Το τουρκικό Υπουργείο Εμπορίου ανακοίνωσε νέους δασμούς στις εισαγωγές αυτοκινήτων, οι οποίοι θα τεθούν σε ισχύ το δεύτερο μισό του Νοεμβρίου.
Οι εισαγωγές ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα πληγούν περισσότερο από αυτές των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Ο κανονισμός ισχύει για οχήματα που εισάγονται από χώρες εκτός Ε.Ε. και χώρες με τις οποίες η Τουρκία έχει υπογράψει διακρατικές συμφωνίες ελεύθερου εμπορίου, σύμφωνα με δήλωση του Υπουργείου.
Οι δασμοί, σύμφωνα με το δελτίο Τύπου, αποσκοπούν κυρίως στην υποστήριξη της εγχώριας παραγωγής αυτοκινήτων: «Το υπουργείο μας συνεχίζει τις προσπάθειές του για την προστασία της εγχώριας και εθνικής παραγωγής από την πίεση των έντονων εισαγωγών και του αθέμιτου ανταγωνισμού, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα θέσεις εργασίας και μειώνοντας το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών».
Η απόφαση δημοσιεύθηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της Κυβέρνησης και θα τεθεί σε ισχύ 60 ημέρες μετά τη δημοσίευσή της. Στη συνέχεια, θα ισχύουν οι ακόλουθοι πρόσθετοι δασμοί:
- Αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης και υβριδικά οχήματα (εκτός από τα PHEV): 25% της τελωνειακής αξίας ή τουλάχιστον 6.000 δολάρια ανά όχημα, όποιο από τα δύο είναι υψηλότερο.
- Υβριδικά οχήματα με δυνατότητα φόρτισης από το δίκτυο: 30% ή τουλάχιστον 7.000 δολάρια ανά όχημα.
- Πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα: 30% ή τουλάχιστον 8.500 δολάρια ανά όχημα.
Ταυτόχρονα, οι ειδικοί δασμοί 60% στις εισαγωγές αυτοκινήτων από τις ΗΠΑ, οι οποίοι ισχύουν από το 2018, θα καταργηθούν και οι εισαγωγές από τις ΗΠΑ θα υπόκεινται πλέον στους ίδιους δασμούς που αναφέρονται παραπάνω.
Oι εταιρείες που αναμένεται να πληγούν
Όπως γράφει το portalTürkiye Today, η απόφαση είναι πιθανό να «έχει ιδιαίτερη επίδραση στις εισαγωγές μοντέλων γνωστών παγκόσμιων μαρκών που δεν παράγονται τοπικά, όπως οι ιαπωνικές εταιρείες Toyota, Honda και Nissan, οι νοτιοκορεατικές αυτοκινητοβιομηχανίες Hyundai και Kia, και οι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων Tesla και BYD».
Στην περίπτωση του κινεζικού κατασκευαστή αυτοκινήτων, ωστόσο, ο αντίκτυπος είναι πιθανό να είναι περιορισμένος: η BYD κατασκευάζει επί του παρόντος ένα εργοστάσιο στην Τουρκία και σχεδιάζει να ξεκινήσει την παραγωγή εκεί στα τέλη του 2026. Η Hyundai επίσης πρόκειται να ξεκινήσει την παραγωγή του μικρού, αμιγώς ηλεκτρικού Ioniq 3 στο εργοστάσιό της στην Τουρκία, στο İzmit (Nικομήδεια), τον επόμενο χρόνο, συγκεκριμένα τον Αύγουστο. Ωστόσο, μόνο τα μοντέλα που παράγονται τοπικά θα εξαιρούνται από τους τουρκικούς δασμούς, ενώ όλα τα άλλα εισαγόμενα οχήματα από τους κατασκευαστές θα συνεχίσουν να υπόκεινται στον νέο κανονισμό.
Σύμφωνα με την έκθεση, θα δοθεί μεταβατική περίοδος για τις «εισαγωγικές συναλλαγές που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη» πριν από την έναρξη ισχύος των κανονισμών -ωστόσο, δεν δίνονται περαιτέρω λεπτομέρειες. Η Τουρκία έχει μια αναπτυσσόμενη βιομηχανία παραγωγής αυτοκινήτων, αλλά η συντριπτική πλειονότητα των οχημάτων που κατασκευάζονται εκεί εξάγονται, κυρίως στην Ευρώπη. Οι μεγαλύτεροι κατασκευαστές αυτοκινήτων της χώρας περιλαμβάνουν τις Ford Otosan, Toyota (όχι όμως ηλεκτρικά αυτοκίνητα), Hyundai, Renault, Tofas (για τη Fiat/Stellantis) και τον τουρκικό κατασκευαστή ηλεκτρικών αυτοκινήτων Togg.
Με πάνω από 1,47 εκατομμύρια αυτοκίνητα, η Τουρκία είναι ο τέταρτος μεγαλύτερος παραγωγός στην Ευρώπη. Το Υπουργείο Εμπορίου αναμένει ότι ο όγκος των εξαγωγών της τοπικής αυτοκινητοβιομηχανίας θα ξεπεράσει τα 41 δισεκατομμύρια δολάρια για το τρέχον έτος. *Mε πληροφορίες από electrive.com