Τροχοί & TIR

ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ (ΕΚ) αριθ. 1071/2009

ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ (ΕΚ) αριθ. 1071/2009 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥσχετικά με τη θέσπιση κοινών κανόνων όσον αφορά τους όρους που πρέπει να πληρούνται για την άσκηση του επαγγέλματος του
Κυριακή 26/02/2012 - 22:27
Κοινοποίηση στα Social Media

ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ (ΕΚ) αριθ. 1071/2009 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
σχετικά με τη θέσπιση κοινών κανόνων όσον αφορά τους όρους που πρέπει να πληρούνται για την άσκηση του επαγγέλματος του οδικού μεταφορέα

1. Ο παρών κανονισμός διέπει την πρόσβαση στο επάγγελμα του οδικού μεταφορέα και την άσκηση του επαγγέλματος αυτού.
2. Ο παρών κανονισμός εφαρμόζεται σε όλες τις επιχειρήσεις που είναι εγκατεστημένες στην Κοινότητα και ασκούν το επάγγελμα του οδικού μεταφορέα. Εφαρμόζεται επίσης στις επιχειρήσεις που προτίθενται να ασκήσουν το επάγγελμα του οδικού μεταφορέα. Οι αναφορές στις επιχειρήσεις που ασκούν το επάγγελμα του οδικού μεταφορέα θεωρούνται, κατά περίπτωση, ότι περιλαμβάνουν αναφορά στις επιχειρήσεις που προτίθενται να ασκήσουν το εν λόγω επάγγελμα.
3. Όσον αφορά τις περιοχές που αναφέρονται στο άρθρο 299 παράγραφος 2 της συνθήκης, τα ενδιαφερόμενα κράτη μέλη μπορούν να αναπροσαρμόζουν τους όρους που πρέπει να πληρούνται για την άσκηση του επαγγέλματος του οδικού μεταφορέα, εφόσον οι μεταφορές εκτελούνται πλήρως στις εν λόγω περιοχές από επιχειρήσεις οι οποίες είναι εγκατεστημένες εκεί.
4. Κατά παρέκκλιση από την παράγραφο 2, ο παρών κανονισμός, εκτός εάν η εθνική νομοθεσία προβλέπει άλλως, δεν εφαρμόζεται:

α) στις επιχειρήσεις που ασκούν το επάγγελμα του οδικού μεταφορέα εμπορευμάτων αποκλειστικά και μόνο με μηχανοκίνητα οχήματα ή συνδυασμούς οχημάτων, των οποίων η επιτρεπόμενη μεικτή μάζα δεν  υπερβαίνει τους 3,5 τόνους. Ωστόσο, τα κράτη μέλη μπορούν να μειώσουν το όριο αυτό για όλες ή για ορισμένες από τις κατηγορίες οδικών μεταφορών∙
β) στις επιχειρήσεις που εκτελούν οδικές μεταφορές επιβατών αποκλειστικά για μη εμπορικούς σκοπούς ή των οποίων η κύρια δραστηριότητα δεν είναι οι οδικές μεταφορές επιβατών∙

γ) στις επιχειρήσεις που εκτελούν οδικές μεταφορές αποκλειστικά
με μηχανοκίνητα οχήματα με μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα που
δεν ξεπερνά τα 40 km την ώρα.
5. Τα κράτη μέλη μπορούν να απαλλάξουν από την εφαρμογή
όλων ή μέρους των διατάξεων του παρόντος κανονισμού μόνον
εκείνους τους οδικούς μεταφορείς οι οποίοι εκτελούν αποκλειστικά
εθνικές μεταφορές που έχουν μικρό μόνον αντίκτυπο στην αγορά των
μεταφορών λόγω:
α) της φύσης των μεταφερόμενων εμπορευμάτων∙ ή
β) των μικρών αποστάσεων που διανύονται.

Άρθρο 2
Ορισμοί
Για τους σκοπούς του παρόντος κανονισμού, νοούνται ως:
1) «επάγγελμα οδικού μεταφορέα εμπορευμάτων» η δραστηριότητα
κάθε επιχείρησης που εκτελεί είτε με μηχανοκίνητο όχημα είτε με
συνδυασμό οχημάτων μεταφορά εμπορευμάτων για λογαριασμό
τρίτων∙
2) «επάγγελμα οδικού μεταφορέα επιβατών» η δραστηριότητα κάθε
επιχείρησης που εκτελεί με μηχανοκίνητα οχήματα, τα οποία
λόγω του τύπου κατασκευής τους και του εξοπλισμού τους είναι
κατάλληλα για τη μεταφορά άνω των εννέα επιβατών,
συμπεριλαμβανομένου του οδηγού, και διατίθενται για τη χρήση
αυτή, μεταφορές επιβατών παρεχόμενες στο κοινό ή σε ορισμένες
κατηγορίες χρηστών έναντι κομίστρου καταβαλλόμενου από τον
επιβάτη ή από τον διοργανωτή της μεταφοράς∙
3) «επάγγελμα του οδικού μεταφορέα» το επάγγελμα του οδικού
μεταφορέα επιβατών και το επάγγελμα του οδικού μεταφορέα
εμπορευμάτων∙
4) «επιχείρηση» κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο που ασκεί κερδοσκοπική
ή μη δραστηριότητα, κάθε ένωση ή ομάδα προσώπων
χωρίς νομική προσωπικότητα που ασκεί κερδοσκοπική ή μη
δραστηριότητα ή κάθε επίσημος οργανισμός που έχει ιδία νομική
προσωπικότητα ή εξαρτάται από αρχή με νομική προσωπικότητα
και εκτελεί επιβατικές μεταφορές ή κάθε φυσικό ή νομικό
πρόσωπο που εκτελεί εμπορευματικές μεταφορές με σκοπό το
κέρδος∙
5) «διαχειριστής μεταφορών» το φυσικό πρόσωπο που απασχολείται
από μια επιχείρηση ή, εφόσον η επιχείρηση αυτή είναι φυσικό
πρόσωπο, το πρόσωπο αυτό ή, όταν προβλέπεται, άλλο φυσικό
πρόσωπο που η επιχείρηση έχει ορίσει με σύμβαση, το οποίο
διευθύνει πραγματικά και σε μόνιμη βάση τις μεταφορικές
δραστηριότητες της επιχείρησης∙
6) «άδεια άσκησης επαγγέλματος του οδικού μεταφορέα» η διοικητική
απόφαση η οποία επιτρέπει σε μια επιχείρηση που πληροί
τους όρους που προβλέπονται στον παρόντα κανονισμό να ασκεί
το επάγγελμα του οδικού μεταφορέα∙
7) «αρμόδια αρχή» η εθνική, περιφερειακή ή τοπική αρχή κράτους
μέλους, η οποία, προκειμένου να επιτρέψει την άσκηση του
επαγγέλματος του οδικού μεταφορέα, ελέγχει αν μια επιχείρηση
πληροί τους όρους που προβλέπονται στον παρόντα κανονισμό
και είναι εξουσιοδοτημένη να χορηγεί, να αναστέλλει ή να αφαιρεί
την άδεια άσκησης επαγγέλματος οδικού μεταφορέα∙
8) «κράτος μέλος εγκατάστασης» το κράτος μέλος στο οποίο είναι
εγκατεστημένη μια επιχείρηση, ανεξάρτητα από το εάν ο διαχειριστής
μεταφορών της οποίας προέρχεται ή όχι από άλλη χώρα.

Άρθρο 3
Απαιτήσεις για την άσκηση του επαγγέλματος του οδικού
μεταφορέα
1. Οι επιχειρήσεις που ασκούν το επάγγελμα του οδικού
μεταφορέα πρέπει:
α) να έχουν πραγματικό και σταθερό τόπο εγκατάστασης σε ένα
κράτος μέλος∙
β) να παρέχουν εχέγγυα αξιοπιστίας∙
γ) να διαθέτουν την κατάλληλη οικονομική επιφάνεια και
δ) να διαθέτουν την κατάλληλη επαγγελματική επάρκεια.
2. Τα κράτη μέλη δύνανται να αποφασίσουν την επιβολή
πρόσθετων απαιτήσεων, οι οποίες πρέπει να είναι αναλογικές και να
μην επιφέρουν διακρίσεις και τις οποίες πρέπει να πληρούν οι
επιχειρήσεις για να λάβουν άδεια άσκησης του επαγγέλματος του οδικού
μεταφορέα.

Άρθρο 4
Διαχειριστής μεταφορών
1. Η επιχείρηση που ασκεί το επάγγελμα του οδικού μεταφορέα
ορίζει ένα τουλάχιστον φυσικό πρόσωπο, τον διαχειριστή μεταφορών,
ο οποίος ικανοποιεί τις απαιτήσεις που προβλέπονται στο άρθρο 3
παράγραφος 1 στοιχεία β) και δ) και ο οποίος:
α) διαχειρίζεται συνεχώς και πραγματικά τις μεταφορικές
δραστηριότητες της επιχείρησης∙
β) έχει γνήσια σχέση με την επιχείρηση ως μισθωτός, διευθυντής,
κύριος ή μέτοχος ή τη διοικεί ή, εάν η επιχείρηση είναι φυσικό
πρόσωπο, είναι το πρόσωπο αυτό και
γ) έχει την κατοικία του εντός της Κοινότητας.
2. Εάν μια επιχείρηση δεν πληροί την απαίτηση επαγγελματικής
επάρκειας που προβλέπει το άρθρο 3 παράγραφος 1 στοιχείο δ), η
αρμόδια αρχή μπορεί να της επιτρέψει να ασκεί το επάγγελμα του
μεταφορέα χωρίς να έχει ορισθεί διαχειριστής μεταφορών σύμφωνα με
την παράγραφο 1 του παρόντος άρθρου, υπό τις εξής προϋποθέσεις:
α) η επιχείρηση θα ορίσει ένα φυσικό πρόσωπο με κατοικία εντός
της Κοινότητας, το οποίο θα πληροί τις απαιτήσεις του άρθρου 3
παράγραφος 1 στοιχεία β) και δ) και το οποίο θα είναι
εξουσιοδοτημένο, βάσει σύμβασης, να εκτελεί τα καθήκοντα του
διαχειριστή μεταφορών για λογαριασμό της επιχείρησης∙
β) η σύμβαση που συνδέει την επιχείρηση με το πρόσωπο που
αναφέρεται στο στοιχείο α) θα διευκρινίζει τα καθήκοντα που
πρέπει να φέρει σε πέρας το πρόσωπο αυτό κατά τρόπο αποτελεσματικό
και συνεχή και θα αναφέρει τις αρμοδιότητές του ως
διαχειριστή μεταφορών. Στα προσδιοριζόμενα καθήκοντα
περιλαμβάνονται ιδίως αυτά που συνδέονται με τη διαχείριση της
συντήρησης των οχημάτων, τον έλεγχο των συμβάσεων και των
παραστατικών μεταφοράς, τη βασική λογιστική, τη διάθεση των
φορτίων ή την κατανομή των υπηρεσιών σε οδηγούς και οχήματα
και τον έλεγχο των διαδικασιών που αφορούν την ασφάλεια∙
γ) υπό την ιδιότητά του/της ως διαχειριστή μεταφορών, το πρόσωπο
που αναφέρεται στο στοιχείο α) δύναται να διευθύνει τις
δραστηριότητες μεταφοράς το πολύ τεσσάρων διαφορετικών
επιχειρήσεων, οι οποίες εκτελούνται με μέγιστο συνδυασμένο
στόλο 50 οχημάτων συνολικά. Τα κράτη μέλη μπορούν να
αποφασίσουν να περιορίσουν τον αριθμό των επιχειρήσεων ή/και
το μέγεθος του συνολικού στόλου οχημάτων τα οποία μπορεί να
διαχειρίζεται το πρόσωπο αυτό και
δ) το πρόσωπο που αναφέρεται στο στοιχείο α) θα εκτελεί τα
συγκεκριμένα καθήκοντα αποκλειστικά προς όφελος της
επιχείρησης και οι αρμοδιότητές του θα ασκούνται ανεξάρτητα
από όλες τις επιχειρήσεις για τις οποίες η επιχείρηση εκτελεί
μεταφορές.
3. Τα κράτη μέλη μπορούν να αποφασίσουν ότι ο διαχειριστής
μεταφορών που ορίζεται σύμφωνα με την παράγραφο 1 δεν μπορεί,
επιπρόσθετα, να έχει διοριστεί για τα καθήκοντα που ασκούνται
σύμφωνα με την παράγραφο 2 ή ότι μπορεί να έχει διοριστεί μόνο για
περιορισμένο αριθμό επιχειρήσεων ή για στόλο οχημάτων μικρότερο
από τον προβλεπόμενο στην παράγραφο 2 στοιχείο γ).
4. Η επιχείρηση ενημερώνει την αρμόδια αρχή σχετικά με τον διαχειριστή
ή τους διαχειριστές μεταφορών που έχουν οριστεί.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ II

ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΕΣ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΛΗΡΩΣΗ ΤΩΝ

ΑΠΑΙΤΗΣΕΩΝ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 3

Άρθρο 5
Όροι σχετικοί με την απαίτηση εγκατάστασης

Για να πληροί την απαίτηση του άρθρου 3 παράγραφος 1 στοιχείο α),
η επιχείρηση στο οικείο κράτος μέλος πρέπει:

α) να διαθέτει εγκατάσταση στο εν λόγω κράτος μέλος, με χώρο
όπου διατηρεί τη βασική του επιχείρηση, ιδίως τα λογιστικά
έγγραφα, τα έγγραφα διαχείρισης του προσωπικού, τα έγγραφα
που περιέχουν στοιχεία σχετικά με τον χρόνο οδήγησης και
ανάπαυσης και κάθε άλλο έγγραφο στο οποίο πρέπει να έχει
πρόσβαση η αρμόδια αρχή για να ελέγξει τη συμμόρφωση με
τους όρους που προβλέπονται από τον παρόντα κανονισμό. Τα
κράτη μέλη ζητούν από τις επιχειρήσεις που είναι εγκατεστημένες
στο έδαφός τους να διαθέτουν επίσης άλλα έγγραφα στον χώρο
τους ανά πάσα στιγμή∙
β) μόλις χορηγηθεί εξουσιοδότηση, να διαθέτει ένα ή περισσότερα
οχήματα, τα οποία έχουν ταξινομηθεί ή έχουν τεθεί αλλιώς σε
κυκλοφορία σύμφωνα με τη νομοθεσία του εν λόγω κράτους
μέλους και τα οποία είτε της ανήκουν κατά πλήρη κυριότητα είτε,
για παράδειγμα, τα κατέχει βάσει σύμβασης αγοράς με δόσεις,
βάσει σύμβασης μίσθωσης ή χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing)∙
γ) να εκτελεί πραγματικά και συνεχώς με τον αναγκαίο διοικητικό
εξοπλισμό τις εργασίες της όσον αφορά τα οχήματα που
αναφέρονται στο στοιχείο β) και με τον κατάλληλο τεχνικό εξοπλισμό
και τις κατάλληλες εγκαταστάσεις από κέντρο
επιχειρήσεων στο εν λόγω κράτος μέλος.

Άρθρο 6
Όροι σχετικοί με την απαίτηση των εχεγγύων αξιοπιστίας
1. Με την επιφύλαξη της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου, τα
κράτη μέλη καθορίζουν τους όρους που πρέπει να πληροί μια
επιχείρηση και ένας διαχειριστής μεταφορών για να πληροί την
απαίτηση των εχεγγύων αξιοπιστίας που προβλέπεται στο άρθρο 3
παράγραφος 1 στοιχείο β).
Προκειμένου να καθοριστεί κατά πόσον μια επιχείρηση πληροί την
απαίτηση αυτή, τα κράτη μέλη εξετάζουν τη συμπεριφορά της
επιχείρησης, των διαχειριστών μεταφοράς της επιχείρησης και
οιουδήποτε άλλου σχετικού προσώπου καθορίσει το κάθε κράτος
μέλος. Τυχόν αναφορά στο παρόν άρθρο σε καταδίκες, κυρώσεις ή
παραβάσεις περιλαμβάνει καταδίκες, κυρώσεις ή παραβάσεις της ίδιας
της επιχείρησης, των διαχειριστών μεταφοράς της επιχείρησης ή
οιουδήποτε άλλου σχετικού προσώπου καθορίσει το κάθε κράτος
μέλος.

Οι όροι που αναφέρονται στο πρώτο εδάφιο περιλαμβάνουν
τουλάχιστον τα ακόλουθα:
α) ότι δεν υπάρχει σοβαρός λόγος που να θέτει υπό αμφισβήτηση
την αξιοπιστία του διαχειριστή μεταφορών ή της επιχείρησης
μεταφορών, όπως καταδίκη ή επιβολή κυρώσεων για σοβαρές
παραβάσεις της ισχύουσας εθνικής νομοθεσίας στους τομείς:
i) του εμπορικού δικαίου,
ii) του δικαίου περί αφερεγγυότητας,
iii) των όρων αμοιβής και άσκησης του επαγγέλματος,
iv) της οδικής κυκλοφορίας,
v) της επαγγελματικής ευθύνης και
vi) την εμπορία ανθρώπων ή ναρκωτικών∙
β) ότι ο διαχειριστής μεταφορών ή η επιχείρηση μεταφορών δεν έχει,
σε ένα ή περισσότερα κράτη μέλη, καταδικασθεί για σοβαρό ποινικό
αδίκημα ή δεν του/της έχει επιβληθεί κύρωση για σοβαρή
παράβαση των κοινοτικών κανόνων ιδίως σχετικά με:
i) τον χρόνο οδήγησης και ανάπαυσης των οδηγών, τον χρόνο
εργασίας και την τοποθέτηση και χρήση των συσκευών
ελέγχου,
ii) τα μέγιστα βάρη και οι διαστάσεις των επαγγελματικής
χρήσεως οχημάτων στις διεθνείς μεταφορές,
iii) τα αρχικά προσόντα και τη συνεχή εκπαίδευση των οδηγών,
iv) τον οδικό τεχνικό έλεγχο των επαγγελματικής χρήσεως
οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων των υποχρεωτικών
τεχνικών επιθεωρήσεων των μηχανοκίνητων οχημάτων,
v) την πρόσβαση στην αγορά διεθνών οδικών εμπορευματικών
μεταφορών ή, ανάλογα με την περίπτωση, την πρόσβαση
στην αγορά οδικών επιβατικών μεταφορών,
vi) την ασφάλεια των οδικών μεταφορών επικίνδυνων
εμπορευμάτων,
vii) την τοποθέτηση και τη χρήση συσκευών περιορισμού της
ταχύτητας σε ορισμένες κατηγορίες οχημάτων,
viii) τις άδειες οδήγησης,
ix) την πρόσβαση στο επάγγελμα,
x) τη μεταφορά ζώων.

2. Για τους σκοπούς της παραγράφου 1 τρίτο εδάφιο στοιχείο β):
α) σε περίπτωση που ο διαχειριστής μεταφορών ή η επιχείρηση
μεταφορών έχει, σε ένα ή περισσότερα κράτη μέλη, καταδικαστεί
για σοβαρό ποινικό αδίκημα ή του/της έχει επιβληθεί κύρωση για
μια από τις σοβαρότατες παραβάσεις των κοινοτικών κανόνων
που εκτίθενται στο παράρτημα ΙV, η αρμόδια αρχή
του κράτους μέλους εγκατάστασης κινεί με τον κατάλληλο
τρόπο και σε εύθετο χρόνο κατάλληλα ολοκληρωμένη διοικητική
διαδικασία, η οποία περιλαμβάνει, ενδεχομένως, έλεγχο των
χώρων της επιχείρησης.

Η διαδικασία αυτή καθορίζει κατά πόσον, λόγω εξαιρετικών
συνθηκών, η απώλεια των εχεγγύων αξιοπιστίας θα συνιστούσε
στη συγκεκριμένη περίπτωση δυσανάλογη αντίδραση. Κάθε
τέτοια απόφαση αιτιολογείται δεόντως.

Εάν η αρμόδια αρχή κρίνει ότι η απώλεια των εχεγγύων
αξιοπιστίας θα συνιστούσε δυσανάλογη αντίδραση, μπορεί να
αποφασίσει ότι τα εχέγγυα αξιοπιστίας διατηρούνται ανέπαφα. Σε
αυτήν την περίπτωση, οι λόγοι καταχωρίζονται στο εθνικό
μητρώο. Τα στοιχεία αναφοράς των σχετικών αποφάσεων
επισημαίνονται στην έκθεση που αναφέρεται στο άρθρο 26
παράγραφος 1.

Εάν η αρμόδια αρχή κρίνει ότι η απώλεια των εχεγγύων
αξιοπιστίας δεν συνιστά δυσανάλογη αντίδραση, η καταδίκη ή η
κύρωση οδηγεί στην απώλεια των εχεγγύων αξιοπιστίας∙

Στο ίδιο τεύχος #286

PreviousNext