Τροχοί & TIR

Το Σημείωμα του Εκδότη

TRUCK FESTIVAL 2011 Eυχάριστη έκπληξη για τους αυτοκινητιστές και φίλους του φορτηγού στην Ελλάδα, απετέλεσε η αναγγελία διεξαγωγής του TRUCK FESTIVAL 2011 τον προσεχή Οκτώβρη και εκδηλώθηκε με δεκά
από Μανώλης Αγριμανάκης | Κυριακή 26/02/2012 - 22:27
Κοινοποίηση στα Social Media

TRUCK FESTIVAL 2011

Eυχάριστη έκπληξη για τους αυτοκινητιστές και φίλους του φορτηγού στην Ελλάδα, απετέλεσε η αναγγελία διεξαγωγής του TRUCK FESTIVAL 2011 τον προσεχή Οκτώβρη και εκδηλώθηκε με δεκάδες μηνύματα που λάβαμε και πλήθος τηλεφωνημάτων από αναγνώστες του περιοδικού. Η λέξη «επιτέλους» ακούστηκε απ όλους και δικαιολογημένα, αφού πέρασαν τρία σχεδόν χρόνια χωρίς την πραγματοποίηση της μεγάλης αυτής γιορτής του φορτηγού, όταν μάλιστα τα χρόνια αυτά ήταν δραματικά για τον Κλάδο, χρόνια που μόνο πίκρα προσέφεραν στους αυτοκινητιστές.

Aς γυρίσουμε λοιπόν σελίδα και με θετική ψυχολογία να πούμε ναι στο δικό μας ραντεβού τον Οκτώβρη, να συναντηθούμε όλοι στον Ασπρόπυργο, να διασκεδάσουμε, να χαρούμε τα φορτηγά, και να ενημερωθούμε για τα καινούργια προϊόντα που θα παρουσιαστούν στην έκθεση η οποία με τη σειρά της θα είναι από τις μεγαλύτερες που έχουν γίνει ποτέ στη χώρα μας, αν κρίνουμε από τα ονόματα των εκθετών που ήδη έχουν δηλώσει συμμετοχή. Στις σελίδες που ακολουθούν, παραθέτουμε ένα πλούσιο ενημερωτικό υλικό για τη φετινή οργάνωση, που ενδιαφέρει επισκέπτες και εκθέτες. Εδώ, θα ήθελα μόνο να σημειώσω, ότι το Truck Festival θα προσφέρει φέτος αυτό που όλοι έχουμε ανάγκη. Το αντάμωμα των αυτοκινητιστών της χώρας σε ένα ευχάριστο, και ενδιαφέρον περιβάλλον στο επίκεντρο του οποίου θα είναι το φορτηγό μας.

Καθολική απροθυμία

Στο ψυγείο παραμένει ο νόμος Ρέππα που εξακολουθεί να συναντά την καθολική απροθυμία των αυτοκινητιστών να προχωρήσουν στην ίδρυση εταιρειών, όπως άλλωστε και νέων επαγγελματιών οι οποίοι αρνούνται να μπουν στη διαδικασία αγοράς άδειας Δ.Χ. σύμφωνα με την χρονική αποτίμηση του εμπνευστή του νόμου, που ορίζει ότι από τον Ιούλιο του 2013 οι άδειες θα χορηγούνται ελεύθερα, μόνο με ένα τυπικό παράβολο υπέρ του δημοσίου.
Έτσι, το μόνο που πέτυχε, ο νόμος Ρέππα, ήταν αυτό που από την πρώτη στιγμή επεσήμανε το Τ&Τ, να απαξιώσει δηλαδή τις υπάρχουσες, παλιές άδειες, οι οποίες εξακολουθούν να μεταβιβάζονται αλλά σε πολύ χαμηλές τιμές και με τους ενδιαφερόμενους να αντιμετωπίζουν πλήθος γραφειοκρατικών προβλημάτων, αυτά που εισήγαγε ο νόμος 3887/2010.
Εννοείται, ότι η απροθυμία αγοράς νέων αδειών Δ.Χ. έχει να κάνει κυρίως με την τιμολόγησή τους και το χρονοδιάγραμμα που θέλει την 1η Ιουλίου του 2013 να μηδενίζεται αυτή η αξία και να καταβάλλεται μόνο μια μικρή εισφορά υπέρ του δημοσίου.
Αλήθεια, ποιόν περίμεναν να καταβάλει 70 ή 50 χιλιάδες ευρώ, όταν σε δύο χρόνια από τώρα, οι άδειες θα χορηγούνται δωρεάν; Και αυτό το ερώτημα το είχαμε θέσει μόλις δημοσιοποιήθηκε το σχέδιο του νόμου, όπως βέβαια είχαμε από τότε αναφερθεί και στον εμπαιγμό των αυτοκινητιστών στο θέμα της δήθεν παροχής κινήτρων για αντικατάσταση των φορτηγών και το γεγονός ότι αυτό εξακολουθεί να αναφέρεται στο νόμο, αποτελεί ατόπημα για τον συντάκτη του. Πρόσφατα μάλιστα, ανακοινώθηκε επίσημα ένα επιχειρηματικό πρόγραμμα χαμηλότοκων δανείων (δημοσιεύεται σε άλλη σελίδα), το οποίο εξαιρεί την αγορά ΦΔΧ φορτηγού, όπως άλλωστε το εξαίρεσε και ο πρόσφατος αναπτυξιακός νόμος του Χρυσοχοϊδη.

Η τελευταία ευκαιρία

Ωστόσο, το Τ&Τ επανέρχεται στο θέμα αυτό της επιδότησης για την αντικατάσταση των φορτηγών, δηλώνοντας για μια ακόμη φορά, ότι αυτή μπορεί να επιτευχθεί μέσω κονδυλίων περιβαλλοντικών προγραμμάτων.
Το θέμα το είχαμε θίξει με επανειλημμένα άρθρα μας, ιδιαίτερα κατά το πέρασμα από Euro 3 σε Euro 4 που λόγω αλλαγής τεχνολογίας μείωσης των εκπεμπόμενων ρύπων, το κόστος των φορτηγών αυξήθηκε και τότε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες (π.χ. Ιταλία, Ολλανδία κ.ά.) επιδότησαν «το κόστος αντικατάστασης κινητήρα», όπως τουλάχιστον τυπικά αναφέρθηκε, αφού στην πράξη λειτούργησε διαφορετικά, δηλαδή ο αυτοκινητιστής αντικαθιστούσε το φορτηγό με την υποχρέωση ή να καταστρέψει το προηγούμενο ή να το εξάγει σε Τρίτη χώρα. Και συνέβη έτσι, γιατί ο νέος κινητήρας, δεν θα μπορούσε να «καθίσει» στη θέση του παλιού κάτω από την ίδια καμπίνα.
Σήμερα, με το πέρασμα στη φάση Euro 6, έχουμε ακριβώς τα ίδια δεδομένα, δηλαδή οι νέοι κινητήρες είναι κατά πολύ ακριβότεροι από τους Euro 5 λόγω αλλαγής τεχνολογίας (ASR+EGR+φίλτρο) και με μεγαλύτερο όγκο που δεν κάθονται στον ίδιο χώρο.
Έτσι, το θέμα της χρηματοδότησης επανήλθε σχεδόν ταυτόχρονα με το λανσάρισμα των πρώτων φορτηγών και ήδη, έφτασε στο Τ&Τ η πρώτη επίσημη πληροφορία, σύμφωνα με την οποία «το υπουργείο Υποδομών και Περιβάλλοντος της Ολλανδίας, προγραμματίζει τη διάθεση ποσού μέχρι 36 εκατομμυρίων ευρώ για την επιδότηση φορτηγών Euro 6. Το σχέδιο θα αρχίσει να υλοποιείται αρχές του 2012, οπότε οι δικαιούχοι θα υποβάλλουν αίτηση με τα στοιχεία του αυτοκινήτου προκειμένου να λάβουν την χρηματοδότηση που θα τους αναλογεί».
Άλλωστε, και οι ίδιες οι αυτοκινητοβιομηχανίες που έχουν επενδύσει δεκάδες εκατομμυρίων ευρώ για την ανάπτυξη αυτών των τεχνολογιών, προσδοκούν ότι οι κυβερνήσεις των χωρών μελών της Ε.Ε. θα αποφασίσουν θετικά υπέρ της επιδότησης των νέων φορτηγών με Euro 6 κινητήρες και προς αυτή την κατεύθυνση ασκούνται ισχυρές πιέσεις προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τόσο από τον ACEA (Σύνδεσμο Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων), όσο και από τα «λόμπυ» των μεταφορών και του transport industry γενικότερα.
Ας ελπίσουμε ότι ανάλογη κινητικότητα θα επιδείξουν και οι συναρμόδιοι υπουργοί Υποδομών και Περιβάλλοντος, ιδιαίτερα μετά την άρνηση (αναμενόμενη πάντως) του υπουργού Ανάπτυξης να συμπεριλάβει τα φορτηγά στον αναπτυξιακό του νόμο. Ευχόμεθα και αναμένουμε...

Ελεύθερες οι άδειες ΦΙΧ βυτίων

Ελεύθερες είναι οι εταιρείες πετρελαιοειδών να βγάζουν ΦΙΧ βυτία για τις ανάγκες τους. Ήταν μια αναμενόμενη εξέλιξη αφού είχαν με το μέρος τους όλη την κοινοτική νομοθεσία. Στη νέα αυτή πραγματικότητα, καλούνται τα βυτιοφόρα ΦΔΧ να επιβάλουν τα δικά τους ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα και να καταδείξουν στην πράξη, ότι το ΦΙΧ είναι κατά κανόνα ασύμφορο αν συγκρίνουμε ΦΙΧ και ΦΔΧ από οικονομικής μόνο πλευράς. Αυτό όμως δεν αρκεί. Προέχει η παροχή σωστής υπηρεσίας σύμφωνα με τις προτάσεις του πελάτη. Έγκαιρες φορτώσεις, έγκαιρες παραδόσεις, συνέπεια και πάνω απ' όλα ασφάλεια. Αν οι αυτοκινητιστές ΦΔΧ βυτιοφόρων βελτιώσουν τις παρεχόμενες μεταφορικές τους υπηρεσίες, τότε το μεταφορικό έργο των καυσίμων θα παραμείνει σ' αυτούς και μάλιστα θα αυξηθεί.

Αυτόματο άνοιγμα επαγγελμάτων

Ανοίγουν περί τα 136 κλειστά επαγγέλματα και μάλιστα αυτόματα στις δύο του Ιούλη, ημέρα Σάββατο, όπως αναφέρθηκε αρμοδίως. Ανάμεσα σε αυτά και μια οικογένεια επαγγελμάτων που σχετίζονται με τις επιβατικές μεταφορές , όπως είναι οι Οδικοί Μεταφορείς επιβατών (διάβαζε τουριστικά λεωφορεία, ταξί), ενώ είναι άγνωστο το τι θα γίνει με τα ΚΤΕΛ για τα οποία ισχύει ένα συγκεκριμένο καθεστώς μέχρι το 2019, αλλά το οποίο θέλουν να προσβάλλουν και να ανατρέψουν οι ιδιοκτήτες των τουριστικών λεωφορείων. Δεν γνωρίζω τι σημαίνει αυτόματο άνοιγμα, υποθέτω με κάποιο νομοσχέδιο «σκούπα» για να ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις της Τρόικας και κατόπιν θα ξεκινήσει το κόψε - ράψε των εμπλεκομένων υπουργείων με την έκδοση αποφάσεων, εγκυκλίων κ.λ.π. σύμφωνα με τις γνωματεύσεις των ειδικών και τις υποδείξεις των συμβούλων που κατά δεκάδες περιστοιχίζουν τα υπουργικά, αλλά και τα πρωθυπουργικά γραφεία. Δεν θέλουμε να προκαταλάβουμε αποτελέσματα, όμως οι εμπειρίες μας κάνουν ιδιαίτερα επιφυλακτικούς ως προς το προσδοκώμενο αποτέλεσμα, που είναι να λειτουργήσει ελεύθερα ο ανταγωνισμός. Το θέμα για παράδειγμα των λεωφορείων απασχολεί περί τα τριάντα χρόνια τώρα τα συναρμόδια υπουργεία, χωρίς κανένας υπουργός να βρει λύση. Προφανώς τώρα την έχουν έτοιμη. Όπως έτοιμες είχαν και άλλες λύσεις για τα χρήματα που υπήρχαν, αλλά δεν ...φτούρησαν.

Στο ψυγείο και ο συνδικαλισμός

Στο ψυγείο όμως βρίσκεται και ο συνδικαλισμός που πλέον ουδέν προσφέρει στο φορτηγό παρά μόνο εισπράττει από αυτό, από την τσέπη του αυτοκινητιστή. Μέχρι πρότινος, η μόνιμη δικαιολογία των προέδρων, Σωματείων και Ομοσπονδιών, ήταν ότι δεν υπήρχαν λεφτά. Με τις μεθοδεύσεις που έγιναν, με τις αγορές των σημάτων και με το χαράτσι των βεβαιώσεων εισέρευσε χρήμα άφθονο στα ταμεία, αλλά η ανταποδοτικότητα προς τα μέλη ήταν μηδενική. Ούτε ένα σχέδιο επενδυτικό, ούτε μια ενέργεια για τον αυτοκινητιστή.
Το μόνο που έγινε ήταν να κορυφωθούν οι μεταξύ συνδικαλιστών, προέδρων νυν και πρώην, μελών Δ.Σ. και άλλων, κόντρες και αλληλοκατηγορίες για το κατάντημα του Κλάδου, αλλά και με αιχμές επί των διαχειριστικών θεμάτων κ.ά, Μαθαίνω μάλιστα, ότι η κόντρα που ξέσπασε δεν περιορίζεται στα της Πατησίων, αλλά επεκτάθηκε και στην Πειραιώς, όπου θα έχουμε ραγδαίες εξελίξεις...

«Μεγάλοι και μικροί»

Το μήνα που πέρασε, είχα την ευκαιρία να μιλήσω με αρκετούς μεταφορείς, φίλους και γνωστούς αυτοκινητιστές, για να αντιληφθώ ακόμη μια φορά τον αγώνα που δίνουν για επαγγελματική επιβίωση. Τα δρομολόγια κόπηκαν στη μέση, τα φορτηγά κάθονται τις μισές μέρες και, φυσικά, τα κόμιστρα έχουν φτάσει στο ναδίρ. Συχνά δεν καλύπτουν ούτε τα πετρέλαια και τα διόδια, ενώ το πρόβλημα γίνεται οξύτερο στις μεγάλες μεταφορικές που απασχολούν προσωπικό και οδηγούς. Χρειάστηκε μια κρίση για να ανατρέψει τη θεωρία που «συνιστά» τη δημιουργία μεγάλων εταιρειών, «γιατί οι μικροί θα χαθούν». Σήμερα, αν κάποιοι επιβιώνουν είναι οι «μικροί» οι αυτοκινητιστές με τα δύο αυτοκίνητα και τους ίδιους στο τιμόνι βοηθούμενοι από το γιο ή τον ανηψιό. Αντίθετα, οι «μεγάλοι» βρίσκονται αντιμέτωποι με αυξανόμενα χρέη, όπως άλλωστε αποκαλύπτουν οι δημοσιευόμενοι ισολογισμοί τους.
Το ίδιο συμβαίνει και με αρκετά άλλα επαγγέλματα, όπου η μεσαία οικογενειακή επιχείρηση εμφανίζει μεγαλύτερες αντοχές στην κρίση σε σχέση με τις πολυμετοχικές εταιρείες.
Βέβαια, το ζήτημα δεν είναι ποιος θα αντέξει της ύφεσης, της αδυναμίας επενδύσεων, της ανεργίας και του βάθους γενικότερα της κρίσης που μαστίζει τον τόπο χωρίς, προς το παρόν, κανένα φως στο βάθος. Το ζητούμενο είναι να κινηθεί η αγορά, το εμπόριο για να φορτώσει και το φορτηγό.

Σα δεν ντρέπονται...

Με 821 εφέσεις - αγωγές πρώην βουλευτές αυτής της χώρας, ζητούν αναδρομικά δεκάδες εκατομμύρια ευρώ με βάση τις αυξήσεις που έλαβαν οι δικαστικοί την περίοδο 2003-2008. Την αγανάκτηση του απλού μεροκαματιάρη, χαμηλοσυνταξιούχου και μισθωτού των 700 ευρώ μετέφεραν στη Βουλή εκπρόσωποι των μικρών κομμάτων και ζήτησαν να μάθουν τα ονόματα των βουλευτών που ζητούν τα αναδρομικά. Στη συνέχεια και σε χρόνο ρεκόρ(!) έρχεται η απάντηση του υπουργού Δικαιοσύνης, Χάρη Καστανίδη, ότι δεν είναι δυνατόν να γνωστοποιηθούν τα ονόματά τους λόγω «ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων».
Και φυσικά, ούτε ένας από αυτούς δεν είχε το σθένος να αποκαλυφθεί. Σα δεν ντρέπονται...


   Καλό δρόμο

Στο ίδιο τεύχος #278

Νέο Fiat Ducato
PreviousNext