Τροχοί & TIR

Το Σημείωμα του Εκδότη

Stop στην Επιτροπή Εκσυγχρονισμού των Μεταφορών Στα πλαίσια της κυβερνητικής εντολής για διακοπή των εργασιών των διαφόρων επιτροπών και την αποδέσμευση των μελών τους, διέκοψε τις εργασίες της και
από Μανώλης Αγριμανάκης | Κυριακή 26/02/2012 - 22:26
Κοινοποίηση στα Social Media

Stop στην Επιτροπή Εκσυγχρονισμού των Μεταφορών

Στα πλαίσια της κυβερνητικής εντολής για διακοπή των εργασιών των διαφόρων επιτροπών και την αποδέσμευση των μελών τους, διέκοψε τις εργασίες της και η Επιτροπή για τον Εκσυγχρονισμό των Μεταφορών, βασικός στόχος της οποίας ήταν η τροποποίηση ή (και) αντικατάσταση του 383/76.


Αυτή η απόφαση, παγώνει έναν κύκλο διαβουλεύσεων που είχαν ξεκινήσει από τον περασμένο Μάιο, χωρίς να υπάρξει ούτε ένα πρώτο συμπέρασμα και επομένως, δεν είναι δυνατόν να κριθεί.


Θεωρούμε όμως, ότι οι όποιες αποφάσεις που θα ληφθούν για το μέλλον των οδικών Μεταφορών, θα αντανακλούν το σύνολο των πιέσεων που δέχεται ο Κλάδος από το εξωτερικό (Επιτροπή της Ε.Ε., Ευρωδικαστήριο) και από το εσωτερικό (εταιρείες Πετρελαιοειδών, Επιμελητήρια και άλλοι φορείς που κατά καιρούς εκφέρουν προτάσεις).

Κόκκινη Γραμμή

Από την άλλη πλευρά, είναι ο ίδιος ο Κλάδος των οδικών Μεταφορών που επανειλημμένα έχει τοποθετηθεί και έχει εκφράσει τις απόψεις του κυρίως μέσω του ΠΣΧΕΜ και του προέδρου του Χαράλαμπου Δαδίτσιου, ο οποίος μάλιστα έχει χαράξει και την κόκκινη γραμμή του Κλάδου κάτω από την οποία δεν δέχεται ούτε συμβιβασμούς, ούτε υποχωρήσεις, ούτε εναλλακτικές επιλογές. Και το κόκκινο αυτό όριο, έχει να κάνει με τη διατήρηση του σημερινού καθεστώτος των αδειών ή την πλήρη αποζημίωσή τους σε περίπτωση αλλαγής.


Για πολλούς, ωστόσο, η παύση των εργασιών της Επιτροπής σήμανε ευχάριστα γιατί θεωρούσαν ότι τα συμπεράσματά της θα οδηγούσαν σε αποφάσεις όπως της «απελευθέρωσης» των αδειών και της δημιουργίας μεγάλων επιχειρηματικών σχημάτων ή και κοινοπραξιών (όπως στα ΚΤΕΛ) στα οποία πάντως οι ίδιοι δεν θα ήθελαν να μετάσχουν, θέλοντας να τερματίσουν τη μεταφορική τους καριέρα σαν μεμονωμένοι αυτοκινητιστές, όπως άλλωστε ξεκίνησαν. Ο υπογράφων πάντως επιμένει στην ανάγκη εκσυγχρονισμού των οδικών μεταφορών, αφού με το σημερινό καθεστώς οι ίδιοι οι μεταφορείς βρίσκονται εγκλωβισμένοι σ' ένα αδιέξοδο, δεχόμενοι συστηματικά το ροκάνισμα της δουλειάς τους από παντού και από τους πάντες. Οι ίδιοι αδυνατούν να γίνουν ανταγωνιστικοί, αδυνατούν να προσελκύσουν φορτία, αδυνατούν να διατηρήσουν λογικά κόμιστρα, αδυνατούν να ανανεώσουν τ' αυτοκίνητά τους με ό,τι αυτό συνεπάγεται.


Στον αντίποδα, έχουν το χαρτί που λέγεται άδεια δημοσίας, αλλά και πάλι αδυνατούν να δουν τα αίτια της απαξίωσης της τιμής του και να προσπαθήσουν όχι μόνο να ανακόψουν την πτώση της (άδειας), αλλά να την επαναφέρουν στα επίπεδα που αξίζει.
Έτσι, η όποια αποζημίωση έμμεση ή άμεση δοθεί, θα έχει αξία από το χρόνο που αυτό θα γίνει. Αν για παράδειγμα, αυτό συμβεί σε δύο χρόνια, αλλά στο μεταξύ, η αξία της άδειας έχει κατρακυλήσει σε εξευτελιστικές τιμές, τότε η αποζημίωσή της θα ικανοποιεί μεν το βασικό αίτημα του Κλάδου, όμως θα είναι στα όρια του εμπαιγμού.

Στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο

Τις τελευταίες δυο - τρεις βδομάδες, πολλαπλασιάστηκαν οι φωνές για απελευθέρωση των αδειών με αφορμή την παραπομπή της χώρας στο Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, κάτι το οποίο ήταν αναμενόμενο και ήδη η ελληνική κυβέρνηση έχει αποστείλει πολυσέλιδη «αιτιολογημένη γνώμη» που απαντά στις κατηγορίες της Ε.Ε. που συνοψίζονται στα εξής:


Η Επιτροπή θεωρεί, ότι «η Ελλάδα δεν εκπλήρωσε την υποχρέωση που υπέχει δυνάμει της Συνθήκης, δεδομένου ότι έθεσε περιορισμούς στην ταξινόμηση οχημάτων δημόσιας χρήσης και βυτιοφόρων ιδιωτικής χρήσης και επέβαλε ελάχιστα κόμιστρα για τις μεταφορικές υπηρεσίες».


Όπως θα θυμάστε, το θέμα έφτασε στην Ε.Ε. με προσφυγή κατά της Ελλάδας των Εταιρειών Πετρελαιοειδών, την οποία ναι μεν απέσυραν αφού ικανοποιήθηκαν πλήρως τα αιτήματά τους (για αύξηση των βυτιοφόρων Φ.Ι.Χ.), αλλά από την πλευρά της η Επιτροπή προχώρησε αυτεπάγγελτα στην εξέταση των καταγγελιών που περιλάμβανε η αγωγή των εταιρειών πετρελαιοειδών.
Έτσι, η «Επιτροπή έκρινε ότι περιορίζεται η ελευθερία εγκατάστασης στους τομείς των οδικών μεταφορών και της εμπορίας καυσίμων στην Ελλάδα και ότι οι νεοεισερχόμενοι στην αγορά αντιμετωπίζουν διακριτική μεταχείριση χωρίς να εξετάζεται η ιδιαίτερη κατάσταση και η οικονομική επιφάνεια των αιτουσών επιχειρήσεων. Και ότι:


«Η κατάσταση αυτή οφείλεται στους περιοριστικούς ελληνικούς κανόνες για την ταξινόμηση των οχημάτων τα οποία χρησιμοποιούνται για την παροχή μεταφορικών υπηρεσιών σε τρίτους «οχήματα Δημόσιας Χρήσης»), καθώς και στους κανόνες για την ταξινόμηση βυτιοφόρων από τις επιχειρήσεις εμπορίας καυσίμων.
Επιπλέον, η υποχρέωση επιβολής πάγιων κομίστρων ενδέχεται να αποτρέψει την είσοδο αλλοδαπών επιχειρήσεων στην αγορά των οδικών μεταφορών. Εξάλλου, παρεμποδίζει και την περαιτέρω ανάπτυξη των ήδη εγκατεστημένων επιχειρήσεων».

Έχουμε απαντήσει

Η Ελληνική κυβέρνηση απάντησε στα παραπάνω, αποστέλλοντας, όπως είπαμε μια εμπεριστατωμένη έκθεση, ενώ με πρωτοβουλία του ΠΣΧΕΜ συμμετείχαν στη σύνταξη της έκθεσης τόσο το Πανεπιστήμιο του Πειραιά, όσο και ένα εξειδικευμένο σε κοινοτικά θέματα νομικό γραφείο (η απάντηση της Ελληνικής κυβέρνησης έχει δημοσιευθεί στο τεύχος Ιουνίου '09 - Νο 254 του Τ&Τ και δικαιολογεί το ισχύον καθεστώς υπεραμυνόμενη θεμάτων προστασίας περιβάλλοντος, ασφάλειας στους δρόμους, αλλά και σε λόγων εθνικού συμφέροντος).

Προς νέο Δ.Σ. στο ΠΣΧΕΜ

Σε μια εξαιρετικά κρίσιμη περίοδο, το ΠΣΧΕΜ οδηγείται στις 14 του Νοέμβρη σε αρχαιρεσίες για την ανάδειξη νέου Διοικητικού Συμβουλίου, στο οποίο δεν θα μετέχει ο σημερινός πρόεδρος, Χαράλαμπος Δαδίτσιος, ο οποίος με δήλωσή του στο Τ&Τ αποχωρεί και δεν θα είναι υποψήφιος για το νέο Δ.Σ.


Είναι γεγονός, ότι ο κ. Δαδίτσιος στα χρόνια της θητείας του, γλίτωσε τον Κλάδο από αρκετές τρικλοποδιές, στήριξε το Φ.Δ.Χ., αγωνίστηκε για την αναβάθμισή του και προασπίστηκε τα συμφέροντα των αυτοκινητιστών απέναντι σε καλά οργανωμένους ισχυρούς και συντεταγμένους «πολέμιους» του Φ.Δ.Χ. Το πέτυχε χάρη στην εμπειρία του, στις γνώσεις του, στη συνεχή παρακολούθηση των εξελίξεων και των γεγονότων και τη σωστή επικοινωνία που είχε με φίλους και αντιπάλους.


Έτσι, ανεξάρτητα από τα προσόντα και τις δεξιότητες του επόμενου προέδρου του ΠΣΧΕΜ, θεωρούμε ότι το «κεφάλαιο» Δαδίτσιος δεν πρέπει να χαθεί και άποψή μας είναι να παραμείνει τουλάχιστον ως ενεργός (και όχι τυπικός) σύμβουλος του Συνδικάτου.
Στον νέο πρόεδρο, που φυσικά δεν γνωρίζουμε την στιγμή που γράφονται αυτές οι αράδες, του ευχόμαστε απλά καλή δύναμη, γιατί, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, θα χρειαστεί να δώσει μάχες όχι μόνο στα γραφεία, αλλά και στον δρόμο. Ας υπερψηφιστεί όποιος έχει δείξει ανάλογες ικανότητες...

Καλό δρόμο σε όλους

Στο ίδιο τεύχος #259

PreviousNext