Το 2024, ο όγκος των εμπορευμάτων που μεταφέρθηκαν οδικώς στην Ευρωπαϊκή Ένωση, μετρώντας σε τόνους, μειώθηκε κατά 0,7% σε σύγκριση με το 2023. Ωστόσο, από το 2020, ο αριθμός των μεταφερόμενων τόνων αυξήθηκε με μέσο ετήσιο ρυθμό 0,1%, σύμφωνα με τη Eurostat.
Η μεγαλύτερη κατηγορία προϊόντων που μεταφέρθηκε σε τόνους ήταν τα μεταλλεύματα, προϊόντα εξόρυξης και λατομείων, με 3,01 δισεκατομμύρια τόνους, που αντιστοιχούν στο 23,0% του συνόλου της ΕΕ. Ακολούθησαν τα τρόφιμα, ποτά και καπνός (1,59 δισ. τόνοι· 12,2%) και τα άλλα μη μεταλλικά ορυκτά προϊόντα (1,56 δισ. τόνοι· 11,9%).
Όσον αφορά την απόδοση των οδικών εμπορευματικών μεταφορών μετρούμενη σε τονοχιλιόμετρα (tkm), η συνολική απόδοση στην ΕΕ το 2024 ήταν αυξημένη κατά 0,7% σε σχέση με το 2023.
Η κύρια κατηγορία εμπορευμάτων σε τονοχιλιόμετρα ήταν τα "τρόφιμα, ποτά και καπνός", με 312,2 δισεκατομμύρια τονοχιλιόμετρα, που αντιστοιχούν στο 16,7% του συνόλου της ΕΕ. Ακολούθησαν τα "ομαδοποιημένα αγαθά: ένα μείγμα διαφόρων τύπων εμπορευμάτων που μεταφέρονται μαζί" (236,5 δισ. tkm· 12,7%) και τα "αγροτικά προϊόντα, δασοκομία, κυνήγι και αλιεία" (207,6 δισ. τονοχιλιόμετρα· 11,1%).

Μεταφορά επικίνδυνων εμπορευμάτων στην ΕΕ
Όσον αφορά το μερίδιο των επικίνδυνων εμπορευμάτων (όπως εύφλεκτα υγρά, τοξικές και εκρηκτικές ουσίες) στη συνολική οδική μεταφορική απόδοση:
- Η Φινλανδία κατέγραψε το υψηλότερο ποσοστό, 8,4%, ακολουθούμενη από το Βέλγιο (6,4%) και τη Δανία (5,6%).
- Η Λιθουανία, η Πορτογαλία και η Σλοβακία ήταν οι μόνες χώρες με ποσοστά κάτω του 2,0%, τόσο το 2023 όσο και το 2024.
Κατά την περίοδο 2020-2024, 15 χώρες της ΕΕ παρουσίασαν θετικό μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης στη μεταφορά επικίνδυνων εμπορευμάτων. Οι υψηλότεροι ρυθμοί σημειώθηκαν σε:
- Βουλγαρία: +13,0% ετησίως
- Ρουμανία: +9,6%
- Λιθουανία: +8,1%
Στην άλλη άκρη της κλίμακας, οι μεγαλύτερες μειώσεις την ίδια περίοδο καταγράφηκαν σε:
- Πορτογαλία: -11,6% ετησίως
- Κροατία: -11,3%
- Κύπρος: -11,2%
- Λουξεμβούργο: -10,8%
Όγκος μεταφορών με πλοία και τρένα
Παράλληλα, η Eurostat ανακοίνωσε ότι το 2024, η ΕΕ εισήγαγε 1,1 δισεκατομμύρια τόνους αγαθών από χώρες εκτός ΕΕ δια θαλάσσης, αξίας 1.251 δισ. ευρώ. Οι εξαγωγές που μεταφέρθηκαν δια θαλάσσης ανήλθαν σε 0,5 δισεκατομμύρια τόνους, με αξία 1.126 δισ. ευρώ.
Η θαλάσσια μεταφορά αποτέλεσε τον κύριο τρόπο μεταφοράς για το διεθνές εμπόριο αγαθών της ΕΕ το 2024. Κυριάρχησε στον όγκο του εμπορίου, αντιπροσωπεύοντας το 75,6% των συνολικών εισαγωγών και το 73,7% των συνολικών εξαγωγών κατά βάρος. Όσον αφορά την αξία, αντιπροσώπευσε μικρότερο ποσοστό: 51,3% της αξίας των εισαγωγών και 43,6% της αξίας των εξαγωγών.
Στις σιδηροδρομικές μεταφορές, ο όγκος (3,1% των εισαγωγών και 2,9% των εξαγωγών) ξεπέρασε επίσης την αξία (1,5% των εισαγωγών και 1,3% των εξαγωγών).
Αντίθετα, οι αεροπορικές μεταφορές είχαν μικρή συμβολή σε ποσότητα, αλλά σημαντικότερη σε αξία. Μόλις το 0,2% των εισαγωγών και το 2,8% των εξαγωγών μετακινήθηκαν αεροπορικώς, ωστόσο αυτές οι μεταφορές αντιπροσώπευαν 18,3% της συνολικής αξίας των εισαγωγών και 27,1% της συνολικής αξίας των εξαγωγών.
Οι οδικές μεταφορές, τέλος, παρουσίασαν επίσης μεγαλύτερο μερίδιο σε αξία (20,4% των εισαγωγών και 24,0% των εξαγωγών) σε σχέση με τον όγκο (5,8% των εισαγωγών και 16,5% των εξαγωγών).
