Πρόσφατα η IRU κάλεσε τα Ηνωμένα Έθνη να θεσπίσουν παγκόσμια κοινά πρότυπα για τους επαγγελματίες οδηγούς, προειδοποιώντας ότι η ανεπάρκεια που χαρακτηρίζει την εκπαίδευση των οδηγών τρίτων χωρών υπονομεύει την οδική ασφάλεια με αντίκτυπο στα τροχαία ατυχήματα σε παγκόσμιο επίπεδο.
Μιλώντας στο Παγκόσμιο Φόρουμ Οδικής Κυκλοφοριακής Ασφάλειας των Ηνωμένων Εθνών την περασμένη εβδομάδα, η Σύμβουλος Πολιτικής Παγκόσμιας Υποστήριξης της IRU, Clara Sánchez López, τόνισε την ανάγκη επαγγελματοποίησης των οδηγών επαγγελματικών οχημάτων και εναρμόνισης των προτύπων για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
Τα βαρέα οχήματα εμπλέκονται σε σχετικά μικρό ποσοστό τροχαίων ατυχημάτων, η πλειοψηφία των οποίων (85%) οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος. Από αυτά, τα τρία τέταρτα προκαλούνται από άλλους χρήστες του δρόμου. Η πιστοποίηση των οδηγών, η εκπαίδευση και η ευαισθητοποίηση — τόσο για τους οδηγούς βαρέων οχημάτων όσο και για τους υπόλοιπους οδηγούς — είναι κρίσιμης σημασίας για την αντιμετώπιση του ανθρώπινου παράγοντα. Η τυποποίηση των αδειών οδήγησης πρέπει να συνοδεύεται από την εναρμόνιση των επαγγελματικών προσόντων για την πρόοδο της οδικής ασφάλειας. Η επαγγελματοποίηση βρίσκεται στο επίκεντρο της λύσης του προβλήματος.
Εδώ να σημειωθεί ότι, ενώ οι κανόνες της ΕΕ επιβάλλουν τυποποιημένη πρόσβαση στο επάγγελμα, περιλαμβάνοντας υποχρεωτικά προσόντα, τα ψηφίσματα των Ηνωμένων Εθνών στερούνται σαφήνειας και είναι προαιρετικά. Για τον λόγο αυτό η IRU προτείνει μια προσέγγιση τεσσάρων πυλώνων – θεσμοθέτηση, επαγγελματοποίηση, επικύρωση και διαχείριση – ως πρακτικό πλαίσιο για τη θέσπιση, εφαρμογή και παρακολούθηση των παγκόσμιων προτύπων για επαγγελματίες οδηγούς εκτός ΕΕ.
Προς τον σκοπό αυτό, η IRU προτρέπει να θεσπιστούν διεθνείς κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με την εναρμόνιση των επαγγελματικών προσόντων των οδηγών.
Βέβαια, απώτερος στόχος των προθέσεων της IRU είναι η εξεύρεση εκπαιδευμένων οδηγών σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα, προκειμένου να είναι σε θέση να απασχοληθούν ως οδηγοί φορτηγών εντός ΕΕ, χωρίς να απαιτείται η εκπαίδευσή τους εντός Ευρώπης, απαλλάσσοντας τις επιχειρήσεις της Ευρώπης από το κόστος παραμονής και εκπαίδευσης των οδηγών τρίτων χωρών.