Οι Δρόμοι μας, η ιστορία μας
Δικαιούται η Ελλάδα να έχει το δικό της ιστορικό δρόμο; Εμείς λέμε ναι, γιατί απλά οι δρόμοι της Ελλάδας είναι κομμάτι της ίδιας της ιστορίας της. Την έχουν γράψει αρκετές γενεές αυτοκινητιστών, εμπόρων, καραγωγέων και απλών κατοίκων αυτής της χώρας. Οι παλιοί χωμάτινοι δρόμοι, πνιγμένοι στις λάσπες και στις σκόνες έγιναν κάποτε «αμαξωτοί», βατοί δηλαδή από άμαξες και κάρα, ακολούθησαν κάποιες βελτιώσεις και δέχτηκαν τα πρώτα αυτοκινούμενα οχήματα. Φορτηγά σε διπλό ρόλο, μετέφεραν αγαθά και ανθρώπους, πραγματοποιούσαν εκδρομές στις ακτές, εκεί όπου συχνά συναντούσαν τα ταξί της εποχής, ενώ παράλληλα, ολοένα και περισσότερα λεωφορεία έκαναν την εμφάνισή τους. Αυτά μετακινούσαν το γιατρό από χωριό σε χωριό, αυτά πήγαιναν στο σχολείο τα παιδιά, μέχρι που έγιναν τα ΚΤΕΛ το κοινωνικό έργο των οποίων ήταν ό,τι πολυτιμότερο είχε να επιδείξει μια αναπτυσσόμενη χώρα.
Τα λεωφορεία ήταν αυτά που έφεραν κοντά τους Έλληνες ενώνοντας χωριά με κωμοπόλεις ή κεφαλοχώρια και αυτά με τις μεγάλες πόλεις, με τη Θεσσαλονίκη, την Αθήνα κ.α. Και όλα αυτά τα μεταφορικά μέσα, πορεύονταν σε ένα φτωχό οδικό δίκτυο, δύσκολο στο διάβα του, που εγκυμονούσε απρόσμενους κινδύνους, ιδιαίτερα τους μήνες του χειμώνα. Η κατασκευή μιας γέφυρας πάνω από το χείμαρρο, μια διαπλάτυνση ή ασφαλτόστρωση του δρόμου ήταν οι συνήθεις υποσχέσεις των πολιτικάντηδων προς άγρα ψήφων, γιατί η προσπελασιμότητα του κάθε δρόμου ήταν ανέκαθεν το κυριότερο πρόβλημα της τοπικής κοινωνίας, πρόβλημα συνδεδεμένο με την ανάγκη των πολιτών να ταξιδέψουν ή να μεταφέρουν εμπορεύματα. Για αρκετές δεκαετίες, η βελτίωση των οδικών υποδομών αποτελούσε το κύριο μέλημα της κάθε κυβέρνησης και, όσο το οδικό δίκτυο διευρύνετο τόσο αύξανε και ο αριθμός των κυκλοφορούντων οχημάτων.
Στη δεκαετία του '50 ο κόσμος πλέον μιλούσε με ανακούφιση για τους μεγάλους δρόμους που είχαν στη διάθεσή τους τα οχήματα και οι οποίοι έγιναν γνωστοί ως ο δρόμος για Πάτρα, ο δρόμος για Γιάννενα, ο δρόμος για τη Λάρισα κ.ο.κ. μέχρι που φτάσαμε στο 1963 οπότε πήραν την επίσημη ονομασία τους και την αρίθμησή τους ως εθνικό οδικό δίκτυο, αυτό που σήμερα αποκαλούμε Παλαιές Εθνικές Οδούς για να ξεχωρίζουν από τους νέους αυτοκινητόδρομους που κατασκευάστηκαν αργότερα.
Ψηφίστε και κερδίστε
Για τις Π.Ε.Ο. που σήμερα υποχεώνονται να διώξουν τα φορτηγά από το οδόστρωμά τους, οι πατεράδες και οι παππούδες μας, έχουν άπειρα περιστατικά να διηγηθούν, είτε σαν οδηγοί είτε σαν ταξιδιώτες. Γνωρίζουμε επίσης ή μπορούμε εύκολα να μάθουμε και τη σημασία του κάθε δρόμου για τις πόλεις απ΄ όπου περνούσε, τη σπουδαιότητά του για τις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές της εποχής, ιστορικά γεγονότα που συνδέονται με αυτούς τους δρόμους κ.α. Ας τιμήσουμε λοιπόν τους δρόμους μας, ελάτε να ψηφίσουμε και να αναδείξουμε τον ελληνικό ιστορικό δρόμο, εύκολα, όπως θα διαβάσετε στο αφιέρωμα που δημοσιεύεται στις επόμενες σελίδες.
Η πρωτοβουλία μας αυτή, συμπίπτει με την είσοδο του περιοδικού ΤΡΟΧΟΙ & TIR στο τριακοστό έτος από την έκδοσή του και με την ευκαιρία αυτή, θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε όλους τους αναγνώστες μας, καθώς και τους φίλους και συνεργάτες του περιοδικού οι οποίοι με ενθουσιασμό ανταποκρίθηκαν στο αίτημά μας να γίνουν χορηγοί του διαγωνισμού προσφέροντας δώρα αξίας (έως μεγάλης αξίας), τα οποία μπορείτε να δείτε στις σελίδες που ακολουθούν.
Πάρτε μέρος στο διαγωνισμό και καλή τύχη.
Έκπτωση στα διόδια των φορτηγών
Τις μέρες αυτές παραδόθηκαν στην κυκλοφορία οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι της χώρας μας όπως η Ολυμπία οδός (με μικρές εκκρεμότητες) η Ιόνια οδός, ο αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, το μεσαίο τμήμα του Ε65 ενώ πρόσφατα παραδόθηκε και ο αυτοκινητόδρομος Μορέας. Πρόκειται για έργα που δίνουν νέα πνοή στις Μεταφορές με κυριότερα θετικά στοιχεία την ασφάλεια για τους επιβάτες και τα εμπορεύματα, την άνεση των ταξιδιωτών και των οδηγών βαρέων οχημάτων, τη χρονική συντόμευση των αποστάσεων, τη μείωση της καταπόνησης των φορτηγών και των λεωφορείων, τον ασφαλέστερο προγραμματισμό των δρομολογίων κ.α.
Από την άλλη πλευρά, το υψηλό κόστος των διοδίων αποτελεί το κυριότερο πρόβλημα των αυτοκινητιστών εξαιτίας της κρίσης και της έλλειψης ρευστότητας, ενώ για το 2018 έχει εξαγγελθεί η κατάργηση των μετωπικών διοδίων και η καθιέρωση της αναλογικής χρέωσης, δηλαδή κόστος διοδίων ανάλογα με τα χιλιόμετρα που κάθε όχημα θα διανύει. Προς το παρόν πάντως, τα διόδια κυμαίνονται σε επίπεδα ίδια ή λίγο παραπάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, όμως το ελληνικό κόμιστρο των φορτηγών βρίσκεται στο μισό του ευρωπαϊκού, χωρίς ελπίδες αύξησης εξαιτίας του αθέμιτου ανταγωνισμού που μαστίζει τη Μεταφορά. Η παροχή έκπτωσης για τα φορτηγά επί της τιμής των σημερινών διοδίων είναι μια ενδιαφέρουσα πρόταση η υλοποίηση της οποίας θα φέρει περισσότερα φορτηγά στους αυτοκινητόδρομους προς όφελος των παραχωρησιούχων.
Γιατί, είναι αποδεδειγμένο ότι η μείωση των τελών ή των φόρων αυξάνει την κατανάλωση, άρα και τα έσοδα όπως συνέβη σε άλλους τομείς. Αλλά και οι φορτωτές, οι πελάτες της μεταφορικής, θα πρέπει να αποδεχτούν τη μετακύλιση προς αυτούς του κόστους των διοδίων και να πάψουν να δυσπιστούν για τη συμπεριφορά του αυτοκινητιστή, ότι δηλαδή, ενδεχομένως θα καρπωθεί ο ίδιος το κόστος των διοδίων. Όταν συμβαίνει αυτό – γιατί συμβαίνει σε κάποιες περιπτώσεις – ο αυτοκινητιστής δεν κερδίζει τίποτα. Στα 100 ευρώ, τα 24 είναι ΦΠΑ και τα 29 ο φόρος που γλυτώνει.
Για το υπόλοιπο 47 θα πρέπει να λογαριάσει αν του μένει κάτι μετά τις φθορές, τα παραπανίσια χιλιόμετρα, τις καθυστερήσεις των παράδρομων κ.α. Επομένως, γνώμη μας είναι, να κάνουν οι παραχωρησιούχοι το πρώτο βήμα παρέχοντας μια έκπτωση στα διόδια των φορτηγών, όπως άλλωστε έχει γίνει στη Γέφυρα για ορισμένα ΚΤΕΛ, και αυτή η έκπτωση θα δώσει το έναυσμα στα φορτηγά να ακολουθούν πλέον τους αυτοκινητόδρομους.
Καλό Πάσχα & Καλή Ανάσταση