Καιρός να σωπάσουν οι Κασσάνδρες
Πλήρης η επιβεβαίωση του Τ.Τ. για το θέμα των αδειών δημοσίας και το μήνυμα που κάθε μήνα στέλνει από αυτήν εδώ τη στήλη «Μην ξεπουλάτε τις άδειες». Νομοσχέδιο που πρόκειται να κατατεθεί στο θερινό τμήμα της Βουλής για το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων, εξαιρεί τις υπηρεσίες μεταφορών, παρά το γεγονός ότι πρόκειται για νομοσχέδιο προσαρμογής της εθνικής στην κοινοτική Νομοθεσία.
Η εξαίρεση των υπηρεσιών Μεταφοράς, αποτελεί ταυτόχρονα ένα ηχηρό μήνυμα στις γνωστές Κασσάνδρες των επιμελητηρίων που δεν χάνουν ευκαιρία για να στραφούν κατά των αυτοκινητιστών, μόλις οι τελευταίοι προβάλουν το οποιοδήποτε αίτημα και να τους απειλούν τάχα με απελευθέρωση του επαγγέλματος, υψώνοντας κραυγές για δήθεν «προστατευόμενες» ομάδες, που στρεβλώνουν την ελεύθερη οικονομία και ότι τάχα ασκούν το επάγγελμα του μεταφορέα κατά παράβαση της κοινοτικής νομοθεσίας (!)
Να όμως που έρχεται η ίδια η Ε.Ε. να νομοθετεί υπέρ της απελευθέρωσης της αγοράς των κλειστών υπηρεσιών εξαιρώντας όμως τις υπηρεσίες μεταφορών. (Η είδηση στη σελ. 16)
Σκαλώνει η Επιτροπή Εκσυγχρονισμού
Από την άλλη πλευρά, η περιβόητη πλέον επιτροπή εκσυγχρονισμού των Μεταφορών και του νόμου 383/76 δυστυχώς δεν προχωρεί και είναι αμφίβολο αν μέχρι το τέλος του χρόνου θα έχει ολοκληρώσει το έργο της, δηλαδή να υποβάλει μια πλήρη πρόταση αναβάθμισης των οδικών μεταφορών με κεντρικό άξονα την οργάνωση των αυτοκινητιστών και των σημερινών ΙΜΕ ΕΠΕ σε μεγάλα επιχειρηματικά σχήματα (όπως τα ΚΤΕΛ) προκειμένου να πραγματοποιηθούν οι απαιτούμενες επενδύσεις με κρατική επιδότηση και να λειτουργήσουν στη βάση ενός ευνοϊκού φορολογικού καθεστώτος που θα τις καταστήσει ανταγωνιστικές και κερδοφόρες προς όφελος των μετόχων και - κυρίως - του κοινωνικού συνόλου που θα απολαμβάνει ολοκληρωμένων μεταφορικών υπηρεσιών υψηλής ποιότητας και σύμφωνα με τις απαιτήσεις του σε χρόνο και ποιότητα.
Το παράδειγμα των ΚΤΕΛ A.E.
Όσοι παρακολουθείτε το ένθετο ΠΟΥΛΜΑΝ και ΛΕΩΦΟΡΕΙΟ θα έχετε διαπιστώσει την κατάσταση στα υπεραστικά, όπου το ένα μετά το άλλο οι εταιρείες πλέον ΚΤΕΛ εκσυγχρονίζονται, εκμεταλλεύονται πλήθος επιχορηγούμενων κοινοτικών προγραμμάτων, παίρνουν κρατικές επιδοτήσεις και συνεχώς αναβαθμίζουν ποιοτικά το μεταφορικό τους έργο προς όφελος του επιβάτη. Και σήμερα, ο Έλληνας επιβάτης -πελάτης- των υπεραστικών λεωφορείων, απολαμβάνει τις καλύτερες μεταφορικές υπηρεσίες στην Ευρώπη σε σχέση και με το καταβαλλόμενο κόμιστρο.
Αρκεί να σημειώσουμε ότι ταξιδεύει με λεωφορεία μέσης ηλικίας 4-5 ετών, κάτι που σε καμία άλλη ευρωπαϊκή χώρα δεν συμβαίνει. Εμείς ευχόμαστε, το παράδειγμα των ΚΤΕΛ να ακολουθήσουν και τα φορτηγά με παρόμοιας μορφής οργάνωση που, πρώτα απ' όλα, θα περιλαμβάνει ένα γενναίο πρόγραμμα αντικατάστασης των παλαιών φορτηγών.
Κακούργημα η διακίνηση. Ναι, αλλά ως την πύλη του λιμανιού, λέμε εμείς...
Την αυστηροποίηση των κυρώσεων για τους δουλέμπορους καθώς και την οργάνωση κέντρων υποδοχής όπου θα φιλοξενούνται μη νόμιμοι μετανάστες για διάστημα έως 12 μήνες αποφάσισε η Κυβερνητική Επιτροπή για θέματα δημόσιας τάξης ενώ, αμέσως μετά ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών Χρήστος Μαρκογιαννάκης, ανέφερε πως με τροπολογία που θα κατατεθεί άμεσα στη Βουλή, οι ποινές για τους διακινητές λαθρομεταναστών μετατρέπονται από πλημμέλημα σε κακούργημα, κάτι που εκτιμάται πως θα λειτουργήσει αποτρεπτικά.
Πάντως, αν η Πολιτεία δεν λάβει αυστηρά μέτρα, αναμένονται αντιδράσεις από πλευράς αυτοκινητιστών, αφού είναι γνωστή η αδυναμία των λιμενικών αρχών και των κάθε είδους υπηρεσιών «σεκιούριτυ» να διαφυλάξουν τους χώρους στα λιμάνια. Θα πρέπει άμεσα να κινητοποιηθούν τα προεδρεία των αυτοκινητιστών και να απαιτήσουν, φτάνοντας το φορτηγό στην πύλη του λιμανιού, να ελέγχεται και να παίρνει βεβαίωση ότι είναι «καθαρό» από λαθρομετανάστες. Και αυτό, γιατί σχεδόν όλοι οι λαθρομετανάστες τρυπώνουν στα φορτηγά, όσο αυτά βρίσκονται σε αναμονή για επιβίβαση στο καράβι. Εντός του χώρου ελέγχου και ευθύνης του Λιμενικού. Η ευθύνη του οδηγού, θα πρέπει να σταματάει στην πύλη του λιμανιού. Αυτό, ας το κατανοήσουν οι κ.κ. Παπαληγούρας και Μαρκογιαννάκης, γιατί διαφορετικά, οι αντιδράσεις των αυτοκινητιστών θα πρέπει να θεωρούνται δεδομένες.
Πρόγραμμα ...Πόλο - Μάρκο
Όπως γνωρίζουν οι αναγνώστες του Τ.Τ. το κοινοτικό πρόγραμμα Marco Polo που έχει στόχο την εκτροπή του μεταφορικού έργου από το φορτηγό στο τρένο ή το πλοίο, δεν είχε τα αναμενόμενα αποτελέσματα και χρειάστηκε να γίνουν τροποποιήσεις, κυρίως όμως για να περιοριστούν οι απάτες καθώς επιχορηγούνται φορτία υποτιθέμενης εκτροπής από φορτηγά σε τρένα ή πλοία, ενώ επί της ουσίας συμβαίνει το αντίθετο: Οι φορτωτές να εξακολουθούν να προτιμούν τα φορτηγά και μάλιστα να αποδυναμώνουν το εμπορευματικό μεταφορικό έργο του σιδηρόδρομου.
Γιατί όμως; Μια επίσημη απάντηση βρίσκεται στο πολυσέλιδο ρεπορτάζ αυτού του τεύχους, το οποίο καλό θα ήταν να το διαβάσουν προσεκτικά όλοι αυτοί που είχαν προβλέψει ότι το μέλλον των μεταφορών είναι το...τρένο και ώθησαν τις εθνικές κυβερνήσεις και την ευρωπαϊκή επιτροπή να το επιχορηγήσουν με κάθε τρόπο.
Γιατί, η απάντηση βρίσκεται στην πραγματικότητα που θέλει το φορτηγό ως βασικό συνεργάτη ανάπτυξης των Μεταφορών και των Logistics: «Όσο αυξάνουν οι εταιρείες παροχής υπηρεσιών Logistics, τόσο πιο περιζήτητα γίνονται τα φορτηγά αυτοκίνητα...», αναφέρεται στην εισαγωγή του σχετικού ρεπορτάζ.
Εμείς να συμπληρώσουμε, ότι ενώ οι κοινοτικοί και οι διάφοροι θεωρητικοί, εξακολουθούν να υποστηρίζουν με κάθε τρόπο το σιδηρόδρομο, η αγορά έχει ολοκληρωτικά σχεδόν στραφεί στο φορτηγό αναγνωρίζοντας τα μοναδικά ανταγωνιστικά του πλεονεκτήματα, που έρχονται να καλύψουν τις απαιτήσεις για γρήγορη, ασφαλή και συνεπή μεταφορά των προϊόντων.
Αν μάλιστα, διευρυνθεί στο μέλλον η κυκλοφορία των 25μετρων φορτηγών, έστω μεταξύ των εμπορευματικών κέντρων της Ευρώπης, τότε το πρόγραμμα Μάρκο - Πόλο θα γίνει...Πόλο - Μάρκο με τα φορτία να φεύγουν από το σιδηρόδρομο και να πηγαίνουν στα φορτηγά.
Αγία Άννα φώτισέ τους
Τα χρόνια περνούν και η πολυπόθητη μετεγκατάσταση των πρακτορείων από το Βοτανικό στο Θριάσιο παραμένει στα χαρτιά που περιφέρονται στα γραφεία των διαφόρων διευθύνσεων του ΥΠΕΧΩΔΕ και του ΥΜΕ, για να εκφράζονται αντιρρήσεις, να γίνονται τροποποιήσεις και πάει λέγοντας. Τον τελευταίο καιρό, η κατάσταση έχει γίνει αφόρητη εξαιτίας της διάνοιξης της Αγίας Άννης με αποτέλεσμα ορισμένα πρακτορεία να αναγκάζονται να μεταφερθούν σε διάφορες προσωρινές θέσεις, πάλι στην γύρω περιοχή, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους ίδιους τους επιχειρηματίες. Και, τώρα από την προσωρινή τους θέση συνεχίζουν να περιμένουν την οριστική τους μετεγκατάσταση.
Αν καταλάβατε σωστά, εκεί στο Βοτανικό συμβαίνει το εξής ευτράπελο: Ξεκίνησαν τα έργα ανάπλασης της περιοχής, αλλά δεν είναι έτοιμο το σχέδιο γι' αυτούς που πρέπει να φύγουν εξαιτίας της ανάπλασης. Εδώ χρειάζεται μόνο μια ευχή. Αγία Άννα φώτισέ τους...
Απίστευτο;
Εθεάθησαν στο κεντρικό ξενοδοχείο «ΤΙΤΑΝΙΑ» της Αθήνας. Και μάθαμε ότι δεν βρίσκονταν εκεί για κάποιο συνέδριο ή σεμινάριο. Μάθαμε επίσης, ότι δεν έμειναν εκεί προσωρινά, ας πούμε για μια ,δυο, τρεις βραδιές. Μάθαμε, τέλος το α.π.ί.σ.τ.ε.υ.τ.ο.: Κλείσανε δωμάτια στο «ΤΙΤΑΝΙΑ» για να μείνουν μόνιμα και δεν μιλάμε ούτε για βιομήχανους, ούτε για υπουργούς. Μιλάμε για ...συνδικαλιστές αυτοκινητιστών εκ βορείου Ελλάδος προερχόμενοι. Περισσότερα, μόλις μάθουμε και τον ...λογαριασμό!!
Μόνο για ωράριο, άντε και ένα καφέ
Δεν είναι μόνο τα καύσιμα πανάκριβα κατά μήκος του ΠΑΘΕ με αποτέλεσμα τα φορτηγά να φουλάρουν εκτός αυτοκινητόδρομων και σε συγκεκριμένα πρατήρια. Πανάκριβα είναι και τα διάφορα προϊόντα που πωλούνται στα καταστήματα των πρατηρίων από αναψυκτικά μέχρι χαρτομάντιλα, από το γάλα και τα νερά μέχρι τα ξυραφάκια. Αυτό προκύπτει από έρευνα του Τ.Τ. που αφορούσε σύγκριση των τιμών στο ΠΑΘΕ με τις τιμές στα σούπερ μάρκετ για τα ίδια ακριβώς προϊόντα. Διαφορά; Μέχρι και 12%, δηλαδή συναντήσαμε μέχρι υπερδιπλάσιες τιμές. Μερικά παραδείγματα για του λόγου το αληθές: Μια συγκεκριμένη μάρκα και συσκευασία φρυγανιάς, στο ΠΑΘΕ τη βρήκαμε 1,10 και 1,00 ευρώ ενώ στο σούπερ μάρκετ 0,48. Ένα κουτάκι Coca Cola 1,50 ευρώ στο ΠΑΘΕ, 0,55 στο σούπερ μάρκετ. Ξυραφάκια Bic η ίδια συσκευασία 2,20, στο ΠΑΘΕ 1,84 στο σούπερ μάρκετ.
Συμπέρασμα. Η στάση των οδηγών φορτηγών στα μεγάλα πρατήρια να περιορίζεται στο ωράριο, άντε και για ένα καφέ.
Καλό δρόμο