Διαστάσεις χιονοστιβάδας παίρνει η «Επιχείρηση Καλυψώ» που διεξάγεται στο λιμάνι του Πειραιά μετά και τις επίσημες αναφορές της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας ότι κατασχέθηκαν 2.435 κοντέινερ στο ελεγχόμενο από την κρατική κινέζικη Cosco λιμάνι του Πειραιά, ενώ ταυτόχρονα απήγγειλε κατηγορίες κατά έξι ατόμων για την εμπλοκή τους σε εγκληματικά δίκτυα που εισάγουν παράνομα κινέζικα προϊόντα στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Τα κατασχεμένα κοντέινερ περιείχαν κυρίως ηλεκτρικά πατίνια, υφάσματα και υποδήματα.
Το δίκτυο για την αποφυγή των τελωνειακών δασμών στις εισαγωγές από την Κίνα είχε διαρκέσει τουλάχιστον οκτώ χρόνια, προκαλώντας εκτιμώμενη ζημιά ύψους 350 εκατομμυρίων ευρώ σε δασμούς και 450 εκατομμυρίων ευρώ σε ΦΠΑ, στερώντας σημαντικά έσοδα από τους εθνικούς και ευρωπαϊκούς προϋπολογισμούς, σύμφωνα με την EPPO.
Έπειτα από τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν από την ΑΑΔΕ και τη Γενική Διεύθυνση Τελωνείων και Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης, δύο τελωνειακοί υπάλληλοι κατηγορήθηκαν για απάτες που προκάλεσαν ζημία άνω των 871.000 ευρώ στον προϋπολογισμό της Ε.Ε. Επιπλέον, τέσσερις εκτελωνιστές κατηγορούνται για απάτες που αφορούν επίσης πάνω από 871.000 ευρώ σε διαφυγόντες δασμούς και φόρους. Την περασμένη εβδομάδα, ένας από τους εκτελωνιστές συνελήφθη, ενώ άλλοι τέσσερις κατηγορούμενοι τελούν υπό κράτηση από τον περασμένο Ιούνιο.
Πληροφορίες του Politico αναφέρουν ότι μέχρι στιγμής, οι ελληνικές αρχές έχουν ανοίξει μόνο περιορισμένο αριθμό κοντέινερ, αλλά η αξία του περιεχομένου τους εκτιμάται σε 250 εκατομμύρια ευρώ.
Περίπου 500 από τα κοντέινερ περιέχουν ηλεκτρικά πατίνια. Από αυτά, τα 360 δεν είχαν ακόμη δηλωθεί στο τελωνείο. Ωστόσο, με βάση τη γνωστή μέθοδο λειτουργίας των εγκληματικών οργανώσεων, οι εισαγγελείς υποθέτουν ότι τα προϊόντα αυτά θα είχαν δηλωθεί λανθασμένα και σε μικρότερη ποσότητα, για να αποφευχθούν οι δασμοί για τις εισαγωγές από την Κίνα.
Με βάση τα πρώτα στάδια της έρευνας, μόνο το 10-15% των ηλεκτρικών πατινιών σε κάθε κοντέινερ δηλώθηκε σωστά. Έτσι, η ζημία στον προϋπολογισμό της ΕΕ από αυτά εκτιμάται σε 25 εκατομμύρια ευρώ σε μη καταβληθέντες τελωνειακούς δασμούς και σε 12,5 εκατομμύρια ευρώ σε απώλειες ΦΠΑ.
Υπάρχει η υποψία ότι οι τελωνειακοί πράκτορες που ελέγχονται δήλωναν την ίδια ποσότητα κοντέινερ για εισαγωγή σε μηνιαία βάση επί χρόνια.
Στο στόχαστρο και των Αμερικανών
Σύμφωνα με το Reuters τώρα και οι Αμερικανοί θέτουν στο στόχαστρο τα λιμάνια σε Ευρώπη και Αμερική που ελέγχονται από την Κίνα ή κινέζικες εταιρείες.
Αμερικανοί αξιωματούχοι φέρονται να ανησυχούν για τις υπό κινεζικό έλεγχο υποδομές σε Ελλάδα, Ισπανία, Καραϊβική καθώς και στα λιμάνια της Δυτικής Ακτής των ΗΠΑ, γράφει το Reuters.
«Η κυβέρνηση των ΗΠΑ θεωρεί τις κινεζικές επενδύσεις σε λιμάνια ανά την υφήλιο τεράστια απειλή για την εθνική της ασφάλεια. Η ανησυχία είναι ότι η Κίνα θα μπορούσε να αξιοποιήσει αυτόν τον έλεγχο για λόγους κατασκοπείας, εξασφάλισης στρατιωτικών πλεονεκτημάτων ή για να διαταράξει τις αλυσίδες εφοδιασμού κατά τη διάρκεια γεωπολιτικών κρίσεων», δηλώνει ο Στιούαρτ Πουλ-Ρομπ, ιδρυτής της εταιρείας συμβούλων KCS Group.
Για την αντιμετώπιση ενός τέτοιου ενδεχόμενου, η κυβέρνηση Τραμπ θα προσπαθήσει να θέσει περισσότερους στρατηγικούς τερματικούς σταθμούς υπό δυτικό έλεγχο. Επιπλέον, η αμερικανική ηγεσία θα προσπαθήσει μέσω αμερικανικών ή άλλων δυτικών εταιρειών να προβεί στην εξαγορά των μεριδίων που διαθέτει η Κίνα σε σειρά από λιμάνια.
Πηγή: Politico | Reuters