Τροχοί & TIR

Το Σημείωμα του Εκδότη

Η τεχνολογία στο αποκορύφωμά της Ασταμάτητα και με εντυπωσιακά βήματα συνεχίζει να αναπτύσσεται η τεχνολογία στο χώρο των Επαγγελματικών Αυτοκινήτων, των Οδικών Μεταφορών και των Logistics στο όνομα
από Μανώλης Αγριμανάκης | Δευτέρα 01/06/2015 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Η τεχνολογία στο αποκορύφωμά της

Ασταμάτητα και με εντυπωσιακά βήματα συνεχίζει να αναπτύσσεται η τεχνολογία στο χώρο των Επαγγελματικών Αυτοκινήτων, των Οδικών Μεταφορών και των Logistics στο όνομα της οικονομίας, της ασφάλειας, της προστασίας του Περιβάλλοντος, της βέλτιστης απόδοσης και καλύτερης εκμετάλλευσης των οχημάτων. Αρκετά τα παραδείγματα αυτής της εξέλιξης και στο παρόν τεύχος του περιοδικού σας: Με κρατικές πινακίδες της Πολιτείας της Νεβάδα και με άδεια κυκλοφορίας κυκλοφόρησε σε δημόσιο αυτοκινητόδρομο στις ΗΠΑ το πρώτο αυτόνομο (ή αυτο-οδηγούμενο) βαρύ φορτηγό, ένα Freightliner κερδίζοντας τα φώτα της δημοσιότητας και μια θέση στα πρωτοσέλιδα του Τύπου.

Για το συντάκτη του Τ&Τ Βασίλη Δαραμούσκα που βρέθηκε στην καμπίνα του αμερικάνικου φορτηγού ήταν μια ακόμη εμπειρία, αφού ήδη είχε απολαύσει τη φιλοξενία (και όχι την οδήγηση) ενός Actros στη Γερμανία. Να επαναλάβουμε – για όσους δεν μπορούν να το «χωνέψουν» – ότι η ανάπτυξη των «αυτόνομων» οχημάτων στοχεύει στην αύξηση της βελτίωσης της ασφάλειας στη λογική ότι τα σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα, τα ραντάρ, οι αισθητήρες και τα αποστασιόμετρα είναι σε θέση να αντιδράσουν γρηγορότερα και να αποτρέψουν ένα ατύχημα οφειλόμενο στον «ανθρώπινο παράγοντα».

Ταυτόχρονα, άλλος συντάκτης του περιοδικού Τ&Τ βρέθηκε στο Μόναχο, στην έκθεση «Transport Logistics» τη μεγαλύτερη στο είδος της. Και δω η τεχνολογία στο αποκορύφωμά της: Παραλαβή, μεταφορά στον αέρα και παράδοση μικροδέματος από drones, δηλαδή από τα μικρά στρογγυλά τηλεκατευθυνόμενα ελικοπτεράκια που τα έχουμε συναντήσει σε εναέριες βιντεοσκοπήσεις διάφορων εκδηλώσεων. Είδαμε επίσης ρομπότ σε ανθρώπινη μορφή να τα καταφέρνει περίφημα στη διαδικασία της συσκευασίας και αποσυσκευασίας ομοειδών προϊόντων χρησιμοποιώντας σαν ανθρώπινα μέλη τους δύο βραχίονές του. Γνωρίσαμε ακόμη αρκετά νέα προηγμένα συστήματα τηλεματικής πολλαπλών καταγραφών και ανάλυσης δεδομένων, συστήματα ασφάλισης εξ αποστάσεως των θυρών φορτηγών μεταφοράς εμπορευμάτων υψηλού κινδύνου, ενώ πιο εντυπωσιακά ήταν τα νέα συστήματα handling στην υπηρεσία λιμένων, αεροδρομίων ή σιδηροδρομικών terminals. Ταχύτητα, ασφάλεια, παραγωγικότητα το τρίπτυχο των νέων «στάκερς» και των γερανών φορτοεκφόρτωσης των κοντέινερς. Σε ακόμα ένα ζωντανό ρεπορτάζ του περιοδικού στο Mannheim γνωρίσαμε τις εξελίξεις για το μέλλον των αστικών λεωφορείων, όπου εμφανίστηκαν μακρύτερα αρθρωτά λεωφορεία 21 μέτρων και χωρητικότητας 191 επιβατών, αλλά και οχήματα εναλλακτικών καυσίμων CNG και με κυψέλες καυσίμου (υδρογόνου)

Την ίδια ώρα, εντυπωσιακές είναι και οι πληροφορίες που φτάνουν στα γραφεία μας: Σε έκθεση τεχνολογίας στο Ανόβερο εμφανίστηκε ο πρώτος κινητήρας εσωτερικής καύσης με περίβλημα από πλαστικό υψηλής αντοχής, αποτέλεσμα έρευνας και δοκιμών του Ινστιτούτου Fraunhofer. Ο κινητήρας είναι 20% ελαφρύτερος ακόμη και από τους κινητήρες αλουμινίου με θετικές επιπτώσεις στη μείωση του απόβαρου των οχημάτων.

Οι Σουηδοί

Παρόμοια πληροφορία ήρθε από το ερευνητικό κέντρο της Scania, όπου στους πάγκους δοκιμών καταπονούνται διάφορα εξαρτήματα φορτηγών κατασκευασμένα το κάθε ένα από διαφορετικό υλικό ή μίγματα υλικών. Στόχος των ερευνητών είναι η ανάπτυξη ισχυρότερων, αλλά ταυτόχρονα ελαφρύτερων βαρέων οχημάτων. Η προσπάθεια βασίζεται στη λογική, ότι κάθε σημείο του φορτηγού δέχεται διαφορετικές καταπονήσεις, υπόκειται σε διαφορετικού χρόνου φθορές, παίζει διαφορετικό ρόλο στη λειτουργία του φορτηγού, εξυπηρετεί διαφορετικές ανάγκες του οδηγού και άρα υπάρχουν περιθώρια για να ξεφύγουμε από το μέταλλο και το πλαστικό και να χρησιμοποιήσουμε νέα υλικά και μείγματα υλικών. Στο σημείο αυτό να συμπληρώσουμε ότι ο έτερος των Σουηδών, η Volvo, ολοκλήρωσε τον κύκλο ερευνών και πλέον υλοποιεί τη χρήση στα αυτοκίνητα ελαφρών κραμάτων μετάλλων και πλαστικών που ήδη χρησιμοποιούνται στην κατασκευή των αεροπλάνων (Volvo aero) και τα οποία, αν και ελαφρύτερα, είναι υψηλότερης αντοχής.

Το πέρασμα στο στάνταρ εξοπλισμό

Η ανάπτυξη νέων τεχνολογιών, όπως αυτές που χάρη στην επικαιρότητά τους αναφερ- θήκαμε παραπάνω, αποκτούν ξεχωριστή βαρύτητα όταν περνάνε στο στάδιο της εφαρμογής τους, ενώ η σημασία και η σπουδαιότητά τους επιβεβαιώνονται και αναδεικνύονται όταν ο νομοθέτης θα τις συμπεριλάβει σε αυτό που λέμε «στάνταρ εξοπλισμό» των οχημάτων. ΄Ετσι θεωρούμε σημαντικό να επισημάνουμε ότι από το Νοέμβριο φέτος περνά- ει υποχρεωτικά στον στάνταρ εξοπλισμό των οχημάτων το σύστημα αυτόματου φρενα- ρίσματος για την αποφυγή πρόσκρουσης με το προπορευόμενο όχημα (Adaptive Cruise Control), ενώ θα ακολουθήσουν και άλλα συστήματα, όπως η τοποθέτηση του «eCall» -υποχρεωτικό για τα επιβατικά και επαγγελματικά μέχρι 3,5 τόνους (πρόκειται για το Διερωπαϊκό σύστημα κλήσεων έκτακτης ανάγκης με τον αριθμό 112). Αμέσως μετά γίνεται υποχρεωτικό στα λεωφορεία το σύστημα R66.02 (αυξημένη - σε σχέση με το .01 - αντοχή του αμαξώματος κατά την ανατροπή) και ακολουθεί η υποχρεωτική τοποθέτηση αρκετών άλλων συστημάτων τα αμέσως επόμενα χρόνια, με στόχο την αύξηση της ασφάλειας και τη μείωση της κατανάλωσης.

Αλλά το κόστος ανεβαίνει 

Είναι γεγονός ότι η Τεχνολογία έχοντας πραγματοποιήσει τεράστια άλματα προόδου συντελεί, όπως αναφέραμε στην αύξηση της ασφάλειας των οχημάτων και στη βελτίωση της απόδοσής τους προς όφελος του ιδιοκτήτη τους. Από την άλλη πλευρά, το κόστος κτήσης του φορτηγού ανεβαίνει με τον κατασκευαστή από την άλλη πλευρά να υπόσχεται ότι αυτό αποσβένεται στα πρώτα κιόλας χρόνια λειτουργίας του αυτοκινήτου, αφήνοντας κατόπιν επιπλέον κέρδος, υψηλότερο επίπεδο ασφάλειας, αλλά και μεγαλύτερη αξία μεταπώλησης. Δεν αμφισβητούμε τα επιχειρήματα αυτά, είναι πραγματικά, όμως, ειδικά στην Ελλάδα, η απόκτηση σήμερα ενός σύγχρονου φορτηγού δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση εξαιτίας της ανυπαρξίας χρηματοδοτικών εργαλείων (leasing), της πτώσης του μεταφορικού έργου και της …κατάπτωσης σε μη βιώσιμα επίπεδα των κομίστρων, αν μιλάμε για φορτηγά ΔΧ.

Αλλά και η απόκτηση ενός σύγχρονου φορτηγού ΙΧ από εμπορικές ή τεχνικές εταιρείες παραμένει στις ελαστικές επενδύσεις, αυτές που μπορούν να αναβληθούν για το μέλλον, όταν η αγορά καταφέρει να αναπνεύσει, να πάρει ανάσα μέσα στο ασφυκτικό και αντίξοο περιβάλλον που η κρίση την έχει οδηγήσει. Υπό αυτές τις συνθήκες θα μπορούσαμε να πούμε ότι και τα 15 περίπου καινούργια φορτηγά μεσαία – βαριά που πουλιούνται το μήνα αποτελούν ένα «καλό» νούμερο. Μέχρι εξόδου από την κρίση και την είσοδό μας στο δρόμο της ανάπτυξης.

Καλό μήνα και πάντα καλοτάξιδοι

PreviousNext