Στην πραγματικότητα της ηλεκτροκίνησης και στις προκλήσεις της νέας αυτής εποχής στις αστικές συγκοινωνίες αναφέρθηκε ο Κώστας Παπαδάκης, αντιπρόεδρος του Ομίλου Papadakis, μιλώντας στο 5ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών, ενώ υπογράμμισε και τη μεγάλη συμβολή του Ομίλου στην αύξηση του στόλου των λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Ειδική αναφορά έκανε ο κ. Παπαδάκης και στο θέμα του τρόπου επαναφόρτισης των ηλεκτρικών λεωφορείων υπογραμμίζοντας ορισμένες βασικές παραμέτρους.

Ας δούμε τα κυριότερα όσο και ενδιαφέροντα σημεία της ομιλίας του.

«Ο Όμιλος Παπαδάκη όπως ίσως γνωρίζετε αποτελεί τον μεγαλύτερο πωλητή λεωφορείων στη χώρα με ποσοστό άνω του 55% σε καινούργια και μεταχειρισμένα λεωφορεία.

Είμαστε κάθετη μονάδα, εξουσιοδοτημένοι συνεργάτες τόσο των Mercedes-Benz / Daimler όσο και της MAN και φυσικά από το 2020 και ύστερα, μετά από σχεδόν 20 χρόνια, επανήλθαμε στον τομέα των αστικών μεταφορών με την προμήθεια – είτε με leasing είτε με ανάθεση στα ΚΤΕΛ των περιαστικών γραμμών - 609 από τα 780 συνολικών λεωφορείων που προστέθηκαν στους δρόμους για τις ανάγκες της πανδημίας σε Αθηνά και Θεσσαλονίκη

Η συνεργασία μας συνεχίζεται φυσικά και στον τομέα της υποστήριξης, με τεχνικό προσωπικό στα αμαξοστάσια του Φοίνικα στη Θεσσαλονίκη, του Βοτανικού και της Πέτρου Ράλλη στην Αθήνα. Αλλά και με τη συμμετοχή σε δημοσίους διαγωνισμούς για την ενίσχυση σε δυναμικό νέων οχημάτων και των τριών κλάδων των ενόπλων δυνάμεων.

Για εμάς πάντα αποτελεί στόχο η βέλτιστη αποδοτικότητα απέναντι στο περιβάλλον. Τα ηλεκτρικά λεωφορεία είναι ήδη πραγματικότητα στις περισσότερες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες – και σύντομα ελπίζουμε και στην Αθήνα.

Η πραγματικότητα του πολέμου την Ουκρανία και οι ενεργειακές επιπτώσεις αυτού μας δείχνουν τον δρόμο για μια ακόμα πιο γρήγορη ανάγκη απεξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα, τουλάχιστον όσον αφορά στις μετακινήσεις σε αστικό περιβάλλον όπου η τεχνολογία είναι ακόμα σε στάδιο, οριακό μεν, ανεκτό δε (ειδικά για την Ελλάδα) να αντέξει στις ειδικές συνθήκες καθημερινής λειτουργίας τέτοιων οχημάτων.

1

Σταθμοί μεταφόρτισης

«Μην ξεχνάμε πως δεν υπάρχει μόνο ανάγκη για απόκτηση ηλεκτρικών λεωφορείων αλλά και ανάγκη για έρευνα και ανάπτυξη σταθμών μεταφόρτισης και το ερώτημα είναι: Αυτοί θα είναι σε μεγάλα clusters με τη χρήση charging containers σε αμαξοστάσια; Θα είναι σε τερματικούς σταθμούς διαδρομών μέσω παντογράφων; αυτές οι παράμετροι θα καθορίσουν τον τύπο των οχημάτων, αλλά και την χωροθέτηση της επαναφόρτισής τους.

Αν για παράδειγμα επιλεγεί επαναφόρτιση σε τερματικό σταθμό, μιλάμε για high capacity chargers που χρειάζονται το μάξιμουμ 30’ φόρτισης. Ωστόσο αν το λεωφορείο έχει καθυστέρηση τι γίνεται; Αυτά δεν είναι απλά ερωτήματα, είναι όλα μέρος ενός ολοκληρωμένου συστήματος, που πιστεύω ότι το υπουργείο έχει ήδη λάβει υπόψη.

Στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 2026 αναμένεται να φτάσουμε σε σημείο ισορροπίας και απαρχής της κυριαρχίας των ηλεκτροκίνητων λεωφορείων, όπου τα ηλεκτροκίνητα θα αποτελούν το 53% έναντι του 47% των diesel (φέτος η αναλογία είναι 19% προς 81% υπέρ του diesel).

Επειδή η λέξη κλειδί είναι «ενεργειακό αποτύπωμα» δυο από τις μεγαλύτερες μητροπόλεις, το Λονδίνο και το Βερολίνο, σκοπεύουν να έχουν 100% ηλεκτρικούς στόλους μέχρι το 2030.

Η MAN της οποίας είμαστε αποκλειστικός διανομέας λεωφορείων στην Ελλάδα είναι μεταξύ των εταιρειών που πρωτοπορούν στην έρευνα για τον σκοπό αυτό:

- Έχει θέσει σε χρήση το πρόγραμμα Power2use για επέκταση της χρήσης των μπαταριών που φτάνουν στο τέλος της ζωής τους, μειώνοντας το θερμικό κόστος κατασκευής νέων μπαταριών.

- Χρησιμοποιεί τη λειτουργία των modular battery packs, όπου μπορεί να αυξομειώνει τον αριθμό τους ανάλογα με τις ανάγκες εμβέλειας και αριθμού επιβατών, χαμηλώνοντας το λεγόμενο TCO (total cost of ownership). Ένα λιγότερο battery pack σημαίνει 8-12 περισσότεροι επιβάτες και διατήρηση ζωής των μπαταριών.

Για να φτάσουμε αυτούς τους αριθμούς συστηματικά και καθημερινά - προς το παρόν βρισκόμαστε στα 350 χιλιόμετρα αυτονομίας - φυσικά χρειάζεται η συνεργασία όλων μας.

Νεοφυείς εταιρείες λογισμικού, ενέργειας και κατασκευής λεωφορείων θα πρέπει να συνεργαστούν για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα αυτονομίας και χρόνου φόρτισης.

Νομίζω η απόφαση τόσο της ελληνικής κυβέρνησης, όσο και της Ε.Ε. αλλά και των κατασκευαστών δεν έχει πλέον επιστροφή, και οφείλουμε να μείνουμε μπροστά από τις εξελίξεις και να είμαστε έτοιμοι για την επόμενη ημέρα της ηλεκτροκίνησης».