Έντονες και, όπως πάντα, ενορχηστρωμένες, ήταν οι αντιδράσεις των Επιμελητηρίων και των διαφόρων μεσιτών της μεταφοράς (διαμεταφορέων, πρακτόρων κ.ά.) κατά του σχεδίου νόμου αμέσως μετά την δημοσιοποίησή του. Τα μέσα ενημέρωσης, εφημερίδες, ραδιόφωνα και κανάλια κατακλύστηκαν από δελτία τύπου και ανακοινώσεις με επίκεντρο της κριτικής τους το κόστος των αδειών από το κράτος, ζητώντας ταυτόχρονα από τον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων, Δημήτρη Ρέππα, τη μείωση αυτής της αξίας.
Στην πράξη, επιβεβαιώνεται αυτό που μόνο το Τ&Τ έγραψε, ότι το υπουργείο ΥπΜεΔι «καιγόταν» να δημοσιοποιήσει ένα σχέδιο νόμου προκειμένου να κερδίσει την αναβολή της συζήτησης του θέματος των αδειών στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας στις 9 του Μάη, πράγμα που πέτυχε και ταυτόχρονα απέτρεψε τους αυτοκινητιστές από κάθε σκέψη κινητοποιήσεων, αφού το σχέδιο νόμου ήταν ευνοϊκό μεν, αλλά με παγίδες στην πορεία του, όπως έγραψε το Τ&Τ.
Οι πιθανές αλλαγές
Έτσι, σύντομα, η τύχη του σχεδίου νόμου άλλαξε, αφού πλέον το υπουργείο ΥπΜεΔι άρχισε να μελετάει τις απόψεις των μεσιτών της μεταφοράς και των πρακτόρων, εκείνων δηλαδή που ούτε άδειες Δ.Χ. έχουν, αλλά ούτε και φορτηγά αυτοκίνητα, με αποτέλεσμα οι «κύκλοι του υπουργείου» να διαρρέουν μια σειρά τροποποιήσεων που, αν μη τι άλλο, καταδεικνύουν μια σαφή υπαναχώρηση επί του αρχικού κειμένου, ειδικά στο άρθρο για την τιμολόγηση των κρατικών αδειών, όπου η μείωση της αρχικής αξίας θεωρείται πολύ πιθανή, ενώ φαίνεται ότι θα συντομευθεί και ο χρόνος της κλιμακωτής απομείωσης αυτής της αξίας μετά την πρώτη επίσημη αναπροσαρμογή (προς τα κάτω) που -προς το παρόν- τοποθετείται χρονικά δύο χρόνια μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου.
Μέχρι το κλείσιμο του περιοδικού, οι πληροφορίες μας ανέφεραν, ότι το υπουργείο ΥπΜεΔι εξετάζει τη μείωση του κόστους των νέων αδειών σε συνδυασμό με οικονομικές ελαφρύνσεις για τους σημερινούς κατόχους των αδειών Δ.Χ. κατά τη σύσταση μιας Μεταφορικής Α.Ε. ή Ε.Π.Ε. Με δεδομένο όμως, ότι οι άδειες θα εκδίδονται από τις Δημοτικές Αρχές, σε μια από τις συσκέψεις μετείχαν και εκπρόσωποι της Δημοτικής Αυτοδιοίκησης και τέθηκε το θέμα του κόστους των αδειών να μην είναι ενιαίο σε όλη την Επικράτεια, αλλά να κυμαίνεται με βάση το Δήμο. Ενόψει μάλιστα εφαρμογής του σχεδίου «Καλλικράτης» και της υπερενίσχυσης των λίγων (σχετικά) Δήμων που θα προκύψουν, τέθηκε ακόμη και το θέμα της διεύρυνσης του μεταφορικού έργου των Νομαρχιακών, αφού, ουσιαστικά, ο «Καλλικράτης» καταργεί τη βασική νομοθεσία που σήμερα διέπει τα μικρά Φ.Δ.Χ.
Αυτό σημαίνει, ότι όχι μόνο θα αλλάξουν οι γεωγραφικοί περιορισμοί περί όμορων νομών, αλλά είναι πολύ πιθανόν να αρθούν τελείως και τα μικρά να κυκλοφορούν είτε ελεύθερα σε όλη την Επικράτεια, είτε σε πολύ διευρυμένο γεωγραφικά χώρο και πάντως, θεωρείται σχεδόν βέβαιο, ότι το τονάζ τους θα ανέβει και -πληροφορίες του Τ&Τ αναφέρουν- ότι θα φτάσει τους 15 τόνους μικτό.
Πρόκειται δηλαδή για μια εξέλιξη που θα μεταβάλει τη σημερινή εικόνα των δημόσιων εμπορευματικών μεταφορών, αν μάλιστα το υπουργείο ΥπΜεΔι προχωρήσει στην εφαρμογή ενός ευρύτερου σεναρίου το οποίο εξετάζει και περιλαμβάνει μια σειρά σοβαρών μέτρων τα οποία αν φτάσουν στη Βουλή και ψηφιστούν θα μιλάμε πλέον, όχι για απελευθέρωση, αλλά για μια μεγάλη ανατροπή στο χώρο. Αυτό λοιπόν το εξεταζόμενο σενάριο περιλαμβάνει:
- Την αύξηση του μεταφερόμενου ωφέλιμου φορτίου που θα προκύψει με τη δυνατότητα έλξης περισσότερων νταλικών και κυρίως συρόμενων από διαξονικά και τριαξονικά αυτοκίνητα.
- Τη δυνατότητα μετατροπής της κατηγορίας ενός φορτηγού σε άλλη ως προς τα μεταφερόμενα εμπορεύματα (κοινού φόρτου - θάλαμοι - βυτία) με την επιφύλαξη φυσικά των διατάξεων ADR για τις μεταφορές επικινδύνων.
Ακόμη εξετάζονται:
- Η διεύρυνση και απλούστευση της νομοθεσίας για τη μίσθωση Φ.Δ.Χ., αλλά και Φ.Ι.Χ. Για τη δυνατότητα μίσθωσης Φ.Ι.Χ. από εταιρείες εξετάζεται αυτή (η μίσθωση) να γίνεται από εταιρείες ενοικιάσεως αυτοκινήτων στις οποίες θα δοθεί (ίσως) το δικαίωμα να νοικιάζουν και βαριά φορτηγά, μέτρο που αν προχωρήσει αναμένεται από μόνο του να ξεσηκώσει θύελλες αντιδράσεων.
- Αλλαγή στο ισχύον καθεστώς των μεταβιβάσεων Φ.Ι.Χ. και Φ.Δ.Χ.
- Περίπτωση οριστικής διαγραφής Φ.Δ.Χ., δηλαδή, υπό προϋποθέσεις, θα χάνεται η άδεια.
- Προσθήκη ειδικής εκπαίδευσης για τους διεθνομεταφορείς.
Η εξέταση όλων των παραπάνω είναι γεγονός, όμως είναι άγνωστο προς το παρόν, αν αυτά τα μέτρα θα εφαρμοστούν και με ποιο τρόπο και κυρίως αν θα συνοδεύονται από δικλείδες ελέγχου της εφαρμογής τους προκειμένου να μην οδηγηθεί ο Κλάδος στη «σαλαμοποίησή» του.
Σίγουρα πάντως θα προκύψουν, όπως αναφέραμε σημαντικές αλλαγές και πλήρη αναδιάρθρωση στο αρχικό σχέδιο νόμου κάτι που επιβεβαιώνει, ότι το αρχικό κείμενο εξυπηρετούσε σε πρώτη φάση τους δύο βασικούς σκοπούς που αναφέραμε, καθώς οι κυριότερες και ουσιαστικές αλλαγές σε σχέση με τον 383/76 είναι μπροστά μας και θα εμφανιστούν στο νομοσχέδιο, πριν αυτό φτάσει στη Βουλή.
Οι θέσεις των Μεταφορέων
Οι παραπάνω εξεταζόμενες προτάσεις και αλλαγές, προωθούν ένα νέο μη αναμενόμενο μόρφωμα, μια διαφορετική διάσταση την οποία η πολιτική ηγεσία του υπουργείου ΥπΜεΔι δεν θέλησε να συζητήσει με τον Κλάδο των Μεταφορέων και μάλιστα φρόντισε να το στείλει άρων - άρων στο υπουργείο Οικονομικών, προκειμένου να μεταθέσει τις ευθύνες αλλά και τις συνέπειες στο συναρμόδιο υπουργείο. Η πράξη αυτή, πέρα των αρνητικών και ηθικών στοιχείων που εμπεριέχει, αφού παραγκωνίζει το σύνολο των αυτοκινητιστών και των εκπροσώπων τους, κρίνεται ως εντελώς απαράδεκτη με αποτέλεσμα ο Κλάδος να βρίσκεται πλέον σε πλήρη ετοιμότητα προς δυναμικές απεργιακές κινητοποιήσεις, όπως άλλωστε σαφέστατα προειδοποίησε ο πρόεδρος του ΠΣΧΕΜ, Γιώργος Τζωρτζάτος, στην έκτακτη συνέντευξη τύπου που παρεχώρησε με σκοπό ακριβώς να ενημερωθούν τα ΜΜΕ για τις επικείμενες εξελίξεις την απόλυτη ευθύνη των οποίων φέρει η πολιτική ηγεσία του ΥπΜεΔι και φυσικά η κυβέρνηση εφόσον αποδεχτεί αυτές τις τροποποιήσεις και τις προωθήσει προς ψήφιση στη Βουλή.
Πράγματι, ο πρόεδρος του ΠΣΧΕΜ πλαισιούμενος από τους Χαράλαμπο Δαδίτσιο, Άγγελο Φάλαρη, Γιώργο Τσιάμο, ήταν απόλυτα κατηγορηματικός στις θέσεις του ΠΣΧΕΜ και οι οποίες αποτυπώθηκαν και στο σχετικό δελτίο τύπου το οποίο έλαβαν οι εκπρόσωποι των ΜΜΕ και το οποίο έχει ως εξής:
«Ενορχηστρωμένες παρεμβάσεις και πιέσεις»
«Πριν ένα περίπου μήνα το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων έδωσε στη διαβούλευση το γνωστό Σχέδιο Νόμου για την απελευθέρωση των Οδικών Μεταφορών, το οποίο αν και περιείχε αρκετές ρυθμίσεις που θα είχαν αρνητικές για τον Κλάδο μας επιπτώσεις, εμείς το αποδεχτήκαμε στο σύνολό του.
Έκπληκτοι όμως, διαπιστώσαμε, ότι αυτή η αποδοχή εκ μέρους μας του σχεδίου νόμου παρερμηνεύτηκε από πολλούς οργανισμούς, επιμελητήρια και άλλους φορείς, οι οποίοι με δηλώσεις τους, ανακοινώσεις και δελτία τύπου προς τα ΜΜΕ έκαναν λόγο ακόμη και για «μαϊμού» νομοσχέδιο, υπονοώντας ότι έκλεινε το επάγγελμα αντί να το ελευθερώνει.
Ακολούθησαν ενορχηστρωμένες παρεμβάσεις και πιέσεις προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για την πλήρη απομείωση της αξίας των αδειών και την άρση κάθε περιορισμού που θα λειτουργούσε κατά την άποψή τους ως εμπόδιο στην ελεύθερη πρόσβαση στο επάγγελμα.
Ο Κλάδος μας παρέμεινε μέχρι χθες αδρανής, θεωρώντας ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων έχει κατανοήσει την ορθότητα των θέσεών μας και κυρίως τη συγκατάθεσή μας επί βασικών ρυθμίσεων, όπως για παράδειγμα την απελευθέρωση των κομίστρων, τους περιορισμούς στις μεταβιβάσεις των αδειών, την υποχρέωση να συνδέονται οι άδειες με την κυκλοφορία σύγχρονων αλλά (πανάκριβων) πράσινων Euro 4, Euro 5 φορτηγών.
Σε επιφυλακή για κινητοποίηση
Με έκπληξη, ωστόσο, πληροφορηθήκαμε ότι το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, χωρίς να ζητήσει την άποψή μας και μάλιστα αφού είχε παρέλθει η περίοδος της διαβούλευσης, προχώρησε σε μία σειρά τροπολογιών οι οποίες μεταβάλλουν εντελώς, όχι μόνο το γράμμα, αλλά και το πνεύμα του αρχικού σχεδίου νόμου. Η επιμονή μας να συναντήσουμε τον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κ. Ρέππα, δεν είχε αποτέλεσμα μέχρι σήμερα, έτσι ώστε να οδηγούμεθα στο συμπέρασμα, ότι προωθείται στη Βουλή ένα νομοσχέδιο εντελώς διαφορετικό από εκείνο της δημόσιας διαβούλευσης και με ρυθμίσεις που κρίνονται καταστροφικές για τον Κλάδο μας.
Ενόψει αυτών των εν αγνοία μας εξελίξεων, δηλώνουμε υπεύθυνα ότι δεν πρόκειται να δεχτούμε τετελεσμένα τα οποία θα συρρικνώσουν και θα αφανίσουν τους Έλληνες μεταφορείς υπέρ των μονοπωλειών.
Αυτό σημαίνει, ότι από σήμερα, ο Κλάδος τίθεται σε επιφυλακή κινητοποιήσεων οι οποίες θα εκδηλωθούν άμεσα».
Κόκκινες γραμμές
«Η αποδοχή του σχεδίου νόμου εκ μέρους μας», πρόσθεσε ο κ. Τζωρτζάτος, «έθεσε ταυτόχρονα «κόκκινες γραμμές» από τις οποίες δεν πρόκειται να υποχωρήσουμε και θα είμαστε αντίθετοι σε οποιαδήποτε σκέψη παραβίασης αυτών των «κόκκινων γραμμών».
Απομυθοποίηση
Από την πλευρά του ο κ. Δαδίτσιος παρουσίασε πλήθος στοιχείων και φορτωτικών με τα οποία αποδεικνύεται πέρα από κάθε αμφιβολία, ότι τα σημερινά κόμιστρα είναι τα χαμηλότερα της Ευρώπης και με κανέναν τρόπο δεν ευθύνονται στην αύξηση της τιμής των καταναλωτικών προϊόντων, όπως κατά κόρον διαδίδουν οι εκπρόσωποι των επιμελητηρίων και οι διάφοροι μεσίτες μεταφορών.
Στα διάφορα παραδείγματα που αναφέρθηκαν, αποδεδειγμένα η ντομάτα από την Κρήτη επιβαρύνεται με 0,177 λεπτά το κιλό (δηλαδή ούτε 2 λεπτά του ευρώ το κιλό). Επίσης το γάλα στην κλασσική διαδρομή Αθήνα - Θεσσαλονίκη (κόμιστρο 480 ευρώ) επιβαρύνεται με 0,218 λεπτά το λίτρο. Εμπορεύματα Lidl, Θήβα - Αθήνα, με 180 ευρώ κόμιστρο η επιβάρυνση στο κιλό είναι λιγότερο από 1 λεπτό, δηλαδή 0,0075.
Εξάλλου, ο γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας των Βυτιοφόρων Δ.Χ., Άγγελος Φάλαρης, ανέλυσε το κόστος της μεταφοράς των βυτίων και πως οι εταιρείες πετρελαιοειδών εκμεταλλεύονται τα Φ.Δ.Χ. στα οποία δίδουν επιλεκτικά τις πιο κοστοβόρες μεταφορές, ενώ για τον κύριο όγκο των μεταφορών τους χρησιμοποιούν τα ιδιόκτητα Φ.Ι.Χ.
Στη συνέχεια απαντώντας σε άλλες ερωτήσεις δημοσιογράφων, οι εκπρόσωποι του Κλάδου κατέδειξαν, ότι σήμερα το φορτηγό Δ.Χ. υποαπασχολείται και η όποια αύξηση του αριθμού των αυτοκινήτων δεν θα είναι μόνο σε βάρος των αυτοκινητιστών, αλλά και του περιβάλλοντος.
Πρέπει μάλιστα να τονιστεί ότι για πρώτη φορά οι εκπρόσωποι του τύπου είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν μια σύντομη ανάλυση της μελέτης του κ. Σαμπράκου, καθηγητή στο Πανεπιστήμιο του Πειραιά (βλέπε σελ. 18), η οποία με επιστημονικό τρόπο τεκμηριώνει τη σημερινή κατάσταση που επικρατεί στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές της χώρας μας και η οποία κατάσταση δεν διαφέρει από αυτήν που καθημερινά βιώνουν οι φυσικοί λειτουργοί της μεταφοράς, οι αυτοκινητιστές.
Ποια είναι όμως η θέση και ποιες οι προτάσεις των μεταφορέων;
Απάντηση: Αρκετές, όπως μπορείτε να τις διαβάσετε σε ένα μεγάλο αφιέρωμα σελίδων που ξεκινά από τη σελίδα 82, που επιβεβαιώνει την κινητοποίηση των αυτοκινητιστών σε ένα τόσο σημαντικό γι' αυτούς θέμα.
Αρκετές από τις θέσεις και προτάσεις είναι αντικρουόμενες (σεβαστές κατά τα άλλα, όμως δεν προωθούν τα κοινά συμφέροντα του Κλάδου). Ενδιαφέρον είναι το υπόμνημα με τις προτάσεις και τις τροποποιήσεις που προτείνει το Σωματείο «Φίλιππος» της Θεσσαλονίκης το οποίο εμπεριέχει σημαντικές προτάσεις και καλό είναι να διαβαστεί. Ελπίζουμε φυσικά, ανάλογα υπομνήματα να έχουν καταθέσει και άλλοι φορείς, ανεξάρτητα αν δεν κοινοποιήθηκαν προς τη διεύθυνση του περιοδικού.
Το βέβαιον είναι ότι οι «κόκκινες γραμμές» δεν θα πρέπει να παραβιαστούν και αν αυτό συμβεί, ολόκληρος ο Κλάδος θα κατέλθει σε αγωνιστικές κινητοποιήσεις.
Σημείωση:
Η συνέντευξη δόθηκε στις 26 Μάη και ήδη το Τ.Τ. είχε εκτυπωθεί με εξαίρεση τις πρώτες αυτές σελίδες. Στον επόμενο μήνα, μαζί με τις νεότερες πληροφορίες και την τύχη του νομοσχεδίου, θα έχουμε ένα πλήρες φωτορεπορτάζ από τη συνέντευξη.
Διαρκής ενημέρωση από το site του ΤΡΟΧΟΙ & TIR
Σε κάθε περίπτωση, παρακολουθούμε τις εξελίξεις και είναι βέβαιο, ότι στο επόμενο τεύχος θα έχουμε το τελικό κείμενο. Θα πρέπει πάντα να έχετε υπόψη ότι πρόκειται για νόμο πλαίσιο στη βάση του οποίου θα εκδοθούν πλήθος αποφάσεων και διευκρινιστικών εγκυκλίων, οι οποίες -πρακτικά κυρίως- θα δώσουν μια επιπλέον διάσταση στις επερχόμενες αλλαγές. Αυτό για σας, φίλοι αναγνώστες, σημαίνει μη βιαστείτε και μην προχωρήσετε σε καμία ενέργεια πριν ενημερωθείτε σωστά και υπεύθυνα. Μάλιστα, προς τον σκοπό αυτό το περιοδικό
ΤΡΟΧΟΙ & TIR βρίσκεται σε συνεχή συνεννόηση με ειδικούς επιστήμονες στους τομείς της λογιστικής και της νομικής, καθώς και με έμπειρους οικονομολόγους και φοροτεχνικούς, οι οποίοι παρακολουθούν τις εξελίξεις και θα είναι σε θέση να προσφέρουν τις συμβουλές και τις υπηρεσίες τους αμέσως μόλις ψηφιστεί το νομοσχέδιο και μελετηθούν σε βάθος οι αλλαγές και τι αυτές σημαίνουν για έναν αυτοκινητιστή και μια Ι.Μ.Ε. - Ε.Π.Ε.
Η «βεβαίωση»
Επανερχόμενοι τώρα στα τρέχοντα θέματα, δεν μπορούμε να μην επισημάνουμε την έντονη δυσαρέσκεια των αυτοκινητιστών στην περιβόητη «βεβαίωση», αυτήν δηλαδή που θα πρέπει να προσκομίζουν στα ΚΤΕΟ, η οποία θα επιβεβαιώνει ότι έχουν αυτό που ήδη υπάρχει στο παρμπρίζ του αυτοκινήτου, δηλαδή το «τσιπάκι».
Προς τι λοιπόν η βεβαίωση όταν όλοι οι μεταφορείς προμηθεύτηκαν το σήμα πληρώνοντας όσα τους ζητούσαν, 50, 100, 150 έως και 300 ευρώ για να το αποκτήσουν και στη συνέχεια ξεκίνησε νέος εισπρακτικός γύρος για να γίνει η προμήθεια των επιπλέον «ρίντερς» με τα οποία οι αρμόδιες αρχές περιλαμβανομένων και των ΚΤΕΟ θα επιβεβαίωναν το γνήσιο του σήματος και το δικαίωμα του αυτοκινητιστή επί της άδειας και του αυτοκινήτου;
Θα περισσέψουν Ομοσπονδίες!!
Φαίνεται αστείο, αλλά μην βιαστείτε να γελάσετε. Η αποκατηγοριοποίηση εθνικών και διεθνών μεταφορών πιθανότατα θα σηματοδοτήσει ανακατατάξεις και στο συνδικαλιστικό χώρο, ενώ κάποιες κινήσεις βολιδοσκοπικού χαρακτήρα έχουν κιόλας γίνει.
Από τη μία ο «Καλλικράτης» θα αναβαθμίσει τη νομαρχιακή μεταφορά που υποχρεωτικά θα πάψει να είναι νομαρχιακή -πιθανότατα θα γίνει και αυτή εθνική- ενώ η αποκατηγοριοποίηση των εθνικών και των διεθνών θα κάνει τη μία εκ των δύο Ομοσπονδιών... περισσευούμενη, με εκείνη των εθνικών μεταφορών ΠΣΧΕΜ να επικρατεί λόγω συντριπτικής πλειοψηφίας, εκτός και αν οι διεργασίες οδηγήσουν σε άλλη απρόοπτη κατάληξη. Άλλωστε η Ο.Φ.Α.Ε. έχει δύο ιδιότητες, αυτή του πρακτορείου διάθεσης των TIR και των εγγυήσεων και εκείνη του συνδικαλιστικού οργάνου των διεθνομεταφορέων. Δύο εντελώς ξεχωριστές ιδιότητες από το νόμο και τους κανόνες της IRU που όμως η διοίκηση τις έμπλεξε και η ίδια... έμπλεξε άσχημα με αποτέλεσμα σήμερα να είναι υπόλογη στην IRU, καταχρεωμένη και με πλήρως αποδυναμωμένο το συνδικαλιστικό της μέλλον. Ίσως, το αναλάβουν άλλοι...
Ας μην κλείνουν οι δρόμοι για τον «Καλλικράτη»
Ξεκίνησαν και δυστυχώς πληθαίνουν οι διαμαρτυρίες κατοίκων για το σχέδιο «Καλλικράτης» με κλείσιμο δρόμων ακόμη και του ΠΑΘΕ. Οι θιγόμενοι δήμοι είναι εκατοντάδες, οπότε, φανταστείτε τους κατοίκους κάθε συγχωνευόμενου δήμου να διαμαρτύρονται με κλείσιμο του δρόμου. Καλό θα είναι να επιλέξουν άλλης μορφής διαμαρτυρία, γιατί αυτή η κατάσταση με τον αποκλεισμό των μεταφορών δεν πάει άλλο. Και αν οι διαμαρτυρόμενοι δεν το κατανοούν, ας τους το υπενθυμίσει ο αρμόδιος εισαγγελέας. Ο αυτοκινητιστής δύσκολα βρίσκει σήμερα δρομολόγια, ας μην τα χάνει εξαιτίας των αποκλεισμών των δρόμων.
Καλό δρόμο σε όλους