Τροχοί & TIR

Καλλονή - Πλωμάρι με Arocs

«Η αγορά έγινε μετά από εμπειρία αρκετών ετών καθώς δουλεύω σε ανατρεπόμενα φορτηγά από το 1992 και έχω στην κατοχή μου δύο Δ.Χ. Παράλληλα, έχω σπουδάσει μηχανικός αυτοκινήτων και έχω γνώσεις στους
από Παύλος Μαυρομύτης | Σάββατο 01/08/2015 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

«Η αγορά έγινε μετά από εμπειρία αρκετών ετών καθώς δουλεύω σε ανατρεπόμενα φορτηγά από το 1992 και έχω στην κατοχή μου δύο Δ.Χ. Παράλληλα, έχω σπουδάσει μηχανικός αυτοκινήτων και έχω γνώσεις στους κινητήρες των οχημάτων. Με την εμπειρία αυτή και γνωρίζοντας ποιο όχημα εξυπηρετεί τις ανάγκες της δουλειάς μου ξεκίνησα την έρευνα αγοράς. Σε πρώτη φάση έψαχνα για μεταχειρισμένο φορτηγό, κυρίως για οικονομικούς λόγους. Ωστόσο, τα οφέλη ενός καινούργιου οχήματος είναι σημαντικά και η απόσβεση γίνεται σε σύντομο χρονικό διάστημα και έτσι αποφάσισα να στραφώ στην επιλογή του καινούργιου.

Τον Μάιο του 2014 μου δόθηκε η ευκαιρία να δω χωματουργικά αυτοκίνητα και να μιλήσω με πωλητές αντιπροσωπειών, στην έκθεση TRANSPORT SHOW που πραγματοποίησε το περιοδικό σας στο M.E.C Παιανίας. Με ενημέρωσαν γύρω από τις τεχνικές προδιαγραφές των ανατρεπόμενων και διαπίστωσα ότι αυτό που ταίριαζε περισσότερο για τη δουλειά μου ήταν το Arocs. Στην πορεία ανέπτυξα φιλικές σχέσεις με τον πωλητή της Mercedes-Benz Ελλάς στη Βόρεια Ελλάδα, Νίκο Παπαθανασίου, που εκτιμώ ιδιαιτέρως και ο οποίος μου έκανε λεπτομερή παρουσίαση του αυτοκινήτου και έτσι προχώρησα στην αγορά. Επένδυσα σε καινούργιο φορτηγό σε μια δύσκολη οικονομική περίοδο, αν και στην παρούσα φάση οι δουλειές έχουν ανοίξει στο νησί», ήταν τα πρώτα λόγια του Γιάννη κατά τη συνάντησή μας στη Μυτιλήνη.

Αποδοτικό και οικονομικό

Κατευθυνόμενοι προς το χώρο φόρτωσης σε λατομείο της Καλλονής, ο Γιάννης μας μιλά για το όχημά του: «Το τετραξονικό ακόμη και όταν είναι άδειο πατάει σταθερά στο δρόμο, χωρίς αναπηδήσεις στο πίσω μέρος. Είναι ξεκούραστο με καλή καβάλα. Προς το παρόν το συγκρίνω με το παλαιότερο όχημα Mercedes-Benz που είχα (3538) και παρατηρώ πως το Arocs είναι πιο οικονομικό σε κάθε δρομολόγιο και με αυξημένες επιδόσεις στον κινητήρα. Το κέρδος από τη μείωση της κατανάλωσης φάνηκε από τα πρώτα δρομολόγια και όσο βελτιώνομαι στο χειρισμό και στην οδήγησή του διαπιστώνω πως έχει σημάδια περαιτέρω βελτίωσης, αρκεί να το οδηγείς με το στροφόμετρο πάντα στην πράσινη-οικονομική ζώνη. Το ζητούμενο στη δουλειά μας είναι η οικονομία στα καύσιμα καθώς από εκεί μπορούμε να εξοικονομήσουμε περισσότερα χρήματα.

Η ιδανική ιπποδύναμη για ανατρεπόμενα αυτοκίνητα θεωρώ ότι, είναι αυτή στους 450 ίππους, καθώς οι λιγότεροι σίγουρα δεν θα έχουν την ίδια απόδοση ενώ οι περισσότεροι πιστεύω πως είναι υπερβολικοί για τις διαδρομές και τα φορτία που δουλεύουμε.

Ο κινητήρας έχει άμεση απόκριση και ειδικά στις ανηφόρες δεν με προβληματίζει καθόλου. Ακόμη και αν πέσουν οι στροφές του κινητήρα χαμηλά, με το πάτημα του γκαζιού δεν υπάρχει περίπτωση να ”κρεμάσει”. Στις μεγάλες ανηφόρες του νησιού, εκεί που μπορώ να ελέγχω την ταχύτητα κίνησης, ανεβαίνει με περισσότερα χιλιόμετρα απ' ότι πίστευα πως θα κινείται. Η μηχανή είναι “σφιχτή” καθώς του έχω κάνει λίγα χιλιόμετρα, ωστόσο με την πάροδο του χρόνου πιστεύω πως θα μειωθεί παραπάνω. Ο κινητήρας του είναι εξακύλινδρος μονομπλόκ και στο μόνο που υστερεί σε σχέση με έναν V κινητήρα είναι κατά την εκκίνηση, καθώς ξεκινά λίγο πιο αργά».

Επιλογή κιβωτίου

Η τάση των κατασκευαστών είναι η τοποθέτηση σύγχρονων αυτοματοποιημένων κιβωτίων με γνώμονα την οικονομία και την ευκολία του οδηγού την ώρα του δρομολογίου. Ωστόσο, αρκετά χρόνια μετά το λανσάρισμα του συγκεκριμένου κιβωτίου από τις εταιρείες, πολλοί επαγγελματίες χωματουργοί εξακολουθούν να επιλέγουν μηχανικό κιβώτιο με κύριο επιχείρημα τον καλύτερο χειρισμό του. Επάνω σε αυτό ο Γιάννης τοποθετήθηκε λέγοντας: «Το αυτόματο κιβώτιο είναι σαφώς πιο ξεκούραστο σε σχέση με το μηχανικό, ωστόσο θεωρώ ότι υστερεί στο εξής: Με τη χρήση του συμπλέκτη επιτυγχάνουμε καλύτερο χειρισμό του οχήματος στο σταμάτα/ξεκίνα, ενώ με το αυτοματοποιημένο κιβώτιο οι κινήσεις είναι πιο απότομες. Ιδιαίτερα σε σημεία περιορισμένου χώρου το μηχανικό κιβώτιο είναι πιο ακριβές στο χειρισμό του». Εκείνη τη στιγμή κινούμασταν σε ανηφορικό σημείο, με 33 τόνους μικτό φορτίο και ο Γιάννης μας διευκρίνισε: «Μπροστά μας βλέπετε μια μεγάλη ανηφόρα στην οποία ανεβαίνω με 6η σχέση στο κιβώτιο, στα μισά της γίνεται πιο ομαλή, που «σηκώνει» την 7η, αλλά κατευθείαν γίνεται απότομη η ανηφόρα όπου θα ρίξει πάλι την 6η. Εγώ με τη χρήση του μηχανικού κιβωτίου θα αποφύγω την περιττή αλλαγή την οποία θα κάνει το αυτοματοποιημένο κιβώτιο. Αυτό συμβαίνει σε όλες τις ανηφόρες του νησιού, καθώς εγώ οδηγώ πιο προνοητικά. Τέλος, ένας βασικός λόγος που δεν επέλεξα αυτοματοποιημένο κιβώτιο είναι η απουσία εξουσιοδοτημένου συνεργείου στο νησί μας, οπότε για οποιαδήποτε βλάβη σε αυτό έπρεπε να πάω στην Αθήνα. Αναλογιστείτε όμως τι χάσιμο θα έχω σε χρόνο και χρήμα σε μια τέτοια περίπτωση».

Επιλογή καμπίνας

Ως επί το πλείστον, οι ιδιοκτήτες ανατρεπόμενων φορτηγών, ιδιαίτερα βέβαια οι εταιρείες, επιλέγουν καμπίνα ημέρας με περιορισμένες και συμπαγείς διαστάσεις, ιδανική για λατομεία και για οδηγούς που ολοκληρώνουν την εργασία τους κατά τη διάρκεια της ημέρας. Ωστόσο, ο Γιάννης επέλεξε την M Classic Space καμπίνα με πλάτος 2,3 μέτρα και τούνελ κινητήρα 170 χιλιοστά, η οποία διαθέτει αναδιπλούμενο κρεβάτι. «Παρήγγειλα καμπίνα με κρεβάτι γιατί τυχαίνει να μεταφέρω ζωοτροφές σε διάφορα απομακρυσμένα μέρη του νησιού και πρέπει να κάνω διανυκτέρευση. Το κρεβάτι ανοίγει εύκολα, ασφαλίζει με δύο τεντωτήρες, και έχει μεγάλες διαστάσεις. Στο κάθισμα δεν μπορείς να ξεκουραστείς, οπότε προτίμησα τη συγκεκριμένη καμπίνα η οποία θεωρώ ότι έχει και καλύτερη αξία μεταπώλησης. Οι εσωτερικοί χώροι είναι ικανοποιητικοί, με διαθέσιμο χώρο για τα χαρτιά δίπλα από το κάθισμα και επάνω από το παρμπρίζ. Τα υπόλοιπα αντικείμενά μου, π.χ. σάκο και φαγητά, τα τοποθετώ στα ντουλάπια κάτω από το κρεβάτι. Αυτό που εκτιμώ στο Arocs είναι η καλή ορατότητα που έχω, καθώς και ο εργονομικός χώρος οδήγησης. Εξωτερικά μου αρέσει η σχεδίαση του Arocs και έχει κάποιες λεπτομέρειες που είναι ιδιαίτερα χρήσιμες για τα λατομεία και τα εργοτάξια. Για παράδειγμα η ατσάλινη ποδιά προστατεύει από χτυπήματα σε πέτρες, όπως και τα καλύμματα των εξωτερικών καθρεφτών με ανάγλυφες ραβδώσεις, τα οποία επίσης το προφυλάσσουν από ζημιές.

Τέλος, απαραίτητο εργαλείο για όλα τα ανατρεπόμενα είναι το πλαϊνό σκαλοπάτι δίπλα από την πλευρά του οδηγού και η χειρολαβή, για τον ασφαλή έλεγχο της καρότσας.

Φόρτωμα στο λατομείο

Πλησιάζοντας στο χώρο φόρτωσης και κάνοντας τις απαραίτητες μανούβρες για να μπει το τετραξονικό παράλληλα στο υλικό και κοντά στο φορτωτή, ο Γιάννης μας επεσήμανε: «Το τιμόνι έχει ηλεκτρονική υποβοήθηση και στρίβει πολύ καλά. Με βοηθάει στους ελιγμούς σε στενούς δρόμους, όπως επίσης σε περιορισμένους χώρους στο φόρτωμα/ξεφόρτωμα. Οι καθρέφτες βοηθούν σημαντικά για να έχω καλύτερο οπτικό έλεγχο γύρω από το αυτοκίνητο».

Μετά το τέλος του φορτώματος όλα τα οχήματα ζυγίζονται υποχρεωτικά για να ξεκινήσει κατόπιν το δρομολόγιό τους. «Αν φορτωθεί κατά λάθος υπέρβαρο στο αυτοκίνητο, το αδειάζουμε μέχρι να έχουμε το νόμιμο επιτρεπτό φορτίο. Υπέρβαρο φορτίο δεν βάζουμε ποτέ και το κυριότερο δεν συμφέρει σε κανέναν. Όλοι οι οδηγοί υποχρεούμαστε να σκεπάζουμε την καρότσα μας για να μην έχουμε απώλεια υλικού κατά την πορεία, γεγονός που θα έθετε σε κίνδυνο τα αυτοκίνητα που ακολουθούν».

Βγαίνοντας από το χωματόδρομο του λατομείου, ο Γιάννης επαινεί την ανάρτηση του οχήματος. «Το αυτοκίνητο έχει μαλακή ανάρτηση και απορροφά όλους τους κραδασμούς. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τη δική μας δουλειά καθώς καθημερινά δεχόμαστε πολλές καταπονήσεις, εξαιτίας των χωματόδρομων που κινούμαστε».

Στο δρόμο προς το Πλωμάρι

Σε μια διαδρομή γεμάτη αναβάσεις-καταβάσεις, το Arocs αποδεικνύει πως πρόκειται για ένα «πολιτισμένο» όχημα σε on road καταστάσεις. Συγκεντρώνει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά για ξεκούραστο ταξίδι, με καλή ηχομόνωση, άμεση απόκριση του κινητήρα και εργονομικό περιβάλλον. Η άποψή μας συμφωνεί με αυτή του Γιάννη πως ο κινητήρας είναι ιδιαίτερα αποδοτικός και αυτό φαίνεται από τις πρώτες κιόλας ανηφόρες όπου κατάφερνε να ανεβαίνει με αρκετά χιλιόμετρα. «Στη συγκεκριμένη διαδρομή κερδίζω σε χρόνο με το Arocs, γιατί ανεβαίνω με υψηλή ταχύτητα συγκριτικά με το προηγούμενο όχημά μου. Με αυτό προλαβαίνω πιο άνετα να κάνω και τέταρτο δρομολόγιο, ενώ με το προηγούμενο ήταν πιο δύσκολα και σαφώς πιο πιεσμένα».

Οικονομία και στην κάθοδο

«Για τα καινούργια Mercedes-Benz είχα ακούσει από συναδέλφους ότι έχουν δυνατό σύστημα πέδησης και πλέον αυτό το επιβεβαιώνω και εγώ με το δικό μου Arocs. Το retarder είναι άκρως αποτελεσματικό, διατηρώντας κρύα τα φρένα καθώς έχω περιορίσει τη χρήση τους. Στις μεγάλες καταβάσεις προς το Πλωμάρι χρησιμοποιώ μόνο το retarder ενώ με το προηγούμενο τετραξονικό μου «τσιμπούσα» το φρένο και κατέβαινα πιο αργά, με λιγότερα χιλιόμετρα. Με το Arocs κερδίζω σε χρόνο καθώς κινούμαι πιο γρήγορα τόσο στις ανηφόρες όσο και στις κατηφόρες.

Τελειώνοντας και το τελευταίο δρομολόγιο παρέα με τον Γιάννη και πριν παρκάρει το όχημά του μας τονίζει: «Το Arocs είναι το πλέον βελτιωμένο όχημα της Mercedes-Benz για χωματουργική χρήση και πιστεύω πως μόλις βελτιωθεί η οικονομική κατάσταση στη χώρα μας θα πουληθούν αρκετά μοντέλα».

Στο ίδιο τεύχος #328

Διαβάστε επίσης

PreviousNext