απέτυχαν, καθώς είτε δεν υπήρξε ενδιαφέρον από τις παραγωγικές τάξεις να κάνουν χρήση αυτών των κινήτρων, είτε δεν πληρούσαν τους όρους.
Έτσι, εμείς πιστεύουμε ότι το νέο νομοσχέδιο όταν καταρτιστεί και όταν ψηφιστεί δεν πρόκειται να φέρει τα πάνω - κάτω και το έχουμε εξηγήσει στο παρελθόν. Δεν γίνεται, ούτε μπορεί να γίνει απελευθέρωση των αδειών Φ.Δ.Χ., όπως οι πολλοί τη φαντάζονται. Γι' αυτό και ο υπουργός, μίλησε για εκσυγχρονισμό και προς αυτή την κατεύθυνση έχουν συσταθεί δύο επιτροπές, μία για τα φορτηγά Δ.Χ. και βυτιοφόρα Φ.Δ.Χ. και μία για τα Logistics.
Πλανώνται πλάνην οικτρά
Στην επιτροπή για τα φορτηγά μετέχουν και οι εκπρόσωποι των Ομοσπονδιών, αλλά και εκπρόσωποι των παραγωγικών τάξεων (Επιμελητηρίων, Συνδέσμων κ.ά.). Οι τελευταίοι (έμποροι, βιομήχανοι) θεωρούν ότι με την «απελευθέρωση» θα μειωθούν τα κόμιστρα και ότι έξω από την αποθήκη ή το εργοστάσιό τους, θα συρρέουν τα φορτηγά Δ.Χ. και θα τους παρακαλούν για ένα δρομολόγιο με κόμιστρο όσο - όσο. Έτσι, τουλάχιστον αντιλαμβάνονται το πρακτικό αποτέλεσμα του νομοσχεδίου μετά την ψήφισή του.
Ότι θα έχουν τσάμπα μεταφορές και ότι οι μεταφορείς δεν θα μπορούν να έχουν απαιτήσεις, να απεργούν και να διεκδικούν, γιατί αμέσως, ο καλός ο υπουργός, θα σφυρίζει και θα μοιράζει άδειες στα πλήθη που θα συγκεντρώνονται έξω από το ΥΜΕ.
«Πλανώνται πλάνην οικτρά» έχω προς το παρόν να τους πω και να τους διαβεβαιώσω περί του αντιθέτου. Ότι δηλαδή, σαν καλοί ευρωπαϊστές που είναι, θα μάθουν ή θα υποχρεωθούν να μάθουν να πληρώνουν και... ευρωπαϊκό κόμιστρο, σχεδόν διπλάσιο του ελληνικού.
Ώρες ευθύνης
Και δω ακριβώς, ήρθε η ώρα να μιλήσουμε για την ευθύνη που αναλαμβάνουν οι μετέχοντες στην επιτροπή εκπρόσωποι της Μεταφοράς. Θα πρέπει, όσο διαρκούν οι εργασίες της επιτροπής εκσυγχρονισμού να δώσουν τη μεγάλη μάχη απέναντι στα οργανωμένα συμφέροντα, απέναντι στα συμφέροντα των φορτωτών που αν μη τι άλλο θέλουν τα φορτηγά υποχείριά τους.
- Ο εκσυγχρονισμός με κανέναν τρόπο δεν θα πρέπει να γίνει το αστραφτερό περιτύλιγμα με τις πομπώδεις φράσεις και στην πίσω πλευρά με τα ψιλά γράμματα να υπάρχει ο επικήδειος του αυτοκινητιστή.
- Ο εκσυγχρονισμός, με κανέναν τρόπο, δεν θα πρέπει να αγνοεί τον μεμονωμένο αυτοκινητιστή και ιδιαίτερα εκείνον που πλησιάζει στη συνταξιοδότησή του και κράτησε με νύχια και με δόντια την άδειά του για να εξασφαλίσει ένα εφάπαξ απέναντι στη σύνταξη πείνας που το προσφέρει το κράτος. Αν αυτοί οι άνθρωποι χάσουν αυτό το περιουσιακό τους στοιχείο που οι ίδιοι ή οι πατεράδες τους το απέκτησαν πουλώντας σπίτια και χωράφια, τότε θα έχει διαπραχθεί έγκλημα σε βάρος τους και οι υπεύθυνοι θα είναι και υπόλογοι.
- Ο εκσυγχρονισμός, με κανέναν τρόπο δεν πρέπει να περιέχει στοιχεία άμεσου ή έμμεσου επαγγελματικού εκβιασμού του Κλάδου των Μεταφορέων. Ο αυτοκινητιστής θα πρέπει ελεύθερα να κρίνει αυτό που τον συμφέρει, χωρίς η μη αποδοχή των όρων του εκσυγχρονισμού να σημαίνει την επαγγελματική του περιθωριοποίηση.
- Οι εκπρόσωποι της Μεταφοράς, καλούνται επίσης να διαπραγματευτούν σ' ένα κλίμα αρνητικό για τον Κλάδο με την Κοινή Γνώμη σε πλήρη παραπληροφόρηση και έτοιμη να αποδεχτεί με ανακούφιση βαρύγδουπες αναγγελίες, όπως «επιτέλους απελευθέρωση» ή «άδειες για όλους», όπως υποθέτουμε θα είναι και οι τίτλοι στις εφημερίδες. Δηλαδή, τόσο το ΥΜΕ, όσο και οι παραγωγικές τάξεις, γνωρίζουν από πριν ότι τα μαζικά μέσα ενημέρωσης θα τους στηρίξουν στις όποιες αποφάσεις τους.
- Ακόμη, οι εκπρόσωποι της Μεταφοράς, εφόσον κρίνουν ότι οι προτάσεις τους δεν γίνονται αποδεκτές και ότι η επιτροπή προχωρεί στην έκδοση ενός πορίσματος μη αποδεκτού, το οποίο θίγει τα συμφέροντα των αυτοκινητιστών, θα πρέπει να διακόψουν τις διαπραγματεύσεις και να κηρύξουν τον Κλάδο σε αγωνιστική επαγρύπνηση.
Εννοείται, βέβαια, ότι εφόσον το περιεχόμενο του τελικού πορίσματος ευνοεί τον μεταφορέα, δεν αδικεί τον ώριμο προς συνταξιοδότηση αυτοκινητιστή, εξυγιαίνει τον Κλάδο καθαρίζοντάς τον από την παρανομία και, τελικά, καθιστά πιο ανταγωνιστική την ελληνική μεταφορά, τότε βεβαίως οι μετέχοντες στην επιτροπή πρόεδροι των Ομοσπονδιών θα έχουν δίκαια κερδίσει την εκτίμηση των Ελλήνων αυτοκινητιστών.
Αθλιοτήτων συνέχεια...
Βγήκαν πάλι οι γνωστοί επιμελητηριάρχες, οι λεγόμενοι «εκπρόσωποι των παραγωγικών τάξεων» να πούνε ότι τα φορτηγά στο λιμάνι εκβιάζουν ενόψει εορτών. Αυτό κι αν είναι θράσος. Περιμένουν οκτώ και δέκα ώρες οι οδηγοί για να παραλάβουν το κοντέινερ -και αυτό συμβαίνει μήνες τώρα- ζήτησαν ένα μικρό μόνο μέρος έναντι της αποζημίωσης που, από το νόμο, δικαιούνται για τις σταλίες και αυτό το αίτημα οι καρεκλοκένταυροι, αλλά καλά δικτυωμένοι με τα μέσα ενημέρωσης, το είπαν ωμά και αβασάνιστα εκβιασμό.
Δυστυχώς όμως έτσι το αναπαρήγαγαν οι περισσότεροι δημοσιογράφοι. Αυτοί που (πλην λίγων εξαιρέσεων) δημοσιεύουν τα δελτία τύπου, όπως τα παίρνουν από το e-mail ή το fax. Σιγά τώρα μην κατέβαιναν στο λιμάνι να δουν τι γίνεται ή να ρωτήσουν κανένα οδηγό, να ακούσουν και την άλλη πλευρά...
Η Ντάνα
Η «θωρακισμένη ελληνική οικονομία» του κου Αλογοσκούφη, αυτή που δεν φοβάται την ευρωπαϊκή κρίση, γιατί αντέχει κ.λπ. κ.λπ. αποδείχθηκε χάρτινη. Και φυσικά, δεν θα μπορούσε να ήταν διαφορετική. Εκατοντάδες χιλιάδες νοικοκυριά στενάζουν καθώς βρέθηκαν στο «κόκκινο». Απλήρωτες δόσεις δανείων, ληξιπρόθεσμες οφειλές σε πιστωτικές κάρτες, διαταγές πληρωμής, κοινοποιήσεις κατασχέσεων, αναγκαστικοί πλειστηριασμοί, αποτελούν μεταξύ άλλων μέρος της καθημερινότητας πολλών συνανθρώπων μας.
Πριν λίγες μέρες είδα κι εγώ την κρίση με τα μάτια μου. Κατέβαινα για το ΣΕΜΠΟ και αντίκρισα στο βάθος, έξω από το λιμάνι τις γιγάντιες σιλουέτες των πλοίων. Τριακόσια περίπου πλοία! Ντανιασμένα το ένα στο πλευρό του άλλου, ακίνητα για πολλές μέρες στη ράδα. Και αυτή η ντάνα καθημερινά μεγαλώνει. Μια γκρίζα εικόνα που τη θυμάμαι σε μια παρόμοια κρίση προς το τέλος της δεκαετίας του '80. Τα πλοία, ένα από τα βασικότερα στηρίγματα της εθνικής μας οικονομίας, αράζουν πάλι το ένα μετά το άλλο. Για τους ανθρώπους του λιμανιού, δεν υπάρχει χειρότερο θέαμα...
Καλά ταξίδια