Σε αδιέξοδο οδηγούνται τα φορτηγά Δημόσιας Χρήσης εξαιτίας του αθέμιτου ανταγωνισμού που δέχονται από την ανεξέλεγκτη δράση εκατοντάδων αλλοδαπών φορτηγών που σαρώνουν το μεταφορικό έργο της χώρας παραβιάζοντας τους κανόνες του καμποτάζ, αφού η κρατική μηχανή και οι Αρχές ελέγχου αδυνατούν να προβούν στους ειδικούς ελέγχους που απαιτούνται, σύμφωνα μάλιστα με τις σχετικές εντολές τόσο της κυβέρνησης, όσο και της ΕΕ.
Την ίδια στιγμή, μια σειρά κυβερνητικών μέτρων, όπως η γενικευμένη απαγόρευση της κυκλοφορίας των οχημάτων πάνω από 3,5 τόνους σε όλο το παράπλευρο οδικό δίκτυο της χώρας που υποχρεώνει τα φορτηγά να πραγματοποιούν πολλά επιπλέον χιλιόμετρα, αυξάνοντας παράλληλα τους χρόνους φόρτωσης ή παράδοσης, εκτινάσσουν στα ύψη το μεταφορικό κόστος, το οποίο έχει ήδη επιβαρυνθεί από την υψηλή τιμή του πετρελαίου.
Τα παραπάνω τόνισε μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος του ΠΣΧΕΜ Πέτρος Σκουλικίδης μιλώντας σε εκδήλωση που συνδιοργάνωσε το Συνδικάτο των Μεταφορέων με το Επαγγελματικό Επιμελητήριο της Θεσσαλονίκης με θέμα «Οδικές Μεταφορές και Ανάπτυξη», όπου είχαν την ευκαιρία να αναπτύξουν τις θέσεις τους αξιόλογοι ομιλητές, όπως ο τομεάρχης Μεταφορών της Νέας Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Αχ. Καραμανλής, ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Πειραιά Ευάγγελος Σαμπράκος, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΘ Σωτήρης Θεοφάνης, ο Α΄ αντιπρόεδρος του ΕΕΘ Γιώργος Ηλιάδης, ο πρώην υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Γιώργος Κουτρουμάνης, ο εκδότης του περιοδικού ΤΡΟΧΟΙ & TIR Μανώλης Αγριμανάκης και ο δημοσιογράφος Νίκος Υποφάντης.
Στη συνέχεια της ομιλίας του, ο κ. Σκουλικίδης αναφέρθηκε στο εξαιρετικά υψηλό κόστος των διοδίων και υπενθύμισε την δέσμευση (προεκλογικά) του σημερινού πρωθυπουργού για μείωσή τους κατά 50%. Το ΠΣΧΕΜ, υπογράμμισε, δεν θα πάψει να αγωνίζεται για το σκοπό αυτό, όπως επίσης και για την ακύρωση του νόμου της απαγόρευσης της κυκλοφορίας των άνω των 3,5 τόνων οχημάτων στους παράδρομους. Για το τελευταίο το ΠΣΧΕΜ, έχει καταθέσει αίτηση ακύρωσης του νόμου στο ΣτΕ, η δε συζήτηση έχει μέχρι τώρα αναβληθεί 8 φορές, γεγονός σπάνιο στα νομικά χρονικά.
Μιλώντας κατόπιν για τις στρεβλώσεις που χρόνια τώρα ταλανίζουν τον Κλάδο των ΦΔΧ, έθιξε το εργασιακό θέμα και ιδιαίτερα τη μη εφαρμογή - στην Ελλάδα και μόνο - του Κοινοτικού Κανονισμού 561 του 2006 και αντί αυτού «εφαρμόζονται τριτοκοσμικές πρακτικές, όπως για παράδειγμα η δήλωση εργοδότη κατά την πρόσληψη ενός οδηγού, ότι θα τον απασχολεί σε ένα συγκεκριμένο ωράριο, τη στιγμή που γνωρίζουν από μελέτη που έχει εκπονηθεί από τα συναρμόδια υπουργεία ότι το έργο των μεταφορικών επιχειρήσεων δεν είναι χρονικά δεδομένο, ούτε σταθερό, ούτε τακτικό και ότι δεν είναι δυνατόν εκ των προτέρων να υπάρχει προγραμματισμός της ροής της εργασίας για να μπορούν οι μεταφορικές να προσλάβουν τον οδηγό με συγκεκριμένο ωράριο», εξήγησε ο κ. Σκουλικίδης και συνέχισε με μια ακόμη στρέβλωση που έχει υιοθετήσει το υπ. Εργασίας, την εφαρμογή δηλαδή του ημερήσιου βιβλίου δρομολογίων για τους οδηγούς των φορτηγών, όταν σε όλη την Ευρώπη εφαρμόζεται ο κανονισμός 561 που ορίζει σαφώς τις ώρες εργασίας και ανάπαυσης των οδηγών, οι οποίες ελέγχονται από τον ταχογράφο του αυτοκινήτου και τίποτα πέρα από αυτό.
Κλείνοντας, ο κ. Σκουλικίδης, αναφέρθηκε στην ανάγκη ελέγχου των ΦΙΧ. «Χιλιάδες από αυτά ανήκουν σε εταιρείες οι οποίες έχουν κλείσει, αλλά τα φορτηγά που είχαν συνεχίζουν σήμερα να κυκλοφορούν εκτελώντας παράνομα μεταφορές για λογαριασμό τρίτων, εισπράττοντας μάλιστα και κόμιστρο γι΄ αυτό.
Η παρέμβαση του Κωνσταντίνου Αχ. Καραμανλή
Ο τομεάρχης Μεταφορών της ΝΔ Κωνσταντίνος Αχ. Καραμανλής υπογράμμισε τη σημασία των μεταφορών που αποτελούν «μοχλό ανάπτυξης της Οικονομίας», όπως είπε και έκανε μια σύντομη αναδρομή στο έργο της ΝΔ, ιδιαίτερα στις «διορθωτικές κινήσεις», δηλαδή μια σειρά τροποποιήσεων και υπ. αποφάσεων με δεδομένο ότι η απελευθέρωση των μεταφορών το 2010 δεν έγινε με το σωστό τρόπο. «Εμείς, θέλουμε την ελεύθερη αγορά να λειτουργήσει με τους κανόνες της, αλλά και το κράτος να είναι σε ρόλο επόπτη», ανέφερε. Αναφερόμενος κατόπιν στο θέμα της απαγόρευσης των φορτηγών από το παράπλευρο δίκτυο ο κ. Καραμανλής ήταν αντίθετος στη γενίκευσή του:
«Χωρίς καμιά μελέτη και χωρίς σχεδιασμό η σημερινή κυβέρνηση προχώρησε στο μέτρο της απαγόρευσης της κυκλοφορίας των φορτηγών» και παρατήρησε ότι «σε ορισμένα σημεία, όπως στα κέντρα Δήμων, θα μπορούσε να ισχύει αυτή η απαγόρευση, καθόλου όμως δεν δικαιολογείται η γενίκευση του μέτρου σε όλη την Ελλάδα» και δεσμεύτηκε ότι η ΝΔ «θα εξετάσει το μέτρο προκειμένου να βρεθεί η χρυσή τομή», όπως συγκεκριμένα ανέφερε.
Στη συνέχεια, απαντώντας στον πρόεδρο του ΠΣΧΕΜ Πέτρου Σκουλικίδη, συμφώνησε στο γεγονός ότι βουλγάρικα φορτηγά ελληνικών ή μη συμφερόντων σαρώνουν εντελώς ανεξέλεγκτα το μεταφορικό έργο που παράγεται στη χώρα μας και συμπλήρωσε ότι η ανάγκη ίδρυσης μιας Γενικής Γραμματείας Ελέγχων που αποτελεί πρόταση του ΠΣΧΕΜ, η ΝΔ, ερχόμενη στην κυβέρνηση, θα μπορούσε να τη συζητήσει.
«Μπορούμε να πάμε μπροστά»
Αισιόδοξα μηνύματα προς τους αυτοκινητιστές που παραβρέθηκαν στην εκδήλωση της Θεσσαλονίκης έστειλε ο καθηγητής του Πανεπιστημίου του Πειραιά Ευάγγελος Σαμπράκος: «Ζωτικός παράγοντας για την Οικονομία και την παραγωγική διαδικασία είναι η εμπορευματική μεταφορά, και στη χώρα μας η οδική εμπορευματική μεταφορά κατέχει το 98% των χερσαίων μεταφορών, αφήνοντας ένα ελάχιστο μερίδιο στο σιδηρόδρομο. Αντίστοιχα το ποσοστό των οδικών μεταφορών στην Ευρώπη βρίσκεται στο 75% και εξήγησε τους λόγους αυτής της διαφοράς (το ανεπαρκές σιδηροδρομικό δίκτυο, η γεωγραφική διαμόρφωση των κυριοτέρων σημείων φόρτωσης/εκφόρτωσης, οι σχετικά μικρές χιλιομετρικές αποστάσεις που δεν ευνοούν τις σιδηροδρομικές μεταφορές εμπορευμάτων κ.α.).
Την ίδια στιγμή, συνέχισε ο κ. Σαμπράκος, «η παγκοσμιοποίηση της οικονομίας, φέρνει νέα δεδομένα με μια γρήγορη ανάπτυξη των Logistics, αλλά το μεγαλύτερο μέρος αυτών των υπηρεσιών είναι οι οδικές εμπορευματικές μεταφορές». ΄Αλλωστε πρόσθεσε, το ευρωπαϊκό ΑΕΠ ακολουθεί ανοδική πορεία και αυτήν την ανάπτυξη ακολουθούν και οι εμπορευματικές μεταφορές.
Υπερφορολόγηση
Παίρνοντας κατόπιν το λόγο, ο πρώην υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Γιώργος Κουτρουμάνης, αναφέρθηκε στην υπερφορολόγηση των μεταφορικών επιχειρήσεων με ποσοστό 29%, στις υψηλές ασφαλιστικές εισφορές (οδηγός 16% εργοδότης 25,06%) στην εισφορά επί των ασφαλιστικών εισφορών που έχουν καταβληθεί, στο τέλος επιτηδεύματος και όλα αυτά τη στιγμή που τα φορτηγά των γειτονικών χωρών, όπως της Βουλγαρίας, έχουν φορολογία που δεν ξεπερνά το 12%, ενώ στην Κύπρο ο φορολογικός συντελεστής είναι 12,5% και ο ΦΠΑ 19%.
Μεταφορικό κόστος
Στους παράγοντες που αυξάνουν το μεταφορικό κόστος των οδικών εμπορευματικών μεταφορών αναφέρθηκε ο κ. Γιώργος Ηλιάδης Α΄ αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, επισημαίνοντας την ανάγκη δημιουργίας συνεργασιών με βασικό σκοπό την αύξηση της πληρότητας των φορτηγών και τον περιορισμό των άδειων επιστροφών που σήμερα προσδιορίζεται στο 20%.
Στη συνέχεια, ανέλυσε τη σημασία των φορτηγών στις συνδυασμένες μεταφορές ξεκινώντας από το γεγονός ότι σε αυτές το πρώτο και το τελευταίο τμήμα τους πραγματοποιείται με φορτηγά αφού το σημείο αποστολής / παράδοσης είναι χερσαίο.
Παράλληλα, τόνισε την ανάγκη καλύτερης εκπαίδευσης του απασχολούμενου στις Μεταφορές προσωπικού και τη βέλτιστη αξιοποίηση των ικανοτήτων τους, στοιχεία που συμβάλλουν στην αποδοτικότητα των επιχειρήσεων, αλλά και στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Μίλησε κατόπιν για την ποιότητα και το εύρος των δικτύων μεταφορών τονίζοντας ότι «η αποτελεσματικότητα του δικτύου μεταφορών συμβάλλει στη μείωση του μεταφορικού κόστους και άρα στην πτώση των τελικών τιμών των προϊόντων». Κατέληξε, τονίζοντας την ανάγκη αύξησης της ανταγωνιστικότητας των μεταφορικών επιχειρήσεων, η οποία επιτυγχάνεται με ανάπτυξη και εξωστρέφεια.