Κατά τους χειμερινούς μήνες, γίνονται οι περισσότερες αντικαταστάσεις ελαστικών φορτηγών και λεωφορείων με τους ιδιοκτήτες τους να αναζητούν τα καταλληλότερα για κίνηση σε δύσκολες συνθήκες, όπως είναι το χιόνι, ο πάγος και η λάσπη – γλίτσα.

Τα λάστιχα αυτά είναι τα λεγόμενα χειμερινά, τα οποία όμως είναι διαφορετικών επιδόσεων και χαρακτηριστικών που σημαίνει ότι οι αυτοκινητιστές θα πρέπει να γνωρίζουν να διαβάζουν σωστά την ετικέτα και τις αναγραφόμενες ενδείξεις. Εμείς θα σας βοηθήσουμε:

Σήμανση M + S

Τι πρέπει να γνωρίζετε

- Η ένδειξη M + S (Mud + Snow, δηλαδή Λάσπη +Χιόνι) μπορεί να συνυπάρχει σε ελαστικά όλων των εποχών, σε θερινά ή σε χειμερινά ελαστικά και δεν σημαίνει μόνο «χειμερινό ελαστικό».

- Ένα ελαστικό που έχει χαρακτηριστεί ως M + S έχει ειδική γεωμετρική σχεδίαση πέλματος, συγκεκριμένο βάθος αυλακώσεων -τουλάχιστον 3,5 εκ.- και την κατάλληλη γόμα που είναι πιο μαλακή από τα ελαστικά χωρίς την ένδειξη M + S.

- Τα ελαστικά με την ένδειξη M + S απλά βελτιώνουν την απόδοση και κατά το χειμώνα και σε κίνηση πάνω στο χιόνι ή λάσπη σε σχέση με ελαστικά χωρίς την ένδειξη M + S.

- Ενδέχεται σε ορισμένα ελαστικά η σήμανση M + S να αναγράφεται είτε M/S είτε M&S.

1

Σήμανση 3PMSF

Τι πρέπει να γνωρίζετε

- Πρόκειται για χειμερινό ελαστικό, κατασκευασμένο αποκλειστικά για τις δύσκολες χειμερινές συνθήκες για κίνηση σε χιονισμένα οδοστρώματα και σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες.

- Το 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake -σύνθεση των λέξεων του όρους Three Peak και SF, δηλαδή νιφάδας χιονιού), συγκεντρώνει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, τα οποία διατηρεί και σε πολύ χαμηλές -κάτω από το μηδέν- θερμοκρασίες.

- Η ελκτική ικανότητα του οχήματος πάνω σε χιόνι διατηρείται σε πολύ υψηλά επίπεδα σε σχέση με τα συμβατικά ελαστικά ή ελαστικά με ένδειξη M + S.

- Εξίσου αποτελεσματικό είναι το κράτημα του οχήματος στο χιόνι κατά την επιβράδυνση ή το φρενάρισμα.

- Τόσο η ελκτική ικανότητα όσο και το κράτημα ενός 3PSF ελαστικού έχουν δοκιμαστεί σε συγκεκριμένα τεστ που ορίζονται βάσει κανονισμού. Συνοπτικά:

1

Προκειμένου ένα ελαστικό να χαρακτηριστεί 3PSF πραγματοποιεί δέκα δοκιμές σε χιονισμένη διαδρομή και η απόδοσή του συγκρίνεται με αυτήν ενός πρότυπου (ιδανικού) ελαστικού που χρησιμοποιείται ως βάση. Το δοκιμαζόμενο ελαστικό θα πρέπει να ξεπεράσει το 25% της απόδοσης του πρότυπου στις 6 από τις 10 δοκιμές που υποβάλλεται. Τμήματα της διαδρομής έχουν κλίση μεγαλύτερη ή ίση με 2%.

Στη διάρκεια των δοκιμών επικρατούν συγκεκριμένες χειμερινές συνθήκες, δηλαδή θερμοκρασία αέρα από -2οC μέχρι -15οC και θερμοκρασία μέσα στο χιόνι του δρόμου να κυμαίνεται από -4 οC μέχρι -15 οC.

Όπως αναφέρθηκε, το ελαστικό βαθμολογείται κυρίως για την απόδοσή του στο τράβηγμα (ελκτική ικανότητα) όσο και στο κράτημα στο φρένο, αλλά ελέγχεται, επίσης, η συμπεριφορά του, ο θόρυβος κ.α.

Γενικά, αν θέλουμε ένα πραγματικό χειμερινό ελαστικό, αυτό θα πρέπει να φέρει την ένδειξη 3PMSF.

Χειμερινά ελαστικά 3PMSF μπορούν να χρησιμοποιούνται και όλο τον χρόνο. Αυτό συμβαίνει στις βόρειες και στις σκανδιναβικές χώρες, όπου οι χειμερινές συνθήκες καλύπτουν τους περισσότερους μήνες του χρόνου. Αντίθετα, στις νότιες χώρες οι αυτοκινητιστές προτιμούν να εναλλάσσουν τα ελαστικά με θερινά ή «όλων των εποχών» και να «φοράνε» τα 3PMSF μόνο τους χειμερινούς μήνες.

Ελαστικό Πρόσφυσης στον Πάγο (νέο)

Με τον νέο κοινοτικό κανονισμό (διάβαζε παρακάτω), προβλέπεται μια νέα κατηγορία χειμερινών ελαστικών, τα ελαστικά πρόσφυσης στον πάγο και αυτό γιατί όλοι γνωρίζουμε πως ένα «χιονολάστιχο» δεν μπορεί να έχει την ίδια καλή πρόσφυση και στον πάγο. Η σήμανση των ελαστικών τα οποία ικανοποιούν τις σχετικές ελάχιστες τιμές του δείκτη πρόσφυσης στον πάγο περιλαμβάνουν το εικονόγραμμα που βλέπετε.

1

Οι επιδόσεις πρόσφυσης στον πάγο υποβάλλονται σε δοκιμή σύμφωνα με αξιόπιστες, ακριβείς και αναπαραγώγιμες μεθόδους, συμπεριλαμβανομένων, κατά περίπτωση, διεθνών προτύπων, που λαμβάνουν υπόψη τη γενικώς αναγνωρισμένη εξέλιξη της τεχνολογίας. Οι δοκιμές, προκειμένου ένα ελαστικό να χαρακτηριστεί «πάγου», είναι ανάλογες με αυτές των ελαστικών χιονιού, αλλά με διαφορετικές παραμέτρους δοκιμασιών, ειδικά στην επίδοση κατά την επιβράδυνση και το φρένο και στην ελκτική ικανότητα (τράβηγμα) σε παγωμένο οδόστρωμα με κλίση και χωρίς κλίση.

Σημαντική παρατήρηση: Τα ελαστικά πρόσφυσης στον πάγο είναι ειδικά σχεδιασμένα για επιφάνειες οδοστρώματος καλυμμένες με πάγο και συμπαγές χιόνι, και θα πρέπει να χρησιμοποιούνται μόνο σε ιδιαίτερα αντίξοες κλιματικές συνθήκες (π.χ. παγετοί, οδοστρώματα στα οποία παραμένει ο πάγος λόγω χαμηλών θερμοκρασιών κ.λπ.), και ότι η χρήση τους σε λιγότερο αντίξοες κλιματικές συνθήκες (π.χ. συνθήκες υγρασίας ή υψηλότερες θερμοκρασίες) θα μπορούσε να οδηγήσει σε μη βέλτιστες επιδόσεις, ιδίως σε ό,τι αφορά την πρόσφυση σε υγρό οδόστρωμα, τον χειρισμό και τη φθορά.

Νέος ευρωπαϊκός κανονισμός σε ισχύ από 1/5/2021

Η κατασκευή των ελαστικών, τα τεχνικά τους χαρακτηριστικά, η σήμανση και η κατηγοριοποίησή τους μέχρι και σήμερα διέπονται από τον κοινοτικό κανονισμό 1222/2009.

Λόγω των τεχνολογικών εξελίξεων που σημειώθηκαν από τότε και λόγω της ανάγκης μείωσης της ενέργειας και των εκπομπών C02 (διοξειδίου του άνθρακα) η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε την κατάργηση του παραπάνω κανονισμού και την αντικατάστασή του με τον νέο κανονισμό 740/2020, της 25ης Μαΐου του 2020 που θα τεθεί σε ισχύ από 1/5/2021.

1

Με τον νέο αυτό κανονισμό, αλλάζουν προς το βέλτιστο σημαντικά χαρακτηριστικά των ελαστικών, τα οποία εντάσσονται σε νέες κατηγορίες με κυριότερες τις κατηγορίες «εξοικονόμησης καυσίμου», «πρόσφυσης σε υγρό οδόστρωμα», «εξωτερικού θορύβου κύλισης» και ακόμη:

- «Πρόσφυση στο χιόνι»

- «Πρόσφυση στον πάγο»

1

Οι δύο τελευταίες κατηγορίες αφορούν σε χειμερινά ελαστικά και συνοδεύεται η καθεμία με το αντίστοιχο εικονίδιο.

Συνοπτικά, σύμφωνα με τον καινούριο κοινοτικό κανονισμό -στον οποίο θα πρέπει να προσαρμοστεί και η εθνική μας νομοθεσία- οι διανομείς ελαστικών θα πρέπει να έχουν στη διάθεση των πελατών τους διαφημιστικό υλικό, το οποίο θα συνοδεύει τα προς πώληση ελαστικά, στο οποίο θα αναφέρονται οι παρακάτω πληροφορίες:

α) κατηγορία ως προς την εξοικονόμηση καυσίμου (γράμμα «Α» έως «Ε»)·

β) κατηγορία ως προς την πρόσφυση σε υγρό οδόστρωμα (γράμμα «Α» έως «Ε»)·

γ) κατηγορία και μετρούμενη τιμή εξωτερικού θορύβου κύλισης (σε dB)·

δ) ένδειξη για το αν το ελαστικό προορίζεται για χρήση σε σοβαρές συνθήκες χιονιού·

ε) ένδειξη για το αν το ελαστικό είναι ελαστικό πρόσφυσης στον πάγο.

Πηγή: Περιοδικό ΤΡΟΧΟΙ & ΤΙR – Οκτώβριος 2020