Φορτηγά όλων των κατασκευαστών και σε πλήθος μεταφορικών εφαρμογών είναι διαθέσιμα προς λειτουργική μίσθωση από την εταιρεία KINSEN.
Volvo, Daf, Mercedes-Benz, Iveco και MAN, τράκτορες ή μονά φορτηγά με έτοιμες υπερκατασκευές είναι έτοιμα να βγουν για δουλειά στον δρόμο. Ποια είναι τα οφέλη για τους αυτοκινητιστές, τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην εφοδιαστική αλυσίδα ή για τις εμπορικές επιχειρήσεις που προτιμούν τη λύση της λειτουργικής μίσθωσης οχημάτων;
Τα ερωτήματα αυτά θέσαμε στον κ. Κωνσταντίνο Νιζάμη, Sales and Business Development Manager της KINSEN Leasing of Machinery and Equipment (LME) ο οποίος με τις απαντήσεις του φωτίζει όλες τις πτυχές της λειτουργικής μίσθωσης, δίνει τις τάσεις της αγοράς, καθώς και τις προτιμήσεις των επαγγελματιών.
ΕΡΩΤ.: Πέρασαν τρία χρόνια από τη θεσμοθέτηση της λειτουργικής μίσθωσης επαγγελματικών οχημάτων στην Ελλάδα με τον νόμο 4663/20. Θα μπορούσατε να μας δώσετε μια εικόνα της ανταπόκρισης της αγοράς; Είναι οι εμπορικές επιχειρήσεις με στόλους που στρέφονται στο Leasing; Είναι οι ελεύθεροι επαγγελματίες, οι Μεταφορικές και οι αυτοκινητιστές ΦΔΧ, οι τουριστικοί; Ποια κατηγορία εκδηλώνει το εντονότερο ενδιαφέρον;
ΑΠ: Η αγορά ανταποκρίθηκε αρκετά καλά και με μεγάλο ενδιαφέρον για τη λειτουργική μίσθωση. Σημαντικό ρόλο σε αυτό έπαιξε και η δυναμική μας παρουσία μέσω ποικίλων καναλιών επικοινωνίας με τους πελάτες μας. Τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, υπήρχαν μόνο δύο τρόποι απόκτησης επαγγελματικού οχήματος:
1. Αγορά οχήματος
2. Χρηματοδοτική μίσθωση Leasing με τη διαμεσολάβηση τράπεζας.
Η προσθήκη ενός νέου τρόπου απόκτησης της λειτουργικής μίσθωσης προκάλεσε, όπως ήταν αναμενόμενο, έντονο ενδιαφέρον. Οι πρώτοι που ανταποκρίθηκαν ήταν οι επαγγελματίες αυτοκινητιστές ΦΔΧ διεθνών μεταφορών οι οποίοι γνώριζαν το Leasing και τα οφέλη του από το εξωτερικό, αφού η λειτουργική μίσθωση εκτός Ελλάδος λειτουργεί εδώ και δεκαετίες.
Όσα φορτηγά πενταετίας εισάγονται στην Ελλάδα άλλωστε, είναι στο συντριπτικό τους ποσοστό φορτηγά μετά το πέρας της μίσθωσής τους.
Έντονο ενδιαφέρον έδειξαν και επιχειρήσεις που αντιλήφθηκαν γρήγορα τα φορολογικά οφέλη της λειτουργικής μίσθωσης, καθώς και νέοι επαγγελματίες οι οποίοι είδαν το leasing ως μια ευκαιρία να αποκτήσουν ένα καινούριο όχημα έναντι κάποιου μεταχειρισμένου.
ΕΡΩΤ.: Ποια είναι τα κυριότερα οφέλη της μίσθωσης που η KINSEN εξασφαλίζει στους πελάτες;
ΑΠ:. Η Kinsen μαζί με τον κορυφαίο οργανισμό φορολογικών και συμβουλευτικών υπηρεσιών, την Grant Thornton, έχει συντάξει έναν φορολογικό οδηγό μέσω του οποίου εξηγούμε τη νέα φορολογική νομοθεσία για τη λειτουργική μίσθωση Leasing και τα οφέλη που προκύπτουν από αυτή.
Το μεγαλύτερο ίσως και το βασικότερο όφελος της λειτουργικής μίσθωσης Leasing είναι ότι ο πελάτης δεν χρειάζεται να εκταμιεύσει ένα υπέρογκο ποσό για να αποκτήσει ένα ολοκαίνουργιο όχημα. Επίσης, το μηνιαίο μίσθωμα θεωρείται εξολοκλήρου έξοδο, οπότε αφαιρείται από την εκάστοτε ετήσια φορολογία. Τα έξοδα λειτουργικών μισθωμάτων επαγγελματικών οχημάτων εκπίπτουν στο σύνολό τους από τα φορολογητέα κέρδη κάθε επιχείρησης, υπό την προϋπόθεση ότι τα μισθωμένα οχήματα χρησιμοποιούνται στα πλαίσια επιδίωξης του εταιρικού σκοπού και των επαγγελματικών δραστηριοτήτων. Τέλος, σε ό,τι αφορά τον ΦΠΑ θα πρέπει να τονιστεί ότι αναγνωρίζεται πλήρως προς έκπτωση από τον ΦΠΑ των πωλήσεων.
Αυτό είναι που βοηθάει μια εταιρεία να μπει σε έναν προγραμματισμό των εξόδων της, καθώς είναι προϋπολογισμένα όλα τα έξοδα του κάθε φορτηγού καθ’ όλη τη διάρκεια της μίσθωσης (τακτικές συντηρήσεις, πιθανές βλάβες, ασφάλεια, ελαστικά κτλ.)
ΕΡΩΤ.: Στις υπηρεσίες leasing περιλαμβάνεται και η συντήρηση. Αφορά σε εξουσιοδοτημένα συνεργεία της κάθε μάρκας; Για τις αλλαγές ελαστικών, τι ισχύει;
ΑΠ: Στην ΚINSEN οι συντηρήσεις γίνονται αποκλειστικά και μόνο στο εξουσιοδοτημένο δίκτυο της κάθε μάρκας στην Ελλάδα, ενώ παρέχουμε πακέτα συντήρησης και επέκτασης εγγύησης που ισχύουν και για όλο το δίκτυο της Ευρώπης αν ο πελάτης κινείται στο εξωτερικό.
Ουσιαστικά, χτίζουμε την πρότασή μας στα μέτρα και τις ανάγκες του πελάτη μας προκειμένου να εξυπηρετηθεί και να διευκολυνθεί η επαγγελματική του δραστηριότητα.
Όσον αφορά το κομμάτι αντικατάστασης των ελαστικών, είναι καθαρά μια απόφαση του πελάτη πώς επιθυμεί να το χειριστεί.
Υπάρχει η δυνατότητα των έκτακτων και τακτικών συντηρήσεων, χωρίς να πρέπει απαραιτήτως να συμπεριληφθεί στο μίσθωμα του οχήματος. Μπορούμε σύμφωνα με τη χρήση του κάθε οχήματος να υπολογίσουμε πόσες αλλαγές ελαστικών θα χρειαστούν, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι διατηρούμε συνεργασία με όλους τους κορυφαίους κατασκευαστές ελαστικών.
ΕΡΩΤ.: Για πολλούς επαγγελματίες η KINSEN ως εταιρεία του Ομίλου Σαρακάκη έχει ταυτιστεί με τις μισθώσεις φορτηγών VOLVO. Γνωρίζουμε, ωστόσο, ότι η KINSEN μισθώνει φορτηγά και άλλων κατασκευαστών. Ποιες είναι οι μάρκες που ο πελάτης μπορεί να μισθώσει από την KINSEN;
ΑΠ: Η KINSEN είναι μια ανεξάρτητη εταιρεία η οποία δεν ανήκει στον Όμιλο Επιχειρήσεων Σαρακάκη, ωστόσο υπάρχει στενή συνεργασία με τον Όμιλο.
Αυτή τη στιγμή στον στόλο των μισθωμένων μας φορτηγών εκτός από VOLVO υπάρχουν επίσης SCANIA, DAF, MERCEDES BENZ, MAN και IVECO.
Επί της ουσίας, προσφέρουμε όλες τις μάρκες της αγοράς.
ΕΡΩΤ.: Για City Logistics και για μεταφορές μεσαίων αποστάσεων ποιες είναι οι λύσεις; Προσφέρετε φορτηγά με έτοιμη υπερκατασκευή; Αν ναι, καλύπτετε τις τρεις βασικές κατηγορίες (κόφα, μουσαμά, ψυγείο); Έχετε συνεργασία με αμαξοποιούς;
ΑΠ: Η KINSEN μισθώνει φορτηγά σε αυτές τις κατηγορίες και κάποια από αυτά βρίσκονται ήδη στους ελληνικούς δρόμους.
Υπάρχει όμως τεράστια γκάμα από τονάζ, μεταξόνια και καμπίνες, κάτι που συνήθως μπερδεύει τον πελάτη.
Εμείς σε συνεργασία με τους εκάστοτε προμηθευτές φορτηγών και τους υπερκατασκευαστές, είμαστε σε θέση να παρέχουμε τη βέλτιστη λύση για το είδος μεταφοράς και την περιοχή στην οποία κινείται ο πελάτης.
Για να μπορέσουμε να μισθώσουμε ένα τέτοιο φορτηγό, πρέπει να είναι έτοιμη και τοποθετημένη η υπερκατασκευή του. Μόνο έτσι θεωρείται ολοκληρωμένο όχημα και αντικείμενο προς μίσθωση. Οπότε η συνεργασία μας με τους υπερκατασκευαστές/ αμαξοποιούς είναι απαραίτητη και υποχρεωτική.
Φυσικά και καλύπτουμε τις 3 βασικές κατηγορίες που αναφέρατε καθώς και άλλες όπως για παράδειγμα βυτία τροφίμων, καυσίμων κτλ.
ΕΡΩΤ.: Με τη λήξη της μίσθωσης, ποιες είναι οι προτεινόμενες στον πελάτη εναλλακτικές; Ισχύει το γεγονός ότι οι μεταφορικές και οι αυτοκινητιστές ΦΔΧ προτιμούν να κρατήσουν το φορτηγό; Αν ναι, πώς γίνεται;
ΑΠ: Στη λήξη της μίσθωσης ο ενδιαφερόμενος έχει 3 επιλογές. 1) Να το επιστρέψει και να μισθώσει ένα νέο όχημα, 2) Να το εξαγοράσει σε προκαθορισμένη τιμή και 3) Να επεκτείνει τη μίσθωση για 1-3 χρόνια ακόμα.
Το operating leasing είναι καινούριο ακόμα στη χώρα μας και οι Έλληνες μεταφορείς αυτή τη στιγμή επιλέγουν κατά μεγάλη πλειοψηφία την εξαγορά στο τέλος της μίσθωσης.
Υπάρχουν βέβαια και εταιρείες, -συνήθως αυτές με μεγάλο στόλο- που δεν τους ενδιαφέρει η εξαγορά, αλλά αυτές είναι πολύ λίγες.
Στον Έλληνα αυτοκινητιστή που έχει συνηθίσει να αγοράζει μεταχειρισμένα φορτηγά, ένα φορτηγό πενταετίας στο τέλος μιας μίσθωσης, με 600.000 χλμ. θεωρείται καινούργιο.
Οι ταξινομήσεις καινούργιων και μεταχειρισμένων φορτηγών στην Ελλάδα είναι περίπου σε αναλογία 1/10!
Αυτό θα αλλάξει σταδιακά, αλλά εκτιμώ ότι χρειάζεται χρόνος ακόμα. Ο Έλληνας έχει την τάση να δένεται με το φορτηγό του και αυτό δεν είναι κάτι απαραίτητα αρνητικό.
Έχει ενδιαφέρον ότι πολλά ελληνικά φορτηγά είναι αρκετά προσωποποιημένα και ξεχωριστά.
ΕΡΩΤ.: Ερχόμαστε τώρα στις μισθώσεις των λεωφορείων. Υπάρχει ενδιαφέρον από τις τουριστικές επιχειρήσεις; Τι οχήματα προσφέρει η KINSEN; Ποια είναι τα οφέλη της μίσθωσης ενός λεωφορείου;
ΑΠ: Οι τουριστικές επιχειρήσεις ήταν αυτές που πληγήσαν περισσότερο τα τελευταία χρόνια. Η πανδημία, ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας, οι ανατιμήσεις του πετρελαίου δημιούργησαν ένα εκρηκτικό κοκτέιλ που συνετέλεσε στις οικονομικές δυσκολίες.
Αυτό φαίνεται να αλλάζει σιγά σιγά, με το leasing να έρχεται να δώσει μια ανάσα σε αυτές τις επιχειρήσεις.
Προς το παρόν τα 10θέσια λεωφορεία είναι αυτά που κινούνται περισσότερο λόγω τιμής και ακολουθούν τα 20θέσια.
Να σημειώσω εδώ πώς τα οφέλη στη μίσθωση ενός λεωφορείου δεν διαφέρουν καθόλου από τα οφέλη στις άλλες κατηγορίες οχημάτων όπως αναφέρω παραπάνω.
ΕΡΩΤ.: Με δεδομένο ότι οι Δήμοι και άλλοι Οργανισμοί έχουν το δικαίωμα μίσθωσης οχημάτων, πώς κινείται αυτή η αγορά; Παρουσιάζει ενδιαφέρον;
ΑΠ: Προς το παρόν οι διαγωνισμοί που βλέπουμε αφορούν χρηματοδοτική μίσθωση και όχι λειτουργική που κάνουμε εμείς. Βέβαια υπάρχουν κάποιες περιπτώσεις Δήμων και άλλων οργανισμών που εξετάζουν και τη λειτουργική μίσθωση οχημάτων, μηχανημάτων έργου κτλ. Πιστεύουμε ότι σύντομα θα δούμε διαγωνισμούς που θα αφορούν τη λειτουργική μίσθωση.
ΕΡΩΤ.: Κλείνοντας, θα θέλαμε την εκτίμησή σας για το μέλλον των μισθώσεων ηλεκτρικών επαγγελματικών οχημάτων. Η KINSEN θα μπορούσε να ανταποκριθεί σε αυτή την πρόκληση; Ποιες διαφορές προβλέπονται στον τομέα της παρεχόμενης υπηρεσίας συντήρησης λόγω των μπαταριών και της ηλεκτρικής γραμμής κίνησης γενικότερα;
ΑΠ: Τα ηλεκτρικά φορτηγά είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για όλους, όχι μόνο για εμάς αλλά και για τις αντιπροσωπείες φορτηγών.
Η Ευρώπη δείχνει τον δρόμο για την ηλεκτροκίνηση και πιέζει προς αυτή την οδό αλλά υπάρχουν πολλά θέματα που πρέπει να λυθούν.
Υπάρχει έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού στα συνεργεία – δεν χρειάζονται πλέον μηχανικοί για αυτά αλλά ηλεκτρολόγοι, σχεδόν μηδενικές υποδομές σημείων φόρτισης, μία ακριβή προς το παρόν και συνεχώς αναπτυσσόμενη τεχνολογία, παράγοντες που καθιστούν δύσκολο τον υπολογισμό της αξίας ενός τέτοιου φορτηγού σε 5 χρόνια από σήμερα.
Οι οδηγοί πρέπει να μάθουν να οδηγούν με εντελώς διαφορετικό τρόπο, ώστε να κερδίζουν την επιθυμητή αυτονομία.
Κάτι τέτοιο στα μεγάλα φορτηγά δεν είναι και τόσο ελκυστικό!
Στα φορτηγά διανομών βέβαια, η αυτονομία είναι κάτι που δεν τα επηρεάζει ιδιαίτερα διότι μπορούν να φορτίζουν τα φορτηγά τους στο τέλος της ημέρας στη βάση τους.
Βρισκόμαστε ακόμα στην αρχή της ηλεκτροκίνησης στα επαγγελματικά φορτηγά και σίγουρα πολλά θέματα θα λυθούν και θα ομαλοποιηθούν.
Εμείς σαν KINSEN μπορούμε να μισθώσουμε ηλεκτρικά φορτηγά με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που μισθώνουμε και τα υπόλοιπα, εφόσον οι αντιπροσωπείες μας παρέχουν όλες τις κατάλληλες πληροφορίες που ζητάμε (κόστη συντήρησης, βλάβες, ασφάλειες κτλ.).
Μιλάμε βέβαια για μια πιο ακριβή τεχνολογία και ως κόστος κτήσης αλλά και ως κόστος λειτουργίας, που όμως με τη λειτουργική μίσθωση γίνεται πιο προσβάσιμη στους πελάτες, διότι μπορούν να έχουν προϋπολογισμένο μίσθωμα (συντήρηση και βλάβες) νιώθοντας πιο ασφαλείς απέναντι σε μια καινούργια τεχνολογία την οποία δε γνωρίζουν τόσο καλά.