Τροχοί & TIR

Το Σημείωμα του Εκδότη

Αλλαγή δεδομένων Aλλαγή δεδομένων και συσχετισμών στο χώρο των χερσαίων μεταφορών επέρχεται με τον καινούργιο χρόνο εξαιτίας μιας σειράς παραγόντων που αναλύονται στο θέμα «Μεταφορές 2013» που ακολ
από Μανώλης Αγριμανάκης | Τρίτη 01/01/2013 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Αλλαγή δεδομένων

 Aλλαγή δεδομένων και συσχετισμών στο χώρο των χερσαίων μεταφορών επέρχεται με τον καινούργιο χρόνο εξαιτίας μιας σειράς παραγόντων που αναλύονται στο θέμα «Μεταφορές 2013» που ακολουθεί. Αλλάζουν και οι συσχετισμοί με το φορτηγό ΔΧ να δέχεται ισχυρές πιέσεις από τα ΦΙΧ, αλλά και από το σιδηρόδρομο που ξυπνάει μετά από λήθαργο δεκαετιών και ανακαλύπτει την (πιθανή) επιβίωσή του στην εμπορευματική μεταφορά…

 «Ξυπνήσανε οι κουτόφραγκοι»

Η εποχή του μνημονίου, οι εκθέσεις των τροϊκανών και οι διάφοροι τοποτηρητές και επόπτες που τα τελευταία χρόνια ψάχνουν, σκαλίζουν και ανακαλύπτουν όσα ποτέ δεν μπορούσαν να φανταστούν ότι μπορεί να συμβαίνουν σε μια χώρα που την είχαν δεχτεί ως μέλος της ευρωπαϊκής τους κοινότητας, έχει ανάψει κόκκινο και στα κέντρα λήψης αποφάσεων των Βρυξελλών για ό,τι αφορά στη χώρα μας. Πριν την κάθε συζήτηση ενός θέματος «εφιστάται η προσοχή» τους στην περίπτωση της Ελλάδας και συνυπάρχει η υποσημείωση «να εξεταστεί μετά προσοχής» ή ακόμα η προτροπή «να ζητηθούν πρόσθετα στοιχεία και πληροφορίες από τις αρμόδιες αρχές της Ελλάδας».

Μας κάνουν «φύλλο και φτερό» μου ανέφερε συγκεκριμένα υπάλληλος που εργάζεται στην Ε.Ε. λέγοντάς μου τα παραπάνω για να προσθέσει με νόημα: «οι κουτόφραγκοι ξυπνήσανε».

 Και σφίγγουν τα λουριά

Αποτέλεσμα είναι να καταφτάνουν καθημερινά στα υπουργεία μας επιτακτικά τα αιτήματα των κοινοτικών με τα οποία ζητούν λεπτομερείς αναφορές επί παντός θέματος, σχεδίου ή προγράμματος, μηδέ εξαιρουμένων φυσικά των υπηρεσιών του υπουργείου Μεταφορών. Ανάμεσα στα ζητούμενα είναι και πολλά στοιχεία που αφορούν αποκλειστικά τους Μεταφορείς και τους οδηγούς επαγγελματικών αυτοκινήτων. ΄Ετσι, πρόσφατα ζητήθηκαν στοιχεία για τον αριθμό των κατόχων κοινοτικών αδειών (μπλε κάρτα), τον αριθμό των γνήσιων (προσέξατε τη λέξη;) επικυρωμένων αντιγράφων (θαλασσί κάρτα) κοινοτικής άδειας οχημάτων που κυκλοφορούσαν στις 31/12/2012,  ζήτησαν επίσης τον αριθμό των βεβαιώσεων οδηγού (ροζ κάρτα) του άρθρου 5 του κοινοτικού κανονισμού 1072/2009 καθώς και το συνολικό αριθμό των βεβαιώσεων οδηγού που βρίσκονται σε ισχύ στις 31/12/2012.

 Παραβάσεις ΚΟΚ και ταχογράφου

Πέρα όμως από τα παραπάνω (που αναφέρθηκαν ως παράδειγμα, γιατί είναι πολλά), οι «κουτόφραγκοι» έχουν βάλει στο μάτι και τις παραβάσεις των επαγγελματιών οδηγών, αυτές που σημειώνονται μέσα στη χώρα μας και πρέπει να κοινοποιούνται άμεσα στις αρχές ελέγχου της Ε.Ε. μέσω τερματικών ηλεκτρονικών υπολογιστών, ώστε να υπάρχει ενημέρωση για το παραβατικό μητρώο του οδηγού σε όποιο σημείο της Ε.Ε. βρίσκεται.

Με την ευκαιρία, να υπενθυμίσουμε ότι οι παραβάσεις έχουν κατηγοριοποιηθεί σε ελαφρές, σοβαρές και πολύ σοβαρές, και αρκετές από τις «πολύ σοβαρές» πρέπει να κοινοποιούνται άμεσα στις ευρωπαϊκές αρχές ελέγχου. Ανάμεσά τους οι παραβάσεις που σχετίζονται με τον ταχογράφο, είτε αυτές αφορούν υπέρβαση ωρών οδήγησης, είτε λανθασμένη αναγραφή στοιχείων, είτε «πείραγμα». Αν και τον σχετικό πίνακα των παραβάσεων και των ποινών τον έχουμε ήδη δυο φορές δημοσιεύσει, θα τον επαναλάβουμε και στο επόμενο τεύχος, καθώς καθημερινά δεχόμαστε αρκετά τηλέφωνα οδηγών για τα πρόστιμα που επιβάλλονται, κυρίως για ταχογράφο, υπερφορτώσεις, κόφτη και όρια ταχύτητας κ.α.

 

Επιτέλους εξωστρέφεια

Χρειάστηκαν να γραφούν σελίδες επί σελίδων στο ΤΡΟΧΟΙ & TIR  και να γίνουν πλείστες όσες συζητήσεις με τον υπογράφοντα, για να κατανοήσουν ορισμένοι συνδικαλιστές και μη, ότι το παιχνίδι της οδικής μεταφοράς παίζεται πλέον στο γήπεδο του ανταγωνισμού και όχι στη ζεστή αγκαλιά του προστατευτισμού των κλαδικών συμφερόντων. Πόσες φορές δεν γράψαμε για την ανάγκη οι κ.κ. συνδικαλιστές να ακολουθήσουν την οδό της εξωστρέφειας και να διεκδικήσουν αυτά που θα καταστήσουν το ΦΔΧ πιο ανταγωνιστικό απέναντι στα ξένα αυτοκίνητα και στα ΦΙΧ, αναφέροντας μάλιστα συγκεκριμένα παραδείγματα με κυριότερο εκείνο των εκπτώσεων στα διόδια ή την καθιέρωση της βινιέτας με διαφορετική (χαμηλή) χρονοχρέωση για τα ελληνικά φορτηγά Δημοσίας; Λίγες φορές γράψαμε και επαναλάβαμε ότι το φορτηγό πρέπει να έχει χαμηλότερη φορολογία ή φοροαπαλλαγές, αφού είναι το μοναδικό ίσως μέσο που, όσο δουλεύει, πληρώνει φόρους; Πεδίο διεκδικήσεων θα πρέπει επίσης να αποτελέσουν οι ναύλοι στα καράβια για τα φορτηγά μέσα από προσφορές και προκρατήσεις, τα ασφάλιστρα (ορισμένοι σύλλογοι το έχουν ήδη επιτύχει), οι εκπτώσεις στα αναλώσιμα των φορτηγών (λάδια, φίλτρα, υγρά, λάστιχα, φρένα, μπαταρίες) μέσω μαζικών παραγγελιών (προϋποθέτει τη δημιουργία φορέα) και ακόμη μείωση της τιμής του πετρελαίου (εφικτό μόνο με αγορές ποσοτήτων τοις μετρητοίς). Nα σημειώσουμε, με την ευκαιρία, ότι πολλά από τα παραπάνω υλοποιούνται με επιτυχία από τα μεγάλα ΚΤΕΛ της χώρας μας και η εμπειρία που έχουν αποκτήσει θα βοηθούσε σίγουρα και το φορτηγό.

Πληροφορηθήκαμε, ότι το θέμα των εκπτώσεων στα διόδια έτυχε μιας πρώτης θετική ανταπόκρισης. Ελπίζουμε να τελεσφορήσει ικανοποιητικά για τον Κλάδο και να είναι η αρχή και άλλων επιτυχιών.

 

Οι πλειστηριασμοί της ντροπής

Είναι κοινό μυστικό, ότι το μεγαλύτερο κομμάτι του μεταφορικού έργου εκπλειστηριάζεται σε καθημερινή βάση. Η αγορά των μεταφορών, αντί να βρίσκεται στα χέρια των φυσικών λειτουργών της, των αυτοκινητιστών, διαφεντεύεται από τα «γραφεία» και τους πάσης φύσεως ατζέντηδες. Οι οποίοι διαθέτουν μια λίστα μεταφορέων και κάθε πρωί ξεκινούν τα τηλέφωνα αναζητώντας εκείνον που θα ζητήσει τα λιγότερα για το δρομολόγιο που έχουν. Και ο αυτοκινητιστής, στην άλλη άκρη του τηλεφώνου, δίνει τιμή πολύ κάτω του μεταφορικού του κόστους δεχόμενος και επιταγές τετράμηνες και του «σκότους». Το γιατί το κάνει, επίσης το γνωρίζουμε. Έτσι όμως ο ίδιος μένει χρεωμένος, αφού κινείται με πίστωση στο πετρέλαιο, χρωστά στο συνεργείο, στο λαστιχά και όχι μόνο. Αποτέλεσμα είναι να δουλεύει ένα αυτοκίνητο που του δημιουργεί χρέη περισσότερα και από την ίδια την αξία του οχήματος. Αυτό, πρέπει να αλλάξει και πάνω σ΄ αυτό πρέπει οι κ.κ. συνδικαλιστές να επικεντρώσουν τις προσπάθειές τους, βοηθώντας τον αυτοκινητιστή εκεί ακριβώς που πάσχει και πονάει.

 

Ας μην το σχολιάσουμε

Όσο για τα «Δεκεμβριανά» την εξαγγελία της απεργίας και την άμεση αναστολή της «προς χάρη της αγοράς λόγω εορτών», καλύτερα να μην το σχολιάσουμε στην παρούσα φάση. Απλά, επαναλαμβάνουμε: Οι εποχές άλλαξαν, το ίδιο και οι συσχετισμοί και τα δεδομένα…

Ελπίδες επιβίωσης, ακόμη και ανάπτυξης έχουν όσοι έγκαιρα το κατανοήσουν και προσπαθήσουν να προσαρμοστούν στο νέο μεταφορικό γίγνεσθαι με όσες δυνάμεις και μέσα διαθέτουν. Είμαστε κοντά τους και θα τα ξαναπούμε.

 

Καλή χρονιά να έχετε, πάντα καλοτάξιδοι και το κεφάλι ψηλά!

PreviousNext