Περί τα 9-10 εκ. ευρώ καταβάλλει κάθε εξάμηνο το υπ. Υποδομών και Μεταφορών στη Νέα Οδό ως αποζημίωση για την απώλεια εσόδων του παραχωρησιούχου λόγω γεγονότων ευθύνης δημοσίου, που συνίστανται στην αδυναμία λειτουργίας των Σταθμών Διοδίων Βαρυμπόμπης, Αγίου Στεφάνου και Χαλκίδας, για τη χρονική περίοδο από 01.01.2024 έως 30.06.2024 (A΄ εξάμηνο 2024).
Ανάλογη αποζημίωση είχε καταβληθεί και για το προηγούμενο εξάμηνο, το δεύτερο του 2023 και έπεται συνέχεια- θα καταβάλλονται δηλαδή περί τα 10 εκ. κάθε εξάμηνο για όσο χρόνο δεν θα λειτουργούν τα παραπάνω διόδια.
Η τελευταία αποζημίωση περιλαμβάνει ποσό 9.306.934 ευρώ για τη μη λειτουργία πλευρικών διοδίων στη Βαρυμπόμπη, Άγιο Στέφανο και μετωπικών στη Χαλκίδα.
Η παραπάνω αποζημίωση είναι απαιτητή και καταβάλλεται στον παραχωρησιούχο καθώς προβλέπεται από τις συμβάσεις και υπολογίζεται με βάση τις πραγματικές διελεύσεις ανά κατηγορία οχημάτων, όπως αυτές καταγράφονται στο σύστημα συλλογής διοδίων (TCS GEA) σε αντίστοιχο προηγούμενο διάστημα.
Ως πότε;
Το βασικό ερώτημα που προκύπτει είναι αν θα συνεχιστεί και ως πότε το καθεστώς αυτό της καταβολής αποζημίωσης ανά εξάμηνο, ευνοώντας τους περιοίκους των παραπάνω περιοχών ως μια πολιτική απόφαση ή αν πρόκειται να επιβληθούν διόδια με την ενσωμάτωσή τους στο νέο ηλεκτρονικό σύστημα χρεώσεων, όταν αυτό υλοποιηθεί.
Σε κάθε περίπτωση, η επιβολή πρόσθετων τελών διοδίων ανεξάρτητα από το σημείο και τον τρόπο είσπραξής τους, δεν θα πρέπει να αποτελεί επιλογή του υπ. Υποδομών και Μεταφορών. Όμως από τη στιγμή που το υπουργείο είναι δέσμιο των συμβάσεων που το ίδιο έχει υπογράψει και ως εκ τούτου είναι υπόχρεο να καταβάλλει αυτές τις υπέρογκες αποζημιώσεις, προκύπτει το κρίσιμο ερώτημα: Γιατί αυτά τα χρήματα να προέρχονται από τον προϋπολογισμό και τον φορολογούμενο πολίτη, όταν οι νόμοι και οι ευρωπαϊκοί κανόνες ορίζουν ότι τα τέλη διοδίων πληρώνονται από τους χρήστες των δρόμων;