Τροχοί & TIR

MAN Trucknology Days 2017 πολλών & ειδικών Υπερκατασκευών

Το ΜΑΝ Trucknology Days διοργανώθηκε πρώτη φορά το 2008, και έχει πλέον καθιερωθεί ως σημαντικός θεσμός για τους πελάτες και φίλους της μάρκας. Πρόκειται ουσιαστικά για μία έκθεση τεχνολογίας της ΜΑ
από Βασίλης Δαραμούσκας | Δευτέρα 01/05/2017 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Το ΜΑΝ Trucknology Days διοργανώθηκε πρώτη φορά το 2008, και έχει πλέον καθιερωθεί ως σημαντικός θεσμός για τους πελάτες και φίλους της μάρκας. Πρόκειται ουσιαστικά για μία έκθεση τεχνολογίας της ΜΑΝ Truck & Bus, με δεκάδες οχήματα (170 φέτος) διανομών, για εργοταξιακή χρήση, ειδική Μεταφορά, διεθνομεταφορά και δημοτικής χρήσης να εκτίθενται αλλά και να είναι διαθέσιμα για test drive. Συνολικά, συμμετείχαν 91 προμηθευτές και κατασκευαστές που έδειξαν τις προτάσεις τους ≪χτισμένες≫ πάνω σε σασί της εταιρείας. Γύρω στους 7.000 επισκέπτες από διάφορες χώρες είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά και να οδηγήσουν πολλά από τα νέα μοντέλα.

Υπερκατασκευές και ψηφιοποίηση

Όπως συνήθως συμβαίνει, το ενδιαφέρον μονοπώλησαν οι υπερκατασκευαστές, με διασκευές πάνω σε πλαίσια ΜΑΝ, για κάθε πιθανή και απίθανη εφαρμογή. Στο ΜΑΝ Truck Forum στα κεντρικά της εταιρείας στο Μόναχο, υπήρχαν και δύο σημαντικές πρεμιέρες. ≪Αποκαλυπτήρια≫ για το πρώτο ελαφρύ επαγγελματικό της ΜΑΝ, το νέο TGE, του οποίου οι πωλήσεις στη γερμανική αγορά εκκίνησαν ταυτόχρονα με τη συγκεκριμένη διοργάνωση, και πρεμιέρα της ψηφιακής πλατφόρμας ≪RIO≫. Πρόκειται για ένα ≪ανοιχτό≫ -περιλαμβάνει δηλαδή, και οχήματα των ανταγωνιστών- λειτουργικό σύστημα για τη Μεταφορά και τα logistics, που ο κατασκευαστής υποστηρίζει πως είναι το μέλλον των συστημάτων τηλεματικής. Είναι ιδανικό για χρήση σε κάθε είδους στόλο και αποθηκεύει στο cloud κυριολεκτικά τα πάντα: φορτία, πελάτες, προληπτική συντήρηση, στοκ ανταλλακτικών, πληροφορίες οδήγησης και πολλά ακόμη. Θα γίνονται τουλάχιστον 40 αναβαθμίσεις (αυτόματα και δωρεάν) ανά έτος.

Έχει γίνει προσπάθεια να λειτουργεί όπως ένα κινητό τηλέφωνο με apps ώστε να μη χρειάζεται π.χ., μια μεταφορική να προσλάβει κάποιον ειδικό σε υπολογιστές. Θα είναι τοποθετημένο σε όλα τα φορτηγά ΜΑΝ από την άνοιξη του 2017, ενώ μπορεί να γίνει και ρετροφίτ.

Διεθνομεταφορά

Η διοργάνωση ήταν χωρισμένη ανάλογα με τις κύριες μεταφορικές δραστηριότητες της αγοράς. Για τη διεθνομεταφορά, πρωταγωνιστής για το 2017 είναι το ολοκαίνουργιο ΜΑΝ EfficientLine 3, η τελευταία δηλαδή, έκδοση του τράκτορα της ΜΑΝ με ≪πακέτο≫ αποδοτικότητας. Σε σχέση με το ήδη πολύ οικονομικό EfficientLine 2, το νέο ΜΑΝ εξοικονομεί ένα επιπλέον 6,35% σε καύσιμο, σύμφωνα με πιστοποιημένες μετρήσεις της TUV SUD χωρίς να υφίσταται ο παραμικρός συμβιβασμός σε επιδόσεις και οδηγησιμότητα. Ο νέος Euro 6c κινητήρας και πιο ισχυρός είναι και αυξημένη μέγιστη ροπή διαθέτει. Από εκεί και πέρα, ο συνδυασμός –πρώτη φορά για τον κατασκευαστή– του προγνωστικού MAN EfficientCruise με το σύστημα ρολαρίσματος MAN EfficientRoll, αυξάνει τις δυνατότητες εξοικονόμησης καυσίμου. Τα νέα κιβώτια TipMatic που έχουμε παρουσιάσει αναλυτικά, αποτελούν επίσης βασικό ≪συστατικό≫ της νέας, και σαφώς πιο αποδοτικής γρμμής μετάδοσης κίνησης.

Ξεχωριστό ενδιαφέρον είχαν και διάφορες προτάσεις από κατασκευαστές τρέιλερ, οι οποίοι παρουσίασαν ενδιαφέροντα πρωτότυπα και νέα μοντέλα, πάντα κοτσαρισμένα σε ΜΑΝ. Ξεχώριζε ένα επικαθήμενο με μήκος επιπλέον 1,3 μέτρα από το σύνηθες, κάτι που σημαίνει πως μπορεί να χωρέσει τρεις επιπλέον παλέτες. Το νέο αυτό τρέιλερ σχεδιάστηκε για μεταφορικές εφαρμογές όπου το ζητούμενο είναι ο μέγιστος δυνατός ωφέλιμος όγκος, χωρίς να ξεπερνούνται οι 40 τόνοι μικτού.

Το συνολικό μήκος είναι αυξημένο στα 17,8 μέτρα (αντί για τα συνήθη 16,5) και αρκετοί κατασκευαστές θεωρούν πως η καθιέρωση τη συγκεκριμένης διάστασης θα είχε πολλαπλά οφέλη. Από τα οχήματα για test drive ξεχώριζε και ένα τριάξονο για swap bodies (τρέιλερ συνδυασμένων μεταφορών) με ενσωματωμένη dolly ώστε να μπορεί να τοποθετηθεί και έξτρα τρέιλερ. Η ΜΑΝ φυσικά, με το εύρος της γκάμας που διαθέτει, μπορεί να παράξει οποιαδήποτε διαμόρφωση για υπερμεγέθεις συρμούς, τόσο με 2άξονους τράκτορες όσο και 3άξονα μονά φορτηγά/σασί.

 Διανομές

Εξίσου μοντέρνα είναι η παρουσία της ΜΑΝ και στον τομέα των αστικών διανομών όπου η προσέγγιση είναι περισσότερο πρακτική, όσο και αποδοτική. Οι πελάτες μπορούν πλέον να επιλέξουν από μία πραγματικά τεράστια γκάμα όλων των μποντέλων του κατασκευαστή: TGL, TGM και TGS, με το τελευταίο να εντάσσεται στην κατηγορία των αποκαλούμενων βαρέων διανομών.

Οι πιο συνήθεις διαμορφώσεις στη διάρκεια της διοργάνωσης ήταν σασί με 2 και 3 άξονες με ψυκτικούς θαλάμους, υπερκατασκευή μεταφοράς αναψυκτικών, οχήματα περισυλλογής γάλακτος, καθώς και τράκτορες για χρήση ως βυτία ή σιλοφόρα καθώς και μεταφοράς νωπών προϊόντων με επικαθήμενα 1 ή 2 αξόνων της Citysattel. Σε αυτού του είδους τη μεταφορά, είναι πολύ σημαντικό το ωφέλιμο φορτίο και οι τράκτορες της σειράς TGS, που προορίζονται για παρόμοια χρήση, δεν ξεπερνούν τα 6.500 κιλά σε απόβαρο.

Πληθώρα έτοιμων οχημάτων προσφέρει η ΜΑΝ και για την κατηγορία των διανομών αναψυκτικών και γενικά, ποτών, με έμφαση στο εύκολο μανουβράρισμα, και το χαμηλό κατώφλι φόρτωσης ώστε να μπορούν να προσεγγίζονται με ευκολία τα σημεία παράδοσης και εκφόρτωσης. Τα TGL και TGM που χρησιμοποιούνται για αυτό το σκοπό φέρουν ανάρτηση αέρα παντού και μικρότερο μέγεθος τροχών. Οι ≪φούσκες≫ προστατεύουν το εύθραυστο φορτίο σε μέτριας ποιότητας οδόστρωμα και επιτρέπουν το χαμήλωμα κατά μερικά εκατοστά στη διάρκεια της φορτοεκφόρτωσης. Δε λείπουν και τα διασκευασμένα σασί φορτηγών για τη συλλογή γάλακτος. Σε αυτά, κύρια έγνοια είναι η δημιουργία κατάλληλου χώρου στη δεξιά πλευρά για να τοποθετηθεί το ντουλάπι με την αντλία και το ροόμετρο. Αυτό επιτυγχάνεται με τη μετακίνηση σε άλλο σημείο του σασί του σιλανσιέ της Euro 6 εξάτμισης, και των ρεζερβουάρ πετρελαίου και AdBlue.

 Εργοταξιακά

Με τη φήμη που συνοδεύει τα φορτηγά με το λιοντάρι στη μάσκα για εργοταξιακή χρήση, ήταν αναμενόμενο να δοθεί ξεχωριστή έμφαση στην κατηγορία. Η ΜΑΝ διέθεσε 30 εργοταξιακά και χωματουργικά οχήματα προς επίδειξη και test drive, με αντίστοιχο αριθμό υπερκατασκευών και διαμορφώσεων: ανατροπές 3-way, συρόμενα μπαζάδικα, γερανοφόρες ανατροπές, μπετονιέρες, φορτηγά με βραχίονες για κάδους (αλυσιδάκια), και τράκτορες με ανατρεπόμενα επικαθήμενα για μεταφορά-απόθεση αδρανών υλικών με μεγάλο ειδικό βάρος. Σε πρεμιέρα οι επισκέπτες μπορούσαν να δουν τράκτορες και φορτηγά ΜΑΝ με τον υδροστατικό εμπρός άξονα HydroDrive συνδυαζόμενο με το αυτοματοποιημένο κιβώτιο ταχυτήτων TipMatic. Πρόκειται για τον ιδανικό συνδυασμό όταν τα οχήματα ταξιδεύουν κατά κύριο λόγο σε ασφάλτινο τερέν και χρειάζονται επιπλέον πρόσφυση μόνο για μικρή απόσταση.

Τα πλεονεκτήματα είναι πολλά, και προφανή –αν μία συρόμενη διπλή ανατροπή έχει ξεφορτώσει σε εργοτάξιο και χρειάζεται να φύγει σε λασπωμένη ανηφόρα, χωρίς το HydroDrive το σπινάρισμα του κινητήριου άξονα θα είναι ανεξέλεγκτο χωρίς φορτίο. Επίσης, με τα μοντέλα τελευταίας γενιάς υπάρχουν αρκετά πλεονεκτήματα και για τους κατασκευαστές ανατροπών καθώς πλέον ο δυναμολήπτης (ΡΤΟ) για κινητήρα και κιβώτιο ταχυτήτων μπορεί να χρησιμοποιείται χωρίς περιορισμούς. Το MAN HydroDrive είναι ιδανικό για τα οχήματα της σειράς TGS με 2, 3 και 4 άξονες, καθώς και για τράκτορες TGX με 2 ή 3 άξονες.

Σε ό,τι έχει να κάνει με γερανοφόρα οχήματα, η ΜΑΝ προσφέρει ειδικά προετοιμασμένα σασί της σειράς TGS. Οι απαιτήσεις της συγκεκριμένης χρήσης αναφορικά με ευελιξία, ελκτική πρόσφυση και αποδοτικότητα καλύπτονται με τη διαμόρφωση 8x4H-6. Αυτή η συντομογραφία αναφέρεται σε 4άξονο ΜΑΝ TGS με την απαιτούμενη ικανότητα φόρτισης ανά άξονα για να υποστηριχθεί η τοποθέτηση και χρήση του γερανού.

Το σασί έχει ήδη τις βάσεις για να ≪δεθεί≫ η υπερκατασκευή, και το HydroDrive στον δεύτερο άξονα παρέχει αφειδώς την απαιτούμενη πρόσφυση στο εργοτάξιο. Προαπαιτούμενο φυσικά είναι και το μέγιστο δυνατό ≪κόψιμο≫ του τιμονιούώστε να μπορεί να προσεγγίσει ο γερανός το σημείο όπου θα δουλέψει –τρεις από τους τέσσερις άξονες είναι και ≪τιμόνι≫, οι δύο εμπρός και ο τελευταίος (με δυνατότητα ανύψωσης). Οι υποειδείς άξονες και οι κινητήρες D26 συμβάλλουν και στην οικονομική λειτουργία του οχήματος.

Σχετικά με τις μπετονιέρες/αναμίκτες μπετού όλη η προσπάθεια γίνεται στο να κρατηθεί το απόβαρο όσο το δυνατόν πιο χαμηλά, γιατί απλούστατα, με αυτό τον τρόπο μπορεί να φορτωθεί περισσότερο τσιμέντο. Το MAN TGS 32.420 8x4 BB είναι ιδανικό: έχει αφαιρεθεί κάθε περιττό βάρος από το πλαίσιο (ατσάλι υψηλής αντοχής) ο κινητήρας των 420 hp είναι ιδιαίτερα ελαφρύς, το κιβώτιο ταχυτήτων είναι το Man TipMatic, ο υποειδής συζυγής άξονας επίσης δεν επιβαρύνει σημαντικά την κατασκευή, και το μεταξόνιο των 2.505 χιλιοστών μεταξύ δεύτερου και τρίτου άξονα διασφαλίζει τις συμπαγείς διαστάσεις του οχήματος και την υψηλή ευελιξία.

Τα ελαστικά είναι διάστασης 315/80 R 22,5 σε αλουμινένιες ζάντες, το ρεζερβουάρ καυσίμου 300 λίτρα και του AdBlue 35. Καμπίνα είναι η ευρύχωρη Μ cab και το σύστημα εξάτμισης είναι ελαφρώς ανυψωμένο και βρίσκεται πίσω από την καμπίνα. Όλα αυτά μεταφράζονται σε απόβαρο 9.175 κιλών.

Ειδική Μεταφορά

Πρωταγωνιστές της εκδήλωσης τα εντυπωσιακά οχήματα της ΜΑΝ για ειδική μεταφορά και πολύ βαριές εφαρμογές. Όλα τα ΜΑΝ για ειδική μεταφορά ≪χτίζονται≫ πάνω σε TGS και TGX ενώ, οι κινητήρες D38 στους 540, 580 και 640 hp συνδυάζονται αποκλειστικά με τη σειρά TGX. Οι ναυαρχίδες των υπερβαρέων μεταφορών είναι 4άξονοι τράκτορες των 640 hp. Το ΜΑΝ TGX 41.640 8x4/4 BBS ≪φοράει≫ ΜΑΝ TipMatic με converter-clutch που αυξάνει θεαματικά τη μέγιστη ροπή από 3.000 Nm σε 4.740 Nm. Ως αποτέλεσμα, η εκκίνηση ακόμη και με εκατοντάδες τόνους φορτίο είναι απόλυτα ομαλή, όπως και η κίνηση σε ανωφέρειες, καθώς και το μανουβράρισμα σε κλειστούς χώρους.

PreviousNext