Καιρός αίθριος με λίγα σύννεφα και αργότερα καταιγίδα
Eξαιρετική επιτυχία σημείωσε η διεθνής έκθεση επαγγελματικών αυτοκινήτων – ΙΑΑ που πριν λίγες μέρες πραγματοποιήθηκε στο Ανόβερο της Γερμανίας. Ο κόσμος όλος του Transport Industry ήταν εκεί. Συμμετείχαν 1904 εκθέτες από Ευρώπη, Αμερική και Ασία, οι οποίοι παρουσίασαν εκατοντάδες νέα προϊόντα. Χάρη στην άψογη οργάνωση, τα πολυτελή περίπτερα και τους χιλιάδες των επισκεπτών, όλα φάνταζαν λαμπρά και συναρπαστικά. Αυτή ήταν η εικόνα. Μιλήσαμε όμως με αρκετά κορυφαία στελέχη των μεγαλύτερων αυτοκινητοβιομηχανιών, οι οποίοι δεν έκρυβαν μια ανησυχία «με όσα συμβαίνουν στο Νότο», όπως χαρακτηριστικά ειπώθηκε. Η κατάσταση που επικρατεί στην Ισπανία, την Πορτογαλία, Ιταλία και Ελλάδα σε συνδυασμό με τα επίσημα στοιχεία των πωλήσεων σ΄ αυτές τις χώρες, είναι τα πρώτα σύννεφα που τώρα πλανώνται πάνω από την κεντρική και δυτική Ευρώπη. Σύννεφα που γίνονται πιο βαριά για όσους γνωρίζουν από …καιρικά φαινόμενα και εννοούμε φυσικά αυτούς που βρίσκονται στα κέντρα λήψης των τελευταίων πληροφοριών. Οι οποίες πληροφορίες αναφέρουν επισήμως σημαντική πτώση πωλήσεων επαγγελματικών αυτοκινήτων στις μεγαλύτερες αγορές της Ευρώπης, όπως της Γερμανίας, της Γαλλίας, του Βελγίου, της Ολλανδίας κ.α. τα στατιστικά των οποίων θα δημοσιοποιηθούν προς το τέλος του χρόνου και θα αναφέρουν πτώση – 4% για τα πάνω από 6 τόνους. Το κλίμα μάλιστα, επιδεινώνεται με τις συζητήσεις και τις μελέτες που γίνονται με αντικείμενο τα εργοστάσια, ποια δηλαδή θα συνεχίσουν την παραγωγή τους, ποια θα μειώσουν βάρδιες απολύοντας προσωπικό και ποια θα κλείσουν τελείως προκειμένου να αντιμετωπίσουν την επερχόμενη καταιγίδα.
Αγωνία για τα Euro 6
Για πρώτη φορά το πέρασμα στο επόμενο αντιρρυπαντικό επίπεδο, στην προκειμένη περίπτωση στο Euro 6, οι πωλήσεις θα «καθίσουν». Μετά από επενδύσεις πολλών δις για την έρευνα, ανάπτυξη και λανσάρισμα των Euro 6 αυτοκινήτων, οι εκτιμήσεις των στελεχών είναι απαισιόδοξες και αναφέρουν ότι η συγκεκριμένη κατηγορία στον επόμενο χρόνο, το 2013, δεν θα καλύπτει ούτε το 20% των ταξινομήσεων στην Ευρώπη. Βασικές αιτίες, όπως μας ανέλυσαν υψηλόβαθμα στελέχη, είναι η απροθυμία των κυβερνήσεων για θεσμοθέτηση ελκυστικών κινήτρων, είτε με μια αξιόλογη πριμοδότηση της αγοράς του Euro 6 αυτοκινήτου, είτε με δραστική μείωση των διοδίων και των άλλων φόρων. Από την άλλη πλευρά, οι ίδιοι οι πελάτες, είτε εξαιτίας της κρίσης, είτε λόγω της ακριβότερης τιμής των Euro 6, κρατούν στάση αναμονής, αναβάλλοντας τις αντικαταστάσεις των αυτοκινήτων τους. Αυτή η εξέλιξη φαίνεται πάντως να δικαιώνει τις μάρκες εκείνες που δεν βιάστηκαν να λανσάρουν τα Euro 6 προϊόντα τους.
Όταν μιλούν οι αριθμοί
Για την ίδια, πάντως, την έκθεση ΙΑΑ, η επιτυχία της ήταν μεγάλη, όπως αναφέραμε παραπάνω. Μετά τους Γερμανούς που είχαν φυσικά τα περισσότερα περίπτερα, οι συμμετοχές παρουσιάζουν ενδιαφέρον: Δεύτερη η Κίνα με 152 συμμετοχές και Τρίτη η Τουρκία με 135 συμμετοχές περισσότερες και από την Ιταλία με 134. Ολλανδοί, Ισπανοί, Βέλγοι, Ινδοί κ.α. ακολουθούσαν με αρκετές συμμετοχές. Ελληνική συμμετοχή, δεν συναντήσαμε πουθενά. Αλλά επειδή η έκθεση είναι θα λέγαμε αχανής, σκεφτήκαμε μήπως ξέφυγε της προσοχής μας κάποιο ελληνικό, έστω και μικρό, περίπτερο. Για το λόγο αυτό ανατρέξαμε στον κατάλογο της έκθεσης. Πουθενά δεν εμφανίζονταν ελληνική συμμετοχή. Κρίμα…
Σάρωση 240.000 τ.μ.
Ανύπαρκτη ήταν και η παρουσία του ελληνικού τύπου στην ΙΑΑ, το διήμερο των press Days και μιλάμε για την έκθεση η οποία για το χώρο του επαγγελματικού αυτοκινήτου αναγνωρίζεται ως το κορυφαίο γεγονός της διετίας, μια και πραγματοποιείται τα ζυγά χρόνια.. Μόνο το περιοδικό ΤΡΟΧΟΙ & TIR ήταν εκεί με τα δύο από τα βασικά του στελέχη, τον Μανώλη Αγριμανάκη και τον Βασίλη Δαραμούσκα, οι οποίοι, όχι μόνο σάρωσαν την έκθεση -240.000 τετραγωνικά μέτρα- αλλά παραβρέθηκαν στις σημαντικότερες συνεντεύξεις και ακόμη πέτυχαν να εξασφαλίσουν σημαντικές και αποκλειστικές για το ΤΡΟΧΟΙ & TIR δηλώσεις, ώστε οι αναγνώστες μας να έχουν μια σωστή και υπεύθυνη ενημέρωση για το παρόν, αλλά και για το μέλλον των Μεταφορών και των Επαγγελματικών Αυτοκινήτων.
Με την ευκαιρία να σημειώσουμε, ότι λόγω του τεράστιου όγκου του ρεπορτάζ, στο τεύχος αυτό δημοσιεύουμε τα εκθέματα των περιπτέρων των φορτηγών, των ελαφρών επαγγελματικών και των λεωφορείων, ενώ στο επόμενο τεύχος θα συνεχίσουμε με τα ανταλλακτικά, τα συστήματα τηλεματικής κ.α. Στο μεταξύ, επιλεγμένες φωτογραφίες και κείμενα θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα του περιοδικού μας www.troxoikaitir.gr
Ο Παύλος «χτύπησε» δυνατά!
Στις ίδιες αυτές μέρες, το τρίτο στέλεχος της συντακτικής μας ομάδας, ο Παύλος Μαυρομύτης, κυνηγούσε με το φωτογραφικό του φακό κάπου μεταξύ Στουτγκάρδης και Μονάχου ένα καμουφλαρισμένο φορτηγό, το οποίο χάρη στη εμπειρία του, αναγνώρισε ότι πρόκειται για το επερχόμενο – ίσως το 2013 – νέο Αtego. Kατάφερε, αν και το συνάντησε κινούμενο στο αντίθετο ρεύμα του αυτοκινητόδρομου, να το φωτογραφίσει με επιτυχία, να το «χτυπήσει» δυνατά, όπως λέγεται στη γλώσσα των φωτογράφων και να είναι ο πρώτος συντάκτης που δημοσιοποίησε στο ίντερνετ αποκλειστικές κατασκοπευτικές φωτό που έκαναν τον γύρο του κόσμου με το logo του περιοδικού ΤΡΟΧΟΙ & TIR, εκτοξεύοντας στα ύψη την επισκεψιμότητα του www.troxoikaitir.gr.
Θέλει και τις άδειες διέλευσης τρίτων χωρών
Μετά από ένα χρόνο η Ο.Φ.Α.Ε. απευθύνεται πάλι στα υπ. Οικονομικών και Μεταφορών μήπως οι νέοι αρμόδιοι υπουργοί και υφυπουργοί εγκρίνουν τα αίτηματά της να αναλάβει τη χορήγηση των αδειών διέλευσης φορτηγών προς τρίτες χώρες. Αυτή τη φορά μάλιστα ζητάει και από τους συναρμόδιους για τη λειτουργία του καθεστώτος των ΤΙR διεθνών Οργανισμών να ασκήσουν πιέσεις προς την ελληνική κυβέρνηση να παραιτηθεί από τη διαχείριση των TIR προκειμένου να την αναλάβει η Ο.Φ.Α.Ε. , ενώ παράλληλα, αφήνει αιχμές σε βάρος των τελωνειακών των συνοριακών διελεύσεων ότι αυτοί ευθύνονται για τεχνητή έλλειψη αδειών. Δεν θα σχολιάσουμε τα όσα αναφέρει η Ομοσπονδία για να πετύχει το στόχο της, που βέβαια δεν είναι άλλος από τη διαχείριση των δελτίων και των αδειών διέλευσης χωρίς τον κρατικό έλεγχο. Αυτό όμως που μπορεί να κάνει το υπουργείο Οικονομικών με αφορμή μάλιστα το αίτημα του κ. Κενανίδη είναι να διατάξει διαχειριστικό έλεγχο των δύο τελευταίων ετών, κυρίως στο σκέλος των εξόδων της Ομοσπονδίας για να διαπιστώσει – εκτός των άλλων – πως ένα πολυπρόσωπο και πολυέξοδο συνδικαλιστικό όργανο συντηρείται από τα έσοδα του TIR, ποιες είναι οι επιπτώσεις από τη μη τήρηση του προβλεπόμενου αποθεματικού, τη μη κάλυψη των εγγυήσεων για σημαντικές παραβάσεις φορτηγών εντός της Ελληνικής Επικράτειας κ.α. Και στο σημείο αυτό να επαναλάβουμε και να υπενθυμίσουμε στους επικεφαλής του υπουργείου Οικονομικών, ότι με βάση τον κανονισμό της ΙRU, η διαχείριση των δελτίων TIR πρέπει να είναι ανεξάρτητη και δεν μπορεί να είναι κοινή (αχταρμάς) με τα οικονομικά ενός συνδικαλιστικού οργάνου. Αν λοιπόν, το πόρισμα των επιθεωρητών κρίνει ότι τα διαχειριστικά πεπραγμένα της Ο.Φ.Α.Ε. δεν συνιστούν φορολογικές ή άλλες παραβάσεις, ας εξεταστεί το αίτημα της Ομοσπονδίας κατ΄ αρχήν ως προς τη νομιμότητά του, την ορθότητα και την βιωσιμότητά του. Νομίζω ότι θα συμφωνείτε μαζί μου κύριε Κενανίδη. Δεν είναι έτσι;
Συνεργείο «μαϊμού»
Ανάμεσα στα «μαργαριτάρια» του μήνα, ξεχωρίζει και η αποκάλυψη συνεργείου «μαϊμού», το οποίο, όχι μόνο λειτουργούσε με πλαστή άδεια ίδρυσης και λειτουργίας, αλλά εμφανίζονταν και ως εξουσιοδοτημένο για την τοποθέτηση ABS. Το συγκεκριμένο συνεργείο, το οποίο σύμφωνα με τις πληροφορίες του ΤΤ, υπάγεται στην Περιφέρεια Μαγνησίας και Σποράδων με υπεύθυνο τον Α.Λ. έχει εκδώσει δεκάδες Βεβαιώσεις Καλής Τοποθέτησης (ΒΚΤ), καθώς και Βεβαιώσεις Καλής Λειτουργίας (ΒΚΛ) του συστήματος αντιεμπλοκής των τροχών το οποίο τοποθετούσε (;) εκ των υστέρων σε φορτηγά που εκ κατασκευής δεν το είχαν, αλλά ήταν υποχρεωμένα να το τοποθετήσουν (διαφορετικά δεν μεταβιβάζονταν). Γίνεται αντιληπτό σε τι κινδύνους έβαζε τους οδηγούς ο άνθρωπος αυτός και σε τι περιπέτειες τους ιδιοκτήτες των φορτηγών (κατόχων των πλαστών βεβαιώσεων του Α.Λ.), οι οποίοι τώρα θα πρέπει να ξαναπάνε σε άλλο συνεργείο το φορτηγό τους, να πάρουν βεβαιώσεις (όχι σίγουρα) και να τις επανυποβάλλουν στην υπηρεσία τεχνικού ελέγχου που υπάγονται, ενώ για την εξαπάτησή τους, την έκθεσή τους στο κίνδυνο και την οικονομική ζημιά που υπέστησαν θα πρέπει να τρέχουν στους δικηγόρους τους.
Αν και περιπτώσεις σαν την παραπάνω αποτελούν την εξαίρεση στον Κλάδο των συνεργείων δεν παύει ο κύριος Α.Λ. με την παράνομη δραστηριότητά του και κυρίως με την αποκάλυψή μας (το έχουμε υποχρέωση απέναντι στους αναγνώστες μας), να ωθεί τους ιδιοκτήτες των φορτηγών στα εξουσιοδοτημένα συνεργεία σε βάρος των μη.
Υπάρχει λόγος που το κάνουν;
Μιλώντας με έμπειρο μηχανικό για τα ακινητοποιημένα λόγω έλλειψης ανταλλακτικών λεωφορεία της Αθήνας, μου είπε ότι μήνες τώρα γίνονται διάφοροι κανιβαλισμοί σε μια προσπάθεια να σταθεροποιηθεί η διαθεσιμότητα των οχημάτων. «Λεφτά για προμήθειες δεν υπάρχουν. Από λεωφορεία που δεν επισκευάζονται λόγω βαρύτερων ζημιών παίρνουμε εξαρτήματα που καλύπτουν τις ανάγκες άλλων οχημάτων προκειμένου αυτά να βγούν στη κυκλοφορία», μου εξήγησε.
Στην ερώτησή μου ποιες είναι οι «βαριές» ζημιές μου απάντησε ότι, ορισμένες, έχουν να κάνουν με τα σασμάν «εξαιτίας κακής χρήσης» και μου ανέφερε σαν παράδειγμα, ότι ορισμένοι οδηγοί που δουλεύουν τη γραμμή Χ95 του αεροδρομίου, πατάνε το κουμπί του Ν ενώ το αυτοκίνητο τρέχει στην Αττική οδό. Πραγματικά, γυρίζοντας ένα βράδυ από ταξίδι, πήρα, λίγο μετά τα μεσάνυχτα, το Χ95 για Αθήνα και καθισμένος μπροστά στο πρώτο κάθισμα, πρόσεξα τον οδηγό που πάτησε το κουμπί του Ν ενώ το λεωφορείο έτρεχε με φουλ ταχύτητα.. Συνέβη περί τα 400 μέτρα πριν βγεί στον παράδρομο για να κάνει στάση στο Holiday Inn. Άφησε λοιπόν το λεωφορείο να ρολάρει για τα υπόλοιπα 400 μέτρα της Αττικής οδού και για τα 100 περίπου μέτρα της ανηφόρας του παράδρομου μέχρι που σταμάτησε στη διασταύρωση. Εκεί πάτησε το D και ξεκίνησε πάλι. Αλήθεια γιατί το έκανε; Κάποιος νομίζω θά ’πρεπε να του μιλήσει. Να του εξηγήσει ότι προκαλεί πρόωρη φθορά στο σασμάν, ότι δεν κερδίζει απολύτως τίποτα σε καύσιμο και ό,τι ρολάροντας οδηγεί ένα «άοπλο» όχημα με ότι αυτό συνεπάγεται στον τομέα της ασφάλειας. Εκτός κι αν υπάρχει κάποιος άλλος ιδιαίτερος τεχνικός λόγος που το κάνουν και δεν τον γνωρίζω. Θα ήθελα όμως να τον ακούσω…
Ενεχειροδανειστές αυτοκινήτων με επιτόκιο έως 150%
Όσο μεγάλη και κρίσιμη είναι η ανάγκη που μπορεί να βρίσκονται κάποιοι από μας, δεν θα πρέπει να μας οδηγήσει στην πόρτα των πολυδιαφημιζόμενων ενεχυροδανειστηρίων αυτοκινήτων. Γιατί, όποιος περάσει αυτή την πόρτα τον περιμένουν τα όσα εξοργιστικά αποκάλυψε ο Συνήγορος του Καταναλωτή, τα οποία προώθησε στο Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος, στην Αρχή για το ξέπλυμα του βρόμικου χρήματος και στη Δικαιοσύνη. Ενώ λοιπόν οι ενεχυροδανειστές σου λένε φέρε το αυτοκίνητό σου και αμέσως σου δίνουμε δάνειο ίσο με τη μισή του αξία και με ένα «λογικό» επιτόκιο, στην πραγματικότητα το επιτόκιο φτάνει μέχρι και το 150% . Γιατί από τη στιγμή που ο ιδιοκτήτης του φορτηγού αφήνει το φορτηγό του παίρνοντας το μισό της αξίας του (ούτε το 1/3 στην πραγματικότητα), αρχίζει εντόκως να χρεώνεται όχι μόνο για τα χρήματα που πήρε, αλλά και για μεικτή ασφάλιση και για 24ωρη στάθμευση και φύλαξη του οχήματος για όσο χρόνο μείνει στη μάντρα του ενεχυροδανειστή. Ακόμη πιο εξωφρενικό όμως είναι κατά τη γνώμη μας ο τρόπος με τον οποίο αυτοί οι κύριοι αδειοδοτούνται και εμφανίζονται ως τα νόμιμα ποιούντες. Τι χρειάζονται για την άδεια τους; Μια αίτηση στο αστυνομικό τμήμα της περιοχής τους και προσκόμιση λευκού ποινικού μητρώου, το οποίο όμως μπορούν να μην το προσκομίσουν και να το αντικαταστήσουν με υπεύθυνη δήλωση!!
Μήπως, αλήθεια θυμάστε τι χαρτιά, τι εγγυήσεις, τι πιστοποιητικά και βεβαιώσεις χρειάζονται για μια άδεια μεταφορέα;
Και το δρομολόγιο θέλει το χρόνο του
Ο οδηγός της νταλίκας με τον οποίο συζητούσα το θέμα της οικονομικής οδήγησης, με έκοψε λίγο απότομα. «Αυτά δεν γίνονται στο δρόμο», μου είπε. «Όταν έχω στο κινητό το αφεντικό να με ρωτάει συνέχεια πού βρίσκομαι και αν θα προλάβω να φορτώσω, εγώ τι να κάνω; Το πόδι δεν το αφήνω από το γκάζι».
Φράσεις σαν αυτές τις έχω ακούσει πολλές φορές και δεν τις αμφισβητώ. Ακόμη και ιδιοκτήτες – οδηγοί συνηθίζουν να λένε, ότι στον καθημερινό αγώνα του φορτηγού για επιβίωση, άλλοτε τρέχουν να προλάβουν τη ράμπα του εργοστασίου για να φορτώσουν και άλλοτε πάλι τρέχουν για να παραδώσουν το φορτίο στον έμπορα που το περιμένει. Αυτή είναι η μια πλευρά. Η άλλη πλευρά λέει ότι αν πηγαίνεις συνέχεια γκαζωμένος, το λιγοστό κόμιστρο που θα εισπράξεις δεν θα φτάσει ποτέ στην τσέπη σου, γιατί θα το έχει ρουφήξει το ρεζερβουάρ.
Επιλογή του καθενός είναι πώς θα οδηγήσει και με τι κόστος θα βγάλει το ταξίδι. Πρέπει όμως να γνωρίζει ότι και το δρομολόγιο θέλει το χρόνο του για να βγει οικονομικό. Οι «κουτόφραγκοι» της Ολλανδίας, της Γερμανίας, του Βελγίου και άλλων χωρών έχουν αρχίσει – αρκετό καιρό τώρα – να ζητούν τα φορτηγά που αγοράζουν να έχουν κατεβασμένο τον κόφτη στα 80 και στα 75 (μαζί με το αβάντζο). Και πλέον οι οδηγοί εκεί ελέγχονται για την κίνησή τους περισσότερο από το αφεντικό, παρά από τον τροχονόμο στο δρόμο.
Truck Festival
Το ραντεβού μας στον Ασπρόπυργο αναβάλλεται για την ερχόμενη χρονιά. Μια χρονιά που ευχόμαστε να είναι για όλους μας καλύτερη. Για φέτος, παρά τη θερμή ανταπόκριση αυτοκινητιστών και εκθετών στο κάλεσμά μας για συμμετοχή στη μεγάλη γιορτή του φορτηγού και τις προσπάθειές μας για την πραγματοποίησή της μέχρι και την τελευταία στιγμή, η οικονομική, πολιτική και κοινωνική αβεβαιότητα μάς οδήγησε στην αναβολή της διεξαγωγής της, κρίνοντας ότι δεν θα είχε την προσδοκώμενη επιτυχία. Ελπίζουμε να σας δούμε σύντομα από κοντά.
Καλό δρόμο νά ’χετε