Μελέτες, δάνεια και golden boys
Ο νόμος 3333/05 για την ίδρυση και λειτουργία των Εμπορευματικών Κέντρων ψηφίστηκε τον Απρίλιο του 2005. Πριν τέσσερα χρόνια. Και μόλις πριν λίγες ημέρες ΥΠΕΧΩΔΕ και ΥΜΕ εξέδωσαν απόφαση που καθορίζει τους όρους και τις προϋποθέσεις με βάση τις οποίες θα χωροθετούνται και θα κατασκευάζονται τα Εμπορευματικά Κέντρα.
Μόλις τώρα ορίστηκαν βασικά μεγέθη, όπως ο συντελεστής δόμησης, η ελάχιστη επιφάνεια, το ανώτερο ύψος του κτιρίου, οι χώροι στάθμευσης, οι χώροι φόρτωσης, αποθήκευσης, μεταφόρτωσης κ.α.
Ωστόσο, στα 4 αυτά χρόνια πληρώθηκαν δεκάδες εκατομμύρια για μελέτες δημιουργίας Εμπορευματικών Κέντρων, πληρώθηκαν μελετητές, αρχιτέκτονες, οικονομολόγοι και όλοι οι σοφοί του κόσμου. Και αυτές οι μελέτες εγκρίθηκαν (!!)
Έτσι, εγκεκριμένες, έφτασαν κατόπιν στα golden boys των τραπεζών, τα οποία golden boys ενέκριναν την χρηματοδότηση της επένδυσης. Και ξεκίνησε νέος κύκλος χορηγήσεων με πακέτα επίσης πολλών εκατομμυρίων. Τόσα για την πρώτη φάση του έργου, τόσα για τη δεύτερη κ.ο.κ.
Όμως επίσημη απόφαση πως θα είναι από το Εμπορευματικό Κέντρο, δεν υπήρχε. Και, βέβαια, το τραγελαφικό αυτής της απίστευτης ιστορίας, είναι οι κόντρες και οι συγκρούσεις μεταξύ δημάρχων, νομαρχιών, προέδρων οργανισμών λιμένων κ.α. για το που θα γίνει το Εμπορευματικό Κέντρο!
Όλοι ήθελαν έξω από την πόλη τους, στο διπλανό χωράφι ή κοντά στο λιμάνι, όταν η διεθνής πρακτική αποδεικνύει ότι ένα πλήρες οργανωμένο Εμπορευματικό Κέντρο μπορεί να εξυπηρετεί πόλεις με πληθυσμό τουλάχιστον 1.000.000 κατοίκων.
Για τα Μ.Κ.Ε.
(Μικτά Κλιμάκια Ελέγχου)
Έπιασαν δουλειά τα Μ.Κ.Ε., έγιναν πιο εντατικοί οι έλεγχοι και μακάρι έτσι να συνεχιστούν. Βέβαια, είναι γεγονός, ότι τα Μ.Κ.Ε. απέχουν αρκετά από το να φτάσουν στο σημείο να ελέγχουν τα ξένα αυτοκίνητα και αυτό αποτελεί σημείο παραπόνων Ελλήνων αυτοκινητιστών ή και αγανάκτησης ακόμη.
Δυστυχώς, ο έλεγχος των αλλοδαπών αυτοκινήτων προϋποθέτει, όχι απλά ενημέρωση, αλλά ειδική εκπαίδευση. Έτσι έγινε και στις άλλες χώρες της Ε.Ε. Εκπαιδεύτηκαν τα πρώτα 30 ή 50 ή 100 στελέχη και στη συνέχεια ανέλαβαν την εκπαίδευση των άλλων. Δεν είναι δυνατόν από τη μια στιγμή στην άλλη, ο υπάλληλος της Νομαρχίας ή και ο αστυνομικός να μάθει τη νομοθεσία που διέπει τις διεθνείς μεταφορές, τα έγγραφα για τα μεταφερόμενα προϊόντα, τα έγγραφα του αυτοκινήτου, τα έγγραφα του οδηγού, αλλά και τόσα αλλά θέματα, απαραίτητα για τον έλεγχο.
Πόσο ασφαλή είναι τα μέλη του κλιμακίου;
Πριν λίγους μήνες, μέσω ενός συναδέλφου στην Αγγλία, κατάφερα να βρω κάτι εξαιρετικά σημαντικό και σπουδαίο: Τις ενέργειες που πρέπει να κάνει το κλιμάκιο ελέγχου από τη στιγμή που θα αποφασίσει να σταματήσει ένα φορτηγό για έλεγχο. Και λέμε «από τη στιγμή που θα αποφασίσει να σταματήσει» γιατί ακριβώς από εκείνη τη στιγμή αρχίζει η υλοποίηση συγκεκριμένων ενεργειών που έχουν να κάνουν πρώτιστα με την ασφάλεια των ανθρώπων του κλιμακίου ελέγχου.
Τι γίνεται, αν στο επερχόμενο φορτηγό επιβαίνουν οπλισμένοι (ή μη) κακοποιοί; Ποιες υποδείξεις θα γίνουν στον οδηγό του φορτηγού; Ποιο πρέπει να είναι το σημείο στάθμευσης του φορτηγού; Που πρέπει να βρίσκονται τοποθετημένα τα μέλη του κλιμακίου; Πως γίνεται η πρώτη "ζωντανή" επαφή με τον οδηγό; Πως θα διαπιστωθεί αν τελεί υπό την επήρεια ναρκωτικών ή άλλων ουσιών; Πως γίνεται η εξέταση των εγγράφων;
Ακολουθείται, φίλοι αναγνώστες, μια συγκεκριμένη διαδικασία, μια σειρά συγκεκριμένων ενεργειών, ώστε ο έλεγχος να είναι πλήρης. Και ασφαλής για τα μέλη του κλιμακίου. Καταλαβαίνετε, πόσο απέχουμε από τα παραπάνω. Πάντως η λίστα αυτών των ενεργειών (ασφάλεια κλιμακίου - ελέγχου εγγράφων - τεχνικού ελέγχου οχήματος) βρίσκεται στο περιοδικό μας και είναι στη διάθεση του ΥΜΕ ή του υπ. Εσωτερικών ή και των δυο.
Φουντάρουν
Έλλειψη χρημάτων, στάση εμπορίου, φρένο φορτηγών. Φίλος με τέσσερα αμάξια, μου είπε ότι έκανε 4 δρομολόγια Θεσσαλονίκης την εβδομάδα, μετά γίνανε τρία, μετά δύο και τώρα ένα και με το ζόρι. Χωρίς παραγγελίες τα εργοστάσια, χωρίς παραγγελίες οι εισαγωγείς - εξαγωγείς, το λιανεμπόριο φυτοζωεί, οι εργαζόμενοι αγωνιούν αν αύριο θα βρίσκονται στη δουλειά τους, το ίδιο και οι οδηγοί φορτηγών / λεωφορείων. Οι απολύσεις επαγγελματιών οδηγών αυξάνουν καθημερινά και οικογένειες αντιμετωπίζουν πρόβλημα επιβίωσης.
Από την πλευρά τους, αρκετοί ιδιοκτήτες ξαναπιάνουν το τιμόνι σε μια προσπάθεια να βγάλουν μεροκάματο. Η οδική μεταφορά πλήττεται βαριά από την κρίση με δραματικές επιπτώσεις στο επάγγελμα αλλά και στις άδειες Φ.Δ.Χ. Πάγια τακτική μου είναι να μην αναφέρω τιμές, αλλά αυτά που ακούω είναι απίστευτα. Μιλάμε για κατρακύλα. Ειδικά οι καυσιμάδικες, αυτές κι αν βρίσκονται σε ελεύθερη πτώση. Φουντάρουν κανονικά...
Φορτηγά και φορτία στο στόχαστρο κακοποιών
Θυμάμαι παλιά, όταν δούλευα σε εφημερίδα, τι γινόταν μόλις έφτανε στη σύνταξη η είδηση για ένοπλη ληστεία τράπεζας. Έπρεπε να κοπεί κάποιο άλλο πρωτοσέλιδο, να φύγουν αμέσως δυο και τρεις συντάκτες για το ρεπορτάζ, να εξασφαλίσουμε φωτογραφία κ.λ.π. Τώρα, οι ληστές τραπεζών της ημέρας - δυο έως τρεις σύμφωνα με την αστυνομία - γίνονται μονοστηλάκια κάτω από ένα κοινό τίτλο σε εσωτερική σελίδα. Ούτε καν πηγαίνει δημοσιογράφος. Περιορίζονται απλά στο βιβλίο συμβάντων της Αστυνομίας. Αλλά οι ληστείες σήμερα έχουν επεκταθεί. Από τις τράπεζες ως τα ψιλικατζίδικα, από τα σούπερ μάρκετ μέχρι τους λαχειοπώλες.
Στο στόχαστρο των κακοποιών βρίσκονται και τα φορτηγά, οι ρυμούλκες, τα εμπορεύματα. Κλέβουν ακόμα και καζάνια για το αλουμίνιο τους.
Την ίδια στιγμή, η αστυνομία είναι εντελώς ανίκανη να ανταποκριθεί για λόγους που δεν ενδιαφέρουν τη στήλη. Αυτό σημαίνει ότι ο ιδιοκτήτης και ο οδηγός του κάθε αυτοκινήτου πρέπει να προσέχει και να είναι έτοιμος να αντιμετωπίσει τον κάθε κλέφτη, τον κάθε ληστή. Πώς;
Στο "πως" δεν μου επιτρέπεται να απαντήσω ( νόμος περί Τύπου), αλλά νομίζω δεν χρειάζεστε... φροντιστήριο.