Έχουν περάσει 9 χρόνια από τότε που άνοιξε δικαστικά ο δρόμος για αποζημιώσεις των ιδιοκτητών φορτηγών αυτοκινήτων, που μετέχουν στις ομαδικές αγωγές κατά των πωλητών φορτηγών αυτοκινήτων, καινούργιων και μεταχειρισμένων, και είχαν αγοράσει τα οχήματα μικτού βάρους πάνω από 6 τόνους μεταξύ Ιανουαρίου 1997 και Ιανουαρίου 2011.

Υπενθυμίζεται πώς στις 19 Ιουλίου 2016 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ολοκλήρωσε σχετική έρευνα ,που είχε ξεκινήσει το 2011, διαπιστώνοντας ότι οι εταιρίες MAN, Daimler, Volvo/Renault, Iveco, DAF και Scania είχαν συστήσει καρτέλ το οποίο, μεταξύ άλλων, καθόριζε τις τιμές πώλησης για φορτηγά αυτοκίνητα μεσαίου και μεγάλου βάρους κατά την περίοδο από τον Ιανουάριο του 1997 έως τον Ιανουάριο του 2011. Η λειτουργία τέτοιου καρτέλ απαγορεύεται από τους κανόνες περί ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η λειτουργία αυτού του καρτέλ είχε ως συνέπεια να υποστούν ζημία οι αγοραστές καινούριων και μεταχειρισμένων φορτηγών αυτοκινήτων (συμπεριλαμβανομένων εκείνων που αποκτήθηκαν με χρηματοδοτικές μισθώσεις) καταβάλλοντας υψηλότερο τίμημα για την αγορά του φορτηγού τους κατά τη διάρκεια της ως άνω περιόδου 14 ετών σε σχέση με την τιμή που θα είχαν πληρώσει, εάν δεν λειτουργούσε το καρτέλ και επικρατούσαν υγιείς συνθήκες ανταγωνισμού.

Μετά τα παραπάνω, δικηγορικά γραφεία σε όλη την Ευρώπη καλούσαν τους αυτοκινητιστές να συμμετάσχουν σε ομαδικές αγωγές διεκδικώντας αποζημιώσεις. Στην Ελλάδα οι δικηγόροι  προέβησαν σε μία σειρά ενημερωτικών συνεδριάσεων για να ενημερωθούν αναλυτικότερα οι αυτοκινητιστές και για το κόστος της συμμετοχής τους στις ομαδικές αγωγές, το όποιο κόστος θα ήταν ποσοστό επί της αποζημίωσης που θα ελάμβαναν - όταν η υπόθεση θα έφτανε στην τελική δικαστική απόφαση.

Δεν έχει προχωρήσει η υπόθεση

Ωστόσο, από δικαστικής πλευράς, δεν έχει γίνει ακόμη τίποτα και η υπόθεση εκκρεμεί στα δικαστήρια του Λονδίνου, γιατί εκεί υποβλήθηκαν οι αγωγές αποζημίωσης.

Σύμφωνα, μάλιστα, με πληροφορίες του περιοδικού TΡOXOI & TIR ενδέχεται ο φάκελος να ανοίξει εντός του 2021, αλλά η υπόθεση θα διαρκέσει πολλούς μήνες και δεν αναμένεται απόφαση πριν περάσουν αρκετά ακόμη χρόνια.

Ενδεικτική είναι πρόσφατη δήλωση του δικηγόρου Steven Mayerhoff, διευθυντή του διεθνούς δικηγορικού γραφείου Backhouse Jones, σε βρετανικά μέσα ενημέρωσης πως αναμένει εντός του πρώτου τετραμήνου του 2021 να εξεταστεί η υπόθεση από την Αρχή Ανταγωνισμού (Competition Appeal Tribunal), η οποία θα αποφασίσει την παραπομπή της στο αρμόδιο δικαστήριο, το οποίο θα ορίσει δικάσιμο σε χρόνο μεταγενέστερο του 2021.

Δύσκολη η απόδειξη της ζημιάς

Όπως συμβαίνει με ανάλογες περιπτώσεις διεκδίκησης αποζημίωσης, το βασικό στοιχείο από νομικής άποψης είναι να αποδείξει ο ζημιωμένος ότι υπέστη ζημία και ποιο είναι το μέγεθος αυτής της ζημιάς που υπέστη.

Στην προκειμένη περίπτωση και σύμφωνα με πληροφορίες του περιοδικού TΡOXOI & TIR μόνο εύκολο δεν είναι να αποδειχτούν αυτά, παρά το γεγονός ότι η άλλη πλευρά των κατασκευαστών έχει παραδεχθεί το μεταξύ τους καρτέλ στις τιμές πώλησης των φορτηγών.

Η δυσκολία για τον πελάτη τους, τον αγοραστή του φορτηγού, βρίσκεται στο γεγονός ότι πρέπει να αποδείξει ποια ήταν η ζημιά που υπέστη, αφού το συνολικό κόστος αγοράς του αυτοκινήτου πέρασε ως έξοδο στις αποσβέσεις, άρα θα πρέπει να γίνουν λογιστικές πράξεις ανάλογα με τα φορολογικά ισχύοντα σε κάθε χώρα και - το κυριότερο - θα πρέπει να αποδείξει ότι το κόστος αυτό της αγοράς του αυτοκινήτου δεν το μετακύλισε στο κόμιστρο.

Τα ακόμη χειρότερα για τον ιδιοκτήτη του φορτηγού θα έρθουν, αν χρειαστεί να παραβρεθεί ενώπιον του δικαστηρίου, στο Λονδίνο, για να εξηγήσει και να αποδείξει το μέγεθος της ζημιάς του, κάτι που θεωρείται πολύ πιθανό.