Στα τέλη Νοεμβρίου είχαμε την ευκαιρία να ζήσουμε μια ξεχωριστή εκδρομική εμπειρία, ταξιδεύοντας στους πρόποδες του Ολύμπου σε υψόμετρο 1.700 μέτρων. Μεταφέραμε με το λεωφορείο του Χρήστου Καρπούζα ποδηλάτες που συμμετείχαν σε ορεινή ποδηλατοδρομία. Η πορεία του δρομολογίου μας χαράχτηκε σε μια μαγευτική διαδρομή από τη Ραψάνη μέχρι την Καλλιπεύκη και από εκεί μέχρι την τοποθεσία Λιβαδάκι σε στενό χωματόδρομο ανάμεσα σε πανύψηλους έλατους, λάσπες στο οδόστρωμα και συνεχόμενες στροφές. Καθίστε αναπαυτικά στις θέσεις του Mercedes-Benz 0404 και ακολουθήστε μας κρατώντας παράλληλα τις δικές σας σημειώσεις για το τι πρόκειται να συναντήσετε εάν κανονίσετε εκδρομή προς το βουνό των θεών.
Η συμβολή του ορεινού τουρισμού
Ο ορεινός τουρισμός έχει δώσει μεγάλη ώθηση στην οικονομία αρκετών περιοχών και κατά συνέπεια σε αρκετούς επαγγελματικούς κλάδους, όπως αυτός των τουριστικών λεωφορείων. «Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται έντονη δραστηριότητα στον Όλυμπο με ταξιδιώτες απ’ όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό», μας αναφέρει ο ιδιοκτήτης του λεωφορείου Χρήστος Καρπούζας από τους Γόννους Λάρισας και συνεχίζει: «Ο Όλυμπος έχει μια αξεπέραστη φυσική ομορφιά προσφέροντας πολλές επιλογές τόσο κατά το χειμώνα όσο και στη διάρκεια του καλοκαιριού και πραγματικά αξίζει κάποιος να τις ανακαλύψει. Τον τελευταίο καιρό μάλιστα, όλο και πιο συχνά οι ταξιδιώτες ζητούν να τους μεταφέρουμε στο βουνό, είτε από την πλευρά της Λάρισας, είτε της Κατερίνης».
Μεταφέροντας ποδηλάτες
«Το να μεταφέρω ποδηλάτες με τον εξοπλισμό τους είναι μια καινούργια δραστηριότητα για εμένα, την οποία μου αναθέτουν κυρίως οι ιδιώτες που τις διοργανώνουν», εξηγεί ο κ. Καρπούζας. «Συγκεντρώνονται σε διάφορες περιοχές, όπως τώρα στο χωριό Ραψάνη και από εκεί τους ανεβάζω στους πρόποδες του Ολύμπου, σε σημεία που έχουν χαράξει μονοπάτια για να κάνουν ορεινή ποδηλασία».
Συγκέντρωση στην πλατεία του χωριού
Η κεντρική πλατεία του χωριού ήταν το αρχικό σημείο συνάντησης, όπου η πρόσβαση ενός λεωφορείου γίνεται με ιδιαίτερη προσοχή από τους οδηγούς εξαιτίας της στενότητας του δρόμου καθώς και των χαμηλών σε ύψος μπαλκονιών αριστερά και δεξιά του δρόμου τα οποία μπορούν εύκολα να προκαλέσουν ζημιά στην οροφή του λεωφορείου. Μάλιστα, η προσέγγιση της περιοχής ήταν ακόμη πιο δύσκολη με το λεωφορείο καθώς είχε κοτσάρει και τρέιλερ για την τοποθέτηση των ποδηλάτων. Η εμπειρία του Χρήστου από συρόμενα φορτηγά στο παρελθόν τον βοήθησε σημαντικά στο να στρίψει στη στενή πλατεία, κάνοντας ωστόσο αρκετές μανούβρες, εξαιτίας του περιορισμένου χώρου.
Φορτώνοντας ποδήλατα
«Είχα κάνει και παλαιότερα μεταφορές ποδηλάτων και η εμπειρία μου έδειξε ότι για να φορτωθούν σωστά και να μην χτυπηθούν έπρεπε να κάνω ειδική κατασκευή στο τρέιλερ. Κατασκεύασα μια νέα σιδεροκατασκευή με τέτοιο τρόπο ώστε να προφυλάσσονται τα ποδήλατα. Αναφερόμαστε σε ποδήλατα αξίας 6.000 έως και 10.000 ευρώ, οπότε όπως αντιλαμβάνεστε όλα πρέπει να γίνονται σωστά», αναφέρει ο Χρήστος τη στιγμή που επιβλέπει τη διαδικασία του φορτώματος. Τα ποδήλατα τοποθετούνται με την μπροστινή ρόδα προς την πλευρά της σιδεροκατασκευής και δένονται σε δυο σημεία για να μη μετακινούνται κατά τη διάρκεια του ταξιδιού. Αν όλα τα ποδήλατα δεν χωρέσουν στο τρέιλερ τότε κάποια από αυτά τοποθετούνται στις μπαγκαζιέρες του λεωφορείου.
Ραψάνη-Γόννοι-Καλλιπεύκη
Πρόκειται για μια διαδρομή τριάντα οχτώ χιλιομέτρων την οποία το λεωφορείο κάλυψε περίπου σε μιάμιση ώρα, καθώς κινήθηκε με χαμηλή ταχύτητα εξαιτίας της στενότητας του δρόμου. Από τη Ραψάνη μέχρι την κοιλάδα των Τεμπών έχει παρατεταμένη κατηφόρα και εν συνεχεία οι οδηγοί φτάνουν στο χωριό Γόννοι. Μεγάλη προσοχή χρειάζεται στις δυο κλειστές στροφές μέσα στο χωριό των Τεμπών γιατί είναι πολύ στενές. Από τους Γόννους και για είκοσι δυο χιλιόμετρα ξεκινάει το ανηφορικό κομμάτι της διαδρομής, μέχρι το χωριό Καλλιπεύκη. Ο δρόμος είναι με μια λωρίδα ανά κατεύθυνση, πολλές στροφές-πέταλα και στο μεγαλύτερο μέρος του με κακής ποιότητας άσφαλτο. Αξίζει να αναφέρουμε ότι στο συγκεκριμένο τμήμα, από το τέλος του φθινοπώρου μέχρι τις αρχές της άνοιξης, επικρατούν κακές καιρικές συνθήκες με έντονες βροχοπτώσεις και χιονοπτώσεις καθώς και πυκνή ομίχλη. Οπότε, πριν την πραγματοποίηση του δρομολογίου καλό θα είναι πρώτα να ενημερωθείτε για την κατάσταση του καιρού.
Καλλιπεύκη-Περιοχή Λιβαδάκι-Λίμνη Κατή
Σίγουρα, πρόκειται για το πιο εντυπωσιακό τμήμα της διαδρομής σε μεγάλο υψόμετρο και με όμορφες εναλλαγές του τοπίου. Για τον ταξιδιώτη αποτελεί μια πρώτης τάξης ευκαιρία να θαυμάσει τη φύση, ωστόσο για τον οδηγό κρύβει πολλές δυσκολίες, ιδιαίτερα όταν βρέχει ή χιονίζει όπου ο δρόμος γίνεται επικίνδυνος εξαιτίας της ολισθηρότητάς του. Γενικότερα σε καμία περίπτωση μην προγραμματίσετε εκδρομή όταν επικρατούν κακές καιρικές συνθήκες γιατί είναι πολύ πιθανόν να αντιμετωπίσετε προβλήματα ακινητοποίησης του λεωφορείου, είτε από κατολισθήσεις είτε από την κάλυψη του δρόμου με χιόνι. Η απόσταση από την Καλλιπεύκη είναι δώδεκα χιλιόμετρα με υψομετρική διαφορά 700 μέτρων. Στενές στροφές όπου το λεωφορείο χωράει οριακά να περάσει, χωματόδρομος και συνεχόμενη ανάβαση αποτελούν τα βασικά της σημεία στα οποία πρέπει να δείχνει μεγάλη προσοχή ο οδηγός. Λίγες ταμπέλες ενημερώνουν τους οδηγούς σχετικά με την κατεύθυνση που θέλουν να επιλέξουν. Την ημέρα που ανεβήκαμε εμείς, είχε μόνο λίγες λάσπες και δεν αντιμετωπίσαμε κανένα ιδιαίτερο πρόβλημα εκτός από ορισμένες στάσεις για να απομακρύνουμε από το δρόμο πολλά σπασμένα κλαδιά δέντρων που εμπόδιζαν τη διέλευση του λεωφορείου.
Ξεφορτώνοντας τα ποδήλατα
Προσεγγίζοντας το εκκλησάκι του προφήτη Ηλία στην περιοχή Λιβαδάκι πραγματοποιήθηκε η στάθμευση του λεωφορείου όπου έγινε το ξεφόρτωμα των ποδηλάτων. Η διαδικασία διαρκεί περίπου είκοσι λεπτά, όπου δύο άτομα αφαιρούν τους ιμάντες συγκράτησής τους και ένας άλλος τα κατεβάζει. Από εκεί οι ποδηλάτες ακολουθούν μια διαδρομή συνολικής διάρκειας τεσσάρων ωρών μέσα στα βουνά του Ολύμπου κατηφορίζοντας για τη Ραψάνη.
Συνοψίζοντας, πρέπει να αναφέρουμε ότι η μεταφορά ποδηλάτων με τους συνοδούς τους είναι μια διαδικασία που απαιτεί εμπειρία από τον οδηγό (για ορεινές εκτός δρόμου διαδρομές) καθώς και κατάλληλο εξοπλισμό για το λεωφορείο του. Επίσης, θεωρούμε ότι με σωστή οργάνωση, προβολή και ανάδειξη των ορεινών μας περιοχών είναι δυνατή η προσέλκυση περισσότερων ομάδων ταξιδιωτών αυξάνοντας παράλληλα το μεταφορικό έργο των τουριστικών γραφείων