«Η επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου είναι αναγκαία για την ανάκτηση της εμπιστοσύνης του κοινού. Επιπλέον, η καθυστέρηση έναρξης της λειτουργίας, έστω και με περιορισμένο αριθμό δρομολογίων, εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους κλοπών ή/και δολιοφθορών. Τέλος, υπάρχει σοβαρότατο πρόβλημα στις εμπορευματικές μεταφορές προς τα γειτονικά κράτη».
Την παραπάνω δήλωση έκανε ο Υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για τις μεταφορές και τις υποδομές, Γιώργος Γεραπετρίτης, αναγγέλλοντας παράλληλα την έναρξη των δρομολογίων σε 5 φάσεις και ανά πενθήμερο με προτεινόμενη έναρξη την 22η.03.2023: Συγκεκριμένα:
- 22.03.2023. Επανεκκίνηση:
- Εμπορευματικά από Θεσσαλονίκη προς Ειδωμένη και Προμαχώνα (1 ή 2 ζεύγη)
- Εμπορευματικά Θριάσιο – Θεσσαλονίκη (1 ή 2 ζεύγη ημερησίως)
- Στις 6/04/23 προσθήκη (κατόπιν αξιολόγησης συνθηκών):
- Εμπορευματικά Θριάσιο – Θεσσαλονίκη (1 ή 2 ζεύγη ημερησίως).
Τέλος, στις 11 Απριλίου θα γίνει προσθήκη (κατόπιν αξιολόγησης συνθηκών) των υπόλοιπων δρομολογίων.
Εδώ να σημειώσουμε ότι κατά τις παραπάνω χρονικές φάσεις θα γίνει η επανεκκίνηση και των επιβατικών τρένων, των προαστιακών, του Intercity κ.α.
Επιθεώρηση υποδομών
Όπως εξήγησε ο κ. Γεραπετρίτης, όταν διακόπτεται η κυκλοφορία των τρένων, εμφανίζονται προβλήματα στις υποδομές. Ειδικότερα, η σιδηροτροχιά οξειδώνεται και καλύπτεται από σκουριά με αποτέλεσμα να χάνεται η συνεχής επαφή της γραμμής με τους τροχούς των τρένων. Έτσι, δεν ανιχνεύεται η θέση του τρένου από τον σηματοδότη. Για τον λόγο αυτό, πρέπει να κινηθεί δοκιμαστικά ένα τρένο για να απομακρύνει τη σκουριά. Επιπλέον, στην επιφάνεια των γραμμών μπορεί να υφίστανται εμπόδια που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια διακοπής της κυκλοφορίας, όπως θραύση σιδηροτροχιάς, πέτρες, λάστιχα και φερτά από καθιζήσεις. Οπτικός έλεγχος και ειδικές δρεζίνες θα πρέπει να διατρέξουν το δίκτυο, ώστε να αρθεί κάθε εμπόδιο.
Η επιθεώρηση όλου του δικτύου υπολογίζεται να διαρκέσει περί τις 4 ημέρες.
Συνεχίζουν τα ΚΤΕΛ
Τα υπεραστικά λεωφορεία των ΚΤΕΛ τα οποία ανέλαβαν το κύριο βάρος της μετακίνησης των πολιτών μετά το τραγικό δυστύχημα συνεχίζουν το έργο τους έχοντας σχεδόν διπλασιάσει τον αριθμό των δρομολογίων. Ιδιαίτερα στις γραμμές προς και από Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Βόλο, Χαλκίδα, Κόρινθο, Λάρισα κ.α.
Ο προγραμματισμός των δρομολογίων των ΚΤΕΛ μετά την επανεκκίνηση των τρένων θα επανεκτιμηθεί με γνώμονα πάντα την εξυπηρέτηση των πολιτών και σε συνεννόηση με το υπ. Μεταφορών.
Στο διάστημα των πέντε φάσεων επαναλειτουργίας του σιδηρόδρομου και εφόσον το επιβατικό κοινό ανταποκριθεί κάνοντας χρήση του τρένου, όπως στα επίπεδα πριν το ατύχημα, θα υπάρξει ανάλογη σταδιακή μείωση των επιπλέον δρομολογίων των υπεραστικών λεωφορείων.
Πιο αργά τα τρένα
Μεταξύ των πολλών μέτρων ασφαλείας που αναγγέλθηκαν και τα οποία θα εφαρμοστούν κατά την επανεκκίνηση του σιδηρόδρομου είναι και η μείωση της ταχύτητας σε τμήματα που δεν καλύπτονται από σηματοδότηση σε 80 χλμ. και 100 χλμ. για προαστιακούς/εμπορευματικούς και επιβατικές αμαξοστοιχίες αντιστοίχως.
Αυτό σημαίνει ότι τα δρομολόγια θα εκτελούνται σε μεγαλύτερους χρόνους, έστω και αν δεν θα υπάρχουν οι συνήθεις καθυστερήσεις.
Πάντως, ο κ. Γεραπετρίτης σημείωσε «πως τα μέτρα αυτά συνιστούν μια μεταβατική απάντηση της πολιτείας στο τραγικό συμβάν, έτσι ώστε να αισθάνονται οι πολίτες πως το μέσο αυτό είναι ασφαλές για να μπορέσουν να το χρησιμοποιούν. Είναι προφανές, όταν θα έρθει με το καλό η ολοκλήρωση των έργων, στις αρχές του επόμενου φθινοπώρου, η Ελλάδα θα διαθέτει ένα μηχανολογικά πολύ αναβαθμισμένο σύστημα προστασίας και ασφάλειας. Έως τότε, θα ισχύσουν τα αυστηρά αυτά μέτρα».