Τροχοί & TIR

Το Σημείωμα του Εκδότη

«Every Load, every Road». Αυτό είναι το σλόγκαν κάθε μεγάλης μεταφορικής στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ. Κάθε φορτίο, κάθε δρόμος και σε ελεύθερη απόδοση, «μεταφέρουμε οποιοδήποτε φορτίο σε οποιονδήποτε π
από Μανώλης Αγριμανάκης | Δευτέρα 01/05/2017 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

«Every Load, every Road».

Αυτό είναι το σλόγκαν κάθε μεγάλης μεταφορικής στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ. Κάθε φορτίο, κάθε δρόμος και σε ελεύθερη απόδοση, «μεταφέρουμε οποιοδήποτε φορτίο σε οποιονδήποτε προορισμό».

Αυτή είναι η έννοια της μεγάλης σωστά οργανωμένης μεταφορικής εταιρείας, αυτή που είναι σε θέση να εξυπηρετήσει κάθε πελάτη, όποια και αν είναι η μεταφορική του ανάγκη.

Το γεγονός ότι στην πράξη απαιτείται στόλος με οχήματα διαφορετικών μεταφορικών εφαρμογών και διαφορετικού τονάζ ήταν το πρόβλημα, αλλά και η πρόκληση για τους διαχειριστές των εταιρειών αυτών να το ξεπεράσουν. Προσβλέποντας μόνο στο συμφέρον της επιχείρησης, είχαν δυο επιλογές, είτε να επενδύσουν σε αυτοκίνητα, είτε να συνεργαστούν με άλλες μεταφορικές προκειμένου να εξασφαλίσουν μέσα από συνέργειες τα κατάλληλα οχήματα για κάθε μεταφορική εφαρμογή.

Αποτέλεσμα αυτών ήταν η δημιουργία μεγαλύτερων, πιο ανταγωνιστικών μεταφορικών επιχειρησιακών σχημάτων, ικανά όχι μόνο να διατηρήσουν το πελατολόγιό τους αλλά και να το αυξάνουν προοδευτικά. Άλλωστε, όλοι γνωρίζουμε ότι όσα περισσότερα οχήματα περνούν κάτω από κοινή διαχείριση, τόσο μειώνονται τα κόστη χάρη στις οικονομίες κλίμακας που επιτυγχάνονται.

Ούτε μύγα στο σπαθί του

Αυτό, όπως γνωρίζετε, στη χώρα μας δεν συμβαίνει. Ακόμα και αν μια μεταφορική διαθέτει δυο αυτοκίνητα, αποτελεί ένα ξεχωριστό «καπετανάτο» και μάλιστα το αφεντικό είναι υπερήφανο που στο σπαθί του δεν χωράει ούτε μύγα (πόσο μάλλον συνεταίρος). Πρέπει όμως και να ζήσει από τα δύο αυτά φορτηγά, χρειάζεται δηλαδή φορτία.

Μια προσφιλής μέθοδος ανεύρεσης (προσωρινά) φορτίων, είναι το σκότωμα του κομίστρου. Η εκτέλεση δρομολογίων κάτω του κόστους. Που κατά κανόνα οδηγούν σε χρέη σε βάρος των λαστιχάδων, των συνεργείων, των πρατηρίων κ.λ.π. Το χειρότερο όλων είναι ότι στο δρόμο κυκλοφορεί ένα ασυντήρητο φορτηγό με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια κάθε χρήστη του δρόμου και την επομένη, ο ιδιοκτήτης του διαπιστώνει ότι δεν του έμεινε τίποτα, ότι δεν έβγαλε ούτε καν τα προς το ζην.

Την αποτυχία του ν. 3887 ακολούθησε η κρίση

Το πνεύμα του ν. 3887/2010 να προσφέρει κίνητρα για τη δημιουργία μεγαλύτερων μεταφορικών και πιο ανταγωνιστικών εταιρειών, απέτυχε για τους λόγους που έχουμε επανειλημμένα αναφέρει με κυριότερο –υπενθυμίζουμε– την απουσία ουσιαστικών κινήτρων (στα διάφορα ΕΣΠΑ που ακολούθησαν τα ΦΔΧ εξαιρούνταν, ενώ την ίδια στιγμή οι άδειες απαξιώθηκαν). Αυτό που έμενε να γίνει, αλλά δεν έγινε, ήταν οι συνενώσεις των μεμονωμένων και των μικρών επιχειρήσεων.

Υπάρχει, βέβαια, μια καθ΄ όλα σεβαστή δικαιολογία για όσα δεν έγιναν. Αναφερόμαστε στη σκληρή και ανελέητη κρίση που ακολούθησε τον ν. 3887/10 φέρνοντας τη δυστυχία στον ελληνικό λαό, τη φτωχοποίησή του, τη δραματική μείωση του εμπορίου και τη συνακόλουθα τραγική συρρίκνωση του μεταφορικού έργου των φορτηγών. Και καθώς αυτή η κρίση βάθαινε έβαζε το λουκέτο σε πλήθος μεταφορικών εταιρειών.

Μέσα σε αυτή την τραγική και δυστυχώς συνεχιζόμενη κατάσταση η επιβίωση των μεμονωμένων ήταν και παραμένει θέμα ζωής ή θανάτου. Στη σκέψη του «ο σώζων εαυτόν σωθήτω» το χτύπημα προς τα κάτω του κομίστρου, αν και πράξη απελπισίας, θα μπορούσε σε πολλές περιπτώσεις να δικαιολογηθεί αν μάλιστα συνδέεται με κάποια λίγα μετρητά που τόσο ανάγκη τα έχουν σήμερα πολλές οικογένειες αυτοκινητιστών. Παρένθεση: πρόκειται για τα λίγα μετρητά που τώρα θα πηγαίνουν στα διόδια – κλείνει η παρένθεση.

Οδηγοί στα δικά τους φορτηγά

Να συνεχίσουμε από τη στήλη τούτη να καλούμε τους αυτοκινητιστές να προβούν σε συνενώσεις δεν έχει πια νόημα, αφού ανταπόκριση δεν υπάρχει. Μόνο μια δυναμική πρωτοβουλία από κυβερνητικής πλευράς με την παροχή ουσιαστικών κινήτρων για συνενώσεις μεταφορικών εταιρειών που θα συνδέονται με την παροχή φορολογικών απαλλαγών, με την αντικατάσταση των φορτηγών και με την ταυτόχρονη εφαρμογή των βασικών αιτημάτων του Κλάδου, όπως η απαγόρευση του καμποτάζ για 6+6 μήνες, η καθιέρωση της βινιέτας για τα εισερχόμενα στη χώρα αλλοδαπά και η παροχή εκπτώσεων στα διόδια.

Σε κάθε άλλη περίπτωση θεωρούμε ότι το μεταφορικό έργο της χώρας αυτό που παραμένει θα περάσει και αυτό στα βουλγάρικα φορτηγά, καθώς και στις θυγατρικές των μεγάλων μεταφορικών της Ευρώπης, οι δε μεμονωμένοι θα είναι απλά οδηγοί των δικών τους αυτο- κινήτων.

Τίτλοι τέλους για την ΕΛΒΟ

Υπό εκκαθάριση τέθηκε η ΕΛΒΟ με τα περιουσιακά της στοιχεία να βγαίνουν όλα στο σφυρί με τη δημοσίευση του σχετικού πλειοδοτικού διαγωνισμού. Οριστικό τέλος σε μια ακόμη καρκινοβατούσα ελληνική βιομηχανία που ποτέ δεν κατάφερε να σταθεί στα πόδια της, ζημιώνοντας με εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ το ελληνικό δημόσιο (διάβαζε τον Έλληνα φορολογούμενο). Για 45 χρόνια η παραγωγή της ήταν απόλυτα εξαρτημένη από τις προμήθειες του ευρύτερου δημόσιου τομέα και κυρίως από τις παραγγελίες που λάμβανε από το υπ. Εθνικής Άμυνας.

Εξωστρέφεια μηδέν, ανύπαρκτο marketing, έλλειμμα ανταγωνιστικότητας και μια διοίκηση έρμαιο των συνδικαλιστών και των βουλήσεών τους δεν θα μπορούσαν παρά να την οδηγήσουν στο λουκέτο. Λυπηρό, αλλά προδιαγεγραμμένο το τέλος της ΕΛΒΟ και μεις να σημειώσουμε ότι παρά το δημόσιο χαρακτήρα της είχε καταφέρει να αναπτύξει μια αξιόλογη τεχνογνωσία που οφείλεται στο γεγονός, ότι διέθετε εξαιρετικούς μηχανολόγους μηχανικούς και άριστους τεχνίτες ικανούς να υλοποιήσουν ακόμη και τις πιο δύσκολες, ειδικές και πάντοτε απαιτητικές παραγγελίες του Στρατού και των Σωμάτων Ασφαλείας. Δυστυχώς, η αποβιομηχανοποίηση της χώρας μας συνεχίζεται και μαζί της χάνεται ή κατακερματίζεται μια πολύτιμη τεχνογνωσία που τόσο ανάγκη την έχει ο τόπος μας.

 

Η τεχνολογία Μεταφορών προχωρεί

«Συνεργατικά συστήματα και συνεργασία για μείωση των επιπτώσεων των εμπορευματικών ροών στη Δυτική Θεσσαλονίκη». Αυτό ήταν το θέμα μιας συνάντησης εργασίας που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος ICT-PSP, ενώ για το πρακτικό μέρος δέκα «έξυπνα», όπως ονομάστηκαν, φορτηγά με κατάλληλο εξοπλισμό τηλεματικής και εξειδικευμένων συσκευών μέσα στην καμπίνα τους κατάφεραν να επικοινωνούν με τους σηματοδότες των δρόμων της πόλης και να λαμβάνουν πληροφορίες για τη βέλτιστη ταχύτητα που πρέπει να κινούνται, την ακολουθητέα διαδρομή, την κατανάλωσή τους, τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ενώ ήταν δυνατή και η παρακολούθηση της παράδοσης των φορτίων στον προορισμό τους.

Έστω και σε επίπεδο δοκιμών, ανάλογες δράσεις έρχονται να μας δείξουν, μαζί με τους μεταφορείς της υπόλοιπης Ευρώπης, ποιες είναι οι τάσεις στην τεχνολογία των Μεταφορών και πώς θα κινούνται τα φορτηγά στο μέλλον, προς όφελος όλων περιλαμβανομένων και των οδηγών που θα γλιτώνουν αρκετές ταλαιπωρίες λόγω κυκλοφοριακών συνθηκών (ολόκληρο το σχετικό άρθρο στη σελίδα 36 του τεύχους Μαΐου που κυκλοφορεί στα περίπτερα).

Το Ηράκλειο στην πρίζα

Το πρώτο βήμα στην ηλεκτροκίνηση των αστικών συγκοινωνιών επιχειρεί ο Δήμος Ηρακλείου ο οποίος προκήρυξε διαγωνισμό για την προμήθεια δυο 100% ηλεκτρο- κίνητων μικρών λεωφορείων τα οποία θα τα δρομολογήσει σε γραμμές τουριστικού ενδιαφέροντος εντός της πόλης.

Η είδηση έρχεται να επιβεβαιώσει τα σχόλια της στήλης ότι η ηλεκτροκίνηση που έχει εισβάλει στις περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις δεν θα αργήσει να κάνει την εμφάνισή της και στη χώρα μας. Επιβεβαιώνει επίσης τις εκτιμήσεις των ειδικών, ότι, σε αντίθεση με άλλα επαγγελματικά οχήματα εναλλακτικών καυσίμων, τα ηλεκτρικά θα κερδίζουν συνεχώς έδαφος με κυριότερες εφαρμογές στις αστικές μεταφορές επιβατών και στις μεταφορές-διανομές προϊόντων εντός των πόλεων.

Υψηλή Παραβατικότητα

Απογοητευτικά τα αποτελέσματα ελέγχων σε φορτηγά αυτοκίνητα, θα πρέπει να προβληματίσουν σοβαρά οδηγούς, ιδιοκτήτες και κάθε εμπλεκόμενο με τις οδικές μεταφορές. Οι μισοί οδηγοί απ΄ όσους ελέγχθηκαν βρέθηκαν να έχουν υποπέσει σε σοβαρές παραβάσεις. Οι περισσότερες αφορούσαν στις υπερβάσεις των ορίων εργασίας με βάση τις ενδείξεις του ταχογράφου. Προφανώς οι «κουτόφραγκοι» άνδρες της Τροχαίας άρχισαν να μαθαίνουν να διαβάζουν τα διαγράμματα και τις εκτυπώσεις και οι οδηγοί βρέθηκαν προ δυσάρεστων γι' αυτούς εκπλήξεων.

Πέρα όμως από την αυξημένη παραβατικότητα που διαπιστώθηκε κατά τους συνήθεις ελέγχους, αρκετά άλλα φορτηγά βρέθηκαν το μήνα που πέρασε να εμπλέκονται σε διεθνή κυκλώματα λαθρεμπόρων με πρωταγωνιστές οδηγούς, ιδιοκτήτες, διακινητές ναρκωτικών κ.α. Οι ποσότητες των ναρκωτικών τεράστιες, οι κρυψώνες εντός των φορτηγών έξυπνες και καλοστημένες, αλλά και οι «καρφωτές» καλά κρατούν, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι οι διωκτικές αρχές δεν έχουν τα μέσα και την υλικοτεχνική υποδομή να εντοπίζουν τα ναρκωτικά.

Το φαινόμενο έχει δυστυχώς πάρει τεράστιες διαστάσεις τον τελευταίο καιρό και μάλιστα έχει αρχίσει να προβληματίζει σοβαρά (και δικαιολογημένα) τους φορτωτές- πελάτες. Δεν θα πρέπει να μας εκπλήσσει το γεγονός αν οι υπεύθυνοι κίνησης επιχειρήσεων εισαγωγών – εξαγωγών απαιτούν στο εξής αντίγραφο ποινικού μητρώου οδηγού-ιδιοκτήτη ΦΔΧ προκειμένου να του αναθέσουν τις μεταφορές τους.

Ευχαριστούμε

Ευχαριστούμε θερμά τους δεκάδες των αναγνωστών μας που μας έστειλαν τις ευχές τους για τα 30 χρόνια του περιοδικού ΤΡΟΧΟΙ & TIR. «Προσωπικά σε ευχαριστώ πολύ για την πολύτιμη βοήθεια σου στην ενημέρωση όπως και την όμορφη παρέα όλα αυτά τα χρόνια» αναφέρει ένα e-mail που ξεχωρίσαμε, αυτό του Χρήστου Κοσιάδη, όπως και το παρακάτω του Νεκτάριου Τοξότη: «Θυμάμαι το πρώτο τεύχος που εγώ αγόρασα με 200 δραχμές, ήταν το Νοέμβριο του ’89 με ένα γαλάζιο Steyr στο εξώφυλλο. Να τα εκατοστίσεις ΤΡΟΧΟΙ & TIR».

Καλό μήνα και πάντα καλοτάξιδοι

PreviousNext