Νέα Volvo 2008
Νέο Volvo FH
Vovlo FM εσωτερικό
Vovlo FH εσωτερικό
Vovlo FH εσωτερικό
Ένας νέος 11λιτρος κινητήρας για τα FM, το ελαφρύ κιβώτιο I-Sync και πλήθος καινοτομιών επικεντρωμένων στην άνεση και στην ασφάλεια του οδηγού,
έρχονται να βελτιώσουν σημαντικά τις σειρές των φορτηγών FM και FH της Volvo.
Πρόκειται για μια γενική ανανέωση όλων των μοντέλων με ενδιαφέρουσες παρεμβάσεις τόσο στο εσωτερικό,
όσο και στο εξωτερικό των καμπινών και με ταυτόχρονη ενσωμάτωση των τεχνολογιών που έχουν αναπτυχθεί καθιστώντας έτσι τα φορτηγά VOLVO πιο ασφαλή,
περισσότερο άνετα και ξεκούραστα για τον οδηγό, φιλικά προς το περιβάλλον και οικονομικά.
Στο Γκέτενμποργκ της Σουηδίας πριν από λίγες μέρες, είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε τα ανανεωμένα φορτηγά αλλά και να οδηγήσουμε αρκετά από αυτά παίρνοντας μια γεύση αυτών των βελτιώσεων.
Ας ξεκινήσουμε από τον νέο 11λιτρο κινητήρα ο οποίος συμπληρώνει τις ιπποδυνάμεις της σειράς FM με δύο εκδόσεις ισχύος:
Μία στους 390 HP με ροπή 1.880 Nm και μία στους 430 HP με ροπή 2.100 Nm. Και οι δύο εκδόσεις επιτυγχάνουν το 95% της ροπής τους μεταξύ 1.050 και 1.500 σ.α.λ.,
ενώ επιτυγχάνουν τις προδιαγραφές Euro 4 και Euro 5 με το σύστημα SCR (με AdBlue), χωρίς διαφοροποίηση της ισχύος.
Στα πλεονεκτήματα του νέου κινητήρα είναι και το βάρος του, δηλαδή 140 κιλά ελαφρύτερος από τον D13 (13 λίτρων).
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η σειρά FM προσφέρεται τώρα και με τη νέα καμπίνα Elobertottel LXL. Σε σχέση με την καμπίνα Globetrotter
που μέχρι τώρα έχουν FM, η LXL είναι κατά 15 εκατοστά μακρύτερη, έχει βελτιωμένη εργονομία και μπορεί να φιλοξενήσει τον έξτρα εξοπλισμό της καμπίνας των FH.
Νέο κιβώτιο για τα FC
Εξάλλου για τα ελαφρά – μεσαία φορτηγά της σειράς FL, η VOLVO προσφέρει τώρα το αυτοματοποιημένο κιβώτιο I-Synk, 6 ταχυτήτων,
το οποίο συνεργάζεται με τους 7λιτρους κινητήρες D7 140 HP και D7 280 HP με μέγιστη ροπή 1.050 Nm. Είναι κατάλληλο για οχήματα αστικών μεταφορών - διανομών μικτού βάρους
12 έως 18 τόνων ή για συνδυασμούς (με συρόμενο) μικτού μέχρι 26 τόνους. Ένα πλεονέκτημα που δίνει ο κατασκευαστής είναι ότι η αλλαγή λαδιών του κιβωτίου I-Sync μπορεί να γίνεται στα 300.000 χλμ.
Στο εσωτερικό λοιπόν της καμπίνας το περιβάλλον δίνει τώρα την αίσθηση του ευρύτερου χώρου, καθώς καταργήθηκε το πάνω κεντρικό ντουλάπι αφήνοντας τον χώρο ελεύθερο.
Υπενθυμίζουμε ότι ο προηγούμενος σχεδιασμός άφηνε περιορισμένο ελεύθερο χώρο μεταξύ της άκρης του πάνω κρεβατιού και της άκρης του πάνω ντουλαπιού,
μια στενότητα που ο οδηγός την αντιλαμβανόταν όταν στεκόταν όρθιος.
Τώρα ο χώρος είναι πιο άνετος, ενώ ο αποθηκευτικός χώρος έχει μεταφερθεί σε νέες έξυπνες επιλογές είτε στο κάτω μέρος του κεντρικού πάνελ, είτε πίσω κάτω από το κρεββάτι,
είτε στις πόρτες, όπως μπορείτε να δείτε στις φωτό. Τα κρεββάτια έχουν πιο παχύ στρώμα και επιπρόσθετα, το κρεββάτι του οδηγού έχει τώρα ανάκλιση για να μπορεί να διαβάζει ή να παρακολουθεί TV
πιο άνετα. Το κάθισμα του οδηγού είναι πολυτελούς τύπου, ηλεκτρικής λειτουργίας, με δέρμα, ενώ του συνοδηγού περιστρέφεται και ανακλίνεται.
Ο φωτισμός έγινε πλουσιότερος με κοινούς διακόπτες τόσο στο ταμπλό, όσο και στο πλάι του κρεββατιού, προστέθηκαν φώτα νυχτός σε κόκκινο χρώμα,
λαμπατέρ για διάβασμα και φωτάκια μέσα σε κάθε ντουλάπι. Δόθηκαν πρακτικές λύσεις με επιπλέον θήκες κάτω από το κρεββάτι, στήριγμα για τοποθέτηση δίσκου φαγητού στην άκρη του κρεββατιού,
στήριγμα για οθόνη TV κ.ά.
Περισσότερα συστήματα ασφαλείας «κατ’ επιλογήν»
Διευρυμένη είναι η γκάμα των συστημάτων ασφαλείας που εξοπλίζουν τα φορτηγά VOLVO. Πρόκειται για γνωστά συστήματα, στα οποία έχουμε αναφερθεί χωριστά για το καθένα και σε προηγούμενα τεύχη μας, τα οποία προσφέρονται κατ’ επιλογήν, δηλαδή ως έξτρα και σε τιμές για τις οποίες ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει να απευθύνεται στην αντιπροσωπεία.
Συνοπτικά, τα συστήματα αυτά είναι:
- DAS = Driver Alert Support.
Προειδοποιεί τον οδηγό όταν καταλαμβάνεται από νύστα ή είναι πολύ κουρασμένος. Με μια κάμερα, το σύστημα παρακολουθεί και καταγράφει την κίνηση του φορτηγού, όπως αυτό συμπεριφέρεται στο δρόμο ή στη λωρίδα που ακολουθεί. Αν κρίνει ότι η κίνηση αυτή δεν είναι φυσιολογική π.χ. γιατί έχει συχνές μετατοπίσεις και επανορθώσεις (συχνό τιμόνι για διατήρηση της πορείας), ο οδηγός προειδοποιείται ότι πρέπει να σταματήσει για διάλειμμα.
- Lane Changing Support = υποστήριξη κατά την αλλαγή λωρίδας.
Πρόκειται για έναν αισθητήρα ραντάρ ο οποίος παρακολουθεί την κίνηση στη δεξιά πλευρά του φορτηγού και στα σημεία που δεν καλύπτονται από τους καθρέφτες (τυφλές γωνίες). Αν εκεί κινείται κάποιο μικτό όχημα ή μοτοσυκλέτα ή ποδήλατο ενεργοποιείται ένα φως που αναβοσβήνει και το οποίο βρίσκεται στο εσωτερικό της δεξιάς κολώνας ταυτόχρονα με ένα προειδοποιητικό ηχητικό σήμα με σκοπό ο οδηγός να μην προχωρήσει σε αλλαγή λωρίδας προς τα δεξιά.
- ESP = Electronic Stability Program,
όπως το ονομάζει η VOLVO και πρόκειται για το ESC (Electronic Stability Control) το γνωστό σύστημα που αποτρέπει την ανατροπή του φορτηγού ή το δίπλωμα της νταλίκας (που επιφέρει και την ανατροπή του τράκτορα).
Σημειώνεται ότι το σύστημα της VOLVO επενεργεί και στη ρυμούλκα.
Από τη θέση του οδηγού
Οδηγώντας το φορτηγό FL με το νέο κιβώτιο I-Sync το όφελος είναι προφανέστατο.
Ο δείκτης στο στροφόμετρο κινείται μέχρι τη μέση της πράσινης ζώνης, ενώ σε δύσκολα κομμάτια του δρόμου, το I-Sync γίνεται χειροκίνητο με επιλογή δηλαδή από τον οδηγό της ταχύτητας και ακόμη έχει επιλογή για αργές σχέσεις σε ανηφόρες με βαρύ φορτίο. Η μεγάλη βέβαια ωφέλεια είναι η ξεκούραση του οδηγού αφού ούτε αλλαγές έχει, ούτε πεντάλ συμπλέκτη.
Οδηγώντας τα αυτοκίνητα με τον νέο 11λιτρο κινητήρα η διαφορά μεταξύ των δύο εκδόσεων ροπής και ιπποδύναμης είναι αισθητή.
Η έκδοση των 390 HP (ροπή 1.880 Nm) υστερεί «εμφανώς» θα λέγαμε εκείνης των 430 (ροπή 2.100 Nm) και θα μπορούσε να ενδιαφέρει
μεταφορές συγκεκριμένου βάρους (π.χ. με βυτία υγρών καυσίμων ή βυτία υγρών τροφίμων κ.ά.). Και τούτο, γιατί στον 40τονο συνδυασμό σε κλίση 8% το ζόρισμα ήταν αισθητό σε αντίθεση με τον 430 HP που πήγαινε καλύτερα.
Από τη σειρά FH οδηγήσαμε πρώτα τη ναυαρχίδα το 660 σε τράκτορα 6x2 σε συνδυασμό 25,25 μ. και μικτό 60 τόνους –πιο πολύ γιατί μόνο στη Σουηδία μας δίνεται μια τέτοια ευκαιρία. Εδώ, όλα είναι διαφορετικά. Η Globetrotter L2H2 δίνει μια άλλη αίσθηση, ένα άλλο επίπεδο άνεσης και οδήγησης. Το I-Shift της VOLVO έκανε μόνο του την καλύτερη εκμετάλλευση της τεράστιας ροπής (3.100 Nm) και το βλέπεις στο στροφόμετρο, ο δείκτης του οποίου δεν φεύγει από την πράσινη ζώνη παρά τους 60 τόνους. Έτσι, ο οδηγός έχει ως κύριο έργο του να παρακολουθεί από τους καθρέφτες τον συρμό στη διάρκεια των στροφών και σε κάθε αλλαγή κατεύθυνσης.
Η εκμετάλλευση του πιο ακραίου σημείου της στροφής από τον μπροστινό άξονα (τιμόνι) είναι επιβεβλημένη, ώστε το τελευταίο άκρο του συρμού να παραμείνει εντός της λωρίδα, ενώ, όταν υπάρχουν συνεχείς στροφές, η εμπειρία του οδηγού μετράει περισσότερο.
Οδηγώντας κατόπιν ένα FH 580 6x2 με σιλοφόρο επικαθήμενο, είχαμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε μερικά από τα συστήματά του, όπως το Hillstart (ξεκίνημα πάνω στην ανηφόρα χωρίς οπισθοδρόμηση), το κρουζ κοντρόλ κ.ά., ενώ ταυτόχρονα η αίσθηση του μεγάλου και του άνετου μας συνόδευε σε όλο το ταξίδι.
Συμπερασματικά μπορούμε να πούμε ότι η VOLVO δεν παρουσίασε μεν μια νέα σειρά, έκανε όμως σημαντικές βελτιώσεις στα υπάρχοντα αυτοκίνητα με επίκεντρο τον οδηγό ο οποίος μπορεί να απολαμβάνει ένα πιο άνετο οδηγικό περιβάλλον και αυξημένη ασφάλεια στο δρόμο.
FH16 580 6x2T | |
Τύπος | FH16 |
Διάταξη τροχών | 6x2 T |
Μεταξόνιο | 4.100 mm |
Κινητήρας/ισχύς | D16E 580. Euro 4 |
Ροπή | 2.800 Νm |
Μείωση ρύπων | SCR |
Κιβώτιο | I-Shift V2812AT |
Αναρτήσεις μπροστά | Παραβολικά ελατήρια |
Αναρτήσεις πίσω | Αεροαναρτήσεις 6 φούσκες |
Άξονας πίσω | Απλής μείωσης, σχέση 2.79 |
Ύψος πλαισίου | MED (900 mm περίπου) |
Φρένα | EBS, δίσκοι, σύστημα κατανομής πέδησης, σύστημα εκκίνησης σε ανηφόρα χωρίς οπισθοδρόμηση (Hillstart), ESP σύστημα αποτροπής της ανατροπής |
Μηχανόφρενο | Volvo (ισχυρότερο) |
Τύπος καμπίνας | Globetrotter XL |
Κάθισμα οδηγού | Πολυτελής έκδοση ηλεκτρικής λειτουργίας |
Κάθισμα συνοδηγού | Περιστρεφόμενο και ανακλινόμενο |
Βελουτέ επενδύσεις | Αισθητήρας βροχής |
Δερμάτινα καθίσματα | Κρουζ κοντρόλ με μνήμη και αυξομείωση της ταχύτητας (ACC) Σύστημα διατήρησης της λωρίδας (LKS) |
Φώτα Bi-Xenon | Σύστημα διάγνωσης νυσταγμένου οδηγού (DAS) |
Φώτα ελέγχου γωνίας | Σύστημα ασφαλούς αλλαγής λωρίδας (LCS) |
FH16 660 6x2R Swap Body | |
Τύπος | FH16 |
Διάταξη τροχών | 6x2 R |
Μεταξόνιο | 4.600 mm |
Κινητήρας/ισχύς | D16E 660. Euro 4 |
Ροπή | 3.100 Νm |
Μείωση ρύπων | SCR |
Κιβώτιο | I-Shift VO3112AT |
Αναρτήσεις μπροστά | Αεροαναρτήσεις |
Αναρτήσεις πίσω | Αεροαναρτήσεις 8 φούσκες |
Άξονας πίσω | Κεντρικής μείωσης, σχέση 3.61 |
Ύψος πλαισίου | STD (1.050-1.150 mm) |
Φρένα | EBS, δίσκοι, σύστημα κατανομής πέδησης, σύστημα εκκίνησης σε ανηφόρα χωρίς οπισθοδρόμηση (Hillstart) |
Μηχανόφρενο | Volvo (ισχυρότερο) |
Τύπος καμπίνας | Globetrotter |
Κάθισμα οδηγού | Πολυτελής έκδοση ηλεκτρικής λειτουργίας |
Κάθισμα συνοδηγού | Περιστρεφόμενο και ανακλινόμενο |
Καθαρό βάρος συνδυασμού | 60 τ. |
Μήκος συνδυασμού | 25,25 μ. |
Βελουτέ επενδύσεις | Αισθητήρας βροχής |
Δερμάτινα καθίσματα | Κρουζ κοντρόλ με μνήμη και αυξομείωση της ταχύτητας (ACC) Σύστημα διατήρησης της λωρίδας (LKS) |
Φώτα Bi-Xenon | Σύστημα διάγνωσης νυσταγμένου οδηγού (DAS) |
Φώτα ελέγχου γωνίας | Σύστημα ασφαλούς αλλαγής λωρίδας (LCS) |
FH 480 4x2T | |
Τύπος | FH |
Διάταξη τροχών | 4x2 T |
Μεταξόνιο | 3.700 mm |
Κινητήρας/ισχύς | D13A 480. Euro 5 |
Ροπή | 2.400 Νm |
Μείωση ρύπων | SCR |
Κιβώτιο | I-Shift V2512AT |
Αναρτήσεις μπροστά | Αεροαναρτήσεις |
Αναρτήσεις πίσω | Αεροαναρτήσεις 4 φούσκες |
Άξονας πίσω | Απλής μείωσης, σχέση 2.64 |
Ύψος πλαισίου | XLOW (810 mm περίπου) |
Φρένα | EBS, δίσκοι, σύστημα κατανομής πέδησης, σύστημα εκκίνησης σε ανηφόρα χωρίς οπισθοδρόμηση (Hillstart), ESP σύστημα αποτροπής της ανατροπής |
Μηχανόφρενο | Volvo (ισχυρότερο) |
Τύπος καμπίνας | Globetrotter XL |
Κάθισμα οδηγού | Άνετο, χειροκίνητης λειτουργίας |
Κάθισμα συνοδηγού | Κανονικό, χειροκίνητης λειτουργίας |
Βελουτέ επενδύσεις | Αισθητήρας βροχής |
Δερμάτινα καθίσματα | Κρουζ κοντρόλ με μνήμη και αυξομείωση της ταχύτητας (ACC) Σύστημα διατήρησης της λωρίδας (LKS) |
Φώτα Bi-Xenon | Σύστημα διάγνωσης νυσταγμένου οδηγού (DAS) |
Φώτα ελέγχου γωνίας | Σύστημα ασφαλούς αλλαγής λωρίδας (LCS) |
FH 430 6x2T | |
Τύπος | FM |
Διάταξη τροχών | 6x2 T |
Μεταξόνιο | 3.900 mm |
Κινητήρας/ισχύς | D11A 430. Euro 5 |
Ροπή | 2.100 Νm |
Μείωση ρύπων | SCR |
Κιβώτιο | I-Shift V2512AT |
Αναρτήσεις μπροστά | Παραβολικά |
Αναρτήσεις πίσω | Αεροαναρτήσεις 6 φούσκες |
Άξονας πίσω | Απλής μείωσης, σχέση 2.79 |
Ύψος πλαισίου | MED (900 mm περίπου) |
Φρένα | EBS, δίσκοι, σύστημα κατανομής πέδησης, σύστημα εκκίνησης σε ανηφόρα χωρίς οπισθοδρόμηση (Hillstart), EBS |
Μηχανόφρενο | Volvo |
Τύπος καμπίνας | Globetrotter XL |
Κάθισμα οδηγού | Άνετο, χειροκίνητης λειτουργίας |
Κάθισμα συνοδηγού | Κανονικό, χειροκίνητης λειτουργίας |
Βελουτέ επενδύσεις | |
Βελουτέ καθίσματα | |
Αισθητήρας βροχής | |
Σύστημα ασφαλούς αλλαγής λωρίδας (LCS) |
FL 280 4x2R | |
Τύπος | FLL 12 τ. |
Διάταξη τροχών | 4x2 R |
Μεταξόνιο | 5.000 mm |
Κινητήρας/ισχύς | D7E 280. Euro 4 |
Ροπή | 1.050 Νm |
Μείωση ρύπων | SCR |
Κιβώτιο | I-Shift VO1056AT |
Αναρτήσεις μπροστά | Παραβολικά |
Αναρτήσεις πίσω | Αεροαναρτήσεις 2 φούσκες |
Άξονας πίσω | Απλής μείωσης, σχέση 3.73 |
Ύψος πλαισίου | STD (900 mm περίπου) |
Φρένα | EBS, δίσκοι |
Μηχανόφρενο | EPG |
Τύπος καμπίνας | Day Cab |
Κάθισμα οδηγού | Άνετο, χειροκίνητης λειτουργίας |
Κάθισμα συνοδηγού | Άνετο, χειροκίνητης λειτουργίας |
Κλούβα υπερκατασκευή | |
Εξοπλισμός οχήματος διανομών |