Με τη δέσμευση 10 δισεκατομμυρίων ευρώ ξεκινά μια νέα μεγάλη επένδυση στον τομέα των μεταφορικών υποδομών. Πρόκειται για την κατασκευή ενός σύγχρονου διαδρόμου που θα συνδέει την Ευρώπη με την Ασία μέσω των χωρών της Κασπίας Θάλασσας.
Από άποψη πολιτική, ο στόχος είναι η παράκαμψη της Ρωσίας, με πρώτη ωφελούμενη χώρα την Ουκρανία. Από εμπορικής πλευράς, ωφελείται το παγκόσμιο εμπόριο με την διακίνηση αγαθών από την Ασία προς της Ευρώπη και αντίθετα με το πλεονέκτημα της συντόμευσης των χρόνων αλλά και της δυνατότητας συνδυασμένων μεταφορών.
«Η Κεντρική Ασία έχει καταστεί κρίσιμος εταίρος για την ΕΕ με το τεράστιο δυναμικό της, ιδίως όσον αφορά την ασφάλεια και τη συνδεσιμότητα, καθώς και τη διαφοροποίηση της ενέργειας και των πόρων. Για να είναι καλύτερα προετοιμασμένες να αντιμετωπίσουν τις σημερινές προκλήσεις, τόσο η Ευρώπη όσο και η Κεντρική Ασία πρέπει να ενισχύσουν την ανθεκτικότητά τους και να διαφοροποιήσουν τις πολιτικές και οικονομικές τους σχέσεις», ανέφερε σχετικά ο Αντιπρόεδρος για την Προώθηση του Ευρωπαϊκού Τρόπου Ζωής, Μαργαρίτης Σχινάς.
Για το ίδιο θέμα, ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Valdis Dombrovskis ανακοίνωσε ότι «ευρωπαϊκά και διεθνή χρηματοπιστωτικά ιδρύματα θα δεσμεύσουν 10 δισεκατομμύρια ευρώ σε υποστήριξη και επενδύσεις για βιώσιμη συνδεσιμότητα μεταφορών στην Κεντρική Ασία».
Κατά τη συνάντηση των επενδυτών έγινε αναφορά στην εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και τονίστηκε η επείγουσα ανάγκη εξεύρεσης εναλλακτικών αξιόπιστων αποτελεσματικών εμπορικών οδών μεταξύ Ευρώπης και Ασίας που δεν διέρχονται από τη Ρωσία.
Ο Trans Caspian Transport Corridor, θα ξεκινά από τη Νότια Ασία και την Κίνα, θα διέρχεται το Καζακστάν καταλήγοντας στην Ανατολική ακτής της Κασπίας Θάλασσας. Στη συνέχεια θα διαπλέει την Κασπία προς το λιμάνι του Αζερμπαϊτζάν (Μπακού) και από εκεί μέσω Γεωργίας και Τουρκίας ο νέος διάδρομος θα συναντά τις Ευρωπαϊκές μεταφορικές υποδομές.
Ο νέος διάδρομος Trans Caspian Transport Corridor προβλέπεται ότι θα διευκολύνει κυρίως τις σιδηροδρομικές και θαλάσσιες μεταφορές και για το λόγο αυτό ελάχιστα θα επηρεάσουν το εμπόριο της Ελλάδας, το οποίο θα συνεχίσει να διεξάγεται μέσω του λιμένα του Πειραιά και των γνωστών γραμμών προς Πάτρα και προς Θεσσαλονίκη – Ευζώνους, είτε οδικώς, είτε σιδηροδρομικώς.
Η εκτίμηση είναι ότι θα ενισχυθούν οι μεταφορές προς την Κεντρική και Δυτική Ευρώπη, αλλά και προς την Ουκρανία με χαμηλότερο κόστος, ενώ θα έχει επιτευχθεί και ο πολιτικός στόχος της παράκαμψης της Ρωσίας.