Σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία δεν υπάρχει νομική βάση διεκδίκησης αποζημιώσεων για τους Έλληνες αγοραστές των αυτοκινήτων VW, ανέφερε ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Επικρατείας της Ελληνικής Λύσης, Βασιλείου Βιλιάρδου, αναφορικά με την απόφαση Ευρωπαϊκού Ανώτατου Δικαστηρίου για διεκδίκηση αποζημιώσεων από το σκάνδαλο «Dieselgate», λέγοντας πως έχει λάβει επιστολή από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το θέμα αυτό στην οποία αναφέρεται ότι «Δεν είναι σαφές σε εμάς, δηλαδή στις ευρωπαϊκές αρχές, ποια θα ήταν η νομική βάση της Ευρωπαϊκής Ένωσης που επικαλείται το ελληνικό Κοινοβούλιο, η οποία θα επέτρεπε στην ελληνική Κυβέρνηση ή στις διοικήσεις της να απαιτήσουν αποζημίωση από τη Volkswagen στην περίπτωση του σκανδάλου Dieselgate».

Στη συνέχεια, ο κ. Γεωργιάδης ανέφερε:

«Πράγματι εξ όσων γνωρίζουμε δεν υπάρχει τέτοιος νόμος ούτε βάσει της νομοθεσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την προστασία των καταναλωτών ούτε βάσει της νομοθεσίας για την έγκριση του τύπου του αυτοκινήτου.

Ελλείψει αυτών των πληροφοριών μπορούμε να παρατηρήσουμε ότι οι ελληνικές Κυβερνήσεις ή τοπικές διοικήσεις μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις υφιστάμενες διοικητικές εξουσίες τους για να θέσουν τέλος σε παράβαση του νόμου για την προστασία των καταναλωτών ή την νομοθεσία για την έγκριση τύπου κατά περίπτωση.

Ορισμένες εθνικές διατάξεις μπορεί να επιτρέπουν στις εν λόγω διοικήσεις ή περιβαλλοντικές διοικήσεις να αξιώνουν αποζημίωση απευθείας ή να ασκούν αγωγή κατά της εταιρείας σε αστικό, εμπορικό ή ποινικό δικαστήριο ανάλογα, το τονίζω, με την κατηγορία του αδικήματος στην Ελλάδα και να απαιτούν αποζημιώσεις για τους ενδιαφερόμενους καταναλωτές για την προκληθείσα περιβαλλοντική ζημία.

Νομίζω σας εξήγησα και την περασμένη φορά, τα χαρτιά που έχω καταθέσει από την Γενική Γραμματεία Καταναλωτή τα έχετε, δεν τα έχω φέρει πάλι για να τα καταθέσω για δεύτερη φορά, ότι σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία δεν υφίσταται παράβαση. Αφού δεν υφίσταται παράβαση, δεν υπάρχει τρόπος το κράτος να διεκδικήσει αποζημίωση. Εάν στη νομοθεσία μας προβλέπαμε, που δεν το προβλέπουμε, το συγκεκριμένο όριο ρύπου, τον οποίο προέβλεπε η Αμερικανική νομοθεσία και για την Αμερικανική νομοθεσία έβαλε το λογισμικό η Volkswagen, όχι για τις Ευρωπαϊκές χώρες, τουλάχιστον για την Ελλάδα.

Εφόσον σε κανένα σημείο της νομοθεσίας μας, σε κανένα σημείο των διαφημίσεων της Volkswagen στην Ελλάδα, κανένας καταναλωτής στην Ελλάδα δεν μπορεί να αγόρασε αυτοκίνητο με βάση αυτό το συγκεκριμένο ρύπο, αφού πουθενά δεν αναφερόταν αυτός ο συγκεκριμένος ρύπος. Δεν τεκμαίρεται από την υπηρεσία μας δυνατότητα αποζημίωσης από το κράτος.

Έχει o καταναλωτής το δικαίωμα να στραφεί δικαστικά; Βεβαίως και το έχει. Ποιος του το στερεί; Όποιος θέλει μπορεί να πάει στο δικαστήριο της Volkswagen και να διεκδικήσει ό,τι νομίζει. Εμείς δεν λέμε ούτε να πάει κάποιος, ούτε να μην πάει. Συνταγματικό του δικαίωμα είναι να πάει.

Ακόμα και αν σήμερα ψηφίζαμε νόμο, που θα θεσπίζαμε το συγκεκριμένο αδίκημα, σήμερα που το θεσπίζουμε το συγκεκριμένο αδίκημα πια δεν υφίσταται, γιατί η Volkswagen έχει αφαιρέσει το λογισμικό μετά την αποκάλυψη του σκανδάλου στις Ηνωμένες Πολιτείες και έχει διορθώσει τους ρύπους.

Νόμος που ψηφίζεται σήμερα και θέτει ένα αδίκημα για παρελθόντα χρόνο, αυτό προφανώς γνωρίζετε ότι δεν υπάρχει. Άρα, δεν καταλαβαίνω γιατί επανέρχεστε διαρκώς ως προς το κράτος».