Δρομολόγια υπό κλίμακα

Σάβ, 27/08/2022 - 08:08
γερανός με την αρπάγη για το φόρτωμα των ξύλων.

- Παύλο στις 11.00 η ώρα θα έχω έτοιμο το στόλο των φορτηγών μου για φωτογράφιση και δρομολόγιο.

- Πού θα συναντηθούμε Γιάννη, θα τον ρωτήσω.

- Θα σε περιμένω στην αυλή του σπιτιού μου, εκεί είναι το δικό μου πεδίο δράσης.

Μέχρι εδώ όλα καλά, αλλά πώς θα χωρέσουν έξι φορτηγά σε μια αυλή; αναρωτιόμαστε.

Κάθε απορία μας θα λυθεί όταν θα φτάσουμε στο σπίτι του Γιάννη Μπάρδα στα Τρίκαλα. Εκεί μας περιμένουν δύο μονά φορτηγά, ένα τριαξονικό, δύο συρόμενα και ένα επικαθήμενο. Και χώρεσαν όλα αυτά; θα αναρωτηθούν οι αναγνώστες μας.

Καθαρίζοντας τα χιόνια στα ορεινά των Τρικάλων

Φυσικά, αλλά σε αυτό το σημείο πρέπει να αναφέρουμε μια μικρή λεπτομέρεια: Τα οχήματα αυτά είναι υπό κλίμακα 1/14 και να εξηγήσουμε ότι ο αριθμός αυτός σημαίνει ότι ένα μοντελάκι είναι 14 φορές πιο μικρό σε διαστάσεις από ένα κανονικό φορτηγό.

Ζητούμε από τον Γιάννη να μας συστήσει το στόλο του και το κάνει με μεγάλη χαρά. Άλλωστε ο μοντελισμός δεν είναι μόνο χόμπι, αλλά πραγματικό πάθος και μεράκι για κάτι το ξεχωριστό και μοναδικό.

Το φόρτωμα μόλις ξεκίνησε

Ο στόλος ετοιμάζεται

Αυτό που μας αρέσει πάντα στις φωτογραφίσεις των οχημάτων των μοντελιστών είναι η διαδικασία πριν το παρκάρισμα του στόλου. Πρόκειται για τελετουργική πράξη.

Ο τρόπος με τον οποίο τα μεταφέρουν και η προσοχή που δείχνουν να μην ‘’πληγωθεί’’ κάποιο εξάρτημα του οχήματος, πραγματικά μας ξεπερνάει. Ποτέ δεν ακουμπήσαμε κάποιο από αυτά τα φορτηγά γιατί είμαστε αδέξιοι και ενδεχομένως να προκληθεί κάποια ζημιά. Άλλωστε οι μοντελιστές έχουν αφιερώσει ατελείωτες ώρες για να τα κατασκευάσουν, οπότε μια στιγμή απροσεξίας μπορεί να προκαλέσει ανεπανόρθωτη φθορά.

Μπροστά μας εμφανίζονται δύο ΜΑΝ, δύο Mercedes-Benz, ένα Volvo και ένα Scania. To καθένα έχει διαφορετική υπερκατασκευή και όλα δείχνουν έτοιμα για μεταφορές μέσα σε δύσκολους δρόμους στα βουνά. Το πορτοκαλί Volvo φέρει λεπίδα αποχιονισμού και επιπλέον είναι εφοδιασμένο με αλατοδιανομέα. Με το διαξονικό Mercedes-Benz το οποίο έχει γερανό με αρπάγη πραγματοποιείται η φόρτωση των τριών ξυλάδικων φορτηγών, με το συρόμενο λευκό ΜΑΝ να κλέβει τις εντυπώσεις.

Το συρόμενο Actros ξεκινάει το δρομολόγιό του για φόρτωμα.

 

Η δημιουργία ενός φορτηγού

Τη στιγμή που ο Γιάννης φορτώνει το ΜΑΝ με ξύλα μας δίνεται η ευκαιρία να τον ρωτήσουμε σχετικά με αυτήν την ασχολία του. «Το πάθος μου για τα φορτηγά προέκυψε από μικρή ηλικία, από όταν με έπαιρνε ο πατέρας μου δρομολόγιο στα δάση.

Δούλευε σε ξυλάδικο φορτηγό και έτσι έμαθα και εγώ τη δουλειά με αποτέλεσμα σήμερα να είμαι και εγώ επαγγελματίας οδηγός. Στην πορεία μου άρεσε ο μοντελισμός και έτσι ξεκίνησα να κατασκευάζω τα δικά μου φορτηγά.

Σχετικά με την κατασκευή ενός φορτηγού να αναφέρω ότι απαιτούνται τρεις με τέσσερις μήνες για να είναι πλήρως λειτουργικό, ανάλογα βέβαια με το ρυθμό δουλειάς και τον ελεύθερο χρόνο που διαθέτει ο καθένας. Εγώ αγοράζω το κιτ, το οποίο περιλαμβάνει καμπίνα, ζαντολάστιχα, σούστες και διαφορικά.

Στην καρότσα φορτώνονται ξύλα βάρους τριάντα κιλών.

Έπειτα κόβω και επεκτείνω το σασί, μετά κάνω δικιά μου πατέντα στο «τραπέζι» στα διαφορικά και σηκώνω το αμάξωμα γιατί προορίζεται για φορτηγό μεταφοράς κορμών. Οι καρότσες και οι ρυμούλκες είναι φτιαγμένες πάλι στο χέρι, ιδιοκατασκευές, από αλουμίνιο κυρίως το οποίο το πατάω στη στράντζα και μετά το κολλάω.

Όσον αφορά το μηχανισμό της ανατροπής είναι πάλι πατέντα με ηλεκτρομπουκάλες για να σηκώνουν περίπου τριάντα κιλά. Τις καρότσες τις φτιάχνω με αλουμίνιο για να είναι πιο ελαφριές. Να αναφέρω ότι η καμπίνα, τα διαφορικά, το σασμάν που είναι τριτάχυτο, οι αναρτήσεις, τα φωτάκια, οι προβολείς, όλα είναι σε κομμάτια τα οποία πρέπει εγώ να φτιάξω.

Είναι μια δουλειά που απαιτεί τεράστια υπομονή και προσήλωση σε αυτό που κάνω. Βέβαια πρέπει συνεχώς να αυτοσχεδιάζω και να βρίσκω πατέντες ώστε να γίνουν ξεχωριστά τα φορτηγά μου και να έχουν τη δική τους ταυτότητα.

Και αερογραφίες για τα φορτηγά.

Τα φορτηγά είναι ηλεκτροκίνητα με μπαταρία επαναφορτιζόμενη και η εμβέλεια των χειριστηρίων ποικίλλει πολύ, αναλόγως με την τηλεκατεύθυνση που θα χρησιμοποιηθεί και φτάνουν έως το ενάμισι χιλιόμετρο». Τη στιγμή εκείνη έχουμε μια αβαρία, καθώς το Mercedes-Benz κόλλησε στις λάσπες, αλλά ευτυχώς προσωρινά, μιας και ο Γιάννης βάζει αλυσίδες για να ξεκολλήσει το αστέρι του.

Κάπου εδώ ήρθε η ώρα να πάρουμε τα χειριστήρια στα χέρια μας και να μυηθούμε σε αυτόν τον φανταστικό και ιδιαίτερο κόσμο των φορτηγών υπό κλίμακα 

Παύλος Μαυρομύτης