Τροχοί & TIR

Καθημερινά 20.000 φορτοεκφορτώσεις στην πόλη της Θεσσαλονίκης

Δύο στις τρεις επιχειρήσεις (63%) δεν διαθέτουν ή δεν έχουν πρόσβαση σε ειδικούς χώρους φορτοεκφόρτωσης
Δευτέρα 12/02/2024 - 13:04
Κοινοποίηση στα Social Media
φωτό αρχείου

Τη στιγμή που ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης θέτει θέμα άμεσης επαναφοράς του περιορισμένου ωραρίου φορτοεκφορτώσεων για τις τροφοδοσίες των καταστημάτων (διάβαζε άρθρο «Ο μεγαλύτερος εχθρός του FlyOver») έρευνα του ΕΒΕΘ αποκαλύπτει ότι πραγματοποιούνται ημερησίως 20.000 φορτοεκφορτώσεις στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης με το 85% αυτών μεταξύ 07:30 -15:00.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από την Palmos Analysis για λογαριασμό του ΕΒΕΘ, μεταξύ 17 και 31 Ιανουαρίου 2024 και έδειξε ότι ο συνολικός αριθμός φορτοεκφορτώσεων στο Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης εκτιμάται ότι φθάνει τις 20.000 ημερησίως. Ο μέσος χρόνος ανά φορτοεκφόρτωση εκτιμάται σε 12 λεπτά της ώρας (κατά μέσο όρο από 7 έως και 16 λεπτά). Περαιτέρω, το 75% των φορτοεκφορτώσεων πραγματοποιείται μεταξύ 7.30 το πρωί και 3 το μεσημέρι, με τις μισές από αυτές (37%) να πραγματοποιούνται μεταξύ 9.30 π.μ. και 12 μ.μ., το 15% από 7.30 μέχρι 9.30 το πρωί και το 23% μεταξύ 12 και 3 μ.μ. Εφόσον, μάλιστα συνυπολογιστεί και το ποσοστό όσων δηλώνουν στην έρευνα ότι δεν υπάρχει συγκεκριμένο μοτίβο φορτοεκφορτώσεων στην επιχείρησή τους, εκτιμάται ότι άνω του 85% των φορτοεκφορτώσεων στο Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης πραγματοποιούνται μέσα στο χρονικό διάστημα 07:30 π.μ. με 15:00 μμ. 

Συχνότητα φορτοεκφορτώσεων

Το 58% των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι πραγματοποιούνται σε καθημερινή βάση φορτοεκφορτώσεις προϊόντων στην επιχείρησή τους. Το ποσοστό αυτό είναι υψηλότερο στα super market (97%), στον κλάδο των τροφίμων-ποτών (εκτός super market) με 84% και στους κλάδους της εστίασης/καφέ/μπαρ (66%). Το 26% αναφέρουν ότι φορτοεκφορτώσεις πραγματοποιούνται 2-3 φορές την εβδομάδα (72% στα πρατήρια καυσίμων και 51% στο λιανικό εμπόριο επίπλων/φωτιστικών/οικιακού εξοπλισμού), το 7% μία φορά την εβδομάδα (15% στον κλάδο βιβλιοπωλείων/χαρτικών και 14% στον κλάδο λιανικού εμπορίου ενδυμάτων – υποδημάτων), ενώ το 8% αναφέρουν ότι οι φορτοεκφορτώσεις στην επιχείρησή τους πραγματοποιούνται με συχνότητα 2 – 3 φορές τον μήνα (37% στον κλάδο ενδυμάτων – υποδημάτων και 12% στις υπόλοιπες επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου).

Έλλειψη χώρων φορτοεκφόρτωσης

Δύο στις τρεις επιχειρήσεις (63%) δεν διαθέτουν ή δεν έχουν πρόσβαση σε ειδικούς χώρους φορτοεκφόρτωσης, με βάση τις απαντήσεις στην έρευνα, ενώ ιδιωτικούς χώρους φορτοεκφόρτωσης διαθέτουν λιγότερες από 1 στις 4 (23%) και το 14% αναφέρουν ότι υπάρχει ειδικός χώρος φορτοεκφόρτωσης επί της οδού, στον οποίο έχουν πρόσβαση (με τη μέση απόσταση από το δημόσιο χώρο φορτοεκφόρτωσης από την επιχείρηση να εκτιμάται σε λίγο πάνω από 10 μέτρα). Τα υψηλότερα ποσοστά επιχειρήσεων που δεν διαθέτουν ή δεν έχουν πρόσβαση σε ειδικό χώρο φορτοεκφόρτωσης εντοπίζονται στο κέντρο της Θεσσαλονίκης (71% στην 1η Δ.Κ.), στην 4η και την 5η Δ.Κ. του Δήμου Θεσσαλονίκης (76% και 75% αντίστοιχα) και στο Δήμο Καλαμαριάς (78%). Παράλληλα, το μεγαλύτερο ποσοστό επιχειρήσεων με πρόσβαση σε δημόσιο χώρο φορτοεκφόρτωσης εντοπίζεται στο κέντρο της Θεσσαλονίκης (27%), όπου όμως καταγράφεται και το χαμηλότερο – σχεδόν μηδενικό – ποσοστό επιχειρήσεων με ιδιωτικό χώρο φορτοεκφόρτωσης.

Καθορισμός συγκεκριμένων ωρών για τις φορτοεκφορτώσεις

Το 61% των επιχειρήσεων συμφωνεί με τον καθορισμό συγκεκριμένων ωρών για τις διαδικασίες φορτοεκφόρτωσης προϊόντων/πρώτων υλών στο Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης και το ποσοστό αυτό εντοπίζεται σχεδόν οριζόντια σε όλες τις κατηγορίες επιχειρήσεων. Η συμφωνία όμως αυτή για τον καθορισμό συγκεκριμένων ωρών για τις φορτοεκφορτώσεις συνοδεύεται από προϋποθέσεις που θέτουν οι ίδιες οι επιχειρήσεις που συμφωνούν με το μέτρο, σχετικά με τις ζώνες ωρών φορτοεκφόρτωσης, τη συμβατότητα των ωρών φορτοεκφόρτωσης με τις ώρες λειτουργίας των επιχειρήσεων κτλ.

Επιπλέον, η έλλειψη και ο ανεπαρκής αριθμός χώρων φορτοεκφόρτωσης, η παράνομη κατάληψη των υφιστάμενων χώρων από Ι.Χ. και το διπλοπαρκάρισμα αναφέρονται από μεγάλο αριθμό των συμμετεχόντων στην έρευνα ως οι βασικοί παράγοντες που δυσκολεύουν τις διαδικασίες φορτοεκφόρτωσης και διογκώνουν το πρόβλημα, ειδικά στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.

PreviousNext