Πυκνώνουν τις τελευταίες μέρες οι συστηματικοί έλεγχοι των αστυνομικών αρχών με στόχευση τους ταχογράφους.
Μετά το πλήθος των παραβάσεων που αποκάλυψαν οι έλεγχοι στην Ορεστιάδα (βλέπε εδώ), ακολουθούν σήμερα τα αποτελέσματα των ελέγχων φορτηγών στον αυτοκινητόδρομο Αντιρρίου – Ιωαννίνων από το Γ’ Τμήμα Τροχαίας.
Έτσι, ύστερα από σχολαστικούς ελέγχους εντοπίστηκαν 7 φορτηγά στα οποία αποκαλύφθηκε η ύπαρξη ηλεκτρονικής συνδεσμολογίας, με την οποία ο οδηγός μπορούσε να επεμβαίνει στην ορθή καταγραφή των δεδομένων του ταχογράφου αναφορικά με την δραστηριότητά του, όπως οι ώρες οδήγησης και ανάπαυσης του οδηγού, η ταχύτητα του οχήματος και τα διανυθέντα χιλιόμετρα.
Τα οχήματα ακινητοποιήθηκαν έως ότου αποκατασταθεί η ορθή λειτουργία των ταχογράφων, ενώ ενημερώθηκαν το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας και το Εθνικό Μητρώο Μεταφορικών Επιχειρήσεων.
Όπως έγινε γνωστό, οι ειδικοί έλεγχοι στα φορτηγά συνεχίζονται σε όλο το οδικό δίκτυο της Περιφέρειας Ηπείρου για την πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων. Ανάλογες στοχευμένες δράσεις βρίσκονται σε εξέλιξη ή θα ακολουθήσουν και σε άλλα σημεία του οδικού δικτύου, όπως στα Μάλγαρα, στον Αλμυρό, στα Μέγαρα κ.α.
Επιπτώσεις
Αξίζει να σημειωθεί ότι η τοποθέτηση μηχανισμών για παραποίηση των στοιχείων των ταχογράφων προκαλεί σημαντικό κοινωνικό κόστος, αλλά και αθέμιτο ανταγωνισμό.
Σε μια μελέτη των ολλανδικών αρχών προκύπτει ότι το φαινόμενο προκαλεί σε ετήσια βάση ζημία για το ολλανδικό κράτος περί τα 700 με 800 εκατομμύρια ευρώ.
Το νούμερο προκύπτει από το κόστος νοσηλείας θυμάτων ατυχημάτων που προκλήθηκαν εξαιτίας της κούρασης των οδηγών που δεν τήρησαν τα ωράρια της οδήγησης, καθώς και από τις επιπτώσεις που προκαλούνται λόγω της απουσίας του θύματος από την εργασία του.
Στη συνέχεια, η ίδια μελέτη αναδεικνύει το θέμα του αθέμιτου ανταγωνισμού που προκαλείται, όταν μια μεταφορική ή άλλη (π.χ. εμπορική) εταιρεία ιδιοκτήτρια φορτηγών παρεμβαίνει στους ταχογράφους.
Τα φορτηγά αυτής της εταιρείας προκαλούν αθέμιτο ανταγωνισμό, γιατί έχουν μειωμένο μισθολογικό κόστος και την ίδια στιγμή προσφέρουν στον πελάτη τους συντομότερους χρόνους παράδοσης των προϊόντων.
Ως συμπέρασμα των παραπάνω, προτείνεται η επιβολή ακόμη πιο αυστηρών ποινών για παραβάσεις της κοινοτικής νομοθεσίας (κανονισμός 561/2006) και ακόμη αυστηρότερες για τις παρεμβάσεις στον ταχογράφο. Για το τελευταίο, μάλιστα, αναφέρει την περίπτωση της ισπανικής νομοθεσίας που προβλέπει ποινή φυλάκισης για τον ιδιοκτήτη φορτηγού με πειραγμένο ταχογράφο, πέρα των άλλων κυρώσεων.
Στην Ελλάδα, τέλος, δεν έχει γίνει συνείδηση των παραπάνω επιπτώσεων. Οι περισσότεροι αυτοκινητιστές αγνοούν την σε βάρος τους ανταγωνιστικότητα των συναδέλφων με πειραγμένους ταχογράφους, ενώ απέχουν πολύ από το να αντιληφθούν το κοινωνικό κόστος και την πιθανότητα να πέσουν οι ίδιοι θύματα νυσταγμένου οδηγού.