Μετά από τρία χρόνια, οι δώδεκα εταίροι του πρότζεκτ Atlas-L4 από διάφορους κλάδους –τη βιομηχανία, την επιστήμη, την ανάπτυξη λογισμικού και τις υποδομές– ολοκλήρωσαν με επιτυχία το συγκεκριμένο ερευνητικό και αναπτυξιακό έργο.
Σκοπός ήταν η πραγματοποίηση δοκιμών για αυτοματοποιημένη μεταφορά μεταξύ κέντρων της εφοδιαστικής αλυσίδας και αυτοκινητόδρομους όπου επιτρέπεται η αυτόνομη οδήγηση Επιπέδου 4. Συνολικά, απασχολήθηκαν στο συγκεκριμένο έργο 150 μηχανικοί, από: MAN Truck & Bus, Knorr-Bremse, Leoni, Bosch, Fernride, BTC Embedded Systems, Fraunhofer AISEC, Τεχνικό Πανεπιστήμιο του Μονάχου, Τεχνικό Πανεπιστήμιο του Mπράουνσβαϊγκ, TÜV SÜD, Autobahn GmbH και το Ινστιτούτο Επιστημών Μεταφορών του Βούρτζμπουργκ (WIVW GmbH) οι οποίοι ένωσαν τις δυνάμεις τους και την τεχνογνωσία τους.
Το έργο χρηματοδοτήθηκε από το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομίας και Προστασίας του Κλίματος της Γερμανίας και είχε συνολικό προϋπολογισμό 59,1 εκατομμύρια ευρώ, με σκοπό να δοκιμάσει στους αυτοκινητόδρομους ένα αυτόνομα κινούμενο φορτηγό Επιπέδου 4 (χωρίς οδηγό) για μεταφορές από κόμβο σε κόμβο (hub-to-hub). Βάση γι' αυτό αποτέλεσε σχετικός νόμος που ψηφίστηκε το 2021, ο οποίος ουσιαστικά επιτρέπει την αυτόνομη οδήγηση, πάντα όμως σε καθορισμένες διαδρομές και υπό τεχνική επίβλεψη.
Αποστολή εξετελέσθη, απομένει όμως πολλή δουλειά
Η κοινοπραξία κατάφερε, όπως ανακοινώθηκε, να επιτύχει όλους τους στόχους του έργου. Εγκαταστάθηκαν τα εξαρτήματα ασφαλείας για την αρχιτεκτονική επιπέδου 4, όπως το εφεδρικό σύστημα πέδησης, το δίκτυο επί του οχήματος και το σύστημα διεύθυνσης. Επίσης, τέθηκε σε λειτουργία το κέντρο ελέγχου για την τεχνική επίβλεψη. Πραγματοποιήθηκαν αναλύσεις κινδύνου και εκτιμήσεις ασφάλειας για την αυτόνομη οδήγηση - συμπεριλαμβανομένης της ασφάλειας στον κυβερνοχώρο, καθώς και ο καθορισμός μέτρων λειτουργικής ασφάλειας. Γενικά, πρόκειται, αναφέρει το σχετικό δελτίο Τύπου, για μια πρωτότυπη τεχνολογία ως βάση για περαιτέρω εξέλιξη και μελέτες βιωσιμότητας.
Τα συμπεράσματα από το Atlas-L4 μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως βασική ιδέα για μελλοντικές βιομηχανικές εξελίξεις, αν και πρέπει να διευκρινιστούν ακόμη διάφορα ζητήματα για ένα μελλοντικό αυτόνομο φορτηγό σε μαζική παραγωγή. «Κάναμε πολύτιμο και πρωτοποριακό έργο και έχουμε πλέον μία πρακτική απόδειξη ότι, τα αυτόνομα φορτηγά είναι τεχνικά εφικτά», λέει ο συντονιστής του έργου Sebastian Völl, από τη MAN Truck & Bus. «Όσα μάθαμε, ενσωματώνονται τώρα σε περαιτέρω εργασίες ανάπτυξης για την ανάπτυξη αυτόνομων φορτηγών». Να σημειωθεί τέλος ότι, μέχρι σήμερα, όλες οι δοκιμές αυτόνομων φορτηγών πραγματοποιούνται αποκλειστικά και μόνο σε αυστηρά καθορισμένα, και με πλήρη τεχνική κάλυψη (π.χ., δικτύου και GPS) μικρά τμήματα αυτοκινητοδρόμων, περιοχών με εγκαταστάσεις logistics, και λιμένων, για προφανείς λόγους ασφαλείας.