Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφισε χθες τα τρία βασικά προσχέδια του πακέτου Fit for 55. Το νομοσχέδιο, το οποίο έχει χαρακτηριστεί ως το κυριότερο νομοσχέδιο για την κλιματική αλλαγή, περιλαμβάνει τον τομέα των μεταφορών στο Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών 2 (Emissions Trading System 2 – ETS2).
Οι τομείς των μεταφορών και των κατασκευών πρόκειται να ενταχθούν στο ETS 2 από το 2025. Αρχικά, θα ισχύει μόνο για τις εμπορευματικές μεταφορές και από το 2029 θα επεκταθεί για να καλύψει και τη μεταφορά επιβατών.
Όλα τα έσοδα από τα τέλη και την εμπορία εκπομπών ρύπων θα διατεθούν στις δαπάνες για την προστασία του κλίματος στην ΕΕ και στα κράτη-μέλη της.
Το πρόγραμμα Fit for 55 είναι ένα πακέτο νομοθετικών αλλαγών που στοχεύουν στη μείωση των εκπομπών της ευρωπαϊκής οικονομίας κατά τουλάχιστον 55 τοις εκατό έως το 2030 και στην επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050.
Στις αρχές Ιουνίου, οι ευρωβουλευτές απέρριψαν το νομοσχέδιο. Τότε, η Ευρωπαϊκή Ένωση Οδικών Μεταφορών (EUTR) χαιρέτισε την απόφαση των ευρωβουλευτών, εξηγώντας ότι για την εισαγωγή του συστήματος είναι πρώτα απαραίτητο να αναπτυχθεί η υποδομή εναλλακτικών καυσίμων.
Πάνω σε αυτή τη θέση, η Ε.Ε. αποφάσισε την εφαρμογή του μέτρου από το 2025 για τα φορτηγά, κρίνοντας ότι μέχρι τότε θα υπάρχουν οι προϋποθέσεις ανανέωσης των στόλων με στροφή προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και οχήματα εναλλακτικών καυσίμων.
Το θέμα αυτό προσλαμβάνει σοβαρές διαστάσεις για την Ελλάδα, όπου ο στόλος των φορτηγών είναι γηρασμένος και από το 2025 θα πρέπει να πληρώνει το κόστος των ρύπων όπως θα έχει καθοριστεί μέχρι τότε. Είναι ένας επιπλέον σοβαρός λόγος η ελληνική κυβέρνηση να προχωρήσει στη θέσπιση ελκυστικών κινήτρων για την αντικατάσταση των παλαιών ρυπογόνων φορτηγών και λεωφορείων.