Τροχοί & TIR

Απόσυρση παλαιών Φορτηγών Αυτοκινήτων

Τα πραγματικά δεδομένα και κατά πόσο συμφέρει η αντικατάσταση των παλαιών Εξαγγέλθηκαν πριν λίγες μέρες τα μέτρα του ΥΠΕΧΩΔΕ που προβλέπουν απόσυρση των παλαιών οχημάτων, όπως είχε γίνει και πριν πε
από Μανώλης Αγριμανάκης | Κυριακή 26/02/2012 - 22:26
Κοινοποίηση στα Social Media

Τα πραγματικά δεδομένα και κατά πόσο συμφέρει η αντικατάσταση των παλαιών

Εξαγγέλθηκαν πριν λίγες μέρες τα μέτρα του ΥΠΕΧΩΔΕ που προβλέπουν απόσυρση των παλαιών οχημάτων, όπως είχε γίνει και πριν περίπου 18 χρόνια. Η διαφορά, είναι ότι τώρα στα μέτρα περιλαμβάνονται για πρώτη φορά και τα φορτηγά αυτοκίνητα, από τα ελαφρά επαγγελματικά έως τα βαρέα. Κλείνοντας μάτια και αυτιά σε όσα γράφονται και λέγονται για «πράσινη παγίδα» για «μπλόφα Σουφλιά» ή «για όφελος και ανάκαμψη της αγοράς», δίνουμε στην συνέχεια την πραγματική εικόνα ώστε οι αυτοκινητιστές να κρίνουν σωστά πριν αποφασίσουν.

«Ο ρυπαίνων πληρώνει»


Κατ' αρχήν, όλα ξεκίνησαν από ένα σημαντικό γεγονός που δεν αναφέρθηκε από κανένα μέσο. Ότι δηλαδή, το Συμβούλιο της Eπικρατείας έκρινε θετικά τη θέσπιση περιβαλλοντικής ευθύνης, βάσει της θεμελιώδους αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει». Κατόπιν επεξεργασίας σχετικού Προεδρικού Διατάγματος, το Ε' Τμήμα του ΣτΕ έκρινε ότι πρέπει να ενσωματωθεί στην ελληνική νομοθεσία η θεμελιώδης αυτή αρχή, που είναι κατοχυρωμένη από τη Συνθήκη της Ευρωπαϊκής Κοινότητας, αλλά και από πλήθος διεθνών συμβάσεων και κοινοτικών οδηγιών.


Ειδικότερα, με το εν λόγω σχέδιο Π.Δ. επικυρώνεται κοινοτική οδηγία του 2004 (2004/35/ΕΚ), που αφορά την περιβαλλοντική ευθύνη για την πρόληψη και αποκατάσταση των ζημιών στο περιβάλλον.

Άνοιξε ο δρόμος


Με την παραπάνω κρίση του Συμβουλίου της επικρατείας, άνοιξε από συνταγματικής πλευράς ο δρόμος για τη λήψη των συγκεκριμένων μέτρων, που στοχεύουν στη βελτίωση του περιβάλλοντος και έχουν να κάνουν με την παροχή κινήτρων για απόσυρση των παλαιών οχημάτων και τη θέσπιση αντικινήτρων για τη μη διατήρηση στην κυκλοφορία αυτών των (παλαιών) αυτοκινήτων.
Στην πραγματικότητα, ο Σουφλιάς έκανε, ότι έχουν πράξει νωρίτερα οι άλλες ευρωπαϊκές χώρες της Ε.Ε. Όπως γνωρίζετε καλύτερα οι διεθνομεταφορείς μας, στις περισσότερες πόλεις της Ευρώπης λειτουργούν οι LEZ (Low Emission Zone - ζώνη χαμηλής ρύπανσης) οι οποίες λειτουργούν, όπως θα λειτουργήσει και στην Αθήνα ο δακτύλιος σύμφωνα με τις εξαγγελίες.

Λίγα μεν, αλλά καθόλου ευκαταφρόνητα


Ένα άλλο σημείο, εισαγωγικά, που πρέπει να θυμίσουμε στους αναγνώστες μας είναι ότι τα αντίστοιχα μέτρα στις περισσότερες χώρες της Ε.Ε. ήταν για μεν τα οικονομικά κίνητρα τα ίδια και λιγότερα (χρήματα) για δε ,τα αντικίνητρα, οι περιορισμοί και οι απαγορεύσεις ήταν αυστηρότεροι και μεγαλύτερης έκτασης καθώς περιελάμβαναν (και περιλαμβάνουν) όχι μόνο κέντρα πόλεων, αλλά δρόμους, ακόμη και διεθνείς αυτοκινητόδρομους.


Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Ολλανδίας, που σχεδόν ταυτόχρονα με τον Γιώργο Σουφλιά, ο ολλανδός ομόλογός του, εξήγγειλε μέτρα δίνοντας οικονομικά κίνητρα - ενίσχυση για αγορά φορτηγών ή λεωφορείων πάνω από 3500 kg και μόνο για Euro 5 και EEV από 1000 έως 2500 ευρώ.


Νωρίτερα, στην Ιταλία αρκετές μεταφορικές εταιρείες έκαναν χρήση ανάλογων μέτρων και χρηματοδοτήθηκαν με 7000 ευρώ για αντικατάσταση του κινητήρα. Στην πράξη αγόρασαν καινούργιο φορτηγό έχοντας την υποχρέωση ή να καταστρέψουν το παλιό, ή να το εξάγουν εκτός Ευρώπης.

Στο ΤΡΟΧΟΙ & TIR Αυγούστου που κυκλοφορεί θα διαβάσετε τα στοιχεία και τα ποσά, όπως ακριβώς εξαγγέλθηκαν από το ΥΠΕΧΩΔΕ, θα ενημερωθείτε για τα νέα τέλη αυξημένα για τα παλαιά φορτηγά (αντικίνητρα), θα δείτε πίνακες, θα κρίνετε τα σχόλια και τα συμπεράσματά μας, τα πρώτα συμπεράσματά μας.

Στο ίδιο τεύχος #256

PreviousNext