Στην πιο αναπάντεχη εξέλιξη των τελευταίων μηνών, η Van Hool μόλις ανακοίνωσε την (άμεση) παύση παραγωγής αστικών λεωφορείου κάθε τύπου και γραμμής μετάδοσης κίνησης και το κλείσιμο του τμήματος του εργοστασίου όπου παράγονταν τα οχήματα μέχρι σήμερα, καθώς τα τρέιλερ της ίδιας εταιρείας δεν επηρεάζονται.
Η είδηση κυριαρχεί σε όλα τα μέσα ενημέρωσης της χώρας, και η φλαμανδική κυβέρνηση συνεδριάζει επί του παρόντος για να εξετάσει πώς θα αποφευχθούν εκατοντάδες (πάνω από 600 εργαζόμενοι) απολύσεις στο εργοστάσιο της Van Hool, στην πόλη Koningshooikt. Ο κατασκευαστής λεωφορείων βρίσκεται σε δεινή κατάσταση, επειδή η παραγωγή λεωφορείων στο Βέλγιο αποδεικνύεται τελικά ασύμφορη. Στην ίδια τη Van Hool, οι εργαζόμενοι παρακολουθούν τις εξελίξεις και περιμένουν «παραιτημένοι» όπως αναφέρει η εφημερίδα De Tijd, τα άσχημα νέα.
Απροθυμία επένδυσης από ιδιώτες
Τα αστικά λεωφορεία κατασκευάζονται στη μονάδα παραγωγής της Van Hool στο Koningshooikt (κοντά στην Αμβέρσα), από το 1947, και εξάγονται στις περισσότερες χώρες του πλανήτη. Από το ξέσπασμα της πανδημίας, η εταιρεία που απασχολεί 2.500 άτομα αγωνίζεται να επιστρέψει σε κερδοφορία. Η πανδημία έφερε σε στασιμότητα ειδικά την κατηγορία των πούλμαν, με αποτέλεσμα το βιβλίο παραγγελιών της Van Hool να γεμίσει ξαφνικά λευκές σελίδες. Αυτό το κενό πάσχιζε μέχρι και σήμερα να γεμίσει και πάλι η εταιρεία, χωρίς επιτυχία. Λόγω έλλειψης αντικειμένου, το ένα τρίτο του προσωπικού κάθεται… σπίτι του από τις αρχές του τρέχοντος έτους, και σε μία απέλπιδα προσπάθεια να βρεθεί σανίδα σωτηρίας, ο γνωστός Ολλανδός διαχειριστής κρίσεων Marc Zwaaneveld διορίστηκε συνδιευθύνων σύμβουλος της εταιρείας.
Τα πράγματα είχαν πάρει ήδη την πορεία τους, ενώ κανένα επενδυτικό fund ή ιδιωτικό σχήμα δεν επέδειξε ουσιαστικό ενδιαφέρον. Όσο για τη φλαμανδική κυβέρνηση; «Πρέπει να κάνουμε το μέγιστο δυνατό για να σώσουμε τις θέσεις εργασίας», δήλωσε ο αναπληρωτής πρωθυπουργός Ben Weyts (N-VA). Για σήμερα έχει επίσης προγραμματιστεί συνάντηση με το διοικητικό συμβούλιο της Van Hool. «Ελπίζω ότι τότε θα τεθούν στο τραπέζι κάποια σενάρια", δήλωσε, αλλά κατόπιν έθεσε και το πλαίσιο των προσδοκιών: «μιλάμε για λεφτά των πολιτών και των φορολογουμένων, και δεν πρόκειται να επενδύσουμε σε ένα βαρέλι δίχως πάτο.» Αυτό που δείχνει πάντως να καταδικάζει τη Van Hool, είναι το γεγονός ότι στην Ευρωπαϊκή Ένωση απαγορεύεται η επένδυση χρημάτων από τον κρατικό προϋπολογισμό σε ιδιωτική εταιρεία, χωρίς να συμμετέχουν και ιδιώτες επενδυτές.