Μια νέα μελέτη δείχνει ότι η φόρτιση σε αποθήκες είναι ο δρόμος προς τα εμπρός για την ταχεία ανάπτυξη της αγοράς των βαρέων ηλεκτρικών οχημάτων.
Τα ηλεκτρικά φορτηγά με μπαταρία (BET) είναι ήδη ανταγωνιστικά σε σχέση με τα φορτηγά με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE) στις περιφερειακές (regional) εμπορευματικές μεταφορές. Οι κατασκευαστές ΟΕΜ (original equipment manufacturer) αναμένουν ότι το μερίδιο των ηλεκτρικών φορτηγών στις πωλήσεις των ευρωπαϊκών βαρέων οχημάτων το 2030 θα ξεπεράσει το ένα τρίτο. Εν αναμονή αυτού του γεγονότος, ο χρόνος για την ηλεκτροκίνηση των ντεπό είναι τώρα.
Γνωρίζουμε, άλλωστε, πως η υποδομή φόρτισης για τα ηλεκτρικά φορτηγά αποτελεί πλέον τον βασικό μοχλό για την ταχεία ανάπτυξη της αγοράς των ηλεκτρικών φορτηγών. Αλλά ενώ ο κανονισμός AFIR της ΕΕ επιβάλλει την εγκατάσταση σημείων ταχείας φόρτισης κατά μήκος του δικτύου των ευρωπαϊκών αυτοκινητόδρομων για τις μεταφορές μεγάλων αποστάσεων έως το 2030, αυτό για πολλούς φαντάζει ως ευχολόγιο. Αντίθετα, τα ντεπό των βαρέων οχημάτων είναι ικανά να διαδραματίσουν κεντρικό ρόλο στη φόρτιση των ηλεκτρικών φορτηγών αποκτώντας, φυσικά, την απαραίτητη υποδομή. Η μελέτη εστιάζει σε διάφορους παράγοντες στους τομείς της εφοδιαστικής και της ενέργειας.
Κατά κύριο λόγο, εξετάζει τη δομή του κλάδου των logistics και την κρατική υποστήριξή του από τη μία πλευρά, και τα ενεργειακά δίκτυα, την παραγωγή και το κόστος από την άλλη. Η φόρτιση σε ντεπό χρησιμεύει ως βασικό παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο πρέπει να συντονιστούν στρατηγικά οι μεταφορές και τα ενεργειακά ζητήματα στο μέλλον. Η συγκριτική μελέτη εξετάζει την τρέχουσα κατάσταση της ανάπτυξης της φόρτισης ντεπό μεταφορικών εταιρειών στη Γαλλία, τη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ισπανία, καθώς και τις υφιστάμενες προκλήσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν.
Τα Βασικά Ευρήματα της μελέτης
Η φόρτιση στα ντεπό ή στα αμαξοστάσια στην περίπτωση των λεωφορείων υποστηρίζει την περιφερειακή εφοδιαστική με ηλεκτρικά οχήματα. Η φόρτιση στα ντεπό είναι επαρκής για περιφερειακές παραδόσεις (έως 300 χλμ. ανά ημέρα), καθώς τα περισσότερα φορτηγά επιστρέφουν στην έδρα τους, στο ντεπό τους στο τέλος της ημέρας και μπορούν να φορτιστούν εκεί κατά τη διάρκεια της νύχτας. Τα φορτηγά που χρησιμοποιούνται σε βάρδιες μπορούν να ηλεκτροδοτηθούν χρησιμοποιώντας υποδομές ταχείας φόρτισης στο ντεπό και στον προορισμό.
Σχεδόν το ήμισυ των φορτηγών στη Γαλλία, τη Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο θα μπορούσε να καλυφθεί με φόρτιση στο ντεπό και δεν θα χρειάζονταν δημόσια υποδομή φόρτισης. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό τα επόμενα χρόνια, καθώς εφαρμόζεται η οδηγία AFIR, δηλαδή σταθμοί φόρτισης κατά μήκος των αυτοκινητόδρομων. Η φόρτιση σε ντεπό αυξάνει σημαντικά τη σιγουριά για την αδιάλειπτη λειτουργία των ηλεκτρικών οχημάτων. Η υποδομή φόρτισης στο ντεπό μπορεί να λειτουργήσει ως εξής:
- Ιδιωτική υποδομή φόρτισης στο ντεπό: Πρόσβαση μόνο για τα οχήματα της ίδιας της εταιρείας στο δικό της ντεπό.
- Ημι-ιδιωτική υποδομή φόρτισης ντεπό: Πρόσβαση φορτηγών σε ντεπό συνεργατών ή πελατών μέσω συμφωνιών αμοιβαιότητας.

Ενεργειακός Σχεδιασμός
Η μελέτη αναδεικνύει, επίσης, το θέμα της ενεργειακής επάρκειας και συνιστά τον προληπτικό σχεδιασμό των χωρητικοτήτων του δικτύου για συνδέσεις με ντεπό. Οι Διαχειριστές Συστημάτων Μεταφοράς (ΔΣΜ) και οι Διαχειριστές Συστημάτων Διανομής (ΔΣΔ) πρέπει να συντονίσουν και να σχεδιάσουν τη γεωγραφική κατανομή των αναμενόμενων αναγκών ηλεκτρικής ενέργειας από τη φόρτιση ιδιωτικών ντεπό, ιδίως σε περιοχές με ΒΙΠΕ ή εμπορικά κέντρα.
Για παράδειγμα, οι διαχειριστές του γερμανικού δικτύου υποεκτιμούν επί του παρόντος τις μελλοντικές ανάγκες ηλεκτρικής ενέργειας κατά το ένα τρίτο, γεγονός που θα αποτελέσει σημαντικό εμπόδιο για την ηλεκτροδότηση των ντεπό τους, αναφέρει η μελέτη. Αλλά και οι αρμόδιοι κρατικοί φορείς θα πρέπει να ενθαρρύνουν τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας να αυξήσουν τη χωρητικότητα του δικτύου και τον προγραμματισμό του δικτύου για να βοηθήσουν τις εταιρείες μεταφορών και Logistics να ηλεκτροδοτήσουν επαρκώς τα ντεπό τους ή να μοιραστούν τις συνδέσεις με άλλες εταιρείες.

Εξασφάλιση ευνοϊκών συνθηκών
Η άρση των τεχνικών και ρυθμιστικών εμποδίων στο ενεργειακό σύστημα κρίνεται απαραίτητη ώστε να διασφαλιστεί ότι υπάρχουν ευνοϊκές συνθήκες για την αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων της φόρτισης στα ντεπό. Η ενεργοποίηση της έξυπνης φόρτισης, των ευέλικτων μοντέλων τιμολόγησης και των χρονικά μεταβαλλόμενων τιμολογίων δικτύου είναι θέματα που θα πρέπει να εξεταστούν και να ρυθμιστούν, παράλληλα με μια έγκυρη ενημέρωση. Οι μικρομεσαίες μεταφορικές και εμπορικές επιχειρήσεις.
Ωστόσο, για τις εταιρείες με μικρούς στόλους φορτηγών, η ιδέα της εγκατάστασης σταθμών φόρτισης στο ντεπό τους είναι εντελώς απόμακρη, θα λέγαμε εκτός πραγματικότητας. Για τον απλό λόγο ότι δεν διαθέτουν ηλεκτρικά φορτηγά, ούτε αποτελεί δέλεαρ για την απόκτησή τους η εγκατάσταση φορτιστών στο ντεπό τους. Οι μικρές αυτές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν το σοβαρό πρόβλημα της απόκτησης των ηλεκτρικών φορτηγών και της εκμετάλλευσής του. Γι’ αυτούς η συνταγή λέει: «Αποκτώ ηλεκτρικό φορτηγό, μόνο όταν θα μου εξασφαλίζει κερδοφορία υψηλότερη από αυτό που έχω (το πετρελαιοκίνητο)».
Πηγή: transportenvironment.org