Η Shell Chemicals και η Bertocco εξέλιξαν σε συνεργασία ένα σύστημα το οποίο με απλό και αποτελεσματικό τρόπο περιορίζει τον κίνδυνο ατυχημάτων ανατροπής φορτηγών. Για το σύστημα αυτό οι δύο εταιρίες τιμήθηκαν πρόσφατα με το Βραβείο Ασφάλειας & Καινοτομίας EuroTra 2010 (Safety & Innovation Award) που απονέμεται κάθε χρόνο από τον Ευρωπαϊκό Σύνδεσμο Εκπαίδευσης Μεταφορών - European Transport Training Association (EuroTra) σε συνεργασία με τη Volvo Trucks.
Το σύστημα είναι κατά βάση σχεδιασμένο για βυτιοφόρα αλλά μπορεί και να χρησιμοποιηθεί σε όλα τα οχήματα μεταφορών όπως φορτηγά και ρυμουλκούμενα. Αποτελείται από έναν αισθητήρα στον πίσω άξονα του ρυμουλκούμενου και ένα δέκτη στην καμπίνα. Ο αισθητήρας παρακολουθεί τις εγκάρσιες ταλαντώσεις (παλαντζάρισμα) του ρυμουλκούμενου και προειδοποιεί τον οδηγό μέσω ηχητικών και φωτεινών σημάτων αν η νταλίκα συμπεριφέρεται αφύσικα και κινδυνεύει να ανατραπεί. Αυτό μπορεί να συμβεί, για παράδειγμα, αν παίρνει μία στροφή με υπερβολική ταχύτητα. Το σύστημα είναι σαφές και μπορεί να τοποθετηθεί εκ των υστέρων σε παλιότερα φορτηγά με χαμηλό κόστος. Επίσης είναι ένα ιδανικό εκπαιδευτικό εργαλείο που βοηθά τον οδηγό να κατανοήσει πώς μπορούν να αποφευχθούν ατυχήματα ανατροπής.
«Στα σύγχρονα φορτηγά με ESP, ο οδηγός προειδοποιείται μόλις διαπιστωθεί κίνδυνος ανατροπής ή ολίσθησης και το σύστημα ταυτόχρονα εφαρμόζει ελεγχόμενη πίεση πέδησης για την αποφυγή ατυχήματος» εξηγεί ο Carl Johan Almqvist. «Αλλά για τα παλιότερα μοντέλα φορτηγών αυτό το σύστημα είναι μία καλή εναλλακτική λύση».
Το EuroTra είναι ένα διεθνές δίκτυο εκπαιδευτικών οργανισμών στη βιομηχανία μεταφορών και logistics. Σε συνεργασία με τη Volvo Trucks, το EuroTra χορηγεί το Βραβείο Ασφάλειας & Καινοτομίας κάθε χρόνο σε κάποια εταιρία που έχει συμβάλλει ουσιαστικά στην αύξηση της οδικής ασφάλειας ή στη βελτίωση του εργασιακού περιβάλλοντος του οδηγού.
Το σύστημα ESP της Volvo Trucks
Το ESP (Electronic Stability Program) της Volvo χρησιμοποιεί αισθητήρες που καταγράφουν τη συμπεριφορά του οδηγού και τις αντιδράσεις του φορτηγού στο δρόμο. Το σύστημα παρακολουθεί δεδομένα όπως ο βαθμός υπερστροφής και υποστροφής, η ταχύτητα των τροχών και οι ξαφνικές αλλαγές κατεύθυνσης. Με βάση αυτά τα δεδομένα, το σύστημα ESP υπολογίζει εάν το όχημα κινδυνεύει να ανατραπεί. Το σύστημα μπορεί επίσης να εξουδετερώσει την αναδίπλωση και την ολίσθηση φρενάροντας έναν ή περισσότερους τροχούς προκειμένου να αποκατασταθεί η ευστάθεια. Η Volvo είναι η μοναδική κατασκευάστρια φορτηγών στον κόσμο που προσφέρει ESP με τράκτορες αλλά και με σασί, με μονά ή πολλαπλά ρυμουλκούμενα