Ανάμεσα στα εκατομμύρια των κοντέινερ που διακινούνται από τα λιμάνια της Ευρώπης με προορισμό την Κίνα και άλλες χώρες της ανατολικής Ασίας βρίσκονται και μερικές χιλιάδες με περιεχόμενο πλαστικά και άλλα απορρίμματα.

Πρόκειται για εμπορευματοκιβώτια με κάθε λογής σκουπίδια, πλαστικά, συσκευασίες που το μόνο που περιέχουν είναι επικίνδυνα απόβλητα σε υγρή ή στέρεα μορφή, διάφορα υλικά μη ανακυκλώσιμα, υπολείμματα προερχόμενα από κατεργασίες πρώτων υλών, ρυπογόνα μίγματα κ.α.

Με δυο λόγια, είναι οι ρύποι που οι Ευρωπαίοι θέλουν να ξεφορτωθούν, προκειμένου να αποφύγουν τις συνέπειες μιας παράνομης εγκατάλειψης ή για να αποφύγουν το κόστος που συνεπάγεται γι’ αυτούς στη βάση της σχετικής ευρωπαϊκής νομοθεσίας που επιβάλλει μεθόδους ανακύκλωσης ή υγιεινής ταφής.

Μια φαινομενικά εύκολη λύση αποτελεί η αποστολή αυτών των απορριμμάτων μέσα σε κοντέινερ και με παραλήπτες συνεργάτες στις χώρες της Ασίας, οι οποίοι τα παραλαμβάνουν ως πρώτες ύλες ή ως υλικά προς παραπέρα επεξεργασία. Αυτό, όμως, που κάνουν στην πραγματικότητα είναι να τα εξαφανίζουν με διάφορους τρόπους σε χωματερές και φυσικά με το αζημίωτο, προκαλώντας τεράστιες ζημιές στο περιβάλλον και κινδύνους για την υγεία των συνανθρώπων τους.

Όπως ήταν αναμενόμενο, οι αρχές των χωρών αυτών (Κίνα, Φιλιππίνες, Ινδονησία Μαλαισία) ξεκίνησαν να λαμβάνουν μέτρα προστασίας δίδοντας αυστηρές οδηγίες στα Τελωνεία να προχωρούν σε εντατικούς ελέγχους για τον εντοπισμό των κοντέινερ με πραγματικό περιεχόμενο τα απορρίμματα και με εντολή αυτά να επιστρέφονται άμεσα στις χώρες αποστολής.

Αυτό σήμανε την έναρξη ενός άγνωστου μέχρι πριν λίγα χρόνια εμπορικού πολέμου και συχνά πλέον φτάνουν στον διεθνή τύπο πληροφορίες για επιστροφές κοντέινερ στην Ευρώπη, στον Καναδά, στις Η.Π.Α. και στην Αυστραλία.

Οι πιο πρόσφατες πληροφορίες προέρχονται από την Ινδονησία, η οποία επέστρεψε στη Γαλλία επτά κοντέινερ απορριμμάτων και αναμένει την κυβερνητική έγκριση για την επιστροφή μιας μεγάλης – περί τα 90 κοντέινερ – παρτίδας με αποδέκτες στη Γερμανία, στις Η.Π.Α. και στην Αυστραλία.

Νωρίτερα, ο πρόεδρος των Φιλιππίνων, Ροντρίγκο Ντουτέρτε, απείλησε να κόψει τους διπλωματικούς δεσμούς με τον Καναδά, εάν η κυβέρνηση της Οτάβα δεν συμφωνούσε να πάρει πίσω 69 εμπορευματοκιβώτια που περιείχαν 1.500 τόνους αποβλήτων, τα οποία είχαν εξαχθεί στις Φιλιππίνες. Ο Καναδάς συνεχίζει να μην αναγνωρίζει το ζήτημα και η κυβέρνηση των Φιλιππίνων απειλεί να στείλει τα σκουπίδια και να τα αφήσει εντός των καναδικών χωρικών υδάτων.

Επίσης, πριν λίγες εβδομάδες, η Μαλαισία ανακοίνωσε ότι θα επιστρέψει 450 τόνους πλαστικά απορρίμματα σε πολλές χώρες, ανάμεσά τους η Αυστραλία, ο Καναδάς, Κίνα, η Ιαπωνία, η Σαουδική Αραβία και οι ΗΠΑ.

«Η Μαλαισία δεν θα γίνει η χωματερή του κόσμου», είχε διαμηνύσει ο υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος της χώρας. «Δεν θα αφήσουμε να μας τρομοκρατήσουν οι ανεπτυγμένες χώρες».

Οι υποθέσεις αυτές απασχόλησαν και την Greenpeace, η οποία έκανε λόγο για πόλεμο απορριμμάτων με κοντέινερ που αποκαλύπτει «τον τρόπο με τον οποίο ανεπτυγμένες χώρες εκμεταλλεύονται χαλαρές εθνικές νομοθεσίες και παραθυράκια του διεθνούς δικαίου για να στέλνουν τα απορρίμματά τους σε φτωχές χώρες».