«Δεν συνιστά παράβαση η ύπαρξη, σε επαγγελματικά οχήματα, προβολέων ή και φάρων εφόσον αυτοί είναι καλυμμένοι και δεν λειτουργούν. Συνεπώς ουδεμία κύρωση δεν θα πρέπει να επιβάλλουν για την εν λόγω περίπτωση τα Μικτά Κλιμάκια Ελέγχου».
Αυτό ακριβώς αναφέρει σχετική εγκύκλιος του ΥΜΕ προς τα μικτά κλιμάκια και τις άλλες αρχές ελέγχου των φορτηγών, προκαλώντας κύματα ικανοποίησης και ανακούφισης σε εκατοντάδες αυτοκινητιστές αλλά και στο περιοδικό Τ.Τ., που επανειλημμένα είχε θέσει το θέμα ζητώντας μια ευνοϊκή λύση.
Είναι γνωστό σε όλους, ότι τα πάνω προβόλια αρέσουν γενικώς στους αυτοκινητιστές καθώς τονίζουν περισσότερο την εξωτερική εικόνα του φορτηγού, ενώ σε εξαιρετικές περιπτώσεις αποβαίνουν και χρήσιμα όπως σε κίνηση εντός δασών και δύσβατων περιοχών ή σε περίπτωση θραύσης των κανονικών προβολέων.
Βεβαίως, η χρήση τους εντός των δρόμων είναι εντελώς απαράδεκτη (και παράνομη). Μάλιστα για την πλήρη νομιμότητα των έξτρα προβολέων, η εγκύκλιος απαιτεί και τη κάλυψη τους.
Το πλήρες κείμενο της εγκυκλίου έχει ως εξής:
Φάροι και προβολείς
Τα ΜΚΕ ελέγχουν τους φάρους και τους προβολείς καθώς εμπίπτουν στο σημείο ελέγχου 10 (στ) φώτα, διατάξεις φωτισμού και σηματοδότησης, της έκθεσης οδικού τεχνικού ελέγχου του Παραρτήματος Ι της ΚΥΑ Φ2/55009/4626/00 (ΦΕΚ 1028/Β/7.082002), όπως ισχύει.
Ο οπτικός έλεγχος του σημείου αυτού διενεργείται σύμφωνα με τη διαδικασία της ΥΑ 44800/123/85 (781 Β') και οι διαπιστούμενες ελλείψεις χαρακτηρίζονται ως δευτερεύουσες, σοβαρές ή επικίνδυνες σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στην ίδια απόφαση. Ειδικότερα, στο κεφάλαιο 8000-9000 «ΦΩΤΑ, ΑΝΤΑΝΑΚΛΑΣΤΗΡΕΣ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ» του Πίνακα των σημείων προς έλεγχο και διαβάθμισης των ελλείψεων της ΥΑ 44800/123/85 και συγκεκριμένα στον κωδικό 9300 «Προβολείς (σταθεροί ή κινητοί) - φώτα οχημάτων άμεσης ανάγκης» η παράβαση για προβολείς (κινητούς ή σταθερούς) που φέρονται παράνομα χαρακτηρίζεται ως σοβαρή έλλειψη. Σημειώνεται ότι η υπ. Απ. 44800/123/85 είναι η θεμελιώδης διάταξη βάση της οποίας διενεργούνται οι έλεγχοι στα ΚΤΕΟ.
Επισημαίνεται περαιτέρω:
α) Προβολείς: Σύμφωνα με το Άρθρο 80 (Γενικές διατάξεις για το φωτισμό), παρ. 6 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, όπως κυρώθηκε με το Ν.2696/1999 (ΦΕΚ 50/Α'), απαγορεύεται η προσθήκη άλλων φωτιστικών ή αντανακλαστικών στοιχείων πέραν των προβλεπομένων στο άρθρο 2 παράγραφος 1 του Κ.Ο.Κ. Συνεπώς, αποτελεί παράβαση του Κ.Ο.Κ. η προσθήκη προβολέων (φώτων διασταύρωσης).
β) Φάρος φορτηγού: Σύμφωνα με το Άρθρο 44, παρ. 1 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ο οποίος κυρώθηκε, τροποποιήθηκε και ισχύει όπως προαναφέρθηκε), με πρόσθετα μπλε ή ερυθρά φώτα εφοδιάζονται ΜΟΝΟ οχήματα άμεσης ανάγκης ή οχήματα μεταφοράς προσώπων που έχουν ανάγκη άμεσης βοήθειας ή οχήματα τεχνικής επιτήρησης φορέων λειτουργίας και συντήρησης των οδών και εκείνα που ορίζονται με αποφάσεις του Υπουργού Μεταφορών & Επικοινωνιών. Είναι προφανές ότι η ύπαρξη τέτοιων «φάρων» στα υπόλοιπα οχήματα δεν γίνονται αποδεκτοί.
Ωστόσο, δεν συνιστά παράβαση η ύπαρξη, σε επαγγελματικά οχήματα, προβολέων ή και φάρων εφόσον αυτοί είναι καλυμμένοι και δεν λειτουργούν. Συνεπώς ουδεμία κύρωση δεν θα πρέπει να επιβάλλουν για την εν λόγω περίπτωση τα Μικτά Κλιμάκια Ελέγχου.
Στο επόμενο ΤΡΟΧΟΙ & TIR Ιουλίου θα διαβάσετε ό,τι έχει να κάνει με τη νομοθεσία για τα ελαστικά, τις αερόσουστες (φούσκες), τον πίνακα ελέγχου αυτών, τις σφήνες αναστολής κύλισης (τάκοι), τους πυροσβεστήρες καθώς και για τα γράμματα στα πλαϊνά των φορτηγών αυτοκινήτων Δ.Χ.