«Κινδύνεψε άμεσα η ζωή μας, το νερό χτυπούσε με μανία τα φορτηγά μας, χάσαμε συναδέλφους μέσα στα λασπόνερα», ήταν τα πρώτα λόγια που μας μετέφεραν επαγγελματίες οδηγοί οι οποίοι είχαν εγκλωβιστεί τις πρωινές ώρες της 15ης Νοεμβρίου στην περιοχή της Μάνδρας και της Κάζας, εξαιτίας της καταιγίδας και του χειμάρρου που κατέστρεψε τα πάντα στο πέρασμά του…
Στιγμές αγωνίας και φόβου, χωρίς καμία βοήθεια, αποκομμένοι από τα σωστικά μέσα, περίμεναν να κοπάσουν τα έντονα καιρικά φαινόμενα για να ξεφύγουν από τον υδάτινο εφιάλτη που απειλούσε τη ζωή τους. Δυστυχώς, κάποιοι άλλοι δεν τα κατάφεραν και ο απολογισμός για μια ακόμη φορά είναι βαρύς για το χώρο της μεταφοράς, με νεκρούς συναδέλφους. Ο συντάκτης μας Παύλος Μαυρομύτης επικοινώνησε από την πρώτη στιγμή με επαγγελματίες, οι οποίοι βρέθηκαν στο σημείο και μας περιγράφουν τη δική τους συγκλονιστική εμπειρία…
Χάρης Μαρουφίδης
«Κινδύνεψε άμεσα η ζωή μας, το νερό χτυπούσε με μανία τα φορτηγά μας, χάσαμε συναδέλφους μέσα στα λασπόνερα», ήταν τα πρώτα λόγια που μας μετέφεραν επαγγελματίες οδηγοί οι οποίοι είχαν εγκλωβιστεί τις πρωινές ώρες της 15ης Νοεμβρίου στην περιοχή της Μάνδρας και της Κάζας, εξαιτίας της καταιγίδας και του χειμάρρου που κατέστρεψε τα πάντα στο πέρασμά του…
Στιγμές αγωνίας και φόβου, χωρίς καμία βοήθεια, αποκομμένοι από τα σωστικά μέσα, περίμεναν να κοπάσουν τα έντονα καιρικά φαινόμενα για να ξεφύγουν από τον υδάτινο εφιάλτη που απειλούσε τη ζωή τους. Δυστυχώς, κάποιοι άλλοι δεν τα κατάφεραν και ο απολογισμός για μια ακόμη φορά είναι βαρύς για το χώρο της μεταφοράς, με νεκρούς συναδέλφους. Ο συντάκτης μας Παύλος Μαυρομύτης επικοινώνησε από την πρώτη στιγμή με επαγγελματίες, οι οποίοι βρέθηκαν στο σημείο και μας περιγράφουν τη δική τους συγκλονιστική εμπειρία…
Κατευθυνόμουν για φόρτωμα σε εργοστάσιο πριν τη Θήβα και έτσι ξεκίνησα μέσω Κάζας, από τον δρόμο τον οποίο αποφεύγω συνήθως γιατί θεωρώ ότι είναι επικίνδυνος. Μετά τις 6 το πρωί πέρασα τη Μάνδρα και άρχισα να ανεβαίνω προς τον οικισμό Αγία Σωτήρα. Στις πρώτες στροφές της διαδρομής κατέβαινε πολύ νερό μέσα στο δρόμο φέρνοντας πέτρες και ξύλα. Ευτυχώς, είχα τον τράκτορα 6Χ4 και κατάφερα να φτάσω μέχρι την εκκλησία, ενώ αν είχα έναν κανονικό τράκτορα δεν θα μπορούσα και ενδεχομένως αυτή τη στιγμή να μην ήμουν στη ζωή. Κάποιες κούρσες και φορτηγά δεν κατάφεραν να ανέβουν πιο ψηλά γιατί τους μπλόκαραν οι πέτρες. Με το που πέρασα την εκκλησία της Αγίας Σωτήρας και ξεκίνησα να κατεβαίνω προς την πίσω πλευρά του βουνού, μετά από πέντε περίπου λεπτά, κατέβηκε ο χείμαρρος και παρέσυρε τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά που έρχονταν πίσω από μένα. Στην Παλαιοκούνδουρα ακινητοποιήθηκε ένα επιβατικό στο αντίθετο ρεύμα με αποτέλεσμα να μπλοκάρει ο δρόμος και να μην μπορεί να περάσει κανένας. Κατέβηκα, είπα στον οδηγό του να κάνει αναστροφή και να φύγει, εκείνη τη στιγμή το νερό ήταν πολύ χαμηλά, αλλά φοβήθηκε και παρέμεινε εκεί. Μετά από λίγα λεπτά τον σκέπασαν τα νερά του χειμάρρου. Βρέθηκα στο χειρότερο σημείο ακινητοποιημένος γιατί εκεί ήταν το ρέμα και όλα τα νερά έπεφταν πάνω στο φορτηγό μου. Στα τόσα χρόνια εμπειρίας πρώτη φορά αντιμετώπισα τόσο δύσκολη κατάσταση. Κατά τις 11 μειώθηκε η ορμή του νερού, καθαρίσαμε το αυτοκίνητο από τις πέτρες που είχαν πέσει γύρω του και συνέχισα προς Θήβα.
Σωτήρης Βουτσκόγλου
Το βράδυ κοιμήθηκα στη Θήβα, όπως και πολλοί συνάδελφοί μου, και το πρωί ξεκίνησα για Μάνδρα. Έβρεχε συνεχώς και όταν έφτασα κοντά στο χωριό Παλαιοκούνδουρα έριχνε πολύ νερό, και μπορώ να σας πω ότι πρώτη φορά είδα τόσο έντονη βροχόπτωση. Όταν πήρα την αριστερή στροφή, κοντά στη στάση του λεωφορείου, είδα ένα χείμαρρο από την πλευρά του βουνού να κατεβαίνει με ορμή. Ένα καφέ ποτάμι το οποίο μετέφερε πολλά φερτά υλικά και μέσα σε λίγα λεπτά ο δρόμος έγινε απροσπέλαστος. Μπροστά μου είχα ένα επικαθήμενο και λίγα μέτρα πιο κάτω είχε ακινητοποιηθεί ένα αυτοκίνητο πάνω στο οποίο έσκαγε με δύναμη το νερό. Κατέβηκα να βοηθήσω τον οδηγό του αλλά αυτό ήταν αδύνατο γιατί θα με παρέσερνε το νερό. Το μόνο που μπορούσα να κάνω ήταν να βγάλω τις πέτρες που είχαν πέσει πάνω στο δικό μου φορτηγό, στις ρόδες, στα ρεζερβουάρ, στον προφυλακτήρα και στα σπόιλερ για να το μετακινήσω.
Ο φόβος μου ήταν μήπως εξαιτίας της πίεσης του νερού υποχωρούσε ο δρόμος και πέφταμε στο γκρεμό. Στο σημείο εκείνο είχαμε εγκλωβιστεί περίπου 12-15 φορτηγά και η μόνη λύση για να σωθούμε ήταν να κάνουμε όπισθεν. Καταφέραμε να κινηθούμε λίγα μέτρα προς τα πίσω, κάναμε αναστροφή και γυρίσαμε προς τη Θήβα. Εκείνη τη στιγμή είχαν φτάσει κάποια πυροσβεστικά οχήματα τα οποία έσπευσαν να απεγκλωβίσουν τον οδηγό του αυτοκινήτου και του φορτηγού. Μπορώ να πω τελικά ότι ήμασταν τυχεροί μέσα στην ατυχία μας καθώς αν δεν έκοβε την κίνηση το ακινητοποιημένο αυτοκίνητο θα συνεχίζαμε προς την περιοχή Αγία Σωτήρα και εκεί θα μας παρέσερνε το ποτάμι, όπως έγινε και με τους υπόλοιπους συναδέλφους. Μιλάμε για μεγάλη καταστροφή την οποία εύχομαι να μην ζήσει κανένας άνθρωπος. Θερμά συλλυπητήρια στις οικογένειες των ανθρώπων που χάθηκαν τόσο άδικα.
Γιάννης Τσιτσές
Κοιμήθηκα το βράδυ στον προαύλιο χώρο των καταστημάτων στην Κάζα και το πρωί ξεκίνησα για Μάνδρα. Στο δρόμο έριχνε πολλή βροχή και στην Οινόη είχε σχηματιστεί μεγάλη μπάρα με νερό μέσα στο οδόστρωμα. Μαζί με εμένα ταξίδευαν και άλλοι συνάδελφοι, κάποια φορτηγά μπροστά μου και κάποια άλλα πίσω, με τους οποίους μιλούσα στο cb. Πριν φτάσουμε στο εκκλησάκι της Αγίας Σωτήρας, ξαφνικά από τη δεξιά πλευρά του δρόμου κατέβασε πολύ νερό το ρέμα με αποτέλεσμα να κολλήσει ένα επιβατικό αυτοκίνητο και να μην μπορεί να κάνει ούτε μπροστά ούτε πίσω. Στην αρχή όλοι μας θυμώσαμε κατά κάποιον τρόπο με τον οδηγό του αυτοκινήτου γιατί μας έκοψε και δεν μπορούσαμε να συνεχίσουμε. Στην πράξη όμως αυτό αποδείχθηκε σωτήριο για εμάς γιατί αν συνεχίζαμε θα μας παρέσερνε ο χείμαρρος που χτύπησε τους συναδέλφους μας που ανέβαιναν από την αντίθετη κατεύθυνση. Ο μοναδικός φόβος μας ήταν μην τυχόν κοβόταν το οδόστρωμα από την πίεση του νερού και μας έριχνε μέσα στον γκρεμό. Έγιναν πολλές ζημιές στα φορτηγά και κάποια στιγμή που κόπασε η ορμή του νερού κάναμε όπισθεν και γυρίσαμε προς τη Θήβα. Τα θερμά μου συλλυπητήρια σε όλες τις οικογένειες των θυμάτων και εύχομαι να μην ζήσει ποτέ κανένας κάποια ανάλογη εμπειρία.
Γιώργος Θεοδωρόπουλος
Το πρωί, περίπου στις 7, κατευθυνόμουν σε εργοστάσιο στη Μάνδρα για φόρτωμα και όπως ανέβαινα την εθνική οδό Ελευσίνας-Θηβών, στο ύψος των εγκαταστάσεων του Βασιλόπουλου, σταμάτησαν όλα τα αυτοκίνητα που ήταν μπροστά μου. Νόμιζα ότι είχε κίνηση και δεν έδωσα ιδιαίτερη σημασία. Εκείνη την ώρα έριχνε ψιλόβροχο, ο δρόμος ήταν λίγο βρεγμένος και τίποτα δεν προμήνυε αυτό που θα γινόταν. Ξαφνικά άρχισε να κατεβαίνει ένα ποτάμι από λάσπη, πέτρες και διάφορα αντικείμενα τα οποία έπεφταν με ορμή πάνω στο φορτηγό μου. Λίγα λεπτά αργότερα η δύναμη του νερού ήταν μεγαλύτερη και έριξε ακόμη και αυτοκίνητα επάνω στον τράκτορά μου. Η στάθμη του νερού ανέβηκε επικίνδυνα και κάποια στιγμή αποφάσισα να σκαρφαλώσω στην οροφή της νταλίκας όπου παρέμεινα αρκετές ώρες μέχρι να πέσει η στάθμη του νερού, όπως έκαναν και άλλοι συνάδελφοι στα φορτηγά τους. Ήταν η τελευταία μας ελπίδα, γιατί πιστεύαμε ότι δεν θα φτάσει το νερό τόσο ψηλά. Είδα τραγικές εικόνες και φοβήθηκα για τη ζωή μου. Αργότερα, ήρθαν οι πυροσβέστες και κάποια φορτηγά ειδικών μεταφορών οι οποίοι μας βοήθησαν να φύγουμε από το σημείο. Η ζημιά που έπαθε το επικαθήμενό μου ξεπερνάει τις 3.000 ευρώ. Εύχομαι να μην τύχει σε κανέναν κάτι παρόμοιο και φυσικά θερμά συλλυπητήρια στις οικογένειες των θυμάτων.
Θεόδωρος Τσακίρης
Ο Θεόδωρος Τσακίρης είναι κάτοικος της περιοχής με τον οποίο επικοινωνήσαμε από τις πρώτες ώρες της καταστροφής και μας πληροφόρησε για το τι συνέβαινε. «Η βροχή ξεκίνησε στις 3 τα ξημερώματα και από τις 4 έως τις 6 το πρωί ήταν το αποκορύφωμα με αποτέλεσμα εκείνη τη στιγμή να κατέβει ένας ορμητικός χείμαρρος από το βουνό. Πλημμύρισαν τα πάντα σε όλη την περιοχή και στην ουσία ο δρόμος λειτούργησε ως κοίτη για το χείμαρρο παρασύροντας τα πάντα στο πέρασμά του. Όταν ηρέμησε η κακοκαιρία και βγήκα να δω τι συνέβη αντίκρισα εφιαλτικές εικόνες».
Τυχεροί στην ατυχία τους
Ιδιαίτερα τυχεροί, μέσα στην ατυχία τους φυσικά, στάθηκαν οι οδηγοί που κατευθύνονταν προς τη Μάνδρα, ερχόμενοι από Θήβα, καθώς σε μια στροφή ένα προπορευόμενο επιβατικό αυτοκίνητο ακινητοποιήθηκε στα νερά και έτσι σταμάτησαν και τα φορτηγά που ακολουθούσαν χωρίς να μπορούν να το προσπεράσουν. Μη γνωρίζοντας τι συμβαίνει μπροστά τους, οι επαγγελματίες οδηγοί νόμιζαν ότι έτσι έχαναν χρόνο για να φτάσουν στον προορισμό τους, ωστόσο, εάν συνέχιζαν και έφταναν στην εκκλησία της Αγίας Σωτήρας, ξεκινώντας τον κατήφορο ο χείμαρρος θα τους παρέσερνε και ενδεχομένως ορισμένοι από αυτούς να μην βρίσκονταν στη ζωή σήμερα.
Πνίγηκαν για το μεροκάματο
Το τίμημα της καταστροφής ήταν βαρύ για το χώρο της μεταφοράς με νεκρούς επαγγελματίες οδηγούς τη στιγμή που πήγαιναν για το μεροκάματο. Επέλεξαν τη διαδρομή μέσω Κάζας για να φτάσουν στη Θήβα και να συνεχίσουν το ταξίδι τους, αλλά αυτό στάθηκε μοιραίο για την ίδια τους τη ζωή. Ποιος το περίμενε άλλωστε, ότι ένας δρόμος τον οποίο καθημερινά διασχίζουν δεκάδες νταλίκες θα μετατρέπονταν μέσα σε λίγα λεπτά σε κοίτη για τον ορμητικό χείμαρρο;
Βγαίνοντας από τη Μάνδρα, στις πρώτες ανηφόρες της διαδρομής, με κατεύθυνση την περιοχή της Αγίας Σωτήρας, στο ύψος των καντίνων, ο χείμαρρος κατέβαινε ορμητικός παρασέρνοντας ό,τι έβρισκε στο πέρασμά του, με αποτέλεσμα να ντελαπάρουν ακόμη και φορτηγά. Όλα έγιναν μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα και κανένας δεν μπόρεσε να αντιδράσει ώστε να κάνει κάτι για να σωθεί. Όλοι τους νέοι άνθρωποι, οι οποίοι πάλευαν για το μεροκάματο νυχθημερόν πίσω από το τιμόνι του φορτηγού, χάθηκαν με ένα άδοξο όσο και τραγικό τέλος.
Γιάννης Ρούμελης… Νεκρός στα λασπόνερα
Ανάμεσα στα θύματα ήταν και ένα αγαπητό παιδί στο χώρο μας, ο Γιάννης Ρούμελης, οδηγός κονεξάδικου φορτηγού ο οποίος κατευθυνόταν προς τη Θήβα. Η μοίρα όμως είχε άλλα σχέδια γι’ αυτόν και στις πρώτες ανηφόρες ο χείμαρρος έπεσε με ορμή επάνω στο φορτηγό του με αποτέλεσμα να το παρασύρει και να το πετάξει εκτός δρόμου. Ο τελευταίος άνθρωπος με τον οποίο επικοινώνησε ήταν ο ιδιοκτήτης της νταλίκας τον οποίο ενημέρωσε για την κρισιμότητα της κατάστασης. Έκτοτε και για τρεις ημέρες ήταν αγνοούμενος, μέχρι το Σάββατο 18 Νοεμβρίου, οπότε και βρέθηκε η σορός του αρκετά χιλιόμετρα πιο μακριά από το σημείο.
Τεράστιες ζημιές σε φορτηγά και επιχειρήσεις
Σε πρώτο πλάνο πάντα βάζουμε τους ανθρώπους που χάθηκαν και τους τραυματίες, ωστόσο, η καταστροφή στη Μάνδρα ήταν τεράστια τόσο για τις επιχειρήσεις οι οποίες υπέστησαν σοβαρές ζημιές (μεταφορικές, συνεργεία, εταιρείες logistics, πρατήρια, αποθήκες, εργοστάσια), όσο και για πολλούς αυτοκινητιστές οι οποίοι είδαν τα φορτηγά τους να παρασύρονται από τα ορμητικά νερά και να πέφτουν πάνω τους φερτά υλικά προκαλώντας ζημιές χιλιάδων ευρώ. Το ερώτημα είναι πώς θα καταφέρουν αυτοί οι άνθρωποι να ορθοποδήσουν οικονομικά εάν δεν αποζημιωθούν;
Ανησυχία μεταξύ των επαγγελματιών
Επικοινωνήσαμε με πολλούς οδηγούς οι οποίοι μας εξέφρασαν τις ανησυχίες και τους φόβους τους σχετικά με την επικινδυνότητα του επαγγέλματος. «Είμαστε απροστάτευτοι, με μια δυνατή βροχή χάθηκαν τόσοι άνθρωποι, ξεκινάμε για δρομολόγιο και δεν ξέρουμε αν θα γυρίσουμε σπίτια μας», ήταν μερικές από τις κουβέντες τους.
Μπράβο στον οδηγό του λεωφορείου ΚΤΕΛ Αχαΐας
Ένα μεγάλο μπράβο οφείλουμε στον οδηγό του ΚΤΕΛ Αχαΐας με το παρμπρίζ 39, το λεωφορείο του οποίου κινούμενο προς την Πάτρα βρέθηκε αντιμέτωπο με το χείμαρρο στη γέφυρα της Μάνδρας επί της εθνικής οδού. Χωρίς να χάσει την ψυχραιμία του τράβηξε το όχημά του στην αριστερή πλευρά του δρόμου και έσπασε τα πλαϊνά τζάμια απ' όπου και κατέβασε και τους δεκαπέντε επιβάτες με ασφάλεια, χωρίς ευτυχώς να θρηνήσουμε άλλα θύματα ή να έχουμε τραυματίες.
Ακατάλληλη η Κάζα στη βροχή
Γνωρίζουμε ότι για λόγους εξοικονόμησης χρόνου, χιλιομέτρων και, το βασικότερο, χρημάτων η διαδρομή Μάνδρα-Θήβα μέσω Κάζας είναι η πλέον κατάλληλη. Ωστόσο, όπως είχαμε παρουσιάσει και σε παλαιότερο τεύχος (Δεκέμβριος 2015) με το ρεπορτάζ «Αυτοψία στο δρόμο της Κάζας» είχαμε επισημάνει τις ιδιαιτερότητές του, τονίζοντας την αυξημένη επικινδυνότητά του. Δυστυχώς, επιβεβαιωθήκαμε με τον χειρότερο τρόπο ότι ο δρόμος αυτός δεν έχει υποδομές και σωστή μελέτη κατασκευής για να αντέξει ακραία καιρικά φαινόμενα. Τα φρεάτια και τα ρέματα δίπλα από το οδόστρωμα είναι μπαζωμένα ή ακαθάριστα με αποτέλεσμα μετά τη νεροποντή να γεμίσουν και στην ουσία να μετατραπεί ο δρόμος σε κοίτη για το χείμαρρο.
Προβλήματα και στον αυτοκινητόδρομο
Οι έντονες βροχοπτώσεις όμως ανέδειξαν τεράστια προβλήματα και σε αρκετά σημεία του αυτοκινητόδρομου, όπως στο τμήμα Λάρισας-Θεσσαλονίκης, όπου εξαιτίας της υπερχείλισης των ρεμάτων γέμισε με νερό το οδόστρωμα (έξοδος Νέα Έφεσος) με αποτέλεσμα να σταματήσει η κυκλοφορία των οχημάτων, πριν κινδυνέψουν ανθρώπινες ζωές.
Επίσης, το βασικό ερώτημά μας είναι το εξής. Είναι δυνατόν να κλείνει η εθνική οδός, Πέμπτη 16 Νοεμβρίου στις 15:15, λόγω επικίνδυνων καιρικών φαινομένων τα οποία σε συνδυασμό με τα ιδιαίτερα γεωλογικά προβλήματα της περιοχής είχαν σαν αποτέλεσμα τη συγκέντρωση ιδιαίτερα αυξημένου όγκου υδάτων σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα στις επικλινείς περιοχές του Αυτοκινητοδρόμου και στη συνέχεια στον αυτοκινητόδρομο, όπως ανέφερε η ανακοίνωση της εταιρείας; Ένας σύγχρονος δρόμος τον οποίο έχουμε πληρώσει πανάκριβα όλα αυτά τα χρόνια και παρουσιάζει τέτοιες δυσλειτουργίες;
Στο πλευρό των πληγέντων της Μάνδρας ο Π.Σ.Φ.Φ.
Στο μεταξύ, όπως πληροφορούμεθα από τον πρόεδρο του Π.Σ.Φ.Φ. Κώστα Μυλωνά, η δραστηριοποίηση των μελών του συλλόγου για εξεύρεση τροφίμων και άλλων ειδών πρώτης ανάγκης ήταν άμεση από τις πρώτες ημέρες τις καταστροφής συγκεντρώνοντας μεγάλες ποσότητες τις οποίες θα μεταφέρουν και θα διαθέσουν στους πλημμυροπαθείς.
Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα τα ίδια μένουν
Αυτές τις ημέρες ακούσαμε πάρα πολλά, σε τηλεοράσεις, ίντερνετ, ραδιόφωνο, εφημερίδες, σχετικά με το ποιος φταίει και τι έπρεπε να είχε γίνει για να μην συμβεί η εθνική αυτή τραγωδία. Δουλειά μας δεν είναι να καταλογίζουμε ευθύνες αλλά να προτείνουμε λύσεις και μια από αυτές είναι να προβούν άμεσα οι αρχές σε καθαρισμό όλου του εθνικού δικτύου έτσι ώστε με μια βροχή να μην παρατηρούνται τέτοια φαινόμενα. Ο χειμώνας ήρθε και ας είμαστε όλοι πανέτοιμοι. Δυστυχώς για ακόμη μια φορά είμαστε στο ίδιο έργο θεατές… Δεκάδες νεκροί στη χώρα του «Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα τα ίδια μένουν»…