Η κοινωνία συνιδιοκτητών δεν έχει νομική προσωπικότητα και η ιδιοκτησία του ΦΔΧ αυτοκινήτου παραμένει στα φυσικά πρόσωπα που την απαρτίζουν, στο όνομα (και τα ΑΦΜ) των οποίων εκδίδεται η άδεια κυκλοφορίας του ΦΔΧ. Κατόπιν των ανωτέρω, η ΑΟΜ εκδίδεται στο όνομα της κοινωνίας συνιδιοκτητών, ως ενιαίας επιχείρησης.
Τα παραπάνω διευκρινίζονται από το υπ. Μεταφορών κατόπιν σχετικών ερωτημάτων περιφερειακών υπηρεσιών μεταφορών. Αναφέρονται, επίσης, και οι ισχύουσες σήμερα προϋποθέσεις για την έκδοση ΑΟΜ (Άδειες Οδικού Μεταφορέα).
Πιο αναλυτικά, η εγκύκλιος προς τις Υπηρεσίες Μεταφορών των Περιφερειών αναφέρει τα παρακάτω:
1. Συνιδιοκτήτες ΦΔΧ (κοινωνία συνιδιοκτητών). Σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ. 3 υ.α. Β4/161942/2024, η κοινωνία συνιδιοκτητών ΦΔΧ θεωρείται ως μια ενιαία μεταφορική επιχείρηση για τους σκοπούς εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΚ) 1071/2009 και της υ.α. Β4/161942/2024. Η κοινωνία συνιδιοκτητών δεν έχει νομική προσωπικότητα και η ιδιοκτησία του ΦΔΧ αυτοκινήτου παραμένει στα φυσικά πρόσωπα που την απαρτίζουν, στο όνομα (και τα ΑΦΜ) των οποίων εκδίδεται η άδεια κυκλοφορίας του ΦΔΧ. Κατόπιν των ανωτέρω, η ΑΟΜ εκδίδεται στο όνομα της κοινωνίας συνιδιοκτητών, ως ενιαίας επιχείρησης, οι δε προϋποθέσεις έκδοσης της ΑΟΜ ελέγχονται ειδικότερα ως εξής:
(α) Για την απόδειξη επαγγελματικής επάρκειας ορίζεται ένα τουλάχιστον φυσικό πρόσωπο ως διαχειριστής μεταφορών, είτε συνιδιοκτήτης είτε τρίτο πρόσωπο με γνήσια σχέση ή βάσει σύμβασης, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 8 της υ.α. Β4/161942/2024.
(β) Για την απόδειξη της οικονομικής επιφάνειας προσκομίζονται, κατ’ επιλογήν των συνιδιοκτητών, είτε κοινά οικονομικά στοιχεία της κοινωνίας, π.χ. κοινός τραπεζικός λογαριασμός, είτε οικονομικά στοιχεία στο όνομα κάθε συνιδιοκτήτη ατομικά. Στην τελευταία περίπτωση, διευκρινίζεται ότι η οικονομική επιφάνεια για κάθε συνιδιοκτήτη υπολογίζεται για ολόκληρο το όχημα και όχι ανάλογα με το ιδανικό μερίδιό του.
(γ) Για την απόδειξη της αξιοπιστίας κατά την έκδοση της ΑΟΜ προσκομίζονται τα δικαιολογητικά του άρθρου 6 παρ. 1 (α) και (β) της υ.α. Β4/161942/2024 (αντίγραφο ποινικού μητρώου δικαστικής χρήσης, πιστοποιητικό περί μη πτώχευσης) για όλους τους συνιδιοκτήτες ατομικά και επιπλέον για τον διαχειριστή μεταφορών, εάν είναι διαφορετικό πρόσωπο.
2. Σε περίπτωση που έχουν εκδοθεί ΑΟΜ σε κοινωνίες ή σε συνιδιοκτήτες ατομικά με διαφορετικούς όρους από τους ανωτέρω, υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με το άρθρο 22 της υ.α. Β4/161942/2024, ΑΟΜ που εκδόθηκαν πριν τη θέση σε ισχύ της απόφασης εξακολουθούν να ισχύουν έως τη λήξη τους με τους όρους που εκδόθηκαν και στη συνέχεια ανανεώνονται σύμφωνα με τις διατάξεις της υ.α. Β4/161942/2024 και της παρούσας.
3. Ο έλεγχος αξιοπιστίας του άρθρου 13 της υ.α. Β4/161942/2024 πραγματοποιείται για την κοινωνία συνιδιοκτητών, ως ενιαία επιχείρηση. Για τον σκοπό αυτό, οι σοβαρές παραβάσεις που αναφέρονται στο άρθρο 13 της υ.α. Β4/161942/2024 και διαπράττονται με το κοινό ΦΔΧ πρέπει να καταχωρούνται στο Εθνικό Μητρώο Μεταφορικών Επιχειρήσεων (ΕΜΜΕ) στη μερίδα της κοινωνίας.
4. Επιστροφή ΦΔΧ διεθνών μεταφορών κάθε οκτώ εβδομάδες σε επιχειρησιακό κέντρο στην Ελλάδα – Ακύρωση διάταξης Κανονισμού (ΕΚ) 1071/2009. Με Απόφαση του Δικαστηρίου Ευρωπαϊκής Ενωσης (ΔΕΕ)1 ακυρώθηκε η παρ. 1 στοιχ. β’ του άρθρου 5 Κανονισμού (ΕΚ) 1071/2009, όπως προστέθηκε με τον Κανονισμό 2020/1055. Η διάταξη που ακυρώθηκε προέβλεπε ότι μια μεταφορική επιχείρηση, για να έχει πραγματική και σταθερή εγκατάσταση στην Ελλάδα, πρέπει να οργανώνει τη δραστηριότητα του στόλου οχημάτων της κατά τρόπο ώστε τα οχήματα που είναι στη διάθεσή της και χρησιμοποιούνται για διεθνείς μεταφορές να επιστρέφουν σε ένα από τα επιχειρησιακά κέντρα της στην Ελλάδα τουλάχιστον εντός οκτώ εβδομάδων αφότου έφυγαν. Κατόπιν της Απόφασης του ΔΕΕ, η ανωτέρω διάταξη δεν εφαρμόζεται και συνεπώς οι Διευθύνσεις Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειών δεν εξετάζουν τη συνδρομή αυτής της προϋπόθεσης όταν πραγματοποιούν έλεγχο πραγματικής εγκατάστασης της επιχείρησης σύμφωνα με το άρθρο 5 παρ. 2 και 11 παρ. 1 περ. (β) και (γ) της υ.α. Β4/161942/2024.