Volvo FH 16 750: 30 χρόνια συνεχούς ανάπτυξης και εξέλιξης από τη Volvo Trucks για τα 16λιτρα οχήματά της καταγράφει η Σουηδική εταιρεία. Το μοντέλο F-16 παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο κοινό το 1987, με νέο κινητήρα αυξημένης ιπποδύναμης και ροπής.

Σήμερα, η ναυαρχίδα της εταιρείας και ταυτόχρονα, το ισχυρότερο στον κόσμο φορτηγό, είναι το FH-16 με τους 750 ίππους και την τρομερή ροπή των 3.550 Nm. Με κύριο χαρακτηριστικό τις υψηλές επιδόσεις του, αποτελεί ιδανική επιλογή για μεταφορικές με βαριά φορτία καθώς και για οχήματα διεθνών μεταφορών.

Η τελευταία πώληση από την αντιπροσωπεία της Αφοί Σαρακάκη ΑΕΒΜΕ αφορά έναν καινούργιο τράκτορα FH-16 στην εταιρεία των αδερφών Μπουλουλή, Διονύση και Αναστάσιο στους Γαργαλιάνους Μεσσηνίας, που δραστηριοποιείται στο χώρο των βυτίων μεταφοράς υγρών τροφίμων. Ποιοι λόγοι τους οδήγησαν στην αγορά αυτή και τι προσδοκίες έχουν από το νέο τουςαπόκτημα; Ποια η οδηγική συμπεριφορά του οχήματος καθώς και η απόδοση του κινητήρα και η λειτουργία του κιβωτίου; Ποια τα πλεονεκτήματα της Globetrotter XL και ποια η άποψη των ιδιοκτητών για το νέο τους όχημα, είναι μερικά από τα βασικά ερωτήματα στα οποία μας απαντούν τα αδέλφια Μπουλούλη. Επιπλέον, συγκρίνουμε το FH-16 με ένα 16άρι της δεκαετίας του '80, της οικογένειας Παπαγεωργίου από τα Φάρσαλα, και καταγράφουμε πόσο προχώρησε η τεχνολογία όλα αυτά τα χρόνια προς όφελος των οδηγών.

FH16 -750: Γοητεία και δυναμισμός

Για να φτάσουμε στο σημερινό ηγέτη της εταιρείας και κατ' επέκταση των δρόμων, η Volvo Trucks πέρασε από πολλά στάδια και μεγάλες επενδύσεις. Το 1993 παρουσιάστηκε για πρώτη φορά η σειρά FH, με πωλήσεις περισσότερες από 650.000 μονάδες, στην οποία, έκτοτε, έγιναν δύο facelift, ενώ, το 2012 άλλαξε εξολοκλήρου η σχεδίασή της, με τη σημερινή της δυναμική μορφή. Ο μαύρος χρωματισμός της καμπίνας, σε συνδυασμό με τη χρωμιωμένη μάσκα του, δημιουργούν ένα εντυπωσιακό και κομψό όχημα. Στο δρόμο εκπέμπει δυναμισμό, αποτέλεσμα βέβαια, της επιβλητικής σχεδίασής του με έντονες γραμμές. Η υπερύψωση της καμπίνας στο μπροστινό της τμήμα, έχει αεροδυναμικά χαρακτηριστικά, συμβάλλοντας σε μεγαλύτερη οικονομία. Τα πλαϊνά σπόιλερ φέρουν λαστιχένια προστατευτικά για να μην χτυπούν τα πλαστικά, π.χ από μάνικα πετρελαίου, τα οποία χωρίζονται σε τρία τμήματα. Στο καθαρά αισθητικό κομμάτι μας αρέσει η μπροστινή δίχρωμη ζάντα καθώς και η επάνω μπάρα με τέσσερις προβολείς και φάρους. Καλαίσθητα είναι και τα πίσω led φώτα.

Εσωτερικό κατάλληλο για International Transport

Αναμφίβολα, οι οδηγοί διεθνών μεταφορών περνούν περισσότερες ημέρες στην καμπίνα τους, σε σχέση με τους συναδέλφους της εθνικής μεταφοράς, οπότε κρίνουμε σωστή την επιλογή της Globetrotter XL καθώς εξασφαλίζει άνετο και εργονομικό περιβάλλον. Η πρόσβαση στο εσωτερικό γίνεται από τρία σκαλοπάτια, με ίσο ύψος και μεγάλες διαστάσεις για ασφαλές πάτημα. Επιπλέον, οι χειρολαβές έχουν ικανοποιητικό άνοιγμα χωρίς να χρειάζεται να ανοίξει αρκετά τα χέρια του. Στο εσωτερικό του, ο χαμηλός θόλος του κινητήρα εξασφαλίζει αυξημένο εσωτερικό ύψος, προσφέροντας μεγάλη ελευθερία κινήσεων, ακόμη και για ψηλά άτομα. Οι αποθηκευτικοί χώροι κάτω από το κρεβάτι, κρίνονται ικανοποιητικοί για τα προσωπικά αντικείμενα των επιβατών, ενώ, και τα εξωτερικά ντουλάπια έχουν μεγάλο βάθος.

Τα τρία συρτάρια πάνω από το παρμπρίζ αλλά και αυτά πάνω από το κρεβάτι, αυξάνουν σημαντικά τα διαθέσιμα λίτρα. Στο θέμα της ανάπαυσης των οδηγών τα κρεβάτια είναι φαρδιά, ιδιαίτερα το κάτω, στο οποίο προτιμούν να κοιμούνται οι περισσότεροι οδηγοί. Βέβαια, οι νέοι ιδιοκτήτες του FH έχουν εξοπλίσει πλήρως την καμπίνα, με φούρνο μικροκυμάτων και καφετιέρα. «Ένας οδηγός περνάει το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας μέσα σε αυτή, οπότε, είναι υποχρεωτικό θα έλεγα να έχει τις καλύτερες ανέσεις και εξοπλισμό», μας λέει ο Διονύσης Μπουλουλής. «Ακόμη και για ένα εύσωμο άτομο η κίνηση στο εσωτερικό είναι εύκολη», τονίζει ο ίδιος. «Είχα ένα παλαιότερο μοντέλο Volvo, FH-16 (κινέζος), οπότε, μπορώ να συγκρίνω τα δυο μοντέλα και πλέον παρατηρώ μεγάλες αλλαγές στην καμπίνα. Είναι πιο ευρύχωρη και σίγουρα σχεδιασμένη σωστά για τις ανάγκες του οδηγού. Πλέον, οι χώροι είναι μεγαλύτεροι, η εργονομία του χώρου οδήγησης είναι καλύτερη, χωρίς παραλείψεις, ενώ, όλα τα κουμπιά βρίσκονται σε βολικό σημείο. Με τις κάθετες μπροστινές κολώνες έχει αυξηθεί ο ελεύθερος χώρος στην καμπίνα, κινούμαστε πιο άνετα, και επιπλέον, έχει βελτιωθεί η ορατότητα. Για τον εύκολο χειρισμό της οθόνης πολυμέσων έχω στη διάθεσή μου και πληκτρολόγιο, το οποίο είναι ασύρματο. Η μεγάλη ηλιοροφή δίνει πιο ευχάριστη και φωτεινή αίσθηση στο εσωτερικό».

Δυναμικές επιδόσεις

Τα νούμερα ιπποδύναμης και ροπής είναι τεράστια, με 750 ίππους και 3.550 Nm, ωστόσο, ιδιαίτερη σημασία αποκτά το γεγονός ότι η ροπή είναι διαθέσιμη από χαμηλό εύρος στροφών, από τις 950 σ.α.λ μέχρι τις 1.400 σ.α.λ που σημαίνει δυνατό τράβηγμα από χαμηλά και σαφώς μεγαλύτερη οικονομία. Ο ιδιοκτήτης του έχει ήδη φορτώσει το FH, σε ένα τοπικό δρομολόγιο και σε ένα πιο μακρινό, οπότε, έχει σχηματίσει την πρώτη εικόνα σχετικά με τη συμπεριφορά του οχήματος, με τον ίδιο να δηλώνει σχετικά: «Η πρώτη δοκιμή έγινε σε μια ανηφόρα έξω από το εργοστάσιό μας, όπου, φορτώσαμε το τριαξονικό βυτίο με λάδι, μικτό 42 τόνους, και ξεκίνησα.

Αν και ο κινητήρας είναι ακόμα σφιχτός και χωρίς να τον ζορίσω ιδιαίτερα, μου άρεσε το γεγονός ότι έχει πολύ καλό άρπαγμα, δηλαδή πατάς γκάζι και αποκρίνεται άμεσα. Ανεβάζει γρήγορα σχέσεις και ταχύτητα, και φτάνει τα 90 χλμ άμεσα, χωρίς να το καταλαβαίνει ο οδηγός του. Επίσης, ο κινητήρας δεν κρεμάει, ακόμη και αν κόψεις το αυτοκίνητο φορτωμένο στο μέσον της ανηφόρας». Και προσθέτει: «Έκανα και πιο μακρινό ταξίδι και εκεί παρατήρησα κυρίως πόσο καλή καβάλα έχει και ότι οι αναρτήσεις του είναι σωστά ρυθμισμένες. Σίγουρα η ανάρτησή του βοηθάει στο ταξίδι καθώς έχει δύο αερόφουσκες εμπρός και τέσσερις πίσω, οπότε, δεν καταλαβαίνεις ούτε τις λακούβες ούτε κακό οδόστρωμα. Εμπνέει εμπιστοσύνη στις στροφές, το αισθάνεσαι ότι πατάει καλά στο δρόμο, ενώ, εντυπωσιακό στοιχείο για το αμάξι είναι το τιμόνι του με πιο άμεση αίσθηση για τον οδηγό».

Συζητώντας με τον Διονύση τον ρωτάμε σχετικά με την ιπποδύναμή του και ως προς την αναγκαιότητα τόσων πολλών ίππων, για να μας απαντήσει: «Από τη στιγμή που πήραμε την απόφαση να αγοράσουμε αμάξι κρίναμε πως η καλύτερη επιλογή είναι με 16λιτρο κινητήρα και μάλιστα με τη μεγαλύτερη, δεν δεχόμασταν δηλαδή συμβιβασμό ως προς κάτι λιγότερο. Θέλαμε ένα δυνατό αμάξι για πιο ξεκούραστα δρομολόγια για να μην μας κουράζει στο δρόμο.

Έχω μιλήσει με συναδέλφους στο καράβι, με Volvo FH-16 750, και μας έχουν μιλήσει με καλά λόγια γι' αυτό το αμάξι και πιστεύω να αποδειχθεί εξίσου αξιόπιστο με όσα έχουμε ακούσει. Τέλος, θέλω να αναφέρω ότι στην επιλογή του τράκτορα έπαιξε σημαντικό ρόλο η αντιπροσωπεία γιατί γνωρίζουμε ότι έχουμε δίπλα μας ανθρώπους οι οποίοι θα μας στηρίξουν ανά πάσα στιγμή τους χρειαστούμε. Μας βοήθησε σημαντικά και ο πωλητής της εταιρείας Βασίλης Δαμιανός, με την εμπειρία του οποίου στήσαμε ένα όχημα σύμφωνα με τις ανάγκες και απαιτήσεις μας».

Ασφάλεια στη μεταφορά

Είτε πρόκειται για όχημα εθνικών ή διεθνών μεταφορών θεωρούμε ότι όσα περισσότερα συστήματα ασφαλείας διαθέτει το όχημα, τόσο λιγότερες είναι οι πιθανότητες πρόκλησης ατυχήματος. Για τους κουρασμένους ή απρόσεκτους οδηγούς το σύστημα υποβοήθησης λωρίδας αποτελεί το άγρυπνο μάτι τους, κάθε φορά που το όχημα παρεκκλίνει της πορείας του. Το ηχητικό σήμα που χτυπάει όταν το όχημα καβαλάει τις λευκές γραμμές δεξιά ή αριστερά του δρόμου, αρκεί για να τους εφιστήσει την προσοχή στο τιμόνι. Ο αυτόματος πιλότος με σύστημα προειδοποίησης πρόσκρουσης και φρένο έκτακτης ανάγκης κρίνεται επίσης απολύτως απαραίτητος, κυρίως σε υψηλές ταχύτητες. Αξίζει να αναφερθεί, ότι, στην καμπίνα του FH έχει χρησιμοποιηθεί ο ισχυρότερος χάλυβας για τις επιφάνειες του αμαξώματος, χωρίς, ωστόσο, να αυξηθεί το βάρος του.

Μεταφορά λαδιού

Οι εγκαταστάσεις της εταιρείας των αδερφών Μπουλουλή βρίσκονται στους Γαργαλιάνους, η οποία ιδρύθηκε το 1961. «Αντικείμενο της εταιρείας μας είναι η επεξεργασία ελαιοκάρπου, η εμπορία ελαιολάδου και η μεταφορά υγρών τροφίμων», μας λέει ο Διονύσης. «Πρώτη προτεραιότητα δίνουμε στα δικά μας προϊόντα και γι' αυτό έγινε η αγορά του 750, η οποία συνδυάστηκε και με την αγορά ενός τριαξονικού ανοιξείδωτου βυτίου Grapar, 33.000 λίτρων. Έχουμε αρκετή δουλειά στο ελαιοτριβείο μας το οποίο είναι από τα μεγαλύτερα στη χώρα μας και παράγουμε μεγάλες ποσότητες λαδιού που κυρίως εξάγεται στις αγορές του εξωτερικού. Στις δεξαμενές μας γίνεται αποθήκευση του προϊόντος και το μεταφέρουμε στον πελάτη μας, όποτε, ζητηθεί. Στην επιστροφή, ανάλογα την εποχή, φορτώνουμε διάφορα προϊόντα για τη χώρα μας. Γενικότερα, τα ευπαθή προϊόντα απαιτούν προσεκτική μεταφορά, με τα σωστά εργαλεία δουλειάς, για να φτάνει στον πελάτη το εμπόρευμα στην ώρα του.

Στο δια ταύτα, στα τριάντα χρόνια εξέλιξης και ανάπτυξης των 16λιτρων της Volvo Trucks η εταιρεία διαχρονικά παρουσιάζει αξιόπιστα οχήματα, ενώ, σήμερα, διαθέτει στην αγορά ένα από τα πιο ολοκληρωμένα οχήματα με πανίσχυρο κινητήρα, εργονομική καμπίνα, και εξαιρετική γραμμή μετάδοσης. Η απόδοση του κινητήρα μπαίνει σε πρώτο πλάνο και σίγουρα οι επιδόσεις του ξεπερνούν κάθε προσδοκία από τον οδηγό του. Πληρέστερο από ποτέ, με προηγμένη τεχνολογία, υψηλά επίπεδα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας, καθώς και μοντέρνα εμφάνιση ικανοποιεί τις απαιτήσεις κάθε πελάτη.

Volvo F-16

Η Volvo Trucks παρουσίασε το φθινόπωρο του 1987 το μοντέλο F-16 με τις προγραμματισμένες παραδόσεις να ξεκινούν από το 1988. Το σύστημα μετάδοσης κίνησης περιελάμβανε έναν εντελώς καινούργιο κινητήρα 16 λίτρων και κιβώτιο ταχυτήτων. Ο κινητήρας με την κωδική ονομασία TD162F ήταν εξακύλινδρος σε σειρά, άμεσου ψεκασμού με ιπποδύναμη 465 ίππων και στις επόμενες δύο αναβαθμίσεις του έφτασε τους 485 και έπειτα τους 505. Σχεδιαστικά, η καμπίνα διατήρησε την τετραγωνοποιημένη δομή της σειράς F-12 με τις κάθετες μπροστινές κολώνες. Το επίσημο χρώμα λανσαρίσματος του οχήματος ήταν το μαύρο, με τις λωρίδες αυτοκόλλητα να εκτείνονται από τη μάσκα μέχρι τις πλαϊνες πλευρές δίπλα στην πόρτα.

Η Globetrotter, συγκριτικά με άλλα οχήματα του ανταγωνισμού και ανάλογα με τα δεδομένα της εποχής, προσέφερε επάρκεια χώρων, χάρη και στην επάνω υπερύψωσή της. Σε ευθεία σύγκριση όμως με τη σημερινή Globetrotter XL η οποία έχει εσωτερικό ύψος 2,20 μέτρα και στο θόλο του κινητήρα 2,11 μέτρα, δείχνει πλέον ολιγαρκής και φτωχή σε εξοπλισμό και άνεση.

Στο δρόμο με το 16άρι

Η οικογένεια Παπαγεωργίου από τα Φάρσαλα μας διέθεσε το Volvo της F-16 για μια σύντομη βόλτα, το οποίο κοτσάρει τριαξονική νταλίκα για μεταφορά διαφόρων φορτίων. Σίγουρα, η αξιοπιστία του κινητήρα του συγκεκριμένου μοντέλου αποτέλεσε ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματά του. Δεν είναι λίγες φορές άλλωστε που μεταφορείς μάς αναφέρουν πόσο ευχαριστημένοι έμειναν από αυτά, εννοώντας, κυρίως, πως δεν είχαν αβαρίες και ανταποκρίθηκαν καλά σε βαριά φορτία και δύσκολο οδικό δίκτυο.

Στο καθαρά οδηγικό κομμάτι, σίγουρα, ο αεροδυναμικός, κυρίως, θόρυβος στο εσωτερικό, κουράζει τον οδηγό ο οποίος πλέον στα FH είναι μαθημένος σε ήσυχο περιβάλλον. Επιπρόσθετα, η χρήση του λεβιέ ταχυτήτων, με τρεις αργές, τρεις γρήγορες σχέσεις, + over, πρόκειται να κουράσει τον οδηγό ο οποίος έχει συνηθίσει πλέον σε αυτοματοποιημένα κιβώτια.