Ένα φίλτρο λαδιού συνήθως περικλείεται σε μια μικρή κάψουλα με διάφορα εξαρτήματα μέσα της που χρησιμοποιούνται για το φιλτράρισμα των ακαθαρσιών μέσα στο λάδι. Η δουλειά του φίλτρου είναι να ανακυκλώνει το καθαρό (πλέον) λάδι στα εξαρτήματα του κινητήρα για να τα διατηρεί σε όσο το δυνατόν πιο ομαλή λειτουργία.
Το ίδιο το λάδι έχει πολλές δουλειές να κάνει: Η πρώτη και κυριότερη, είναι να διατηρεί όλα τα κινούμενα εξαρτήματα στο εσωτερικό του κινητήρα καλά λαδωμένα, ώστε να αποτρέπονται οι τριβές και η λείανση μεταξύ τους. Ο δεύτερος σκοπός είναι να βοηθήσει να παραμείνει ο κινητήρας δροσερός με απαγωγή της θερμότητας από τα ταχέως κινούμενα εξαρτήματα. Τέλος, το λάδι θα συλλάβει και θα απομακρύνει τα επιβλαβή σωματίδια και άλλες επικαθήσεις από το χώρο του κινητήρα. Το φίλτρο λαδιού βοηθά σε όλα αυτά και διατηρεί το λάδι καθαρό, έτσι ώστε το λιπαντικό να μπορεί να κάνει τη δουλειά του για να διατηρεί τον κινητήρα να λειτουργεί ομαλά.
Το πρώτο φίλτρο λαδιού κατασκευάστηκε το 1923 από τον Ernest Sweetland και τον George H. Greenhalgh, οι οποίοι κατοχύρωσαν με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας το πρώτο σύστημα φιλτραρίσματος λαδιού για αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Το αρχικό σύστημα φιλτραρίσματος λαδιού ονομαζόταν «Purolator», το οποίο ήταν μία σύντμηση των τριών λέξεων «καθαρό λάδι αργότερα» και περιέγραφε συνοπτικά πώς θα λειτουργούσε το σύστημα φιλτραρίσματος, καθώς όντως παρήγαγε καθαρό λάδι αργότερα αφού φιλτραρίστηκε. Η εταιρεία Purolator εξακολουθεί να υπάρχει σήμερα, παράγοντας φίλτρα λαδιού για πολλά οχήματα.
Το αρχικό φίλτρο ήταν κατασκευασμένο από ύφασμα, αλλά αργότερα κατασκευάστηκε από πιο στιβαρό υλικό. Πρώτα, πτυχωτό χαρτί και στη συνέχεια συνθετικό πλέγμα με σχέδιο με περσίδες και πηνία από ατσάλινο σύρμα. Η βασική ιδέα του φίλτρου λαδιού παρέμεινε αμετάβλητη, αλλά τα σχέδια των εξαρτημάτων έχουν αλλάξει. Η ποιότητα αυτών των εξαρτημάτων μπορεί επίσης να καθορίσει πόσο καλά λειτουργεί το σύστημα φιλτραρίσματος, πόσο καιρό θα διαρκέσει το φίλτρο ή πόσο καιρό θα φιλτράρεται και θα καθαρίζεται σωστά το λάδι πριν επιστρέψει στον κινητήρα.
Πώς ακριβώς λειτουργούν τα φίλτρα λαδιού;
Ξεκινά με το κάρτερ λαδιού στο κάτω μέρος του κινητήρα, όπου το αφιλτράριστο λάδι περνάει μέσα από την αντλία λαδιού και μέσα στο φίλτρο λαδιού αφού ωθηθεί μέσα από τον κινητήρα. Στη συνέχεια, το λάδι περνά μέσα από τα μέσα φιλτραρίσματος που έχουν τοποθετηθεί με περσίδες για να καθαριστεί και να αντληθεί ξανά στη λεκάνη λαδιού, για να επαναληφθεί ξανά ο κύκλος.
Ουσιαστικά, αφού τα ανεπιθύμητα σωματίδια παγιδευτούν μέσα στο λάδι καθώς αυτό διασχίζει τον κινητήρα, το λιπαντικό ωθείται προς τα πίσω μέσω του φίλτρου λαδιού, όπου τα ανεπιθύμητα σωματίδια παγιδεύονται. Στη συνέχεια, το καθαρό λάδι μετακινείται πίσω μέσω μιας γραμμής στο κάρτερ του κινητήρα και έξω από την είσοδο στη φλάντζα του φίλτρου λαδιού.
Γιατί πρέπει να αντικατασταθούν τα φίλτρα λαδιού;
Τελικά, όταν τα φίλτρα είναι γεμάτα παγιδευμένα σωματίδια, το λιπαντικό δεν μπορεί πλέον να περάσει μέσα από το φίλτρο που πρόκειται να καθαριστεί. Όταν συμβεί αυτό, σημαίνει ότι το λάδι σας δεν φιλτράρεται πλέον όταν μετακινείται μέσω της βαλβίδας παράκαμψης και επιστρέφει στη λεκάνη λαδιού. Κάθε φίλτρο λαδιού είναι εφοδιασμένο με μια βαλβίδα παράκαμψης, η οποία επιτρέπει στο αφιλτράριστο λάδι να περάσει μέσα από το κάρτερ χωρίς να φιλτράρεται πραγματικά. Αυτό είναι ένα μέτρο ασφαλείας για να διασφαλιστεί ότι το λάδι εξακολουθεί να φτάνει στον κινητήρα ακόμα και όταν το φίλτρο δεν κάνει τη δουλειά του.
Οι βαλβίδες κατά της αποστράγγισης χρησιμοποιούνται επίσης συνήθως για την κάλυψη του κάρτερ, έτσι ώστε όταν ο κινητήρας είναι αναμμένος – ή εάν το λάδι είναι πολύ παχύ για να περάσει μέσα από το φίλτρο λόγω χαμηλών θερμοκρασιών – να υπάρχει ακόμα λάδι που μεταφέρεται μέσω των εξαρτημάτων κανονικά . Όταν η συσκευή φίλτρου μέσα στο κάρτερ είναι γεμάτη ακαθαρσίες και άλλα σωματίδια, τότε είναι η ώρα να αντικαταστήσετε το φίλτρο λαδιού.