Τη στρατηγική του Υπουργείου για τη βελτίωση της ποιότητας εξυπηρέτησης των πολιτών στις συγκοινωνίες και τις μεταφορές, μέσω της Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, παρουσίασε η Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδια για τις Μεταφορές, Χριστίνα Αλεξοπούλου, στο πλαίσιο του 14ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Πωλήσεων «CX PUZZLE», που διοργάνωσε το Ινστιτούτο Πωλήσεων Ελλάδος.
Στην ομιλία της, η κ. Αλεξοπούλου αναφέρθηκε στη δημιουργία μιας νέας κουλτούρας στις μεταφορές, με έμφαση σε σύγχρονες, έξυπνες, πράσινες και φιλικές προς όλους συγκοινωνίες.
Επεσήμανε επίσης τη σημασία της θετικής εμπειρίας του επιβάτη και του πελάτη στις μετακινήσεις, καθώς και τον ρόλο της ολιστικής πολιτικής για τη Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα που υλοποιείται από το 2019. Ειδικότερα, αναφέρθηκε στα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (Σ.Β.Α.Κ.) που είναι διαθέσιμα για όλους τους Δήμους της χώρας.
Η Υφυπουργός παρουσίασε επίσης τα μέτρα που λαμβάνονται για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2», «Πράσινα Ταξί», «Φορτίζω Παντού» και «e-Astypalea», καθώς όπως υπογράμμισε η ηλεκτροκίνηση αποτελεί στρατηγική επιλογή της Πολιτείας για την προώθηση της Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας. «Βάσει διεθνών εξελίξεων και αποφάσεων, αποτελεί μονόδρομο για την κινητικότητα, τουλάχιστον εντός του αστικού ιστού», τόνισε.
Τέλος, η κ. Αλεξοπούλου αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες για την οδική ασφάλεια, την προσβασιμότητα και τη σημασία της εξέλιξης προς μια πιο βιώσιμη και ασφαλή κινητικότητα για όλους.
Η κα. Χριστίνα Αλεξοπούλου ανέφερε, μεταξύ άλλων:
«Στον τομέα των Μεταφορών, ειδικότερα, η βιωσιμότητα και η αειφορία, δηλαδή το «sustainability», που αναφέρει ο τίτλος της ομιλίας μου στο πρόγραμμα του Συνεδρίου, συνιστούν θεμελιώδη παράγοντα της στρατηγικής μας για τις συγκοινωνίες και τις μετακινήσεις, τόσο των ιδιωτών, όσο και των επιχειρήσεων.
Η υλοποίηση της ολιστικής πολιτικής περνάει μέσα από τα λεγόμενα Σ.Β.Α.Κ., τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, που θεσμοθετήσαμε στις αρχές του 2021. Τα Σ.Β.Α.Κ. είναι διαθέσιμα για όλους τους Δήμους της χώρας και υποχρεωτικά για όσους Δήμους έχουν πληθυσμό άνω των 30.000 κατοίκων.
Σε πρακτικούς όρους, η φιλοδοξία αυτή σχετίζεται με την αποτελεσματική υλοποίηση πολιτικών για:
- Την ηλεκτροκίνηση
- Την οδική ασφάλεια
- Τις σύγχρονες μορφές κινητικότητας
με κοινό παρονομαστή τη φιλικότητα, την προσβασιμότητα και την ελαχιστοποίηση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος.
Χρησιμοποιούμε την ηλεκτροκίνηση στη βελτίωση του customer experience των συγκοινωνιών, πρώτα από όλα με την ένταξη 250 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων στους στόλους Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Τα οχήματα αυτά θα τεθούν στη διάθεση του επιβατικού κοινού εντός του επόμενου εξαμήνου. Αποτελούν τμήμα των συνολικά 1.300 λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας που θα θέσουμε σε κυκλοφορία ως το τέλος της τετραετίας, στο πλαίσιο του σχεδιασμού μας για την αναβάθμιση του συγκοινωνιακού έργου, με τη χρήση σύγχρονων, προσβάσιμων και λειτουργικών οχημάτων – εξυπηρετώντας πολύ καλύτερα και τους συμπολίτες μας με προβλήματα κινητικότητας.
Με το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά», του οποίου τους επόμενους μήνες ολοκληρώνουμε τον δεύτερο κύκλο και ξεκινάμε τον τρίτο, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επιδοτεί την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων ΙΧ. Επιδοτούμε επίσης με 22.000 ευρώ ανά όχημα – την αντικατάσταση των ταξί με ηλεκτρικά, μέσω του προγράμματος «Πράσινα Ταξί», σε όλη την Ελλάδα - όπως για παράδειγμα στην Πτολεμαΐδα, όπου δόθηκε η πρώτη επιδότηση σε «πράσινο ταξί».
Για τη διευκόλυνση της χρήσης ηλεκτρικών οχημάτων πανελλαδικά, υλοποιούμε το πρόγραμμα «Φορτίζω Παντού», το οποίο καταγράφει ήδη πάνω από 4.700 σημεία φόρτισης σε όλη τη χώρα, με στόχο να ξεπεράσουμε τα 25.000 σημεία ως το 2030.
Τα διαθέσιμα σημεία φόρτισης απεικονίζονται στην εφαρμογή reCharge, την οποία θέσαμε φέτος σε λειτουργία, ώστε κάθε πολίτης να μπορεί να τα βρει μέσω του κινητού του, εύκολα και γρήγορα.
Για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, υλοποιούμε επίσης στοχευμένα προγράμματα τοπικού χαρακτήρα, όπως το e-Astypalea, το οποίο αλλάζει προς το καλύτερο τον τρόπο ζωής των κατοίκων της Αστυπάλαιας.
Η ηλεκτροκίνηση αποτελεί στρατηγική επιλογή της Πολιτείας για την προώθηση της Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας. Βάσει διεθνών εξελίξεων και αποφάσεων, είναι μονόδρομος για την κινητικότητα, τουλάχιστον εντός του αστικού ιστού. Οι θερμικοί κινητήρες, τους οποίους ακόμα χρησιμοποιούμε στα οχήματά μας, δεν έχουν πολύ μέλλον, αφού οι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν σταματήσει να επενδύουν στην εξέλιξή τους.
Η οδική ασφάλεια, γενικότερα, αντιπροσωπεύει μια άλλη κρίσιμη παράμετρο για τη Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα.
Στον τομέα αυτό, επεξεργαζόμαστε προτάσεις για τον νέο νόμο Οδικής Ασφάλειας, τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, το Εθνικό Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας και την Εθνική Επικοινωνιακή Πολιτική Οδικής Ασφάλειας. Επιπλέον, επικαιροποιούμε το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας Ελλάδα 2030, το οποίο, μεταξύ άλλων, έχει στόχο τη μείωση του αριθμού των θυμάτων τροχαίων ατυχημάτων κατά 50% έως το 2030.
Το κόστος των ατυχημάτων αυτών σε ανθρώπινους και υλικούς πόρους είναι, ως γνωστόν, τεράστιο και απειλητικό για την ίδια την οικονομική βιωσιμότητα των συγκοινωνιών και των μεταφορών - είτε άμεσα, με την επιβάρυνση του συστήματος υγείας και τις υψηλές δαπάνες αποκατάστασης των ζημιών, είτε έμμεσα, λόγω της αποθάρρυνσης του κοινού από τη χρήση συγκεκριμένων μέσων ατομικής ή μαζικής μεταφοράς.
Στη Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα εντάσσονται, επίσης, δράσεις για τη λεγόμενη μικροκινητικότητα, δηλαδή τη χρήση μικρών, ελαφρών και προσιτών οχημάτων, όπως τα σκούτερ και τα ποδήλατα, για μετακινήσεις σε μικρές αποστάσεις. Η χρήση τέτοιων οχημάτων ελαφρύνει την περιβαλλοντική επιβάρυνση των μετακινήσεων, ειδικά στις πόλεις μας.
Ένας άλλος όρος που θα ακούσετε σχετικά, είναι το Mobility as a Service, το MaaS, ένα νέο μοντέλο κινητικότητας, το οποίο μας επιτρέπει να αξιοποιούμε συνδυασμό υπηρεσιών μετακίνησης - από Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και ταξί, έως ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα και ποδήλατα - ανάλογα με τις εκάστοτε ανάγκες μας - πιο φθηνά, πιο γρήγορα και πιο αποδοτικά, με τη βοήθεια της τεχνολογίας (π.χ. μέσω εφαρμογών σε κινητά).
Πολύ υψηλής σημασίας για το customer experience των Μεταφορών είναι και η προσβασιμότητα, για την οποία προωθούμε νομοθετικές ρυθμίσεις και άλλες πρωτοβουλίες, σε συνεργασία με τους Συλλόγους των ΑμΕΑ, με σκοπό τη βελτίωση της καθημερινότητάς τους. Πριν από μερικές ημέρες, για παράδειγμα, εκδώσαμε υπουργική Απόφαση σχετικά με την τροποποίηση του Κανονισμού για τα Δικαιώματα Επιβατών στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, στην οποία περιλαμβάνεται σειρά διατάξεων για τις μετακινήσεις ΑμΕΑ, τόσο από ιδιωτικές εταιρείες μεταφορών, όσο και από Δημόσιους Φορείς συγκοινωνιών. Αυτονόητα, συντασσόμαστε με την άποψη ότι ο τρόπος αντιμετώπισης των ΑμΕΑ αποτελεί δείγμα πολιτισμού για τις σύγχρονες κοινωνίες και η αρχή αυτή κατευθύνει ανάλογα την πολιτική μας δράση.
Όπως συμβαίνει και σε πολλούς άλλους τομείς, σύμμαχός μας σε όλη αυτή την προσπάθεια βελτίωσης των υπηρεσιών που παράγουμε και διαθέτουμε στους πολίτες, ως Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, είναι οι Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών, έχοντας ήδη ψηφιοποιήσει σειρά υπηρεσιών μας και προγραμματίζοντας την ψηφιοποίηση ακόμα περισσότερων, στο εγγύς μέλλον.
Επιπλέον, στο Gov.gr πολύ σύντομα θα παρέχουμε προηγμένους τρόπους αναζήτησης υπηρεσιών, μέσω τεχνολογιών Τεχνητής Νοημοσύνης τύπου ChatGPT, τις οποίες φιλοδοξώ να αξιοποιήσουμε σύντομα και στο Υπουργείο μας.
Στις σύγχρονες ευρωπαϊκές πόλεις συναντάμε πλέον κοινόχρηστα ηλεκτρικά οχήματα διαφόρων μεγεθών, ενώ αύριο πιθανώς θα κάνουμε χρήση αυτόνομων οχημάτων, με νέο σχεδιασμό και νέες δυνατότητες. Τα ΜΜΜ αλλάζουν, με στόχο τη φιλικότητα προς τους επιβάτες και το περιβάλλον, τη συνδυασμένη μετακίνηση και την απρόσκοπτη μετάβαση από το ένα μέσο στο άλλο. Οι υπηρεσίες μεταφορών προσαρμόζονται, αξιοποιώντας ψηφιακά επιχειρηματικά μοντέλα και νέους τρόπους παροχής υπηρεσιών».