Δοκιμή-Παρουσίαση: Παναγιώτης Παναγιωτόπουλος
Συμπεριφορά στον δρόμο
Πολύ καλό πάτημα και δυνατά κρατήματα με τα ηλεκτρονικά βοηθήματα πρόσφυσης να δίνουν το παρόν εάν ο οδηγός το παρακάνει με τους ελιγμούς. Τα ελαστικά πρώτης τοποθέτησης της GiTi φαίνεται να κάνουν πολύ καλά τη δουλειά τους αναφορικά με τη διαχείριση των 2 τόνων πλαισίου του οχήματος. Το τιμόνι επίσης εξαιρετικό σε κατευθυντικότητα στον ανοιχτό δρόμο και «κοφτερό» στα στενά της Αθήνας με πολύ καλό κύκλο στροφής με ακτίνα 6,1μ. (7μ. για τις μεγάλες εκδόσεις) όπου καθιστά το αυτοκίνητο αρκετά ευέλικτο. Αντίστοιχα και η αίσθηση των φρένων είναι πολύ καλή με πλήρη εκμετάλλευση της ανάκτησης ενέργειας η οποία ενεργοποιείται στο 100% με το πάτημα του πεντάλ του φρένου, χωρίς όμως να εντυπωσιάζουν.

Επίσης η επιτάχυνση και οι ρεμπρίζ είναι εξαιρετικές για το μέγεθός του κοστίζοντας βέβαια το αντίστοιχο στην αυτονομία και στην κατανάλωση ρεύματος. Η ονομαστική ισχύς του Farizon SV είναι 170kw ή 231ps και 336Nm ροπής. Το μοντέλο δοκιμής έχει τη μικρή αυτονομία των 215 χιλιομέτρων η οποία για κίνηση στον αστικό ιστό κρίνεται ικανοποιητική διότι με την ανάκτηση ενέργειας και συντηρητική οδήγηση είναι δυνατόν να αυξηθεί. Η κατανάλωση στην πόλη κυμαίνεται στα 18kwh/100χλμ σε νορμάλ συνθήκες. Αντίστοιχα σε κίνηση σε ανοικτό δρόμο με 80 χλμ./ώρα ανεβαίνει στα 23,5kwh/100χλμ, ενώ σε σταθερή πορεία με 100 χλμ./ώρα σκαρφαλώνει στα 28 ή και 29kwh/100χλμ διαμορφώνοντας ανάλογα και την αυτονομία του.
Εκδόσεις και διακρίσεις
Αναφορικά τώρα με την ανάκτηση ενέργειας, το αυτοκίνητο διαθέτει 3 σκάλες, με αντίστοιχη ανάκτηση ενέργειας της τάξης του 50% του 75% και 100%. Στην τρίτη σκάλα και το 100% ανάκτηση, προσομοιάζει την κατάσταση πίεσης του φρένου. Ενώ δοκιμάσαμε και τις 3 επιλογές, μάλλον θα προτιμούσαμε την πρώτη επιλογή με τη χαμηλότερη ανάκτηση ενέργειας για πολύωρη οδήγηση. Οι διαθέσιμοι τύποι μπαταρίας και αντίστοιχης αυτονομίας είναι οι εξής:
- 49kwh με αυτονομία από 215 έως 284 χιλιόμετρα (προσφέρεται μόνο στο κοντό-χαμηλό)
- 67kwh με αυτονομία από 270 έως 443 χιλιόμετρα ανάλογα το αμάξωμα
- 83kwh με αυτονομία από 319 έως 551 χιλιόμετρα ανάλογα το αμάξωμα
Αντίστοιχα οι διαθέσιμοι τύποι αμαξωμάτων αφορούν τους συνδυασμούς από 3 μήκη οχήματος με 5 μέτρα, 5,5 μέτρα και 6 μέτρα και 3 ύψη με 2μ., 2,2μ. και 2,5 μέτρα αντίστοιχα.

Η συνολική εικόνα του οχήματος φανερώνει την εξαιρετική ποιότητα κατασκευής τόσο στα υλικά όσο και στη συναρμογή. Η ανάρτηση παρέχει πολύ καλά επίπεδα απορρόφησης των κραδασμών και των ανωμαλιών του δρόμου αν και ελαφρώς σκληρή όταν δεν έχει φορτίο, χωρίς όμως να προκαλεί προβληματισμό με απουσία θορύβων ή τριγμών. Στη γενικότερη αίσθηση στιβαρότητας του οχήματος συνεπικουρεί και το εξαιρετικά άκαμπτο και στιβαρό πλαίσιο το οποίο παρόλη την «απουσία» δεξιάς κολώνας προκειμένου να προσφέρει πιο άνετη πλαϊνή φόρτωση (είναι ενσωματωμένη στη δεξιά πόρτα), έχει επιτύχει τις καλύτερες βαθμολογίες στις δοκιμές πρόσκρουσης του Euro NCAP λαμβάνοντας platinum διάκριση από το σκορ του 85.52 που πέτυχε.
Ορατότητα και χώρος φόρτωσης
Εξαιρετική ορατότητα προσφέρουν οι γυάλινες επιφάνειες της GEELY αλλά και τα συστήματα παρακολούθησης της περιμέτρου του οχήματος όπου με περιμετρικές κάμερες η οθόνη παρουσιάζει τον πλήρη περιβάλλοντα χώρο του οχήματος καθώς και σε ξεχωριστό πλαίσιο τον πίσω χώρο. Αυτή η λειτουργία μάλιστα παραμένει ενεργή και στη θέση drive του επιλογέα κίνησης μέχρι τα 10-15 χλμ./ώρα, προκειμένου να βοηθήσει τον οδηγό να αντιληφθεί τις εμπρός γωνίες του αυτοκινήτου σε στενά περάσματα. Τέλος, αναφορικά με την ορατότητα και την περίμετρο του οχήματος, οι αισθητήρες κίνησης εμπρός, πίσω, στο πλάι αλλά και όλων των θυρών συμπεριλαμβανομένων των πλαϊνών και πίσω, κρατούν τον οδηγό ενημερωμένο για τυχόν εμπόδια ή διερχόμενα οχήματα.
Τον χώρο φόρτωσης χαρακτηρίζει το τετράγωνο σχήμα του κάτι το οποίο είναι ιδιαίτερα βολικό για φόρτωση παλετών και άλλων φορτίων που χρειάζονται ύψος και κάθετες επιφάνειες. Επίσης ο χώρος φόρτωσης είναι επενδυμένος με σκληρά υλικά κάτω και στα πλαϊνά ενώ ο ουρανός έχει υφασμάτινη επένδυση με 2 πλαφονιέρες για καλή ορατότητα. Ο όγκος κυμαίνεται από 6,95m3 έως και 13m3 ανάλογα την έκδοση του αμαξώματος. Οι μεταφορικές ικανότητες του Farizon SuperVan ανάλογα με το ωφέλιμο βάρος κυμαίνονται από 1.465 κιλά για το κοντό-χαμηλό έως τα 1.075 για το μακρύ-ψηλό. Ενδιαφέρον στοιχείο αποτελεί το γεγονός ότι σε ακίνητο όχημα, οι αισθητήρες ύψους παρακολουθούν τυχόν μεταβολές του και υπολογίζουν το βάρος του οχήματος. Οι πληροφορίες βάρους του οχήματος βρίσκονται στον πίνακα οργάνων και εάν είναι υπερφορτωμένο, μια προειδοποίηση υπερφόρτωσης εμφανίζεται στην οθόνη του ταμπλό. Οι εσωτερικές διαστάσεις του χώρου φόρτωσης είναι α) μήκος: 2.690μ, 3.190μ και 3.690μ, β) πλάτος: 1.795μ. σε όλες τις εκδόσεις και γ) ύψος: 1.440μ, 1.640μ και 1.960μ. Το πλάτος ανοίγματος της πλαϊνής πόρτας είναι 1μ. για την κοντή έκδοση και 1,30μ. για όλες τις υπόλοιπες με το ύψος φόρτωσης για όλες τις εκδόσεις να είναι 55 εκατοστά.

Εσωτερικό
Εσωτερικός διάκοσμος υψηλής αισθητικής και ποιότητας υλικών. Κυριαρχεί η χρήση σκληρού πλαστικού καλής ποιότητας και συναρμογής με ιδιαίτερο φινίρισμα σε μαύρο ματ και γυαλιστερό χάλκινο. Τα καθίσματα παρέχουν πολύ καλή στήριξη και άνεση ενώ είναι υπενδεδυμένα με πλαστική δερματίνη με πολύ ωραία υφή και ραφή. Το ταμπλό χαρακτηρίζεται από εργονομία με αποθηκευτικούς χώρους και θήκες σε βολικά για τον οδηγό σημεία με παρουσία ποτηροθήκης και θήκης για το κινητό τηλέφωνο το οποίο φυσικά συνδέεται με την κεντρική οθόνη πολυμέσων LCD 12,3 ιντσών. Οι δυο πλήρως λειτουργικές οθόνες (7 ίντσες LCD του οδηγού) παρέχουν πολύ καλή πληροφόρηση και ενημέρωση σχετικά με το όχημα και τις υπόλοιπες λειτουργίες τους καθώς προσφέρουν και εξαιρετική ορατότητα χωρίς να γυαλίζουν ή να καθρεφτίζουν. Προσοχή έχει δοθεί στην εργονομία και την ασφάλεια κατά την οδήγηση με παρουσία φυσικών κουμπιών για τις απαραίτητες ενέργειες την ώρα της οδήγησης όπως αλάρμ, κλιματισμός κλπ. ώστε να μην αποσπάται ο οδηγός.

Ένα στοιχείο που μάλλον όμως αντικρούει την πολλή προσοχή στην ασφάλεια είναι τα ίδια τα συστήματα ασφαλείας! Κατά την ώρα της οδήγησης πολύ συχνότερα από όσο θα θέλαμε ακουγόταν κάποιο προειδοποιητικό ηχητικό σήμα με την ανάλογη ένδειξη στο καντράν. Είτε για τα όρια ταχύτητας των 30, είτε για τη διαγράμμιση του δρόμου η οποία πολλές φορές αναιρούσε τον εαυτό της, είτε για διερχόμενα μηχανάκια εκατέρωθεν του οχήματος είτε ακόμα για παρεμβολή της κάμερας παρακολούθησης κόπωσης του οδηγού από το χέρι του ιδίου που κρατούσε το τιμόνι σε «λάθος» θέση, πάντοτε ακουγόταν κάποιος προειδοποιητικός ήχος. Βέβαια, η αλήθεια είναι πως τα περισσότερα συστήματα παρακολούθησης από αυτά που αναφέραμε δύνανται να απενεργοποιηθούν από την κεντρική οθόνη πολυμέσων με 2 ή 3 κινήσεις. Η απενεργοποίηση είναι μόνιμη για κάποιες λειτουργίες, ενώ σε άλλες απαιτείται εκ νέου απενεργοποίηση όταν επανεκκινηθεί το όχημα.